Daline
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daline
Mooie foto, komt me bekend voor 
De gebruikte breedbander: Philips AD7063/M8
https://www.deluidsprekerspecialist.nl/ ... 0070631-m8
Mogelijk alternatieven:
Visaton BG 17 Full-range Woofer
https://www.soundimports.eu/nl/bg-17-fu ... oofer.html
http://www.cotswoldsoundsystems.com/spe ... F4R_r3.pdf
De gebruikte breedbander: Philips AD7063/M8
https://www.deluidsprekerspecialist.nl/ ... 0070631-m8
- Q-TS = 0.7 (zie meting timpert hieronder)
- F-res = 55Hz
- 6.5”
- 92 DB
Mogelijk alternatieven:
Visaton BG 17 Full-range Woofer
https://www.soundimports.eu/nl/bg-17-fu ... oofer.html
- Q-TS = 0.74
- F-res = 100Hz
- 6.5”
- 94 DB
http://www.cotswoldsoundsystems.com/spe ... F4R_r3.pdf
- Q-TS = 0.83
- F-res = 52Hz
- 6.5”
- 88 DB
Laatst gewijzigd door AudioMan op do 09 feb 2023, 9:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Daline
De BG17 had ik ook gezien, maar de resonantiefrequentie is met 100 Hz erg hoog. Het Daline artikel geeft ook verder geen info over de vereisten aan de driver, behalve een typenummer: "Radiospares type 163-TC". Dat type googelen leverde niks op.
Ik heb een setje AD70631/M8 besteld uit de link hierboven, volgens de PostNL app is het pakje net aangekomen. Mijn meetset zit nog in de krat na afgelopen zaterdag, maar als ik weer wat tijd heb zal ik de parameters opmeten. De kans bestaat dat ze wat verschoven zijn in de loop der tijd. Ze kunnen wel 40 jaar in de doos hebben gezeten, dus wellicht moeten ze eerst een beetje wakker geschud worden.
Daarnaast heb ik ook een setje BMR128DD van Cotswold liggen. Die heeft een resonantiefrequentie van 52 Hz en een Qts van 0,83. Hij past in het montagegat van de AD70631/M8, dus op het eerste gezicht is dat een serieuze kandidaat.
Sowieso ga ik niet aan bouwen beginnen voordat Kyra naar behoren speelt.
Ik heb een setje AD70631/M8 besteld uit de link hierboven, volgens de PostNL app is het pakje net aangekomen. Mijn meetset zit nog in de krat na afgelopen zaterdag, maar als ik weer wat tijd heb zal ik de parameters opmeten. De kans bestaat dat ze wat verschoven zijn in de loop der tijd. Ze kunnen wel 40 jaar in de doos hebben gezeten, dus wellicht moeten ze eerst een beetje wakker geschud worden.
Daarnaast heb ik ook een setje BMR128DD van Cotswold liggen. Die heeft een resonantiefrequentie van 52 Hz en een Qts van 0,83. Hij past in het montagegat van de AD70631/M8, dus op het eerste gezicht is dat een serieuze kandidaat.
Sowieso ga ik niet aan bouwen beginnen voordat Kyra naar behoren speelt.
Re: Daline
Deze en andere leuke whizzer modelletjes duiken met enige regelmaat op in oude philips kringlopertjes, de collega's op mfbfreaks hebben daar ooit een lijstje van gemaakt, check hier voor meer info.
Re: Daline
Deze lijkt beter in de buurt te komen, gevoeligheid is wel lager (dan de Philips). Alhoewel we de Q-TS van de Philips niet kennen, dus ook niet weten waar we naar zoeken. Iemand riep dat die antieke dingen altijd hoog in de Q-TS zitten, maar de exacte waarde is onbekend. Dus ben benieuwd naar je meetwaarden.
PS. Heb m toegevoegd aan het lijstje van alternatieve speakers, dan houden we het een beetje bij elkaar.
Re: Daline
Ik heb hier zoiets geroepen, heel veel oude units hebben een hogere Qts dan wat nu gebruikelijk is, maar er zijn uitzonderingen. We zullen zien wat de Philips doet.
Overigens heeft de BMR (zoals gebruikelijk bij BMRs) een lagere gevoeligheid vanwege het dikke en dus zware membraan. En dat heeft ook zo zijn invloed op de overige parameters.
Sfeerplaatje. Waarom lijkt die linker driver nou "autoportier" naar me te schreeuwen?
Re: Daline
Als ze bedoeld zijn voor half open kasten uit die tijd is dat te verklaren; een acceptabel laag met relatief kleine magneet en spreekspoel.
Voor luidsprekers in BL-hoorns als Lowther heb je weer een erg lage Q nodig.
De Visaton B200 is een modern ding met ouderwetse parameters. Niet erg goedkoop tegenwoordig.
Re: Daline
Ik denk het ook niet, en daarom zullen ze geen plekje in de woonkamer krijgen. Met een Xmax van 1,3 mm P-P (spreekspoel lengte - poolplaat dikte) is de AD7063 best wel amechtig te noemen. Maar voor het wat rustiger werk op de studeerkamer lijken ze me prima, en ze lijken me goed passen bij mijn Bocama LA224B.
Re: Daline
Ik heb hoorns gehad met Beyma 8AG/N breedbanders, met de juiste muziek was dat magisch, lijkt me bij deze Dalines ook op te gaan!
Re: Daline
De breedbander uit het Viech kan ook wel eens een goede kandidaat zijn. De Sica LP 165.25.
Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 4/3,20 Ohm
Resonanzfrequenz: 84 Hz
Gütefaktoren(Qms/Qes/Qts): 8,33 / 0,83 / 0,76
Äquivalenzvolumen(Vas): 8 Liter
Effektive Membranfläche(Sd): 123 cm²
Antriebsfaktor(BL): 4,29 Tm
Schwingspulenüberhang(Xmax): 2 mm
Schwingspuleninduktivität(Le): 0,32 mH
Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 4/3,20 Ohm
Resonanzfrequenz: 84 Hz
Gütefaktoren(Qms/Qes/Qts): 8,33 / 0,83 / 0,76
Äquivalenzvolumen(Vas): 8 Liter
Effektive Membranfläche(Sd): 123 cm²
Antriebsfaktor(BL): 4,29 Tm
Schwingspulenüberhang(Xmax): 2 mm
Schwingspuleninduktivität(Le): 0,32 mH
Re: Daline
Kijk nou wat de postbode vandaag bracht...
Ik wil nog een setje luidsprekers voor in mijn keuken annex eetkamer. Dus toen ik de lovende woorden las, heb ik mijzelf een NOS setje cadeau gedaan. De Dalines zijn mooi ondiep en laat dat nou net goed uitkomen.
Het is natuurlijk een soort transmissielijn, net als de Cheap Trick luidsprekers die ik obv Visaton hx10 gebouwd heb. Maar ja, die kasten zijn in Cyprus achtergebleven. En ook mijn eerste breedbandluidsprekers, de Jordan VTL, is volgen mij bij nader inzien een 'Daline' kast.
Ben benieuwd...
Ik wil nog een setje luidsprekers voor in mijn keuken annex eetkamer. Dus toen ik de lovende woorden las, heb ik mijzelf een NOS setje cadeau gedaan. De Dalines zijn mooi ondiep en laat dat nou net goed uitkomen.
Het is natuurlijk een soort transmissielijn, net als de Cheap Trick luidsprekers die ik obv Visaton hx10 gebouwd heb. Maar ja, die kasten zijn in Cyprus achtergebleven. En ook mijn eerste breedbandluidsprekers, de Jordan VTL, is volgen mij bij nader inzien een 'Daline' kast.
Ben benieuwd...
Laatst gewijzigd door MickRS op di 07 feb 2023, 23:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Daline
Overigens ben ik wel benieuwd hoe je een Daline kast berekent. In het artikel wordt aangegeven dat je eigenlijk voor iedere te gebruiken driver de berekening moet maken die optimaal is. En als we straks de T/S parameters weten, kan dat interessant zijn...
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Daline
Mmm, ik heb afgelopen zaterdag niet gehoord dat de kast speciaal was aangepast aan de gebruikte Philips, is daar nog over gesproken?
Re: Daline
Re: Daline
We hebben ze idd alleen gehoord met 'analoge' muziek. Hoe moderne muziek erop klinkt blijft afwachten.
Had zelfs begrepen dat die Philips speakers gewoon 'over' waren en dat daar dan de Daline-kast bij bedacht werd, meer bij 'toeval'. Misschien kan RobertD zijn licht hierover kunnen laten schijnen?VintageHarry schreef: ↑di 07 feb 2023, 23:55Mmm, ik heb afgelopen zaterdag niet gehoord dat de kast speciaal was aangepast aan de gebruikte Philips, is daar nog over gesproken?
Re: Daline
Daline == Decoupled antiresonant loudspeaker line. Robert Fris heeft naast de onderhavige versie hier, later een versie Daline + B110 gepubliceerd. Die heeft een andere "pijp". Staat in het zelfde Remo bouwboekje maar ook ruim op internet. En er is hier zelfs een topic over. Het gaat om het principe van de ontkoppelde transmissie lijn. Je kunt natuurlijk allerlei oude speakers er bij gaan zoeken. Maar misschien is het slimmer om een beschikbaar leuk modelletje in Akabak of de sheets van King te simuleren. In de tijd van Fris kon dat nog niet.
Re: Daline
In dit draadje is er wat meer info over de diverse varianten van de drivers. Wat ik zo op internet kon vinden zal de Qts zo'n 0,5/0,6 zijn...
viewtopic.php?t=10069
viewtopic.php?t=10069
Re: Daline
Gewoon een beetje lekker aanklooien. Buiten de deur eten hoeft niet altijd in een sterrenrestaurant, soms is een kapsalon best lekker.
Re: Daline
Ik heb hier het hele Philips Loudspeaker databoek uit 1798 in PDF. Alleen is dat 18Mb en daarmee te groot om hier direct te uploaden. Misschien valt dat te regelen? Overigens staan daar alleen wat basisgegevens in als max. vermogen, fluxdichtheid, impedantie, afmetingen en frequentiecurven. Geen uitgebreide TS. Dus romantiek volopMickRS schreef: ↑wo 08 feb 2023, 10:32In dit draadje is er wat meer info over de diverse varianten van de drivers. Wat ik zo op internet kon vinden zal de Qts zo'n 0,5/0,6 zijn...
viewtopic.php?t=10069
