sample rate conversie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

sample rate conversie

Bericht door Henkjan »

ik heb nog een leuke klassieke DAC liggen, maar die lust alleen maar 44.1kHz 16bit. zijn er sample rate conversie bordjes die ik daar in zou kunnen bouwen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door hannesie »

Welke DAC is dat dan, TDA1541 of zo.....?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: sample rate conversie

Bericht door cool »

Als het de Mission dac is , zit die er wel in dacht ik...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: sample rate conversie

Bericht door MarcelvdG »

Evaluatiebord van een SRC4392 of een andere ASRC misschien. Dan moet je dat evaluatiebord wel kunnen configureren zonder een PC.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door Kappa7 »

De meeste software kan toch wel up of down samplen?
Stel dat in op 44.1/16 en klaar ben je.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door Henkjan »

cool schreef: zo 29 jan 2023, 23:58
Als het de Mission dac is , zit die er wel in dacht ik...
ja die idd.
IMG_20230129_231753Z_HDR.jpg
toen ik die aan de SHD hing (geeft 96kHz uit) kwam er geen muziek uit in elk geval. maar eens wat verder uitzoeken dan
Bijlagen
missiondac5d_bi.pdf
(1.6 MiB) 84 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 30 jan 2023, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bijlage toegevoegd
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: sample rate conversie

Bericht door ray5150 »

Mag er ook een kastje omheen zitten ?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... og-4-stuks
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: sample rate conversie

Bericht door Marp »

Heb je geen verdwaalde MiniDIGI meer liggen? Een ADAU1450/51/52 met S/P-difaansluitingen zou anders ook nog kunnen.



Update: MiniDIGI is een uitbreidingsmodule, dus geen zelfstandig bordje, zoals ik veronderstelde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: sample rate conversie

Bericht door Pjotr »

En waar moet die DAC dan aan komen te hangen? Wat George al zegt, in vrijwel alle muzieksoftware zit een SRC.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: sample rate conversie

Bericht door Marp »

Wat ik zei: S/P-difaansluiting. Op de MiniDIGI heb je die in elk geval, en die heeft Henkjan misschien zelfs nog liggen. Dat er een softwarematige speler aan komt te hangen, zou best kunnen, maar dat is helemaal niet gezegd. Dat je het daar zelf op kan instellen, zal hij vast ook wel weten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: sample rate conversie

Bericht door Pjotr »

Dus een MiniDSP-SHD + MiniDigi om een antieke Mission DAC aan te sturen :think: Tja, zou kunnen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: sample rate conversie

Bericht door ds23man »

Dat ding moet je gewoon achter een cd speler knopen, was daar ook voor bedoeld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: sample rate conversie

Bericht door ray5150 »

Daar zit iets in, ja.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: sample rate conversie

Bericht door Marp »

Pjotr schreef: ma 30 jan 2023, 11:23
Dus een MiniDSP-SHD + MiniDigi om een antieke Mission DAC aan te sturen :think: Tja, zou kunnen...
Onnozele bijdrage van mij he? Wat ook zou kunnen... eventjes erop attenderen dat het woordje SHD werd gemist. Da's misschien minder leuk, maar wel vriendelijker. :bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: sample rate conversie

Bericht door Pjotr »

Geen idee Marp. Wat jij er van maken wilt.... Het is sowieso niet heel duidelijk wat HJ zijn bedoeling uiteindelijk is. Een MiniDSP SHD combineren met een antieke Mission DAC is nou niet erg voor de hand liggend. Zeker niet gezien de SHD al een uitstekende DAC aan boord heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef: ma 30 jan 2023, 9:14
Mag er ook een kastje omheen zitten ?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... og-4-stuks
kastJE zegtie :rofl: 19" rack
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: ma 30 jan 2023, 12:48
.... Het is sowieso niet heel duidelijk wat HJ zijn bedoeling uiteindelijk is....
het hele punt is, dat ik niet wil beperken waar t ding aan komt.
CD speler, SB Touch, Pi, etc.
gewoon voor de lol
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door hannesie »

Tja, heb hier een USB naar S/Pdif omzetter, maar die krijg ik echt niet naar 24 bit of meer als 48 kHz uit, zit een BB 29XX in, dus 16/48.2 en dan houd het op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door Henkjan »

cool schreef: zo 29 jan 2023, 23:58
Als het de Mission dac is , zit die er wel in dacht ik...
single sample rate 44.1kHz volgens https://www.hifidatabase.com/Mission_dAC5_994.php
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door hannesie »

Daar zit dus een TDA1547 in, zat ook in mijn Philips CD speler.
missiondac5d_bi.pdf
(1.6 MiB) 57 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: sample rate conversie

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef: ma 30 jan 2023, 13:49
ray5150 schreef: ma 30 jan 2023, 9:14
Mag er ook een kastje omheen zitten ?
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... og-4-stuks
kastJE zegtie :rofl: 19" rack
Bij mij zit tegenwoordig alles in een 19 Inch kassie. :D
Overigens is het ding maar een centimeter of 15 diep, schroef de rackoren eraf en hij is nog maar 44 cm breed.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: sample rate conversie

Bericht door MarcelvdG »

Henkjan schreef: zo 29 jan 2023, 18:52
ik heb nog een leuke klassieke DAC liggen, maar die lust alleen maar 44.1kHz 16bit. zijn er sample rate conversie bordjes die ik daar in zou kunnen bouwen?
Als je geen bezwaren hebt tegen amateuristische constructies met gaatjesbord en adapterprintjes:

Bij mij op zolder ligt nog een adapterprintje (TQFP48 naar 2,54 mm raster) met een SRC4392 erop, die mag je zo hebben want ik doe er al zo'n zeven jaar niets meer mee. Met een voedinkje, een paar spanningsregelaars, een kristal en een Arduino erbij kun je daarvan een bemonsteringsfrequentieomzetter maken die alles tot en met 216 kHz bemonsteringsfrequentie omzet in 44,1 kHz. Desgewenst kun je er ook nog vier S/PDIF (of AES 3 of Toslink) ingangen op maken. Als je geen haast hebt, wil ik het ook wel tegen kostprijs voor je in elkaar zetten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sample rate conversie

Bericht door Henkjan »

MarcelvdG schreef: ma 30 jan 2023, 19:45
Henkjan schreef: zo 29 jan 2023, 18:52
ik heb nog een leuke klassieke DAC liggen, maar die lust alleen maar 44.1kHz 16bit. zijn er sample rate conversie bordjes die ik daar in zou kunnen bouwen?
Als je geen bezwaren hebt tegen amateuristische constructies met gaatjesbord en adapterprintjes:

....
hoe groot wordt dat alles bij elkaar?
dan ga ik zo eens kijken hoeveel plek er in die kast is
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: sample rate conversie

Bericht door MarcelvdG »

Natte-vingerschatting: minder dan 10 cm bij 10 cm als je de voedingsspanning uit het apparaat kunt aftappen. Voor een betere schatting moet ik morgen even op zolder kijken.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: sample rate conversie

Bericht door MarcelvdG »

Eens gekeken wat ik precies op zolder had liggen:
IMG_20230131_113319.jpg
Het is een experimenteerprintje van 9 cm bij 10 cm. Linksvoor zit de SRC4392, rechtsvoor een DIX4192 die voor jouw toepassing overbodig is, linksachter een kristaloscillator waar een ander kristal in moet (verkeerde frequentie) en er zouden twee spanningsregelaars horen te staan, maar eentje heb ik er kennelijk een keer af gesloopt. Op de plek van de DIX4192 kan wel een klein model Arduino om de SRC4392 te configureren.
Plaats reactie