Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

hannesie schreef: do 17 aug 2023, 23:23
Anders zonder de problemen en gewoon een normale gebalanceerde kabel zelf maken en dit er voor hangen voor € 299, -
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... anced-trs/

Dan heb je geen behoefte meer aan de bestaande dac.

Het lijkt er op dat hij al niet meer verkrijgbaar is.
Dan is dit voor mij de eerst volgende keuze.
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... amplifier/

Zelf bouwen en het in een kastje drukken met alle onderdelen bij elkaar opgeteld?

Het is de lol die je dan mist, maar meer ook niet. :lol:
Een dac van topping is een " no go " ik heb een exelent dac apparaat van Metrum.
De keten is zo sterk als de zwakste schakel toch, terug naar een fabrieks non NOS dac chip ist aus dem frage.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

markbakk schreef: do 17 aug 2023, 23:38
HiFi Beestje schreef: do 17 aug 2023, 22:57
Zijn trouwens niet de goede schema's, het gaat om ongebalanceerd naar gebalanceerd.
Morgen weer verder neuzen.
Die staat er ook, wat verder scrollen. De DRV lijkt me net wat beter dan de THAT enne, zo’n voeding bouw je simpel op een gaatjesprint. Wel vlak bij het IC even op beide voedingslijnen een 22nF van voeding naar 0 gebruiken.
Ja, dom, keek er totaal over heen.
Was het trouwens niet 10nF over de opamp pinnetjes, ik had al zo een soort schakeling gesoldeerd namelijk.
Of 100nF, met 10 in elk geval.
100 was het ja.
Maar dan voor de opa1612.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

https://nl.aliexpress.com/item/40010918 ... cification

Of zo iets, maar die input en output impedanties maken we wel weer zorgen.
En dan die 1612 er gewoon indrukken, jonge jonge, gaat dat wel ?
Wordt zeker met de data sheet er bij vanwege die waardes.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door markbakk »

HiFi Beestje schreef: vr 18 aug 2023, 13:43
markbakk schreef: do 17 aug 2023, 23:38
HiFi Beestje schreef: do 17 aug 2023, 22:57
Zijn trouwens niet de goede schema's, het gaat om ongebalanceerd naar gebalanceerd.
Morgen weer verder neuzen.
Die staat er ook, wat verder scrollen. De DRV lijkt me net wat beter dan de THAT enne, zo’n voeding bouw je simpel op een gaatjesprint. Wel vlak bij het IC even op beide voedingslijnen een 22nF van voeding naar 0 gebruiken.
Ja, dom, keek er totaal over heen.
Was het trouwens niet 10nF over de opamp pinnetjes, ik had al zo een soort schakeling gesoldeerd namelijk.
Of 100nF, met 10 in elk geval.
100 was het ja.
Maar dan voor de opa1612.
Ik kwam nog een printje tegen met 4n7, blijkbaar lopen de meningen uiteen. Maar die DRV en THAT ic’s zijn bijna niet te kloppen, vooral omdat ze vrijwel 100% gepaarde on-chip uitgangsweerstanden hebben, dat gaat je als zelfbouwer hooguit lukken als je uit een voorraad 1%-weerstanden paartjes bij elkaar zoekt die max 0,1% verschillen. En dan moet je ook nog de weerstand van de printbanen van uitgang opamp tot uitgangsweerstand verdisconteren vermoed ik.
In elk geval is de hele schakeling inclusief gelijkrichter, buffers en stabilisatoren simpel op een gaatjesprint na te bouwen. De grootste uitdaging is een mooi kastje met uitsparingen voor Neutrik chassisdelen. En nog een losse trafo in een stekkerkastje bouwen.

[Edit]Kijk maar (let niet op de elco’s): https://nl.aliexpress.com/item/3271325 ... 1NL%21%21A
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

HiFi Beestje schreef: vr 18 aug 2023, 13:36
hannesie schreef: do 17 aug 2023, 23:23
Anders zonder de problemen en gewoon een normale gebalanceerde kabel zelf maken en dit er voor hangen voor € 299, -
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... anced-trs/

Dan heb je geen behoefte meer aan de bestaande dac.

Het lijkt er op dat hij al niet meer verkrijgbaar is.
Dan is dit voor mij de eerst volgende keuze.
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... amplifier/

Zelf bouwen en het in een kastje drukken met alle onderdelen bij elkaar opgeteld?

Het is de lol die je dan mist, maar meer ook niet. :lol:
Een dac van topping is een " no go " ik heb een exelent dac apparaat van Metrum.
De keten is zo sterk als de zwakste schakel toch, terug naar een fabrieks non NOS dac chip ist aus dem frage.
:lagge: :lagge: :lagge:

Blijf vooral geloven, ik ben al zo vaak teleurgesteld in dure apparatuur en prettig verrast door simpele, goede implementaties van techniek.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef: do 17 aug 2023, 23:12
Ook een mogelijkheid de THAT 1646 balanced line driver :
https://nl.mouser.com/ProductDetail/THA ... PCvg%3D%3D
Datasheet staat er ook bij.

Een kant en klaar evaluatie board, zoals dat heet :
https://www.profusionplc.com/parts/that1600-demo

En een redelijk nette voeding erbij :
https://sound-au.com/project05d.htm

Het antwoordt is al gegeven :goedzo:
(Door Ray dus!)
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

"Shadow"
Dat het antwoord is gegeven en zand er over naar de vraagsteller gaat wat te ver broeder, mooi niet opgelost eigenlijk.
Die THAT heeft een hogere vervorming en dat is een NO GO voor mij.
De keten is zo sterk als de zwakste schakel namelijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Je moet dus duidelijk op zoek naar andere apparatuur, of op zoek naar mensen die je wel naar de mond willen praten, zoals Pjotr al benoemde; als die geweldige versterker geen ongebalanceerde ingang heeft, is het dan wel zo'n geweldige versterker?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

markbakk schreef: vr 18 aug 2023, 22:10
HiFi Beestje schreef: vr 18 aug 2023, 13:43
markbakk schreef: do 17 aug 2023, 23:38

Die staat er ook, wat verder scrollen. De DRV lijkt me net wat beter dan de THAT enne, zo’n voeding bouw je simpel op een gaatjesprint. Wel vlak bij het IC even op beide voedingslijnen een 22nF van voeding naar 0 gebruiken.
Ja, dom, keek er totaal over heen.
Was het trouwens niet 10nF over de opamp pinnetjes, ik had al zo een soort schakeling gesoldeerd namelijk.
Of 100nF, met 10 in elk geval.
100 was het ja.
Maar dan voor de opa1612.
Ik kwam nog een printje tegen met 4n7, blijkbaar lopen de meningen uiteen. Maar die DRV en THAT ic’s zijn bijna niet te kloppen, vooral omdat ze vrijwel 100% gepaarde on-chip uitgangsweerstanden hebben, dat gaat je als zelfbouwer hooguit lukken als je uit een voorraad 1%-weerstanden paartjes bij elkaar zoekt die max 0,1% verschillen. En dan moet je ook nog de weerstand van de printbanen van uitgang opamp tot uitgangsweerstand verdisconteren vermoed ik.
In elk geval is de hele schakeling inclusief gelijkrichter, buffers en stabilisatoren simpel op een gaatjesprint na te bouwen. De grootste uitdaging is een mooi kastje met uitsparingen voor Neutrik chassisdelen. En nog een losse trafo in een stekkerkastje bouwen.

[Edit]Kijk maar (let niet op de elco’s): https://nl.aliexpress.com/item/3271325 ... 1NL%21%21A
Die waarde kan ook, je filtert dan gewoon op een hogere frequentie af, meer niet.
Maar de reden daarvoor is mij onduidelijk, je filtert altijd zo laag mogelijk af namelijk, dus dan wordt de waarde altijd groter, nooit lager op die manier!
Die print van aliexpress kan ook, maar er wordt voor de rest niks bij vermeld, wat zijn de impedanties en de uitgang spannings ed.
Ik denk dat het al met al wat te veel gedoe wordt om dit snel en makkelijk op te lossen, ik dacht dat het goede schema er zo uit kwam rollen maar dat valt tegen.
Ik moet ook zeker weten dat het echt beslist goed zit en daarom lijkt mij toch de pre versterker van topping de aangegeven oplossing.
Maar daar buiten om is de PA5 en PA7plus versterker een goede oplossing, die hebben dezelfde soort lage THD waardes en noicefloor als de PA90.
Ook met die Chip waar ik het over had.
Waarom op die PA5 en PA7PLUS modellen dan wel een betrouwbare Cinch ingang zit ?
Dat deze discussie de reden is ?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Shadow schreef: vr 18 aug 2023, 23:41
Je moet dus duidelijk op zoek naar andere apparatuur, of op zoek naar mensen die je wel naar de mond willen praten, zoals Pjotr al benoemde; als die geweldige versterker geen ongebalanceerde ingang heeft, is het dan wel zo'n geweldige versterker?
Ja, Nee joh.
Ik draai al zo lang mee in dit wereldje dat ik wel weet waar Abraham de mosterd haalt, ruzie en misverstanden moet je echt ergens ook anders zoeken.
Maar er zijn nog steeds Neanderthalers die het verschil in kabels ook nog niet willen, of ontdekt hebben.
Maar het is laat, heb liever leiding met een bodem er in :beer:
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

markbakk schreef: vr 18 aug 2023, 22:10
Ik kwam nog een printje tegen met 4n7, blijkbaar lopen de meningen uiteen.
Hangt van de impedantie van de opamp af natuurlijk tussen de voedings pinnen.
Er komt zo veel bij kijken als het moet, ik begin er zelf gewoon liever niet aan daarom.
Mijn kennis is beperkt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Dus? Vanwaar je vraag als je het allemaal al weet?
Iedere component die je toe gaat voegen gaat ook wat toevoegen, vroeger had je mooie buizen balanced line drivers voor dit 'probleem', nu zijn er solid state versies met verwaarloosbare vervorming, weer niet goed.
Ik zelf doe het trouwens op de manier zoals Henkjan voorstelde, met ondermaatse apparatuur en een naar jouw standaard inferieure dac natuurlijk ](*,)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door markbakk »

Er zijn ook (goede) trafo’s voor dit werk. Van tientjes tot zo gek als je het wil maken.
Ik snap nog steeds niet waarom je die THD-cijfers zo belangrijk vindt. Ieder z’n meug, maar welke luidsprekers komen in de buurt van de vervorming van die opampschakelingen die hier voorbij komen? Nul komma nul, dus.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Kappa7 »

HiFi Beestje schreef: vr 18 aug 2023, 13:30
ray5150 schreef: do 17 aug 2023, 23:12
Ook een mogelijkheid de THAT 1646 balanced line driver :
https://nl.mouser.com/ProductDetail/THA ... PCvg%3D%3D
Datasheet staat er ook bij.

Een kant en klaar evaluatie board, zoals dat heet :
https://www.profusionplc.com/parts/that1600-demo

En een redelijk nette voeding erbij :
https://sound-au.com/project05d.htm
Maar bij de specs staat "THD plus ruis: 0.002 % ".

Dat zou de specs van de versterker te niet doen, met andere woorden wordt dit dan de vervorming van de versterker.
Dan kan ik hem beter niet kopen in dat geval en bij de 0,003 van de Cyrus blijven.
Toch wordt aan de That vaak in vergelijkingen de voorkeur gegeven.
Zie hier een wc eend overzicht van de verschillende line drivers.
https://www.thatcorp.com/datashts/Line_ ... arison.pdf
Kijk dan nog eens naar de vervorming en naar de ruis vloer.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 19 aug 2023, 1:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Henkjan »

HiFi Beestje schreef: vr 18 aug 2023, 23:46
Waarom op die PA5 en PA7PLUS modellen dan wel een betrouwbare Cinch ingang zit
PA5 heeft ook gebalanceerde ingangen (heb 'm hier staan), en doet t prima met een verloopje
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door ray5150 »

markbakk schreef: vr 18 aug 2023, 22:10
De grootste uitdaging is een mooi kastje met uitsparingen voor Neutrik chassisdelen. En nog een losse trafo in een stekkerkastje bouwen.
Uitdaging ? trappenboor 22/24 en een boorkolom. opspannen en uitrichten van het materiaal kost meer tijd dan het boren van een gat.
met een bankschroef en een schroefmachine ook wel te doen, maar als de machine vastslaat vind je pols dat niet fijn.
En ja, dat is is mijn eigen ervaring.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 19 aug 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door markbakk »

Ja, in verhouding met het printje maken hè Ray!
Een kolomboor heeft inderdaad het voordeel van veel roterende massa, daarbij slaat het werkstuk doorgaans uit je hand als je weer eens slim en snel dacht te zijn.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Henkjan schreef: za 19 aug 2023, 1:01
HiFi Beestje schreef: vr 18 aug 2023, 23:46
Waarom op die PA5 en PA7PLUS modellen dan wel een betrouwbare Cinch ingang zit
PA5 heeft ook gebalanceerde ingangen (heb 'm hier staan), en doet t prima met een verloopje
Ja klopt, maar er is inmiddels een PA5plus en PA7plus versie, die hebben wel een normale cinch ingang.

Dit gedoe begint ook verdorie omdat Topping in een mail hierover heeft gezegd dat er problemen kunnen ontstaan doordat toegevoegde gelijkspanning op de nul lijn komt of zo, tenminste met die LA90.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

markbakk schreef: za 19 aug 2023, 0:34
Er zijn ook (goede) trafo’s voor dit werk. Van tientjes tot zo gek als je het wil maken.
Ik snap nog steeds niet waarom je die THD-cijfers zo belangrijk vindt. Ieder z’n meug, maar welke luidsprekers komen in de buurt van de vervorming van die opampschakelingen die hier voorbij komen? Nul komma nul, dus.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, bij de luidsprekers houd het op, die moeten meer vervorming hebben.
Maar de upgrade van mijn DAC was goed te horen, ook die van mijn versterker, dus het is wel te horen dat soort dingen.
Omdat het hier om een extra toevoeging gaat is het gewoon dom om dan bijvoorbeeld het ruisnivo naar beneden te halen van 125 db naar 100db, of idem met die THD cijfers.
Waarom dat doen ?
Ik wil de kans ook niet lopen dat het wel te horen is, dat is het meer.
Ik wil mij ook niet vastbijten dat ik hierin gelijk heb dat het te horen zou zijn.
Maar meettechnisch gezien als een apparaat beter doormeet dan mag je er van uitgaan dat het ook te horen is toch.

O,ja. met die trafo's was ik ook al een keer bezig, maar dan juist voor de toegevoegde warme klank die ze zouden veroorzaken.
Dus het toevoegen van iets, tja, is juist iets om nu te vermijden denk ik, liever een opamp.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Shadow schreef: za 19 aug 2023, 0:04
Dus? Vanwaar je vraag als je het allemaal al weet?
Iedere component die je toe gaat voegen gaat ook wat toevoegen, vroeger had je mooie buizen balanced line drivers voor dit 'probleem', nu zijn er solid state versies met verwaarloosbare vervorming, weer niet goed.
Ik zelf doe het trouwens op de manier zoals Henkjan voorstelde, met ondermaatse apparatuur en een naar jouw standaard inferieure dac natuurlijk ](*,)
Ik vraag het gewoon omdat ik hoop dat er snel en makkelijk een oplossing uit komt rollen, hapklaar als het kan.
Tja, en zelf weet en denk ik ook wat als dat mag, of stuur je op blind gehoorzamen ?

Wat die Metrum betreft is het gewoon die NOS techniek, als je hoort wat dat doet dan wil je nooit meer anders, diepte en soundsage :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door pappaleo »

HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 14:56
Wat die Metrum betreft is het gewoon die NOS techniek, als je hoort wat dat doet dan wil je nooit meer anders, diepte en soundsage :hide:
soundsage?
www.encyclo.nl schreef:
Een sage is een mondeling overgeleverd volksverhaal met een historische kern erin. Hiermee worden voornamelijk Germaanse volksoverleveringen aangeduid. Aan de helden in de verhalen worden vaak bovennatuurlijke eigenschappen toegekend, soms krijgen zij zelfs de rang van goden.
.... bovennatuurlijke eigenschappen....

Leuk, de associatie die met de dac wordt gelegd.
Het verhaal is natuurlijk ontstaan in de tijd van de Neanderthalers:
HiFi Beestje schreef: vr 18 aug 2023, 23:52
...er zijn nog steeds Neanderthalers die het verschil in kabels ook nog niet....
Er schijnen er hier ook nog een paar op het forum rond te hangen :mrgreen:
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Soundstage ! natuurlijk.
Tot op de letter nauwkeurig ja.

Ik zeg het expres over die kabels, er zijn nou eenmaal mensen die niet door de grens heen komen dat ze het duidelijk kunnen horen wat voor verschil het kan zijn.
Het rottige is alleen dat ze voor een ander ook willen bepalen dat ze het verschil niet kunnen horen net zo als hun.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Pjotr »

Ze zijn doorgaans er wel tevreden mee. Kun je van de kabelbeluisluisteraars meestal niet zeggen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Kappa7 »

HiFi Beestje schreef: za 19 aug 2023, 16:14
Soundstage ! natuurlijk.
Tot op de letter nauwkeurig ja.

Ik zeg het expres over die kabels, er zijn nou eenmaal mensen die niet door de grens heen komen dat ze het duidelijk kunnen horen wat voor verschil het kan zijn.
Het rottige is alleen dat ze voor een ander ook willen bepalen dat ze het verschil niet kunnen horen net zo als hun.
Tis misschien meer dat een ieder voor zich uit moet maken of hij of zij het verschil hoort of niet.
Hoor je dat en denk je daar je set mee te verbeteren dan is dat prima net als een ander die daar weer zijn mening over mag hebben.
Dus waarom moet een ander dan jou mening wel overnemen?
Plaats reactie