zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Die DC-DC converter heb ik op het werk ook met de hetelucht gedaan en dat werkt verassend mooi.
tis dat ik voor een groot deel de meeste componenten er al op heb zitten maar anders zou ik nu overwegen om ook de rest met hetelucht te doen.
Maar zou ik helemaal opnieuw beginnen dan lijkt me zo iets eigenlijk ook wel een mooie oplossing.
https://www.instructables.com/DIY-REFLOW-OVEN/
tis dat ik voor een groot deel de meeste componenten er al op heb zitten maar anders zou ik nu overwegen om ook de rest met hetelucht te doen.
Maar zou ik helemaal opnieuw beginnen dan lijkt me zo iets eigenlijk ook wel een mooie oplossing.
https://www.instructables.com/DIY-REFLOW-OVEN/
Re: zuivere DSD dac
Vandaag eindelijk mijn alie bestelling binnen gekregen.
De transformatoren zijn dus binnen en nog wat ander klein spul wat ik ook voor de volume controller nodig heb.
Zo maar weer even naar boven om de laatste spullen op de print te bakken.
Er zal dan nog een rest bestelling nodig zijn om de gelanceerde weerstandjes te vervangen.
De transformatoren zijn dus binnen en nog wat ander klein spul wat ik ook voor de volume controller nodig heb.
Zo maar weer even naar boven om de laatste spullen op de print te bakken.
Er zal dan nog een rest bestelling nodig zijn om de gelanceerde weerstandjes te vervangen.
Re: zuivere DSD dac
Vandaag eigenlijk het soldeerwerk wat ik heb kunnen doen afgerond.
Het begint al ergens op te lijken zo.
Er ontbreken nog wat componenten die niet klopte in de BOM, uit mijn pincet gelanceerd zijn de kamer in of opnieuw moeten.
Ik heb daarom nog wat grotere componenten weg gelaten die de toegang voor het solderen wat makkelijker maken als die er nog niet in zitten.
Verder ben ik aardig tevreden over hoe het er op zit.
Niet alles helemaal recht maar zo lang er geen sluiting is en contact met het soldeerpad goed is dan vind ik het best.
Er ontbreken nog wat componenten die niet klopte in de BOM, uit mijn pincet gelanceerd zijn de kamer in of opnieuw moeten.
Ik heb daarom nog wat grotere componenten weg gelaten die de toegang voor het solderen wat makkelijker maken als die er nog niet in zitten.
Verder ben ik aardig tevreden over hoe het er op zit.
Niet alles helemaal recht maar zo lang er geen sluiting is en contact met het soldeerpad goed is dan vind ik het best.
Re: zuivere DSD dac
Netjes hoor, dat ga ik niet verbeteren!
Ik ben nog niet zover. Ik heb wel de Xing U30 even aangepast. Het verwijderen van de klokken ging erg mooi met het hetelucht station. Die kan ik prima hergebruiken of wellicht iemand anders blij mee maken.
Ik ben nog niet zover. Ik heb wel de Xing U30 even aangepast. Het verwijderen van de klokken ging erg mooi met het hetelucht station. Die kan ik prima hergebruiken of wellicht iemand anders blij mee maken.
Re: zuivere DSD dac
Bedankt.
Als ik zo naar het soldeerpad van de Xing U30 klok kijk dan zal die zonder hetelucht zelfs bijna niet te verwijderen zijn.
Als ik zo naar het soldeerpad van de Xing U30 klok kijk dan zal die zonder hetelucht zelfs bijna niet te verwijderen zijn.
Re: zuivere DSD dac
Een hoop flux erbij en zacht soldeer misschien. Maar met hetelucht gaat het snel en heel netjes.
Re: zuivere DSD dac
Ik heb de nieuwe T1 Joyin Audio trafo's nagemeten. Ze reageren gelijk aan de zwarte R3 10k:10k Joyin Audio trafo's.
Ik kan helaas niet checken of de grotere bandbreedte (200kHz vs 80kHz) wordt waargemaakt, die deels de tweemaal hogere prijs moet rechtvaardigen. Samplerate van mijn geluidskaart is max 192kHz dus bij 96kHz houdt de meting op. Zowel de T1 als de R3 zijn vlak tot 80kHz bij een belasting van 7kOhm.
De afscherming werkt wel erg mooi, daar waar de R3 trafo nog een bultje van enkele dB's liet zien op 50Hz (op de -140dB ruisvloer weliswaar), is zelfs daar nu niets meer van te zien.
Ik kan helaas niet checken of de grotere bandbreedte (200kHz vs 80kHz) wordt waargemaakt, die deels de tweemaal hogere prijs moet rechtvaardigen. Samplerate van mijn geluidskaart is max 192kHz dus bij 96kHz houdt de meting op. Zowel de T1 als de R3 zijn vlak tot 80kHz bij een belasting van 7kOhm.
De afscherming werkt wel erg mooi, daar waar de R3 trafo nog een bultje van enkele dB's liet zien op 50Hz (op de -140dB ruisvloer weliswaar), is zelfs daar nu niets meer van te zien.
Re: zuivere DSD dac
Aha dat is mooi.
Ik had de 8k2 weerstanden er al in zitten.
De gebalanceerde ingang van mijn volumeregeling is 40k en kom daarmee op 6k8 uit.
Lijkt me een primaa waarde dus.
Het lijkt er dus wel op dat de T1 een goede keuze is geweest.
Ik had de 8k2 weerstanden er al in zitten.
De gebalanceerde ingang van mijn volumeregeling is 40k en kom daarmee op 6k8 uit.
Lijkt me een primaa waarde dus.
Het lijkt er dus wel op dat de T1 een goede keuze is geweest.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Ik ben niet zo van het belasten van de trafo's omdat het een hoorbare verslechtering geeft.
Een RC werkt mijn inziens beter samen met de ingang impedantie van de volgende trap.
Meten is goed maar luisteren ook.
Jammer dat je niet in de buurt woont Jeroen ik ken wel tot een paar mHz meten.
Rob
Een RC werkt mijn inziens beter samen met de ingang impedantie van de volgende trap.
Meten is goed maar luisteren ook.
Jammer dat je niet in de buurt woont Jeroen ik ken wel tot een paar mHz meten.
Rob
Re: zuivere DSD dac
Ik heb ook geluisterd. Ik vond het RC netwerk niet beter klinken. De door jou opgegeven waarden gaven ook een vroege roll-off.
De gele trafo moest volgens mijn metingen met 28k worden belast. Dat klonk ook uitstekend. De gele trafo met 10k klinkt inderdaad slechter dan het RC netwerk.
Maar als het klaar is dan maak ik graag van de gelegenheid gebruik om nog eens langs te komen!
De gele trafo moest volgens mijn metingen met 28k worden belast. Dat klonk ook uitstekend. De gele trafo met 10k klinkt inderdaad slechter dan het RC netwerk.
Maar als het klaar is dan maak ik graag van de gelegenheid gebruik om nog eens langs te komen!
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Dat is gedeeltelijk waar.
Maar een trafo heeft op slingeringen die duidelijk te zien zijn met een blokgolf.
Als je dat weg wil hebben door te belasten met een weerstand het je een relatief lage weerstand nodig rond de 5k.
Doe je dat met een RC belast je alleen de hogere frequenties waar het ook nodig is.
Als je dan die 2 verschillen beluisterd gaat de voorkeur bij mij althans sterk naar de RC optie.
Dus ik verwacht dat je met 28K nog steeds last hebt van op slingering.
Hoeft hoorbaar ook geen probleem te zijn overigens.
Ben uiteraard benieuwd.
Rob
Re: zuivere DSD dac
Ja en met die lage weerstand heb je ook roll off. Dat is in ieder geval duidelijk hoorbaar. Op welke frequentie zitten die slingeringen? Als ik zie hoe mooi vlak het loopt tot 80kHz met een niet te lage weerstand ( ik heb jouw vreemde gele trafo respons niet kunnen reproduceren) dan verwacht ik dat het boven 100kHz ligt.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Weet het niet meer uit mijn hoofd precies maar het ligt zeker een stuk boven de 100kHz.
Re: zuivere DSD dac
Zo dit moest toch nog even af voor het weekend.
Vandaag de laatste spullen opgehaald bij Jeroen en ben komend weekend een paar dagen weg en dit kriebelt dan dat het af moet.
Nog niet aangesloten, eerst alles nog eens goed doorlopen voor dat ik er spanning op ga zetten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Nice. Maak je met de trafo’s rechtsonder geen sluiting George? Op de pads van de through holes, en op de traces eronder (waar alleen soldeermasker op zit).
Re: zuivere DSD dac
Die van mij is ook klaar om getest te gaan worden! Luisteren op het rechterkanaal, maar het linker nog even zonder isolatietrafo. Dat deel wil ik eerst rechtstreeks uit de DAC testen, met twee MKP's van 330nF om DC te ontkoppelen (volgens de suggestie van Rob Dingen bij de eerste versie die ik heb gebouwd de DSC2.6.2).
Re: zuivere DSD dac
Nee, bij Jeroen is de hars tot aan de rand gevuld en is met het uitharden iets bol komen te staan. bij mij zijn ze tot onder de rand gevuld en maakt de behuizing direct contact met de PCB.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Re: zuivere DSD dac
Gaandeweg ontdekken we dingetjes. Er zit een chip op (U35) die selecteert tussen Beaglebone en Amanero. Zodra de Amanero voedingspanning krijgt dan geeft hij met 3,3V een selectie signaal aan U35 zodat Amanero signaal wordt doorgelaten en Beaglebone niet.
Als er geen USB is aangesloten, dan krijgt de Amanero geen power, is het selectiesignaal laag en wordt de Beaglebone doorgelaten.
Echter, U35 voedingspanning is 3,3V afkomstig van de Beaglebone. Zonder de Beaglebone op het bord gezet, doet U35 helemaal niks. Tenzij je een extra doorverbinding legt.
Ik heb nu geluid. Amanero ruis met zacht muziek erdoorheenm, zwaar vervormd. Gaat niet goed.
Beaglebone klinkt wel zoals het hoort, alleen uit het rechterkanaal komt te weinig laag, dus eigenlijk toch ook weer niet zoals het hoort.
Er zit in ieder geval voor mij dus nog uitzoekwerk waarom dingen nog niet helemaal werken zoals het hoort. Ik hoop voor George dat het meteen goed gaat. In zekere zin is dit ook wel de lol. Het wordt te gemakkelijk als je voor de eerste keer zo'n bord bouwt, dat slechts nog als ontwerp op openhardware is gepubliceerd, dat dan alles meteen goed zou gaan.
Edit: er is nog veel meer logica die gevoed wordt vanuit de 3,3V afkomstig van de beaglebone. Maar aangezien het allemaal verbonden is met elkaar, als pin 1 en 16 van U35 met elkaar worden verbonden, dan kan ook alles vanuit de Amanero worden gevoed.
George, ik heb eventueel nog een beaglebone black voor je als je wilt proberen/vergelijken met de Amanero.
Als er geen USB is aangesloten, dan krijgt de Amanero geen power, is het selectiesignaal laag en wordt de Beaglebone doorgelaten.
Echter, U35 voedingspanning is 3,3V afkomstig van de Beaglebone. Zonder de Beaglebone op het bord gezet, doet U35 helemaal niks. Tenzij je een extra doorverbinding legt.
Ik heb nu geluid. Amanero ruis met zacht muziek erdoorheenm, zwaar vervormd. Gaat niet goed.
Beaglebone klinkt wel zoals het hoort, alleen uit het rechterkanaal komt te weinig laag, dus eigenlijk toch ook weer niet zoals het hoort.
Er zit in ieder geval voor mij dus nog uitzoekwerk waarom dingen nog niet helemaal werken zoals het hoort. Ik hoop voor George dat het meteen goed gaat. In zekere zin is dit ook wel de lol. Het wordt te gemakkelijk als je voor de eerste keer zo'n bord bouwt, dat slechts nog als ontwerp op openhardware is gepubliceerd, dat dan alles meteen goed zou gaan.
Edit: er is nog veel meer logica die gevoed wordt vanuit de 3,3V afkomstig van de beaglebone. Maar aangezien het allemaal verbonden is met elkaar, als pin 1 en 16 van U35 met elkaar worden verbonden, dan kan ook alles vanuit de Amanero worden gevoed.
George, ik heb eventueel nog een beaglebone black voor je als je wilt proberen/vergelijken met de Amanero.
