Nieuwe werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Mooi maar heeft alleen nut als je ook veel balken en zo gaat schaven. Meeste tijds zit dat ding in de weg. Bedoelde meer voor een standaard metaalbankschroef, zodat het middelste bevestigingspunt ook tegen buigen stabiel vast zit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Niet zo zeer balken wel voor houten voorwerpen als gitaar bodys en nekken. voor dat had ik die in gedachte.
Ik heb nog een metaal bankschroefje uit de erfenis van mijn schoonvader liggen. die komt er ook op te zitten.
Groter Bankschroefje (1).jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door hannesie »

Je hebt al weer ruimte te kort. :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Shadow »

Ga je gitaren bouwen Ray?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Nou, de eerste was ruim 25 jaar geleden, maar ik heb inderdaad wat dingen in mijn hoofd die ik nog wil verwezenlijken.
Maar daar heb ik dan wel een behoorlijke werkplek voor nodig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Een begin gemaakt met het werkblad van stukken 18 mm multiplex
Het stuk multiplex dat aan de voorzijde komt te zitten was niet zo strak gezaagd, geen nood, dit is opgelost door met de bovenfrees langs een rij (rei) een strakke lijn te frezen.
Werkbank 3.jpg
Werkbank 4.jpg
Werkbank 5.jpg
Aan de voorkant komt het werkblad een kleine 5 centimeter uit te steken. dat vind ik prettig om dingen op te klemmen en dergelijke.
Dat heb ik uitgevoerd door 2 blokjes op maat te zagen en op de onderzijde te klemmen voor het vastschroeven op het frame.
Werkbank 6.jpg
En in de vakken van het frame komen stroken multiplex om de naden te ondervangen.
Werkbank 7.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Walt »

Als je de link-rechts dwarskracht naar het achterpaneel wil afleiden, hou je ook een koppel over dat door de zijpanelen moet lopen als dwarskracht voor en achter. Bij goedkope spaanplaat aquarium meubels kun je altijd goed zien wat stevige en toch economische ontwerpen zijn. Een dun schuifpaneel op de goede plaats doet een hoop.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Kappa7 »

Voor de stabiliteit kan je hem het beste vast zetten aan de muur
Bij mij staat het ding tegen de wand aan te beuken als je iets in de bankschroef wil vijlen of zagen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Waar zie jij een muur op de foto's ? :-k
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Kappa7 »

Je had het dacht ik over dat je hem tegen de muur wilde plaatsen
Heb me schijnbaar vergist.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Ja, de werkbank komt strak in de hoek tegen het wandrek, en de andere werkbank aan.
Het ding kan straks geen kant meer op.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Pjotr »

Waarom zet je er dan wielen onder? :think: Dacht hij juist mee naar buiten moet kunnen...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Omdat ik ook bij het wandrek waar allemaal spullen liggen opgeslagen moet kunnen komen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: za 05 nov 2022, 9:58
Als je de link-rechts dwarskracht naar het achterpaneel wil afleiden, hou je ook een koppel over dat door de zijpanelen moet lopen als dwarskracht voor en achter. Bij goedkope spaanplaat aquarium meubels kun je altijd goed zien wat stevige en toch economische ontwerpen zijn. Een dun schuifpaneel op de goede plaats doet een hoop.
doe 's een schets
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door FR_Aad »

Een BIC-cad is al goed
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Walt »

Zie onder:

Dwarskracht V heeft een arm van D tot het stijve achtervlak, het stijve bovenblad wil dus roteren door het moment V x D, dit geeft reacties R in de zijvlakken. Voor een vrijstaande bank dus de zijvlakken stijf maken. Door de bank aan de achterwand vast te zetten, los je alles op, zijvlakken hoeven dan niet stijf te zijn.
Bijlagen
0E91C915-57DA-49A1-ABF1-E37CC2A4B3CE.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door hannesie »

Dus wat 3 dimensionaal is kun je dan in deze constructie weergeven, geloof niet dat de kranen en Delft dit zo promoten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Walt »

Dit is het bovenaanzicht inderdaad.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door markbakk »

Walt schreef: zo 06 nov 2022, 10:25
Dwarskracht V heeft een arm van D tot het stijve achtervlak, het stijve bovenblad wil dus roteren door het moment V x D, dit geeft reacties R in de zijvlakken. Voor een vrijstaande bank dus de zijvlakken stijf maken.
Ik heb vroeger geleerd dat je van een ‘balk’ (zo’n ding met zes vlakken en hoeken van 90 graden) vijf van de zes vlakken stijf moet maken. Wat simpele mechanica onderschrijft dat ook.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Het mozaïek van in totaal 6 stukken 18 mm multiplex is klaar en ook geschuurd.
Werkbank 8.jpg
En de plaat 5.5 mm erop gelijmd.
Werkbank 9.jpg
21 lijmtangen, en wat kilootjes dood gewicht voor in het middenstuk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Walt »

Mooie toepassing van die trafo’s!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door Walt »

Om het midden aan te drukken, kun je in het vervolg beter een klein stukje hout in het midden leggen, en daar overheen een dwarsbalkje, wat je op de einden met lijmklemmen vast zet, en dan kneiterstrak draaien.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door pappaleo »

Walt schreef: zo 06 nov 2022, 16:55
...in het vervolg...
Bij de volgende werkbank? In 2037 ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Op zich is het een hele zinnige suggestie. ware het niet dat geen stuk hout meer was dat die overspanning aan kan.(120 cm)
Ik had 6 lengtes van 210 cm had gehaald.
Die zijn nu allemaal verzaagd, en heb ik alleen nog een paar stukjes van een cm of 30 over.

Maar ik heb inderdaad wel eens zoiets gedaan met lijmen of fineren van luidsprekers waar ik niet goed in het midden kon komen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

En alle lijmklemmen en dergelijke weer verwijderd.
Werkbank 10.jpg

En vervolgens de werkbank omgedraaid en op de achterzijde een schutbord gemonteerd (of hoe zoiets ook heet)
Dat voorkomt dat er dingen af kunnen vallen, en er komt ook een 6-voudig tafelmodel contactdoos te zitten.
Werkbank 11.jpg
Ondertussen had ik iets heel praktisch op woodworking.nl gezien wat ik ook wil maken.
Een smal en verrijdbaar ladenkastje met er bovenop een boorkolom.
Aangezien ik ook een vergelijkbare boorkolom heb lijkt me dit een erg handige oplossing.
De boorkolom gebruik je niet iedere dag, zo kun je hem wegzetten als die niet nodig is.
En eronder is een heleboel opbergruimte voor gereedschap en degelijke.
Boorkolom kastje.png
Ben wat aan het meten en tekenen geweest.
Mijn exemplaar krijgt een breedte en diepte van ongeveer 30 x 30 cm.
Hoogte ongeveer net zo als de werkbank. en er komen 4 laden in te zitten.
Plaats reactie