Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Moderator: Beheerdersteam
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ik kom de laatste tijd op het spoor van de classe D versterkers die echt heel goed aan het worden zijn.
Eerst de Purifi, toen de Elai en nu de Topping LA90 die wel echt meettechnisch het beste is met 0.00007% vervorming (tot dik 30 watt) met 130db SNR.
Maar met al deze apparaten worstel ik met de juiste input, eerst het probleem van een volumeknop die niet aanwezig is en nu met een gebalanceerde ingang.
Wat moet ik doen ? een simpel pinnetje van de gebalanceerde ingang aan de aarde leggen wordt afgeraden door Topping, normaal zou men dat wel doen.
Veel specs van bestaande RCA naar XLR conversie boards op Aliexpress ed die ik tot nu zag laten het afweten voor de conversie naar XLR omdat ze slechtere specs hebben dan de LA-90 zelf.
Ik vrees dat de LA90 intern gebalanceerd is uitgevoerd net zoals de classe D versterker chips van Texas Instruments die in andere amps zit.
Voordat ik dagenlang door data sheets zit te wroeten lijkt het mij beter om hier eerst even polshoogte te nemen.
Topping zou het liefste willen dat ik hun voorversterker koop denk ik voor 600 euro, maar ik ben mooi gek natuurlijk na wat dit echt kosten moet.
Dus welke opamp ? welk schema, of kant en klaar oplossing.
Eerst de Purifi, toen de Elai en nu de Topping LA90 die wel echt meettechnisch het beste is met 0.00007% vervorming (tot dik 30 watt) met 130db SNR.
Maar met al deze apparaten worstel ik met de juiste input, eerst het probleem van een volumeknop die niet aanwezig is en nu met een gebalanceerde ingang.
Wat moet ik doen ? een simpel pinnetje van de gebalanceerde ingang aan de aarde leggen wordt afgeraden door Topping, normaal zou men dat wel doen.
Veel specs van bestaande RCA naar XLR conversie boards op Aliexpress ed die ik tot nu zag laten het afweten voor de conversie naar XLR omdat ze slechtere specs hebben dan de LA-90 zelf.
Ik vrees dat de LA90 intern gebalanceerd is uitgevoerd net zoals de classe D versterker chips van Texas Instruments die in andere amps zit.
Voordat ik dagenlang door data sheets zit te wroeten lijkt het mij beter om hier eerst even polshoogte te nemen.
Topping zou het liefste willen dat ik hun voorversterker koop denk ik voor 600 euro, maar ik ben mooi gek natuurlijk na wat dit echt kosten moet.
Dus welke opamp ? welk schema, of kant en klaar oplossing.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
hoi, welkom!
een gewone (zelfgemaakte uiteraard) verloopkabel kan toch ook? zo gebruik ik mn ncore ook met een se bron/vv. wel 3 aderig en dan pas 8n de cinch plug er 2 van maken
een gewone (zelfgemaakte uiteraard) verloopkabel kan toch ook? zo gebruik ik mn ncore ook met een se bron/vv. wel 3 aderig en dan pas 8n de cinch plug er 2 van maken
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Idd, zolang je er geen 10m kabel aan hangt gaat dat zo zonder problemen. Gebruik wel gebalanceerde kabel en leg de draad van pin 3 van de XLR bij de cinch aan massa, evenals de afschermmantel. Pin 2 is dan het signaal.
B.t.w. de LA90 is geen klasse-D maar gewoon A/B. En geen volume regelaar? Waar zou die grote ronde draaiknop dan voor zijn?
B.t.w. de LA90 is geen klasse-D maar gewoon A/B. En geen volume regelaar? Waar zou die grote ronde draaiknop dan voor zijn?
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Er zijn ook handige kant en klare adapters voor te krijgen :
https://www.bax-shop.nl/xlr-rca/neutrik ... rca-female
Het is zeker mogelijk om een conversie print te maken. echter,
als je het lage vervormingscijfer wilt handhaven ontkom je niet aan het gebruik van SMD onderdelen,
dus moet er ook een dubbelzijdige PCB ontworpen worden, en je zal een hoogwaardige voeding van uitstekende kwaliteit moeten hebben.
Kortom, dat ga je niet redden met een stukje gaatjesprint.
https://www.bax-shop.nl/xlr-rca/neutrik ... rca-female
Het is zeker mogelijk om een conversie print te maken. echter,
als je het lage vervormingscijfer wilt handhaven ontkom je niet aan het gebruik van SMD onderdelen,
dus moet er ook een dubbelzijdige PCB ontworpen worden, en je zal een hoogwaardige voeding van uitstekende kwaliteit moeten hebben.
Kortom, dat ga je niet redden met een stukje gaatjesprint.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
De crux is wel dat je die conversie het beste aan de sturende kant van de kabel kunt doen. Dan behoud je het voordeel van het balancerende effect en daarmee de storingsonderdrukking. Dus zoals in het voorbeeld van Henkjan.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte om te doen, ik heb dit zelf ook al vaker gedaan met studio apparatuur, dat is ook de manier om het te doen.
Punt is dat dit afgeraden wordt door Topping omdat er mogelijk gelijkstroom op de nul of aarde gaat komen met als gevolg mogelijke pop of kraak geluiden.
Ze zeggen het niet hardop maar ik denk dat dit zo is omdat deze versterkerschakeling van Popping intern ook gebalanceerd is uitgevoerd namelijk tot aan de uitgang.
Hij verwerkt intern ook alles gebalanceerd dus, denk ik. (net zoals die texas instruments classe D versterker chip)
Het gaat hier dus niet om een opamp schakeling met gebalanceerde ingang met ongebalanceerde uitgang die aangesloten is op de versterker schakeling in dit apparaat.
Anders had je dus wel de negatieve fase aan de aarde kunnen leggen zoals gewoonlijk.
De conversie schakeling ontbreekt dus eigenlijk op dit apparaat.
Ik vrees ook dat de kwaliteit van de versterker stukken minder wordt als je hem zo aansluit.
Ik hoop dat ik ongelijk heb natuurlijk, maar topping zegt dat niet voor niks. (zonder te verklappen waarom dit zo is)
Punt is dat dit afgeraden wordt door Topping omdat er mogelijk gelijkstroom op de nul of aarde gaat komen met als gevolg mogelijke pop of kraak geluiden.
Ze zeggen het niet hardop maar ik denk dat dit zo is omdat deze versterkerschakeling van Popping intern ook gebalanceerd is uitgevoerd namelijk tot aan de uitgang.
Hij verwerkt intern ook alles gebalanceerd dus, denk ik. (net zoals die texas instruments classe D versterker chip)
Het gaat hier dus niet om een opamp schakeling met gebalanceerde ingang met ongebalanceerde uitgang die aangesloten is op de versterker schakeling in dit apparaat.
Anders had je dus wel de negatieve fase aan de aarde kunnen leggen zoals gewoonlijk.
De conversie schakeling ontbreekt dus eigenlijk op dit apparaat.
Ik vrees ook dat de kwaliteit van de versterker stukken minder wordt als je hem zo aansluit.
Ik hoop dat ik ongelijk heb natuurlijk, maar topping zegt dat niet voor niks. (zonder te verklappen waarom dit zo is)
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Zou zeggen bespreek het hier: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.43756/
Maar gezien het feit dat je die amp kunt bridgen lijkt mij dat toch wel netter te zitten
Maar gezien het feit dat je die amp kunt bridgen lijkt mij dat toch wel netter te zitten
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ik ken het topic, ook al deels gelezen (juist over dit probleem).
Bridgen of niet, er zit niks anders op om ook een hele goede gebalanceerde uitgang te fixen voor mijn DAC, een Metrum Amethyst.
Bridgen of niet, er zit niks anders op om ook een hele goede gebalanceerde uitgang te fixen voor mijn DAC, een Metrum Amethyst.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Met de OPA1612 of OPA1656, de 1612 heeft 0.000015 THD dus dat komt dan in de richting wroet ik nu ergens om, alleen nog een schema en of een kant en klaar product waar je de opamps in kunt verwisselen (als het kan).
Heeft iemand een makkelijke oplossing of idem apparaat ?
Heeft iemand een makkelijke oplossing of idem apparaat ?
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Leesvoer (en volgens mij zijn er ook wel prints beschikbaar):
https://sound-au.com/project87.htm
https://sound-au.com/project176.htm
En eerlijk gezegd: vervormingspercentages zoals jij ze aangeeft, zeggen mij niet zoveel. Het is maar de vraag of een complete versterker dat ook allemaal waar maakt op een echte luidspreker.
[Edit] de meest simpele oplossing is een DRV134 van Burr Brown/TI o.I.d. Nog geen 6€ bij Mouser, je moet nog wel een voeding bouwen natuurlijk (de DRV134 is feitelijk een vergelijkbare schakeling met die van Rod Elliot, maar dan in één IC).
https://sound-au.com/project87.htm
https://sound-au.com/project176.htm
En eerlijk gezegd: vervormingspercentages zoals jij ze aangeeft, zeggen mij niet zoveel. Het is maar de vraag of een complete versterker dat ook allemaal waar maakt op een echte luidspreker.
[Edit] de meest simpele oplossing is een DRV134 van Burr Brown/TI o.I.d. Nog geen 6€ bij Mouser, je moet nog wel een voeding bouwen natuurlijk (de DRV134 is feitelijk een vergelijkbare schakeling met die van Rod Elliot, maar dan in één IC).
- Bijlagen
-
- 134_DRV134.pdf
- (600.01 KiB) 46 keer gedownload
Laatst gewijzigd door markbakk op do 17 aug 2023, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ik zit al helemaal vooraan in het hi-end gebeuren moet ik zeggen.
Mijn huidige Cyrus versterker is exelent te noemen en heeft een 0.003% THD, die topping maakt er nagenoeg 0% THD van en is ook veel stiller.
Maar je hebt wel gelijk, misschien is dat verschil wel niet te horen, toch is die topping ook energie zuiniger, dat scheelt ook.
Maar iedereen zegt ook dat hij uitzonderlijk neutraal en helder en crisp klinkt, kan mij niet voorstellen dat dit niet door die getalletjes komt.
Maar ja, dat is de vraag natuurlijk.
Mijn huidige Cyrus versterker is exelent te noemen en heeft een 0.003% THD, die topping maakt er nagenoeg 0% THD van en is ook veel stiller.
Maar je hebt wel gelijk, misschien is dat verschil wel niet te horen, toch is die topping ook energie zuiniger, dat scheelt ook.
Maar iedereen zegt ook dat hij uitzonderlijk neutraal en helder en crisp klinkt, kan mij niet voorstellen dat dit niet door die getalletjes komt.
Maar ja, dat is de vraag natuurlijk.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Zijn trouwens niet de goede schema's, het gaat om ongebalanceerd naar gebalanceerd.
Morgen weer verder neuzen.
Morgen weer verder neuzen.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ook een mogelijkheid de THAT 1646 balanced line driver :
https://nl.mouser.com/ProductDetail/THA ... PCvg%3D%3D
Datasheet staat er ook bij.
Een kant en klaar evaluatie board, zoals dat heet :
https://www.profusionplc.com/parts/that1600-demo
En een redelijk nette voeding erbij :
https://sound-au.com/project05d.htm
https://nl.mouser.com/ProductDetail/THA ... PCvg%3D%3D
Datasheet staat er ook bij.
Een kant en klaar evaluatie board, zoals dat heet :
https://www.profusionplc.com/parts/that1600-demo
En een redelijk nette voeding erbij :
https://sound-au.com/project05d.htm
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Anders zonder de problemen en gewoon een normale gebalanceerde kabel zelf maken en dit er voor hangen voor € 299, -
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... anced-trs/
Dan heb je geen behoefte meer aan de bestaande dac.
Het lijkt er op dat hij al niet meer verkrijgbaar is.
Dan is dit voor mij de eerst volgende keuze.
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... amplifier/
Zelf bouwen en het in een kastje drukken met alle onderdelen bij elkaar opgeteld?
Het is de lol die je dan mist, maar meer ook niet.
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... anced-trs/
Dan heb je geen behoefte meer aan de bestaande dac.
Het lijkt er op dat hij al niet meer verkrijgbaar is.
Dan is dit voor mij de eerst volgende keuze.
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... amplifier/
Zelf bouwen en het in een kastje drukken met alle onderdelen bij elkaar opgeteld?
Het is de lol die je dan mist, maar meer ook niet.
Laatst gewijzigd door hannesie op do 17 aug 2023, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Die staat er ook, wat verder scrollen. De DRV lijkt me net wat beter dan de THAT enne, zo’n voeding bouw je simpel op een gaatjesprint. Wel vlak bij het IC even op beide voedingslijnen een 22nF van voeding naar 0 gebruiken.HiFi Beestje schreef: ↑do 17 aug 2023, 22:57Zijn trouwens niet de goede schema's, het gaat om ongebalanceerd naar gebalanceerd.
Morgen weer verder neuzen.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
hannesie schreef: ↑do 17 aug 2023, 23:23Anders zonder de problemen en gewoon een normale gebalanceerde kabel zelf maken en dit er voor hangen voor € 299, -
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... anced-trs/
Dan heb je geen behoefte meer aan de bestaande dac.
Het lijkt er op dat hij al niet meer verkrijgbaar is.
Dan is dit voor mij de eerst volgende keuze.
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... amplifier/
Zelf bouwen en het in een kastje drukken met alle onderdelen bij elkaar opgeteld?
Het is de lol die je dan mist, maar meer ook niet.![]()
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Allebei, zit in 1 behuizing en kan ook selectie ingang maken + volume controle, en de Metrum op marktplaats.FR_Aad schreef: ↑vr 18 aug 2023, 6:22hannesie schreef: ↑do 17 aug 2023, 23:23Anders zonder de problemen en gewoon een normale gebalanceerde kabel zelf maken en dit er voor hangen voor € 299, -
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... anced-trs/
Dan heb je geen behoefte meer aan de bestaande dac.
Het lijkt er op dat hij al niet meer verkrijgbaar is.
Dan is dit voor mij de eerst volgende keuze.
https://www.hifistudio79.nl/product/top ... amplifier/
Zelf bouwen en het in een kastje drukken met alle onderdelen bij elkaar opgeteld?
Het is de lol die je dan mist, maar meer ook niet.![]()
Wat adviseer je nu, een andere DAC of een hoofdtelefoon-versterker? (Of allebei?)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ja, doe ik ook altijd. Als het met mijn eigen spullen niet wil koop ik gewoon andere. En als het daarmee op gegeven moment ook niet wil koop ik weer andere 
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ik snapum niet.
De linkjes gaan naar een losse dac en losse hoofdtelefoonversterker.
De dac werkt wel als pre. Maar heeft zijn beperkingen.
En wat die versterker moet toevoegen?
De linkjes gaan naar een losse dac en losse hoofdtelefoonversterker.
De dac werkt wel als pre. Maar heeft zijn beperkingen.
En wat die versterker moet toevoegen?
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Snap sowieso de hele vraag niet. Een top versterker met gebalanceerde ingangen die je niet semi-gebalanceerd aan zou kunnen sturen is gewoon geen top versterker. Zou ik laten voor wat ie is. Daar zijn wat steken blijven liggen dan. Neemt niet weg dat mijn ervaring met Topping verder uitstekend is.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Niets mis met Topping. Ik heb hier een D30 Pro.
Hij heeft wel wat moeite met sommige cd-spelers maar TV en de NUC via USB gaan prima.
Hij heeft wel wat moeite met sommige cd-spelers maar TV en de NUC via USB gaan prima.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Maar bij de specs staat "THD plus ruis: 0.002 % ".ray5150 schreef: ↑do 17 aug 2023, 23:12Ook een mogelijkheid de THAT 1646 balanced line driver :
https://nl.mouser.com/ProductDetail/THA ... PCvg%3D%3D
Datasheet staat er ook bij.
Een kant en klaar evaluatie board, zoals dat heet :
https://www.profusionplc.com/parts/that1600-demo
En een redelijk nette voeding erbij :
https://sound-au.com/project05d.htm
Dat zou de specs van de versterker te niet doen, met andere woorden wordt dit dan de vervorming van de versterker.
Dan kan ik hem beter niet kopen in dat geval en bij de 0,003 van de Cyrus blijven.
