zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Zo ga ik hem morgen eens testen: als HQPlayer endpoint voor de huidige DSD DAC met als uitgang USB voor het Xing U30 bordje.
Als dat werkt kan ik in een volgende stap het I2S reclockerbordje gaan testen wat dan ipv het Xing U30 bordje op de DAC connector wordt gezet.
Re: zuivere DSD dac
Top goed bezig.
Ik ben nu eindelijk door het draadje op DIYaudio heen.
Ik zie nu ook waarom je eigenlijk nu ook zelf een bord wil gaan maken en met de NOMCA16035001AT5 wil gaan werken.
Interessante setup.
Hier kan je aardig mee starten
Post in thread 'Signalyst DSC1' https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6217249
Ik ben nu eindelijk door het draadje op DIYaudio heen.
Ik zie nu ook waarom je eigenlijk nu ook zelf een bord wil gaan maken en met de NOMCA16035001AT5 wil gaan werken.
Interessante setup.
Hier kan je aardig mee starten
Post in thread 'Signalyst DSC1' https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6217249
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Ik krijg hier kromme tenen van, gezever over zelfinductie van weerstanden terwijl de parasitaire zelfinductie van de PCB etc. enkele factoren hoger is dan de zelfinductie van de gebruikte weerstanden.jeroen_d schreef: ↑zo 09 apr 2023, 23:35Het inductieverhaal is inderdaad wat lastig aan te nemen, hoewel hoogfrequent gedrag boven de GHz van MELF weerstanden in de datasheet door Vishay wordt opgegeven en voor de normale dunne filmweerstanden Vishay daar in de datasheet niet de moeite voor neemt. Het is dus niet volledig uit de lucht gegrepen en de schakelsnelheden zijn hoog.
Ze hebben het op zich wel getest, er zijn bordjes met allerlei weerstandstypes gebouwd. Voor de weerstanden komt daar op gehoor de voorkeur voor dunne film tantalum nitride uit.
Re: zuivere DSD dac
Klopt, staat al sinds enkele weken op mijn harde schijf. Het wordt dus eerder een aanpassing hiervan naar mijn behoefte dan dat ik iets nieuws ontwerp. Er zitten een paar kleine foutjes in rondom de logica van het mute signaal en DSDon. Maar dit ziet er erg goed uit. En ergens anders heb ik gezien dat vanwege de fundamenteel betere PCB opzet de metingen naar topniveau gaan.Kappa7 schreef: ↑di 11 apr 2023, 2:40Top goed bezig.
Ik ben nu eindelijk door het draadje op DIYaudio heen.
Ik zie nu ook waarom je eigenlijk nu ook zelf een bord wil gaan maken en met de NOMCA16035001AT5 wil gaan werken.
Interessante setup.
Hier kan je aardig mee starten
Post in thread 'Signalyst DSC1' https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6217249
Re: zuivere DSD dac
Die heb ik ook gezien ja, ziet er veel belovend uit.
Naar aanleiding van je eerdere ervaring met de BBB had ik het idee om de socket daarvoor te verwijderen en alleen met de USB interface aan de gang te gaan.
Ik zit alleen nog even naar de klokken te kijken daarvoor moet je eigenlijk wel met een oven gaan werken om die te monteren. De rest lijkt me prima met de hand te doen.
Naar aanleiding van je eerdere ervaring met de BBB had ik het idee om de socket daarvoor te verwijderen en alleen met de USB interface aan de gang te gaan.
Ik zit alleen nog even naar de klokken te kijken daarvoor moet je eigenlijk wel met een oven gaan werken om die te monteren. De rest lijkt me prima met de hand te doen.
Re: zuivere DSD dac
Klopt. Maar ik denk dat ik er sowieso andere klokken op ga zetten, na de goede ervaring met de Musetec exemplaren.
De beaglebone als netwerk endpoint gaat heel goed en klinkt mooi. Doet niet onder voor de fanless NUC streamer die ik hiervoor normaal gesproken inzet. Dus prima om je apparaat om te toveren naar netwerkspeler, als alternatief voor de raspberry PI. Direct te gebruiken naar een USB DAC toe.
Maar ook leuk om je bestaande I2S DAC (Soekris?) om te bouwen tot een netwerkspeler in combinatie met de PPY reclocker. Als vervanging van de Amanero.
De reclocker zal ik morgen eens gaan testen. Hopelijk doet ie het.

Ik vond het inderdaad knap lastig om de NDK klokjes die ik hiervoor had besteld er netjes op te solderen.
De beaglebone als netwerk endpoint gaat heel goed en klinkt mooi. Doet niet onder voor de fanless NUC streamer die ik hiervoor normaal gesproken inzet. Dus prima om je apparaat om te toveren naar netwerkspeler, als alternatief voor de raspberry PI. Direct te gebruiken naar een USB DAC toe.
Maar ook leuk om je bestaande I2S DAC (Soekris?) om te bouwen tot een netwerkspeler in combinatie met de PPY reclocker. Als vervanging van de Amanero.
De reclocker zal ik morgen eens gaan testen. Hopelijk doet ie het.
Ik vond het inderdaad knap lastig om de NDK klokjes die ik hiervoor had besteld er netjes op te solderen.
Re: zuivere DSD dac
Gaat vast werken bij je.
Die kloken maken het leven wel een stuk makkelijker.
Zeker als je ze zo kunt monteren.
https://nl.aliexpress.com/i/10050012921 ... pt=glo2nld
Die kloken maken het leven wel een stuk makkelijker.
Zeker als je ze zo kunt monteren.
https://nl.aliexpress.com/i/10050012921 ... pt=glo2nld
Re: zuivere DSD dac
Even voor de duidelijkheid voor wat betreft de Soekris die je aanhaalt, dat doe ik dus al, en het reclocken dat doet het board ook, net als galvanische scheiding op de ingang.
Dat ik er dan een geen Beagle Black Bone heb maar een ander SBC, dat heeft met wat meer grappen te maken.
En de Soekris is dan puur PCM als resultaat
Van Soekris zelf dan dit:
Dat ik er dan een geen Beagle Black Bone heb maar een ander SBC, dat heeft met wat meer grappen te maken.
En de Soekris is dan puur PCM als resultaat
Van Soekris zelf dan dit:
Maar ik ga al wel lekker, de Trafo's zijn binnen en dan hebben we nog een schone voeding nodig, enz.The dam1021 is a DAC module based on a discrete R-2R sign magnitude DAC design, with FPGA based FIFO buffering/reclocking and custom digital filters, < 1 ps jitter clock generator, with 28 bit resolution so there is headroom, oversampling up to 3.072 Mhz. Up to 24 bit / 384 Khz input from SPDIF, I2S and USB (via USB to I2S interface board), with isolation on the I2S interface.
Re: zuivere DSD dac
Even een zijpaadje over pure dsd: https://www.nativedsd.com/news/mixing-i ... m-allowed/
Re: zuivere DSD dac
Tja, daar staat eigenlijk niets anders over dat mixen met/in DSD dan dat ze gekookt hebben in pannetjes van HQP. Leuk verhaal hoe ze bezig zijn geweest maar over technische achtergronden niets, dat blijft schimmig.
Re: zuivere DSD dac
De technische informatie is inderdaad vrij beperkt: "The mixing is done in HQP through a process called “modulation.” This process keeps the signal entirely in the DSD domain."
Zie ook https://www.signalyst.com/professional.html Niet dat je daar nou veel wijzer van wordt...
Zie ook https://www.signalyst.com/professional.html Niet dat je daar nou veel wijzer van wordt...
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op wo 12 apr 2023, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: zuivere DSD dac
Ik vond het leuk om te delen dat HQPlayer professioneel wordt ingezet, niet meer dan dat.
Re: zuivere DSD dac
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe ze dat mengen en filteren van sigma-deltamodulaten doen.
Ik neem aan dat ze de bemonsteringsfrequentie op 11,2896 MHz houden voor DSD256, accepteren dat de woordbreedte groter wordt door het mengen en filteren, en als ze klaar zijn met alle bewerkingen het opnieuw door een sigma-deltamodulator halen. Als ze iets slimmers doen, ben ik erg benieuwd wat dan.
Ik neem aan dat ze de bemonsteringsfrequentie op 11,2896 MHz houden voor DSD256, accepteren dat de woordbreedte groter wordt door het mengen en filteren, en als ze klaar zijn met alle bewerkingen het opnieuw door een sigma-deltamodulator halen. Als ze iets slimmers doen, ben ik erg benieuwd wat dan.
Re: zuivere DSD dac
Wat ik vanuit mijn ervaring met HQPlayer begrijp is dat het binnenkomende DSD signaal eerst wordt omgezet naar DSD wide of narrow. Vervolgens de mixing en dan remodulatie met een van de SDM modulators. je kunt dan ook eenvoudig van DSD64 naar DSD256 maar uit het artikel begrijp ik dat ze in het DSD256 domein blijven. Dus alleen mixen en met HQPlayer remoduleren.
Dat is denk ik precies wat jij ook aangeeft.
Maar, in dat artikel: Ze luisteren dus niet alleen naar het verschil van processing in het pure DSD domein en processing via een DXD tussenweg, maar ook naar het verschil van remodulatie door Pyramix (vanuit DXD) en door HQPlayer (vanuit DSD wide of narrow).
Dat is denk ik precies wat jij ook aangeeft.
Maar, in dat artikel: Ze luisteren dus niet alleen naar het verschil van processing in het pure DSD domein en processing via een DXD tussenweg, maar ook naar het verschil van remodulatie door Pyramix (vanuit DXD) en door HQPlayer (vanuit DSD wide of narrow).
Re: zuivere DSD dac
Dit zou het nieuwe project worden, met een 4-laags print. Het aardige van deze opzet is dat je kan kiezen voor de combinatie van USB en netwerk input. En als je de beaglebone USB uitgang op de Amanero zet kan je de beaglebone als endpoint blijven gebruiken en blijft het een netwerkspeler.
Voorlopig zie ik alleen het foutje in de mute logica, die moet ik aanpassen, voor de rest lijkt het hele ontwerp te kloppen. En natuurlijk een aanpassing zodat ik er klokken van een groter formaat op kan zetten.
Een voorziening voor een +/-15V voeding voor een opamp output ipv de trafo's zit er ook op. Kan er altijd nog gekozen worden.
Voorlopig zie ik alleen het foutje in de mute logica, die moet ik aanpassen, voor de rest lijkt het hele ontwerp te kloppen. En natuurlijk een aanpassing zodat ik er klokken van een groter formaat op kan zetten.
Een voorziening voor een +/-15V voeding voor een opamp output ipv de trafo's zit er ook op. Kan er altijd nog gekozen worden.
Re: zuivere DSD dac
Spelen met de Beaglebone! Mooi hoor. De resolutie van de high end amanero is er weer. Super zuiver geluid, je hoort echt alles. Ik kan nu niet meer A/B vergelijken, maar mis denk ik nog wel een beetje de warmte van de Musetec klok. Toch bijzonder hoe elk bordje het weer anders laat klinken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
jouw enthousiasme (en wat ik hoorde van een vorige versie) zorgen er nou niet voor dat mijn hoeveelheid "te bouwen ideeen" minder wordt 
Re: zuivere DSD dac
Moet dat dan? Het voordeel van "ideeën" is juist dat ze nauwelijks ruimte in beslag nemen. Dus dat hoeft ook niet minder te worden 
Re: zuivere DSD dac
Heb je een referentie wat er meettechnisch beter is aan de nieuwe print hierboven? Ik moet zeggen dat ik degene die je nu gebruikt wel mooi compact vind.
Weet je overigens waar de distortie in deze DAC voornamelijk vandaan komt? Is dat de trafo, of meer een onbalans in de weerstanden en/of driver chips?
Weet je overigens waar de distortie in deze DAC voornamelijk vandaan komt? Is dat de trafo, of meer een onbalans in de weerstanden en/of driver chips?
Re: zuivere DSD dac
De nieuwe opzet heeft betere symmetrie en betere trafo's. Ik weet nog niet of ik die laatste ga gebruiken.
https://ivxformers.com/tproduct/4873487 ... tereo-pair
Dit is een meting met 0dB output. Met de oude opzet krijg je dit pas op -10dB. Hier zijn nog de oude trafo's gebruikt.
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... ccb8b8.png Met betere trafo's en weer op -10dB wordt het dit:
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... c45256.png Dat wordt echt leuk!
https://ivxformers.com/tproduct/4873487 ... tereo-pair
Dit is een meting met 0dB output. Met de oude opzet krijg je dit pas op -10dB. Hier zijn nog de oude trafo's gebruikt.
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... ccb8b8.png Met betere trafo's en weer op -10dB wordt het dit:
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... c45256.png Dat wordt echt leuk!
Re: zuivere DSD dac
Huh, waar zijn die paaltjes gebleven...? 
Inderdaad mooi. 50 Hz is meet issue of zit er nog wat hum in?
Inderdaad mooi. 50 Hz is meet issue of zit er nog wat hum in?
