zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Die DC-DC converter heb ik op het werk ook met de hetelucht gedaan en dat werkt verassend mooi.
tis dat ik voor een groot deel de meeste componenten er al op heb zitten maar anders zou ik nu overwegen om ook de rest met hetelucht te doen.
Maar zou ik helemaal opnieuw beginnen dan lijkt me zo iets eigenlijk ook wel een mooie oplossing.
https://www.instructables.com/DIY-REFLOW-OVEN/
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vandaag eindelijk mijn alie bestelling binnen gekregen.
De transformatoren zijn dus binnen en nog wat ander klein spul wat ik ook voor de volume controller nodig heb.
Zo maar weer even naar boven om de laatste spullen op de print te bakken.
Er zal dan nog een rest bestelling nodig zijn om de gelanceerde weerstandjes te vervangen. :think:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Vandaag eigenlijk het soldeerwerk wat ik heb kunnen doen afgerond.
IMG_20230618_014205.jpg
Het begint al ergens op te lijken zo.
Er ontbreken nog wat componenten die niet klopte in de BOM, uit mijn pincet gelanceerd zijn de kamer in of opnieuw moeten.
Ik heb daarom nog wat grotere componenten weg gelaten die de toegang voor het solderen wat makkelijker maken als die er nog niet in zitten.
Verder ben ik aardig tevreden over hoe het er op zit.
Niet alles helemaal recht maar zo lang er geen sluiting is en contact met het soldeerpad goed is dan vind ik het best.
IMG_20230618_014219.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Netjes hoor, dat ga ik niet verbeteren!

Ik ben nog niet zover. Ik heb wel de Xing U30 even aangepast. Het verwijderen van de klokken ging erg mooi met het hetelucht station. Die kan ik prima hergebruiken of wellicht iemand anders blij mee maken.
Bijlagen
U30 aangepast.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Bedankt.
Als ik zo naar het soldeerpad van de Xing U30 klok kijk dan zal die zonder hetelucht zelfs bijna niet te verwijderen zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Een hoop flux erbij en zacht soldeer misschien. Maar met hetelucht gaat het snel en heel netjes.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de nieuwe T1 Joyin Audio trafo's nagemeten. Ze reageren gelijk aan de zwarte R3 10k:10k Joyin Audio trafo's.
Ik kan helaas niet checken of de grotere bandbreedte (200kHz vs 80kHz) wordt waargemaakt, die deels de tweemaal hogere prijs moet rechtvaardigen. Samplerate van mijn geluidskaart is max 192kHz dus bij 96kHz houdt de meting op. Zowel de T1 als de R3 zijn vlak tot 80kHz bij een belasting van 7kOhm.
De afscherming werkt wel erg mooi, daar waar de R3 trafo nog een bultje van enkele dB's liet zien op 50Hz (op de -140dB ruisvloer weliswaar), is zelfs daar nu niets meer van te zien.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Aha dat is mooi.
Ik had de 8k2 weerstanden er al in zitten.
De gebalanceerde ingang van mijn volumeregeling is 40k en kom daarmee op 6k8 uit.
Lijkt me een primaa waarde dus.
Het lijkt er dus wel op dat de T1 een goede keuze is geweest.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Rob Dingen »

Ik ben niet zo van het belasten van de trafo's omdat het een hoorbare verslechtering geeft.
Een RC werkt mijn inziens beter samen met de ingang impedantie van de volgende trap.
Meten is goed maar luisteren ook.
Jammer dat je niet in de buurt woont Jeroen ik ken wel tot een paar mHz meten.

Rob
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb ook geluisterd. Ik vond het RC netwerk niet beter klinken. De door jou opgegeven waarden gaven ook een vroege roll-off.
De gele trafo moest volgens mijn metingen met 28k worden belast. Dat klonk ook uitstekend. De gele trafo met 10k klinkt inderdaad slechter dan het RC netwerk.

Maar als het klaar is dan maak ik graag van de gelegenheid gebruik om nog eens langs te komen!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De Toroidy trafo's zijn binnen. Mooi formaatje. :)
Bijlagen
toroidy.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Gaat er serieus uitzien.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Rob Dingen »

jeroen_d schreef: di 20 jun 2023, 20:47
De door jou opgegeven waarden gaven ook een vroege roll-off.
Dat is gedeeltelijk waar.
Maar een trafo heeft op slingeringen die duidelijk te zien zijn met een blokgolf.
Als je dat weg wil hebben door te belasten met een weerstand het je een relatief lage weerstand nodig rond de 5k.
Doe je dat met een RC belast je alleen de hogere frequenties waar het ook nodig is.
Als je dan die 2 verschillen beluisterd gaat de voorkeur bij mij althans sterk naar de RC optie.
Dus ik verwacht dat je met 28K nog steeds last hebt van op slingering.
Hoeft hoorbaar ook geen probleem te zijn overigens.
Ben uiteraard benieuwd.

Rob
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja en met die lage weerstand heb je ook roll off. Dat is in ieder geval duidelijk hoorbaar. Op welke frequentie zitten die slingeringen? Als ik zie hoe mooi vlak het loopt tot 80kHz met een niet te lage weerstand ( ik heb jouw vreemde gele trafo respons niet kunnen reproduceren) dan verwacht ik dat het boven 100kHz ligt.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Rob Dingen »

Weet het niet meer uit mijn hoofd precies maar het ligt zeker een stuk boven de 100kHz.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Zo dit moest toch nog even af voor het weekend.
P1080360.JPG
Vandaag de laatste spullen opgehaald bij Jeroen en ben komend weekend een paar dagen weg en dit kriebelt dan dat het af moet.
P1080370.JPG
Nog niet aangesloten, eerst alles nog eens goed doorlopen voor dat ik er spanning op ga zetten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Barry2001 »

Nice. Maak je met de trafo’s rechtsonder geen sluiting George? Op de pads van de through holes, en op de traces eronder (waar alleen soldeermasker op zit).
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat is wel een goede ja
Daar moet ik nog wel iets tussen doen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hardbats »

Dat ziet er professioneel uit!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Die van mij is ook klaar om getest te gaan worden! Luisteren op het rechterkanaal, maar het linker nog even zonder isolatietrafo. Dat deel wil ik eerst rechtstreeks uit de DAC testen, met twee MKP's van 330nF om DC te ontkoppelen (volgens de suggestie van Rob Dingen bij de eerste versie die ik heb gebouwd de DSC2.6.2).
Bijlagen
ready to test.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef: za 24 jun 2023, 6:36
Nice. Maak je met de trafo’s rechtsonder geen sluiting George? Op de pads van de through holes, en op de traces eronder (waar alleen soldeermasker op zit).
De transformator heeft de zwarte band gekregen.
IMG_20230626_003151.jpg
Lijkt met wel opgelost zo.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Heeft Jeroen dit probleem dan ook niet?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Nee, bij Jeroen is de hars tot aan de rand gevuld en is met het uitharden iets bol komen te staan. bij mij zijn ze tot onder de rand gevuld en maakt de behuizing direct contact met de PCB.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef: ma 26 jun 2023, 0:35
Barry2001 schreef: za 24 jun 2023, 6:36
Nice. Maak je met de trafo’s rechtsonder geen sluiting George? Op de pads van de through holes, en op de traces eronder (waar alleen soldeermasker op zit).
De transformator heeft de zwarte band gekregen.
IMG_20230626_003151.jpg
Lijkt met wel opgelost zo.
Dit moet goed gaan George :goedzo:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Gaandeweg ontdekken we dingetjes. Er zit een chip op (U35) die selecteert tussen Beaglebone en Amanero. Zodra de Amanero voedingspanning krijgt dan geeft hij met 3,3V een selectie signaal aan U35 zodat Amanero signaal wordt doorgelaten en Beaglebone niet.
Als er geen USB is aangesloten, dan krijgt de Amanero geen power, is het selectiesignaal laag en wordt de Beaglebone doorgelaten.
Echter, U35 voedingspanning is 3,3V afkomstig van de Beaglebone. Zonder de Beaglebone op het bord gezet, doet U35 helemaal niks. Tenzij je een extra doorverbinding legt.

Ik heb nu geluid. Amanero ruis met zacht muziek erdoorheenm, zwaar vervormd. Gaat niet goed.
Beaglebone klinkt wel zoals het hoort, alleen uit het rechterkanaal komt te weinig laag, dus eigenlijk toch ook weer niet zoals het hoort.

Er zit in ieder geval voor mij dus nog uitzoekwerk waarom dingen nog niet helemaal werken zoals het hoort. Ik hoop voor George dat het meteen goed gaat. In zekere zin is dit ook wel de lol. Het wordt te gemakkelijk als je voor de eerste keer zo'n bord bouwt, dat slechts nog als ontwerp op openhardware is gepubliceerd, dat dan alles meteen goed zou gaan.

Edit: er is nog veel meer logica die gevoed wordt vanuit de 3,3V afkomstig van de beaglebone. Maar aangezien het allemaal verbonden is met elkaar, als pin 1 en 16 van U35 met elkaar worden verbonden, dan kan ook alles vanuit de Amanero worden gevoed.
George, ik heb eventueel nog een beaglebone black voor je als je wilt proberen/vergelijken met de Amanero.
Plaats reactie