zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

:-$ Ik herken het wel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Zo ga ik hem morgen eens testen: als HQPlayer endpoint voor de huidige DSD DAC met als uitgang USB voor het Xing U30 bordje.
Audio selectie.png
System selectie.png
Als dat werkt kan ik in een volgende stap het I2S reclockerbordje gaan testen wat dan ipv het Xing U30 bordje op de DAC connector wordt gezet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Dat is ook het leuke van dit soort kruiswoordpuzzeltjes.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Top goed bezig.
Ik ben nu eindelijk door het draadje op DIYaudio heen.
Ik zie nu ook waarom je eigenlijk nu ook zelf een bord wil gaan maken en met de NOMCA16035001AT5 wil gaan werken.
Interessante setup.
Hier kan je aardig mee starten
Post in thread 'Signalyst DSC1' https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6217249
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef: zo 09 apr 2023, 23:35
Het inductieverhaal is inderdaad wat lastig aan te nemen, hoewel hoogfrequent gedrag boven de GHz van MELF weerstanden in de datasheet door Vishay wordt opgegeven en voor de normale dunne filmweerstanden Vishay daar in de datasheet niet de moeite voor neemt. Het is dus niet volledig uit de lucht gegrepen en de schakelsnelheden zijn hoog.

Ze hebben het op zich wel getest, er zijn bordjes met allerlei weerstandstypes gebouwd. Voor de weerstanden komt daar op gehoor de voorkeur voor dunne film tantalum nitride uit.
Ik krijg hier kromme tenen van, gezever over zelfinductie van weerstanden terwijl de parasitaire zelfinductie van de PCB etc. enkele factoren hoger is dan de zelfinductie van de gebruikte weerstanden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef: di 11 apr 2023, 2:40
Top goed bezig.
Ik ben nu eindelijk door het draadje op DIYaudio heen.
Ik zie nu ook waarom je eigenlijk nu ook zelf een bord wil gaan maken en met de NOMCA16035001AT5 wil gaan werken.
Interessante setup.
Hier kan je aardig mee starten
Post in thread 'Signalyst DSC1' https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6217249
Klopt, staat al sinds enkele weken op mijn harde schijf. Het wordt dus eerder een aanpassing hiervan naar mijn behoefte dan dat ik iets nieuws ontwerp. Er zitten een paar kleine foutjes in rondom de logica van het mute signaal en DSDon. Maar dit ziet er erg goed uit. En ergens anders heb ik gezien dat vanwege de fundamenteel betere PCB opzet de metingen naar topniveau gaan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Die heb ik ook gezien ja, ziet er veel belovend uit.
Naar aanleiding van je eerdere ervaring met de BBB had ik het idee om de socket daarvoor te verwijderen en alleen met de USB interface aan de gang te gaan.
Ik zit alleen nog even naar de klokken te kijken daarvoor moet je eigenlijk wel met een oven gaan werken om die te monteren.
Schermafbeelding 2023-04-11 204151.jpg
Schermafbeelding 2023-04-11 204308.jpg
De rest lijkt me prima met de hand te doen.
Schermafbeelding 2023-04-11 204706.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Klopt. Maar ik denk dat ik er sowieso andere klokken op ga zetten, na de goede ervaring met de Musetec exemplaren.

De beaglebone als netwerk endpoint gaat heel goed en klinkt mooi. Doet niet onder voor de fanless NUC streamer die ik hiervoor normaal gesproken inzet. Dus prima om je apparaat om te toveren naar netwerkspeler, als alternatief voor de raspberry PI. Direct te gebruiken naar een USB DAC toe.

Maar ook leuk om je bestaande I2S DAC (Soekris?) om te bouwen tot een netwerkspeler in combinatie met de PPY reclocker. Als vervanging van de Amanero.
De reclocker zal ik morgen eens gaan testen. Hopelijk doet ie het.
Afbeelding
Ik vond het inderdaad knap lastig om de NDK klokjes die ik hiervoor had besteld er netjes op te solderen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Gaat vast werken bij je.

Die kloken maken het leven wel een stuk makkelijker.
Zeker als je ze zo kunt monteren.
https://nl.aliexpress.com/i/10050012921 ... pt=glo2nld
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Even voor de duidelijkheid voor wat betreft de Soekris die je aanhaalt, dat doe ik dus al, en het reclocken dat doet het board ook, net als galvanische scheiding op de ingang.

Dat ik er dan een geen Beagle Black Bone heb maar een ander SBC, dat heeft met wat meer grappen te maken.
En de Soekris is dan puur PCM als resultaat

Van Soekris zelf dan dit:
The dam1021 is a DAC module based on a discrete R-2R sign magnitude DAC design, with FPGA based FIFO buffering/reclocking and custom digital filters, < 1 ps jitter clock generator, with 28 bit resolution so there is headroom, oversampling up to 3.072 Mhz. Up to 24 bit / 384 Khz input from SPDIF, I2S and USB (via USB to I2S interface board), with isolation on the I2S interface.
Maar ik ga al wel lekker, de Trafo's zijn binnen en dan hebben we nog een schone voeding nodig, enz. O:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Tja, daar staat eigenlijk niets anders over dat mixen met/in DSD dan dat ze gekookt hebben in pannetjes van HQP. Leuk verhaal hoe ze bezig zijn geweest maar over technische achtergronden niets, dat blijft schimmig.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

De technische informatie is inderdaad vrij beperkt: "The mixing is done in HQP through a process called “modulation.” This process keeps the signal entirely in the DSD domain."

Zie ook https://www.signalyst.com/professional.html Niet dat je daar nou veel wijzer van wordt...
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op wo 12 apr 2023, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik vond het leuk om te delen dat HQPlayer professioneel wordt ingezet, niet meer dan dat.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe ze dat mengen en filteren van sigma-deltamodulaten doen.

Ik neem aan dat ze de bemonsteringsfrequentie op 11,2896 MHz houden voor DSD256, accepteren dat de woordbreedte groter wordt door het mengen en filteren, en als ze klaar zijn met alle bewerkingen het opnieuw door een sigma-deltamodulator halen. Als ze iets slimmers doen, ben ik erg benieuwd wat dan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Wat ik vanuit mijn ervaring met HQPlayer begrijp is dat het binnenkomende DSD signaal eerst wordt omgezet naar DSD wide of narrow. Vervolgens de mixing en dan remodulatie met een van de SDM modulators. je kunt dan ook eenvoudig van DSD64 naar DSD256 maar uit het artikel begrijp ik dat ze in het DSD256 domein blijven. Dus alleen mixen en met HQPlayer remoduleren.

Dat is denk ik precies wat jij ook aangeeft.

Maar, in dat artikel: Ze luisteren dus niet alleen naar het verschil van processing in het pure DSD domein en processing via een DXD tussenweg, maar ook naar het verschil van remodulatie door Pyramix (vanuit DXD) en door HQPlayer (vanuit DSD wide of narrow).
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Bedankt! Dat klopt dan met wat ik gegokt had.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dit zou het nieuwe project worden, met een 4-laags print. Het aardige van deze opzet is dat je kan kiezen voor de combinatie van USB en netwerk input. En als je de beaglebone USB uitgang op de Amanero zet kan je de beaglebone als endpoint blijven gebruiken en blijft het een netwerkspeler.

Voorlopig zie ik alleen het foutje in de mute logica, die moet ik aanpassen, voor de rest lijkt het hele ontwerp te kloppen. En natuurlijk een aanpassing zodat ik er klokken van een groter formaat op kan zetten.
Een voorziening voor een +/-15V voeding voor een opamp output ipv de trafo's zit er ook op. Kan er altijd nog gekozen worden.
Bijlagen
DSC2.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Spelen met de Beaglebone! Mooi hoor. De resolutie van de high end amanero is er weer. Super zuiver geluid, je hoort echt alles. Ik kan nu niet meer A/B vergelijken, maar mis denk ik nog wel een beetje de warmte van de Musetec klok. Toch bijzonder hoe elk bordje het weer anders laat klinken.
Bijlagen
met de BBB.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jouw enthousiasme (en wat ik hoorde van een vorige versie) zorgen er nou niet voor dat mijn hoeveelheid "te bouwen ideeen" minder wordt :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Moet dat dan? Het voordeel van "ideeën" is juist dat ze nauwelijks ruimte in beslag nemen. Dus dat hoeft ook niet minder te worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef: do 13 apr 2023, 15:17
jouw enthousiasme (en wat ik hoorde van een vorige versie) zorgen er nou niet voor dat mijn hoeveelheid "te bouwen ideeen" minder wordt :lol:
Zo herkenbaar :lol: :lol:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Heb je een referentie wat er meettechnisch beter is aan de nieuwe print hierboven? Ik moet zeggen dat ik degene die je nu gebruikt wel mooi compact vind.

Weet je overigens waar de distortie in deze DAC voornamelijk vandaan komt? Is dat de trafo, of meer een onbalans in de weerstanden en/of driver chips?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De nieuwe opzet heeft betere symmetrie en betere trafo's. Ik weet nog niet of ik die laatste ga gebruiken.
https://ivxformers.com/tproduct/4873487 ... tereo-pair

Dit is een meting met 0dB output. Met de oude opzet krijg je dit pas op -10dB. Hier zijn nog de oude trafo's gebruikt.
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... ccb8b8.png
abe11f4a4e7a711ac6f506c359a6739368ccb8b8_2_690x323.png
Met betere trafo's en weer op -10dB wordt het dit:
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... c45256.png
9b4803b027e087c68d069a97597aa0e366c45256.png
Dat wordt echt leuk!
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Huh, waar zijn die paaltjes gebleven...? ;)

Inderdaad mooi. 50 Hz is meet issue of zit er nog wat hum in?
Plaats reactie