Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Even gekeken wat ik nog had liggen.
Had nog een AD1865 dac chipje liggen.
Wat gaan we daar mee doen?

Op DIY AUDIO gelezen over een USB I2S omzetter van JL Sounds.
Deze omzetter kon direct een AD1865 dac aansturen zonder verdere digitale poespas.
Knoop doorgehakt en het ding besteld.

Dan maar even een printje ontwerpen.
Dac smd.jpg
voor en achter.jpg
Vier voedingslijnen 3x+5V en 1x-5V.
Hier gebruik ik een Salas voeding die ik nog had liggen van het vorige dac project.
DSC07690.JPG
Uiteindelijk het printje laten maken in China.
Negen dagen later keurig met FEDEX bezorgd.
DSC08519.JPG
DSC08520.JPG
Het printje zo ontworpen dat de JL SOUNDS USB omzetter er zo opgeplugt kan worden.
2.jpg
4.jpg
Oke, alles er op gesoldeerd,voeding er aan en een Odroid C1+ voor het play gedeelte.
Streamer aan en het speelt!!
5.jpg
DSC08516.JPG
6.jpg
Later maar eens bedenken wat voor glaswerk aan buizen ik hier achter plug.
Het speelt nu eerst direct van de 200R I/V weerstanden.
Het speelt nu een dikke week,de sound is niet verkeerd. :D
En alles is redelijk compact gebleven.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Ondertussen staat alles te spelen op het plankje.
Her en der wel wat dingen veranderd !

Afgezien van het I2S omzetter bordje en de Salas voeding is de dac schakeling minimalistisch opgezet.
Eigenlijk 3 voedingslijnen met hun bijbehorende buffer condensatoren en twee I/V weerstanden die zorgen voor de omzetting van een ampère dac uitgang naar een voltage uit.

Met zo weinig onderdelen is elke verandering in componenten hoorbaar,tenminste voor mij.
Voordat ik veranderingen maak laat ik alles geruime tijd inspelen voordat ik een gehoormatige beslissing maak.

Alleen al de twee I/V weerstanden hadden een week nodig om zich te settelen.
TR161 TESLA weerstanden
TR 161 - TR164 are resistors of the now defunct TESLA branch in Jablonné. These are quality resistors with a NiChrom layer, non-magnetic, capless, manufactured in a similar way as DALE resistors. They were produced in the E192 series with a tolerance of up to + -0.25% and TK up to + - 15ppm. They come in green and blue - there is probably no difference between the two variants. In my opinion, this is a suitable Czech alternative to foreign production - but their stocks are also limited.
DSC08526.JPG
In het begin klonken ze niet,te ,,harsch,, op het hoog. (nu ,,smooth,,)
Ja en dan denk je, shit weerstanden, er uit met die dingen,geduld is dan een schone zaak.... :roll:
In het verleden veel verschillende weerstanden gebruikt als I/V deze doen het tot nu toe het beste.
Je kunt natuurlijk flink over de top gaan met die dingen,maar 15 euro voor een 200 Ohm weerstandje werd me te gortig,als je bijv. deze zou gebruiken.
CHARCROFT-Vishay-CAR-Z-Foil-Audio-Resistor-10K.jpg
Of Rhopoint Squaristor GG102A,die groene blokjes,draadgewonden weerstanden.
Schijnen het beste te zijn.
9055880387_759f2119d4_b.jpg
Ik had nog geprobeerd de weerstanden te verlagen naar 100 ohm om zo een lagere uitgangsspanning te krijgen zodat er uiteindelijk een buizen versterkertrap achter kon met buizen die wat meer versterken,een hogere mu hebben.
DSC08522.JPG
Maar die vlieger ging alleen op in theorie.
Na inspelen bleek er een gedeelte van het muziekbeeld verdwenen te zijn :?
De 200 ohm weer teruggeplaatst.
En alles is er weer :lol:
Laatst gewijzigd door democles op zo 05 jun 2022, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Het volgende wat me opviel,was dat de instrumenten een beetje op elkaar lagen.
Weet niet hoe ik dat anders moet zeggen.
Besloten om na de I/V weerstanden een condensator te zetten met een 470K weerstandje naar massa.
Bij Ampere dac,s hoeft dat in principe niet toch maar proberen :)
Eerst 1uF er in gezet.
Na geruime tijd inspelen op 2,2uF uit gekomen.
Bij 1uF was er te weinig bas weergave,nu goed.
Zo dat scheelt in de weergave ,die blijven.
De I2S converter ook voozien van een panasonic solid elco op de pootjes van de voeding naar het I2S isolatie gedeelte.
In principe trekt dit gedeelte iets van 100mA dus er een 470uF in gezet.
Bingo,iets meer rust in het geluids beeld..
Bijlagen
DSC08529.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Als laatste de twee buffer elco,s voor het analoge gedeelte van de dac chip veranderd van 100uF Nichicon muse KZ naar 100uF/50v Panasonic FC,s.
Er was iets onnatuurlijks op de zang wat me niet beviel,wat er nu niet meer is!!!
Zal die Nichicons dus niet meer gebruiken in analoge gedeeltes.
Bijlagen
DSC085271.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Dan maar even denken over de buizentrap. :think:
Ik denk dat ik deze SRPP opstelling ga proberen.
Of eigenlijk iets van dat,met een Bartola gyrator i.p.v. de bovenste buis in een SRPP opstelling.
Bijlagen
6N23P buffer.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door Pjotr »

Grappig. Waarom wil je specifiek die AD1865 optuigen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Hoi,Peter

Kort door de bocht,omdat het kan......

Langer verhaal.
Ik wilde weten wat de verschillen zijn tussen deze aangeprezen JL Sounds USB naar I2S omzetter t.o.v. de DIYINK dingen die ik anders gebruik.
Had nog een aantal onderdelen liggen.
Bouw al jaren AD1865 dac,s,vindt ze mooi klinken met buizen.
Een soort rode draad tussen het bouwen van glasbakken door.
Lekker luisteren naar muziek,en dan gaande weg kijken of het beter kan,wat wel en niet werkt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door Kappa7 »

Leuk project weer.
Mooi om te zien hoe je hier mee bezig bent.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door Pjotr »

Zie, dat je hem helemaal ongefilterd gebruikt :shock: Zit die filtering op het USB bordje dan of in je player? In de AD1865 zit geen verdere filtering.

Ze klinken zeker lekker "old school". Maar met buizen? Ze klinken van zichzelf al redelijk aangenaam warm. W.d.b. zou ik ook eens de goeie ouwe, maar wel veel modernere, PCM1794A proberen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Ja dat filteren een paar maal geprobeerd,maar kon niet wennen aan het geluid.
Zonder klonk beter.
En ik heb in al die jaren nog nooit een tweeter verspeeld,door niet te filteren. :hide:


Zoiets als hier. Met dat spoeltje en 1nF.
DAC-END-cricuit.jpg
Of deze
filtertje.png
filters.JPG
Een penvriend doet het zo bij zijn AD dac.
2700pF en 680R op het rooster
Misschien dat ik later dat probeer :-"
AD1865 SRPP_Schematic.jpg
Wat betreft de PCM1794A.
Zal wel goed klinken,maar doet me dan denken aan de dddac .
En om dan dezelfde weg te bewandelen :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door Pjotr »

democles schreef: ma 06 jun 2022, 15:34
Ja dat filteren een paar maal geprobeerd,maar kon niet wennen aan het geluid.
Zonder klonk beter.
En ik heb in al die jaren nog nooit een tweeter verspeeld,door niet te filteren. :hide:
Een tweeter zal je er ook niet meer verspelen maar je krijgt wel een berg aliasing artefacten cadeau die niet in de oorspronkelijke muziek zitten. Met filteren bedoel ik een los oversampling filter zoals een DF1704.

Omdat DD een stapeltje PCM1794 chips op elkaar heeft plakt is iedere andere implementatie een DD dac? :rofl: Kom op zeg....
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

:mrgreen:

DF1704 ?
Een NOS dac en dan oversampelen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door Pjotr »

Nee dat kan natuurlijk niet. Dat bederft de slagroom :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Zal eerst wat spullen bij elkaar zoeken voor dat buizentrapje.
Die gyrators had ik nog liggen van het 4P1L project,scheelt weer. :lol:

Een LED gebruiken als kathode weerstand had ik nog nooit geprobeerd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Zo,net terug van een paar weken GR. 8) 8)
Maar even verder met het buizentrapje.
6n23p.jpg
6n23p.jpg (18.8 KiB) 1090 keer bekeken
Printje ontworpen.
6n23p vv.jpg
Vandaag geëtst,geboord,gelakt en voorzien van onderdelen. :D
DSC08573.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door hannesie »

Je bent weer lekker bezig.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Op de zoektocht naar de voormalige 4P1L project gyrators vond ik twee setjes.
Een voor gebruik tot 10mA en een voor 30mA.

Vraagje,kan iemand bevestigen dat de 6N23P in het schema iets van 4mA trekt,dan kan ik nl. de gyrators voor max. 10mA gebruiken.
Bijlagen
6N23P buffer.jpg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef: ma 06 jun 2022, 16:02
Een tweeter zal je er ook niet meer verspelen maar je krijgt wel een berg aliasing artefacten cadeau die niet in de oorspronkelijke muziek zitten. Met filteren bedoel ik een los oversampling filter zoals een DF1704.
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik vorig jaar eens een proefje gedaan om erachter te komen hoe zo'n NOS DAC zonder reconstructiefilter, op de nulde-orde houd na, nu ongeveer moet klinken als je een kat bent en tot 80 kHz kunt horen.

Ik heb een kort fragment (10 seconden) van een CD door een laagdoorlaatfilter op 5 kHz gehaald, dan hoor je hoe het klinkt met twee octaven hoog te weinig. Dat komt dan min of meer overeen met wat een kat hoort als er een CD via een DAC met overbemonstering of een steil analoog reconstructiefilter speelt.

Ik heb het gefilterde signaal ook gedecimeerd tot 11025 Hz en alle monsters vier keer herhaald. Dat lijkt dan een beetje op een NOS DAC met alleen een nulde-orde houd.

Het resultaat staat in de bijlage.
LeBanquetCeleste_Vivaldi.zip
(2.02 MiB) 33 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door hannesie »

Het klinkt niet verkeerd met mijn koptelefoon en dan een paar hoortoestellen in de oren. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Ja leuk Marcel. :lol:
Bij je NOS fragment hoor ik duidelijk dat de cello,s en de zang in dezelfde ruimte spelen.
Bij je andere fragment klinkt de zang alsof het er later in geplakt is.

Nog iemand naar mijn vraag/schema gekeken? :hide:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door MarcelvdG »

Aangenomen dat de spanningen kloppen, zou de stroom volgens het grafiekje op http://oldradio.qrz.ru/tubes/russian/de ... 3p_2.shtml ongeveer 8 mA moeten zijn. Daar komt nog wat bij van de schakeling links van de buis, maar die trekt minder dan 2/3 mA.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door MarcelvdG »

Zit er een afregelvoorschrift bij?

Als je P1 op een te lage weerstandswaarde zet, kan de stroom veel hoger worden, dus ik zou beginnen met P1 op maximale weerstandswaarde en dan terugregelen terwijl je de spanning over R5 in de gaten houdt.

De manier waarop J1 getekend is vind ik verwarrend, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Bedankt Marcel!
Dan ga ik die voor 30mA eerst maar proberen.

Ondertussen bezig met de voeding.
Printje gemaakt voor de diodebrug en eerste elco van 47uF.
diodebrug.jpg
Bijlagen
DSC08574.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Dan maar even bezig met,,ze powerplant,,,,,,
DSC08575.JPG
DSC08579.JPG
Wat is de opstelling:
-180v trafo
-BYW96 diode brug
-47uF elco
- splitsing voor 2 kanalen
-2x 30H smoorspoel
-4x 100uF elco,s (2 elco,s per kant, met daartussen 6k weerstanden.)

Dit alles geeft 110v op de buizen print.
Nog 15v te hoog volgens het schema, wordt uiteindelijk nog iets van 1,5k aan weerstand bijplaatsen.
Eerst maar eens afstellen op 8mA,en dat lukt! ( geeft 0,08v over de 10 ohm meetweerstand)
DSC08580.JPG
DSC08581.JPG
1 ding had ik nog veranderd aan het oorspronkelijke schema.
Iedere gyrator voorzien van een 10uF ontkoppel elco.
DSC085822.jpg
Bijlagen
6N23P buffer.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ad1865 met JL sounds I2S over USB

Bericht door democles »

Oke,
1,5k er bij geplaatst in de voeding en weer afgesteld op 8mA.
Meet nu 112v en 114v op de buishelften en 190v op de laatste elco in de voeding.
1k was waarschijnlijk ook genoeg geweest.
Merk dat de spanningen op de buis helften niet echt veranderd met het onderuit halen van de voedingsspanning voor de gyrator,de spanningen op de buis zijn dus afhankelijk van de ingestelde mA,

Leuk speelgoed :lol:
Maar even 2x 1uF als eindcondensator er in gezet even voor het proberen of er geluid uit komt :hide:
Bij gebrek aan bas kan ik dat altijd aanpassen naar iets groters.
De boel aangesloten nagelopen en muziek er op voor de test.
Morgen test ik wel uitgebreid.
Het doet het,kan zo snel geen brom ontdekken,het speelt :-({|= \:D/ :proost:
Klinkt helder en ruimtelijk,wat me in eerste instantie opviel,morgen weer verder luisteren. :D
Bijlagen
DSC08584.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”