Nieuwe werkbank
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe werkbank
Mooi maar heeft alleen nut als je ook veel balken en zo gaat schaven. Meeste tijds zit dat ding in de weg. Bedoelde meer voor een standaard metaalbankschroef, zodat het middelste bevestigingspunt ook tegen buigen stabiel vast zit.
Re: Nieuwe werkbank
Niet zo zeer balken wel voor houten voorwerpen als gitaar bodys en nekken. voor dat had ik die in gedachte.
Ik heb nog een metaal bankschroefje uit de erfenis van mijn schoonvader liggen. die komt er ook op te zitten.
Ik heb nog een metaal bankschroefje uit de erfenis van mijn schoonvader liggen. die komt er ook op te zitten.
Re: Nieuwe werkbank
Nou, de eerste was ruim 25 jaar geleden, maar ik heb inderdaad wat dingen in mijn hoofd die ik nog wil verwezenlijken.
Maar daar heb ik dan wel een behoorlijke werkplek voor nodig.
Maar daar heb ik dan wel een behoorlijke werkplek voor nodig.
Re: Nieuwe werkbank
Een begin gemaakt met het werkblad van stukken 18 mm multiplex
Het stuk multiplex dat aan de voorzijde komt te zitten was niet zo strak gezaagd, geen nood, dit is opgelost door met de bovenfrees langs een rij (rei) een strakke lijn te frezen.
Aan de voorkant komt het werkblad een kleine 5 centimeter uit te steken. dat vind ik prettig om dingen op te klemmen en dergelijke.
Dat heb ik uitgevoerd door 2 blokjes op maat te zagen en op de onderzijde te klemmen voor het vastschroeven op het frame.
En in de vakken van het frame komen stroken multiplex om de naden te ondervangen.
Het stuk multiplex dat aan de voorzijde komt te zitten was niet zo strak gezaagd, geen nood, dit is opgelost door met de bovenfrees langs een rij (rei) een strakke lijn te frezen.
Aan de voorkant komt het werkblad een kleine 5 centimeter uit te steken. dat vind ik prettig om dingen op te klemmen en dergelijke.
Dat heb ik uitgevoerd door 2 blokjes op maat te zagen en op de onderzijde te klemmen voor het vastschroeven op het frame.
En in de vakken van het frame komen stroken multiplex om de naden te ondervangen.
Re: Nieuwe werkbank
Als je de link-rechts dwarskracht naar het achterpaneel wil afleiden, hou je ook een koppel over dat door de zijpanelen moet lopen als dwarskracht voor en achter. Bij goedkope spaanplaat aquarium meubels kun je altijd goed zien wat stevige en toch economische ontwerpen zijn. Een dun schuifpaneel op de goede plaats doet een hoop.
Re: Nieuwe werkbank
Voor de stabiliteit kan je hem het beste vast zetten aan de muur
Bij mij staat het ding tegen de wand aan te beuken als je iets in de bankschroef wil vijlen of zagen
Bij mij staat het ding tegen de wand aan te beuken als je iets in de bankschroef wil vijlen of zagen
Re: Nieuwe werkbank
Je had het dacht ik over dat je hem tegen de muur wilde plaatsen
Heb me schijnbaar vergist.
Heb me schijnbaar vergist.
Re: Nieuwe werkbank
Ja, de werkbank komt strak in de hoek tegen het wandrek, en de andere werkbank aan.
Het ding kan straks geen kant meer op.
Het ding kan straks geen kant meer op.
Re: Nieuwe werkbank
Waarom zet je er dan wielen onder?
Dacht hij juist mee naar buiten moet kunnen...
Re: Nieuwe werkbank
Omdat ik ook bij het wandrek waar allemaal spullen liggen opgeslagen moet kunnen komen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuwe werkbank
doe 's een schetsWalt schreef: ↑za 05 nov 2022, 9:58Als je de link-rechts dwarskracht naar het achterpaneel wil afleiden, hou je ook een koppel over dat door de zijpanelen moet lopen als dwarskracht voor en achter. Bij goedkope spaanplaat aquarium meubels kun je altijd goed zien wat stevige en toch economische ontwerpen zijn. Een dun schuifpaneel op de goede plaats doet een hoop.
Re: Nieuwe werkbank
Zie onder:
Dwarskracht V heeft een arm van D tot het stijve achtervlak, het stijve bovenblad wil dus roteren door het moment V x D, dit geeft reacties R in de zijvlakken. Voor een vrijstaande bank dus de zijvlakken stijf maken. Door de bank aan de achterwand vast te zetten, los je alles op, zijvlakken hoeven dan niet stijf te zijn.
Dwarskracht V heeft een arm van D tot het stijve achtervlak, het stijve bovenblad wil dus roteren door het moment V x D, dit geeft reacties R in de zijvlakken. Voor een vrijstaande bank dus de zijvlakken stijf maken. Door de bank aan de achterwand vast te zetten, los je alles op, zijvlakken hoeven dan niet stijf te zijn.
Re: Nieuwe werkbank
Dus wat 3 dimensionaal is kun je dan in deze constructie weergeven, geloof niet dat de kranen en Delft dit zo promoten.
Re: Nieuwe werkbank
Ik heb vroeger geleerd dat je van een ‘balk’ (zo’n ding met zes vlakken en hoeken van 90 graden) vijf van de zes vlakken stijf moet maken. Wat simpele mechanica onderschrijft dat ook.
Re: Nieuwe werkbank
Het mozaïek van in totaal 6 stukken 18 mm multiplex is klaar en ook geschuurd.
En de plaat 5.5 mm erop gelijmd.
21 lijmtangen, en wat kilootjes dood gewicht voor in het middenstuk.
En de plaat 5.5 mm erop gelijmd.
21 lijmtangen, en wat kilootjes dood gewicht voor in het middenstuk.
Re: Nieuwe werkbank
Om het midden aan te drukken, kun je in het vervolg beter een klein stukje hout in het midden leggen, en daar overheen een dwarsbalkje, wat je op de einden met lijmklemmen vast zet, en dan kneiterstrak draaien.
Re: Nieuwe werkbank
Op zich is het een hele zinnige suggestie. ware het niet dat geen stuk hout meer was dat die overspanning aan kan.(120 cm)
Ik had 6 lengtes van 210 cm had gehaald.
Die zijn nu allemaal verzaagd, en heb ik alleen nog een paar stukjes van een cm of 30 over.
Maar ik heb inderdaad wel eens zoiets gedaan met lijmen of fineren van luidsprekers waar ik niet goed in het midden kon komen.
Ik had 6 lengtes van 210 cm had gehaald.
Die zijn nu allemaal verzaagd, en heb ik alleen nog een paar stukjes van een cm of 30 over.
Maar ik heb inderdaad wel eens zoiets gedaan met lijmen of fineren van luidsprekers waar ik niet goed in het midden kon komen.
Re: Nieuwe werkbank
En alle lijmklemmen en dergelijke weer verwijderd.
En vervolgens de werkbank omgedraaid en op de achterzijde een schutbord gemonteerd (of hoe zoiets ook heet)
Dat voorkomt dat er dingen af kunnen vallen, en er komt ook een 6-voudig tafelmodel contactdoos te zitten.
Ondertussen had ik iets heel praktisch op woodworking.nl gezien wat ik ook wil maken.
Een smal en verrijdbaar ladenkastje met er bovenop een boorkolom.
Aangezien ik ook een vergelijkbare boorkolom heb lijkt me dit een erg handige oplossing.
De boorkolom gebruik je niet iedere dag, zo kun je hem wegzetten als die niet nodig is.
En eronder is een heleboel opbergruimte voor gereedschap en degelijke.
Ben wat aan het meten en tekenen geweest.
Mijn exemplaar krijgt een breedte en diepte van ongeveer 30 x 30 cm.
Hoogte ongeveer net zo als de werkbank. en er komen 4 laden in te zitten.
En vervolgens de werkbank omgedraaid en op de achterzijde een schutbord gemonteerd (of hoe zoiets ook heet)
Dat voorkomt dat er dingen af kunnen vallen, en er komt ook een 6-voudig tafelmodel contactdoos te zitten.
Ondertussen had ik iets heel praktisch op woodworking.nl gezien wat ik ook wil maken.
Een smal en verrijdbaar ladenkastje met er bovenop een boorkolom.
Aangezien ik ook een vergelijkbare boorkolom heb lijkt me dit een erg handige oplossing.
De boorkolom gebruik je niet iedere dag, zo kun je hem wegzetten als die niet nodig is.
En eronder is een heleboel opbergruimte voor gereedschap en degelijke.
Ben wat aan het meten en tekenen geweest.
Mijn exemplaar krijgt een breedte en diepte van ongeveer 30 x 30 cm.
Hoogte ongeveer net zo als de werkbank. en er komen 4 laden in te zitten.
