Punt is wel dat je met zo'n speaker wel ieder dag aan de kapsalon zit dan
Daline
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daline
Welnee, ze gaan naar de studeerkamer. Kan ik elke dag kiezen 
Staat in je databoek ook de AD70631?
Staat in je databoek ook de AD70631?
Ja klopt. En op DIY audio vond ik iets over de Q, maar dat is het wel. Ben erg benieuwd naar je meetresultaten...
- VintageHarry
Het laatste cijfer in een 4-cijferig Philips typenummer ging in principe alleen over het uiterlijk, niet over de T/S parameters
Philips (en de meeste andere fabrikanten) deed in die tijd nog niet aan TS parameters. Zul je toch zelf op moeten meten. Maar er was al besloten dat dat niet romantisch is
Anyway:
De AD70630 lijkt de ronde versie te zijn van de AD7063. Afgezien van de buitenrand van de korf zijn de overige data identiek (databoek 1978). De AD70631 lijkt dezelfde korf en aandrijving te hebben als de AD70630, maar een andere conus (databoek 1986). De databoeken kan je hier vinden:
http://www.verheijde.net/library/philip ... akers.html
Voor zover ik uit de data kan opmaken is de respons van de AD70631 anders (loopt verder door in het hoog, dus een verbetering) maar is het ding verder uitwisselbaar met de AD7063(0).
Voor zover ik uit de data kan opmaken is de respons van de AD70631 anders (loopt verder door in het hoog, dus een verbetering) maar is het ding verder uitwisselbaar met de AD7063(0).
Wat ik uit het eerdere draadje kon opmaken is dat de AD70631 en AD70630 een lagere Fs hebben dan de AD7063
Dat ligt maar net aan welke datasheet je raadpleegt, in het boek uit 1978 zijn de parameters van de 7063 en de 70630 volledig identiek. In het boek uit 1981 zijn ze verschillend.
-
Westerwolder
Kan iemand mij vertellen in hoeverre het toepassen van de Monacor SP-205/8 in deze kast zinvol is? Heb namelijk nog een setje liggen...
Geef me een tekening van kasten en ik bouw ze maar van berekeningen heb ik echt 0 verstand.
Geef me een tekening van kasten en ik bouw ze maar van berekeningen heb ik echt 0 verstand.
Met een resonantiefrequentie van 100 Hz en een Qts van 2,7 lijkt me een open kist als deze meer geschikt: https://www.hifitest.de/test/selbstbaup ... k-269-8754Westerwolder schreef: ↑wo 08 feb 2023, 14:52Kan iemand mij vertellen in hoeverre het toepassen van de Monacor SP-205/8 in deze kast zinvol is? Heb namelijk nog een setje liggen...
Op de hierboven gelinkte pagina vind je ze van '69, '78, '81, '85 en '86timpert schreef: ↑wo 08 feb 2023, 12:55De AD70630 lijkt de ronde versie te zijn van de AD7063. Afgezien van de buitenrand van de korf zijn de overige data identiek (databoek 1978). De AD70631 lijkt dezelfde korf en aandrijving te hebben als de AD70630, maar een andere conus (databoek 1986). De databoeken kan je hier vinden:
Klopt. Het exemplaar wat ik hier heb is hetzelfde als daar staat. Kan best dat ik het daar ooit eens gedownload heb. Neemt niet weg dat het in de ZBA bieb niet misstaat.
Ik heb net even een snelle impedantiemeting gedaan aan mijn Flips drivers, dit kwam er uit:
Driver 1: Fs = 61,5 Hz; Rdc = 6,98 Ohm; Qt = 0,74; Qe = 1,11; Qm = 2,25
Driver 2: Fs = 57,6 Hz; Rdc = 6,95 Ohm, Qt = 0,72; Qe = 1,10; Qm = 2,07
Fabriek: Fs = 60 Hz, Rdc = 7 Ohm
Dit is met de drivers koud uit de verpakking, niet ingespeeld. Voor drivers die ergens tussen de 30 en 40 jaar op de plank hebben gelegen vind ik dit helemaal niet slecht! Ze staan nu rustig op 20 Hz los te bibberen en daarna meet ik ze nog een keer.
Driver 1: Fs = 61,5 Hz; Rdc = 6,98 Ohm; Qt = 0,74; Qe = 1,11; Qm = 2,25
Driver 2: Fs = 57,6 Hz; Rdc = 6,95 Ohm, Qt = 0,72; Qe = 1,10; Qm = 2,07
Fabriek: Fs = 60 Hz, Rdc = 7 Ohm
Dit is met de drivers koud uit de verpakking, niet ingespeeld. Voor drivers die ergens tussen de 30 en 40 jaar op de plank hebben gelegen vind ik dit helemaal niet slecht! Ze staan nu rustig op 20 Hz los te bibberen en daarna meet ik ze nog een keer.
En hier zijn dan de T/S parameters van de AD70631/M8 na 1,5 uur inspelen gevolgd door 30 minuten rust. Meting gedaan met 1 V op de opstelling, 9,81 Ohm meetweerstand:
Wat me opvalt is hoe dicht de beide units bij elkaar liggen. Dat is, zeker gezien de leeftijd van de units, erg netjes! Qts is lager dan ik had verwacht.
Nu gaan ze op de plank en blijven ze daar totdat mijn huidige project is afgerond.
Nu gaan ze op de plank en blijven ze daar totdat mijn huidige project is afgerond.
Dank hiervoor. Ik verwacht op termijn nog een wat lagere qts. Er is niet veel te vinden, maar de metingen die ik kon vinden zaten tussen de 0.5 en 0.6. Verklaart ook waarom deze driver het goed doet in de Daline...
Ik denk niet dat er nog veel beweging in de parameters zit. Misschien gaat de resonantie nog met een paar Hz omlaag en daarmee evenredig de Q, maar meer ook niet. Waar heb jij nog meer metingen gevonden?