Daline

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Daline

Bericht door Shadow »

Omdat ik ook - even - de Dalines gehoord heb en dat heel goed klonk hier even een info topic (om het luisterdag topic niet te veel te spammen)
Daline.jpg
Daline.pdf
(3.33 MiB) 79 keer gedownload
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Daline

Bericht door AudioMan »

Mooie foto, komt me bekend voor ;)

De gebruikte breedbander: Philips AD7063/M8
https://www.deluidsprekerspecialist.nl/ ... 0070631-m8
  • Q-TS = 0.7 (zie meting timpert hieronder)
  • F-res = 55Hz
  • 6.5”
  • 92 DB
viewtopic.php?p=2055129#p2055129

Mogelijk alternatieven:

Visaton BG 17 Full-range Woofer
https://www.soundimports.eu/nl/bg-17-fu ... oofer.html
  • Q-TS = 0.74
  • F-res = 100Hz
  • 6.5”
  • 94 DB
Cotswold BMR 128DD
http://www.cotswoldsoundsystems.com/spe ... F4R_r3.pdf
  • Q-TS = 0.83
  • F-res = 52Hz
  • 6.5”
  • 88 DB
Bijlagen
daline2.jpg
daline1.jpg
Laatst gewijzigd door AudioMan op do 09 feb 2023, 9:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Daline

Bericht door timpert »

De BG17 had ik ook gezien, maar de resonantiefrequentie is met 100 Hz erg hoog. Het Daline artikel geeft ook verder geen info over de vereisten aan de driver, behalve een typenummer: "Radiospares type 163-TC". Dat type googelen leverde niks op.

Ik heb een setje AD70631/M8 besteld uit de link hierboven, volgens de PostNL app is het pakje net aangekomen. Mijn meetset zit nog in de krat na afgelopen zaterdag, maar als ik weer wat tijd heb zal ik de parameters opmeten. De kans bestaat dat ze wat verschoven zijn in de loop der tijd. Ze kunnen wel 40 jaar in de doos hebben gezeten, dus wellicht moeten ze eerst een beetje wakker geschud worden.

Daarnaast heb ik ook een setje BMR128DD van Cotswold liggen. Die heeft een resonantiefrequentie van 52 Hz en een Qts van 0,83. Hij past in het montagegat van de AD70631/M8, dus op het eerste gezicht is dat een serieuze kandidaat.

Sowieso ga ik niet aan bouwen beginnen voordat Kyra naar behoren speelt.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Daline

Bericht door motoindo »

Deze en andere leuke whizzer modelletjes duiken met enige regelmaat op in oude philips kringlopertjes, de collega's op mfbfreaks hebben daar ooit een lijstje van gemaakt, check hier voor meer info.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Daline

Bericht door AudioMan »

timpert schreef: di 07 feb 2023, 13:35
Daarnaast heb ik ook een setje BMR128DD van Cotswold liggen. Die heeft een resonantiefrequentie van 52 Hz en een Qts van 0,83. Hij past in het montagegat van de AD70631/M8, dus op het eerste gezicht is dat een serieuze kandidaat.
Deze lijkt beter in de buurt te komen, gevoeligheid is wel lager (dan de Philips). Alhoewel we de Q-TS van de Philips niet kennen, dus ook niet weten waar we naar zoeken. Iemand riep dat die antieke dingen altijd hoog in de Q-TS zitten, maar de exacte waarde is onbekend. Dus ben benieuwd naar je meetwaarden.

PS. Heb m toegevoegd aan het lijstje van alternatieve speakers, dan houden we het een beetje bij elkaar.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Daline

Bericht door timpert »

AudioMan schreef: di 07 feb 2023, 15:12
Iemand riep dat die antieke dingen altijd hoog in de Q-TS zitten
Ik heb hier zoiets geroepen, heel veel oude units hebben een hogere Qts dan wat nu gebruikelijk is, maar er zijn uitzonderingen. We zullen zien wat de Philips doet.

Overigens heeft de BMR (zoals gebruikelijk bij BMRs) een lagere gevoeligheid vanwege het dikke en dus zware membraan. En dat heeft ook zo zijn invloed op de overige parameters.

Sfeerplaatje. Waarom lijkt die linker driver nou "autoportier" naar me te schreeuwen?
ph_bmr.jpg
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Daline

Bericht door AudioMan »

Tsja, je geeft geen dubbeltje voor die Philips-dingen. Totdat je ze hoort.....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Daline

Bericht door richard »

AudioMan schreef: di 07 feb 2023, 15:12
... Iemand riep dat die antieke dingen altijd hoog in de Q-TS zitten, maar de exacte waarde is onbekend.
Als ze bedoeld zijn voor half open kasten uit die tijd is dat te verklaren; een acceptabel laag met relatief kleine magneet en spreekspoel.

Voor luidsprekers in BL-hoorns als Lowther heb je weer een erg lage Q nodig.

De Visaton B200 is een modern ding met ouderwetse parameters. Niet erg goedkoop tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daline

Bericht door Shadow »

AudioMan schreef: di 07 feb 2023, 19:32
Tsja, je geeft geen dubbeltje voor die Philips-dingen. Totdat je ze hoort.....
Met de juiste muziek zeker! Maar ik luister veel rock en metal; daar houden ze niet van...
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Daline

Bericht door timpert »

Ik denk het ook niet, en daarom zullen ze geen plekje in de woonkamer krijgen. Met een Xmax van 1,3 mm P-P (spreekspoel lengte - poolplaat dikte) is de AD7063 best wel amechtig te noemen. Maar voor het wat rustiger werk op de studeerkamer lijken ze me prima, en ze lijken me goed passen bij mijn Bocama LA224B.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daline

Bericht door Shadow »

Ik heb hoorns gehad met Beyma 8AG/N breedbanders, met de juiste muziek was dat magisch, lijkt me bij deze Dalines ook op te gaan!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Daline

Bericht door John P »

De breedbander uit het Viech kan ook wel eens een goede kandidaat zijn. De Sica LP 165.25.

Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 4/3,20 Ohm
Resonanzfrequenz: 84 Hz
Gütefaktoren(Qms/Qes/Qts): 8,33 / 0,83 / 0,76
Äquivalenzvolumen(Vas): 8 Liter
Effektive Membranfläche(Sd): 123 cm²
Antriebsfaktor(BL): 4,29 Tm
Schwingspulenüberhang(Xmax): 2 mm
Schwingspuleninduktivität(Le): 0,32 mH
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Daline

Bericht door MickRS »

Kijk nou wat de postbode vandaag bracht...
20230207_171813.jpg
Ik wil nog een setje luidsprekers voor in mijn keuken annex eetkamer. Dus toen ik de lovende woorden las, heb ik mijzelf een NOS setje cadeau gedaan. De Dalines zijn mooi ondiep en laat dat nou net goed uitkomen.

Het is natuurlijk een soort transmissielijn, net als de Cheap Trick luidsprekers die ik obv Visaton hx10 gebouwd heb. Maar ja, die kasten zijn in Cyprus achtergebleven. En ook mijn eerste breedbandluidsprekers, de Jordan VTL, is volgen mij bij nader inzien een 'Daline' kast.

Ben benieuwd...
Laatst gewijzigd door MickRS op di 07 feb 2023, 23:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Daline

Bericht door MickRS »

Overigens ben ik wel benieuwd hoe je een Daline kast berekent. In het artikel wordt aangegeven dat je eigenlijk voor iedere te gebruiken driver de berekening moet maken die optimaal is. En als we straks de T/S parameters weten, kan dat interessant zijn...
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Daline

Bericht door VintageHarry »

Mmm, ik heb afgelopen zaterdag niet gehoord dat de kast speciaal was aangepast aan de gebruikte Philips, is daar nog over gesproken?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Daline

Bericht door motoindo »

timpert schreef: di 07 feb 2023, 22:17
Met een Xmax van 1,3 mm P-P (spreekspoel lengte - poolplaat dikte) is de AD7063 best wel amechtig te noemen.
Klopt, Philips had daarvoor de 7066 uitgevonden welke gebruikt werd in samenwerking met een whizzer drivertje voor het mid/hoog. Check dit topic van Wouter uit 2013 over de GL565, een soort FAST avant la lettre 8)

Afbeelding
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Daline

Bericht door AudioMan »

Shadow schreef: di 07 feb 2023, 20:31
AudioMan schreef: di 07 feb 2023, 19:32
Tsja, je geeft geen dubbeltje voor die Philips-dingen. Totdat je ze hoort.....
Met de juiste muziek zeker! Maar ik luister veel rock en metal; daar houden ze niet van...
We hebben ze idd alleen gehoord met 'analoge' muziek. Hoe moderne muziek erop klinkt blijft afwachten.
VintageHarry schreef: di 07 feb 2023, 23:55
Mmm, ik heb afgelopen zaterdag niet gehoord dat de kast speciaal was aangepast aan de gebruikte Philips, is daar nog over gesproken?
Had zelfs begrepen dat die Philips speakers gewoon 'over' waren en dat daar dan de Daline-kast bij bedacht werd, meer bij 'toeval'. Misschien kan RobertD zijn licht hierover kunnen laten schijnen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline

Bericht door Pjotr »

Daline == Decoupled antiresonant loudspeaker line. Robert Fris heeft naast de onderhavige versie hier, later een versie Daline + B110 gepubliceerd. Die heeft een andere "pijp". Staat in het zelfde Remo bouwboekje maar ook ruim op internet. En er is hier zelfs een topic over. Het gaat om het principe van de ontkoppelde transmissie lijn. Je kunt natuurlijk allerlei oude speakers er bij gaan zoeken. Maar misschien is het slimmer om een beschikbaar leuk modelletje in Akabak of de sheets van King te simuleren. In de tijd van Fris kon dat nog niet.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Daline

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: wo 08 feb 2023, 10:07
Akabak
Zat ik ook al aan te denken, daar leent dit zich uitstekend voor. Maar daarmee gaat de "vintage" charme ook wel een beetje verloren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daline

Bericht door Shadow »

Met de wetenschap meppen we de romantiek er wel uit :lol:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Daline

Bericht door MickRS »

In dit draadje is er wat meer info over de diverse varianten van de drivers. Wat ik zo op internet kon vinden zal de Qts zo'n 0,5/0,6 zijn...

viewtopic.php?t=10069
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline

Bericht door Pjotr »

Dus ouderwets bottom up met vallen en opstaan maar weer? Tja... wel romantisch :mrgreen:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Daline

Bericht door timpert »

Gewoon een beetje lekker aanklooien. Buiten de deur eten hoeft niet altijd in een sterrenrestaurant, soms is een kapsalon best lekker.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Daline

Bericht door MickRS »

Shadow schreef: wo 08 feb 2023, 10:31
Met de wetenschap meppen we de romantiek er wel uit :lol:
"Wetenschap is ook maar een mening..." :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline

Bericht door Pjotr »

MickRS schreef: wo 08 feb 2023, 10:32
In dit draadje is er wat meer info over de diverse varianten van de drivers. Wat ik zo op internet kon vinden zal de Qts zo'n 0,5/0,6 zijn...

viewtopic.php?t=10069
Ik heb hier het hele Philips Loudspeaker databoek uit 1798 in PDF. Alleen is dat 18Mb en daarmee te groot om hier direct te uploaden. Misschien valt dat te regelen? Overigens staan daar alleen wat basisgegevens in als max. vermogen, fluxdichtheid, impedantie, afmetingen en frequentiecurven. Geen uitgebreide TS. Dus romantiek volop :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”