pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
aanzetten: is vrij snel op werkspanning, wel eerst een paar tienden boven de 24V om na een paar minuten te stabiliseren op 24.0V
uitzetten: in de eerste 5 sec nadat de 230V van de trafo af gaat, zie ik de spanning oplopen tot 24.5V,
Een tijdje naar het schema zitten staren maar ik zie niet waar de stijging boven de ingestelde spanning vandaan komt :think:
De schakeling zou zich moeten verzetten tegen het oplopen van de spanning, net zoals een zenerdiode.
Anne
https://youtu.be/nCAzTiC3rOk
Het goede? nieuws is dat de negatieve spanning exact het zelfde doet
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - nu de kast nog in

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Wat ik ook zie, is een kleine daling (van 24.0V naar 23.9V) als ik de belasting verhoog van 10mA naar 20mA
De versterking in de regellus is niet heel hoog, krijg je dat.
Voordeel is dat er ook minder kans is op instabiliteit.
Filmpje, een stap achteruit om dan de diepte in te duiken :o Maar waarom die stap achteruit, wie 't weet mag het zeggen ?
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:
Afbeelding
statisch is dit wat het is, even een beschrijving van wat de meter laat zien bij het aan- en uitzetten (belasting is 2k35 op beide uitgangen, dus ~10mA, gemeten heb ik alleen de +24V uitgang):

aanzetten: is vrij snel op werkspanning, wel eerst een paar tienden boven de 24V om na een paar minuten te stabiliseren op 24.0V
uitzetten: in de eerste 5 sec nadat de 230V van de trafo af gaat, zie ik de spanning oplopen tot 24.5V, om dan langzaam omlaag te gaan (elko's lopen leeg), halfwaardetijd ~30s
Je hele schakeling houdt op te werken, maar de lading van C24 moet ergens naar toe en via R27 is de gemakkelijkste weg. Het is maar een gedachte, misschien zit ik er helemaal naast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

het raadsel blijft t raadsel..

ik had (al heeeel lang) een scope liggen, ik dacht laat ik eens wat gaan meten met dat ding:
pearl voeding scope - uitgang trafo 10V-div .jpg
pearl voeding scope - 1e C 200mV-div .jpg
pearl voeding scope - 2e C 10mV-div .jpg
pearl voeding scope - 3e C 5mV-div .jpg
en dat lijkt best aardig op wat PSUD2 simuleerde

alles na de 3e C geeft op deze scope gewoon een vlakke lijn, met wat ruis die overal vandaan wordt opgepikt, maar wel leuk om te zien

@Kees: ik heb t halve weekeind zitten spelen met de scope, dus tekeningen zijn nog niet af :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Ah!buis »

Behalve de reaktie van Jeroen met C24 als mogelijke oorzaak (zie dat niet zitten) komt er geen mogelijke uitleg waarom de spanning bij uitschakelen wat oploopt.
Blijf 't raar vinden.
Als je zin en tijd hebt wat meten ?
Variac eraan en netspanning terugdraaien totdat die 24,5V eruit komt en dan de spanning op de transistors meten.3 transistors, 3 pootjes = 9 spanningen (tov de negatieve uitgang).
Niet helemaal 9, zit een gemeenschappelijk pootje tussen, een massa-poot(nulV) en een uitgang(+24,5V).
Kan ook zijn dat het helemaal niet lukt en dat de spanning tijdelijk oploopt en daar niet blijft.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

Zin en tijd gaat lukken, maar een variac heb ik niet...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
Zin en tijd gaat lukken, maar een variac heb ik niet...
Wat doe ik nou, prachtkans om weer wat gear te ko0en :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Wat doe ik nou, prachtkans om weer wat gaar te koken :rofl:
:think: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

zo, na wat vertraging kan t ding eindelijk de kasten in.
ik heb dus 2 kastjes, in 1 komt de voeding, in de nadere zitten de 2 pearl bordjes en dat verdeelbordje.

nu dus de aarding nog goed krijgen
schematisch:
aarding pearl.png
wat vragen:
- de mantel van de 24V kabel, die aan beide kanten of maar aan 1 kant aan de kast?
- waar de massa draad vanaf de draaitafel aansluiten? op t pearl bordje? op t 24V verdeelbordje? of voor de zekerheid aan beide en dan omschakelbaar? (schakelaar zit er al, om m los te kunnen hebben)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Kappa7 »

In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Kappa7 »

In dit schema zie je hoe alle units aan elkaar hangen.
PSU2.pdf
(100.66 KiB) 24 keer gedownload
Je gebruikt dan niet exact deze opzet maar de methode blijft gelijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
dus gewoon die centrale massapunten aan elkaar en naar de aansluiting achterop voor de dt. ik kan t wel schakelbaar maken (3 standen schakelaar) of die aan de kast zit.

de beide kasten kan ik dan met de mantel van de 24V kabel met elkaar verbinden
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

Screenshot_20201215-230526.png
was dit voor t aanpassen van de gain en de ingangs imp tbv verschillende elementen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef:
Screenshot_20201215-230526.png
was dit voor t aanpassen van de gain en de ingangs imp tbv verschillende elementen?
Klopt :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef:
Kappa7 schreef:
In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
dus gewoon die centrale massapunten aan elkaar en naar de aansluiting achterop voor de dt.
Ja maar wel geïsoleerd van de kast.
Henkjan schreef:
ik kan t wel schakelbaar maken (3 standen schakelaar) of die aan de kast zit.
Wat wil je schakelen dan de aarde?
zou ik niet doen als je geen aarding naar je DT nodig hebt kan je gewoon je aarde draad los halen.
De printen zelf kan je het beste via de diode brug aan de kast hangen.
Henkjan schreef:
de beide kasten kan ik dan met de mantel van de 24V kabel met elkaar verbinden
Ja dat is een primamanier, mooi alles afgeschermd met het zelfde potentiaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
Henkjan schreef:
Kappa7 schreef:
In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
dus gewoon die centrale massapunten aan elkaar en naar de aansluiting achterop voor de dt.
Ja maar wel geïsoleerd van de kast.
check
Kappa7 schreef:
Henkjan schreef:
ik kan t wel schakelbaar maken (3 standen schakelaar) of die aan de kast zit.
Wat wil je schakelen dan de aarde?
zou ik niet doen als je geen aarding naar je DT nodig hebt kan je gewoon je aarde draad los halen.
heb wel eens gehad dat een brom wegging met even de draad los en toen weer vast. dan vind ik een schakelaar toch makkelijker dan prutsen met zo'n dun draadje
Kappa7 schreef:
De printen zelf kan je het beste via de diode brug aan de kast hangen.
de 0 van de 24V zit met een R/C aan de kast bij binnenkomst zeg maar. is het dan zinvol om de print ook nog eens aan de kast te leggen? en waarom een diodebrug?
Kappa7 schreef:
Henkjan schreef:
de beide kasten kan ik dan met de mantel van de 24V kabel met elkaar verbinden
Ja dat is een prima manier, mooi alles afgeschermd met het zelfde potentiaal.
mooi, de connector (zie bijlage) heeft ook een nette aansluiting voor de mantel die dan vanzelf aan de kast komt
Bijlagen
sv.pdf
(549 KiB) 41 keer gedownload
kfv.pdf
(381.13 KiB) 24 keer gedownload
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Kappa7 »

Mooie connector.

Bij aarding moet je voorkomen dat je geen lus gaat maken.
Dus maar op een punt het audio aarde aan je kast hangen met al of niet een extra drempel.
Dat kan een 100 ohm weerstand zijn of de diode brug.
Normaal gesproken bij een versterker gebruik je vaak de ingang om als aardpunt te gebruiken.
In dit geval is dat niet verstandig om dat hier op de print zelf ook al een aardpunt is gemaakt.
De voeding hangt bij mij dan ook volledig zwevend en wordt pas op de print aan aarde gehangen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

dat dacht ik idd ook, geen.lussen. vandaar dat ik het vroeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

na het proefdraaien ligt de Pearl2 weer in de schuur, en ben ik nog wat opties aan het overwegen. komt er op neer: maak ik t ding nu geschikt alleen voor t element in de draaitafel op zolder, of bouw ik nu vast flexibiliteit in.... t snelste is 1 instelling uiteraard.

en dan ook nog een extra vraag: wat is de max gain die zinvol te behalen is? concreter: kan ik zonder mc prepre?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Shadow »

Als het een high output mc is wel, anders stepup trafo's nodig dacht ik?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Pjotr »

Dan nog moet je meestal enige ruis op de koop toe nemen. Pre-pre kan alleen met SS, niet met buizen. Of een 1:10 step-up. Je kunt je ook afvragen wil ik wel een MC? Klankmatig beslist anders dan MM. Vereist ook een bijpassende DT, arm, enz.

Lekker die Perl afmaken, kun je altijd later bezien...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Kappa7 »

Hij kan direct met een mc gebruikt worden maar er zijn mc's met een extreem lage output.
Daar kan je wel net te kort komen qua versterking.
Als je dat nodig hebt kan je er altijd nog wel een extra trap voor bouwen.
Als je meet tafels hebt is het zeker zinvol om vast rekening te houden met verschillende elementen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

de DT in mn luisterruimte heeft een goed MC element, dus dat moet t in elk geval doen.

als t niet fijn met de gain op te lossen is, zat ik te denken aan deze
https://www.mennovanderveen.nl/index.ph ... c10-detail

als ik de gain aanpasbaar wil hebben, dan wil ik t wel kunnen doen zonder de print uit de kast te hoeven halen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Shadow »

TD gebruikt die Cine-Mag stepup trafo's dacht ik? Wel erg prijzig ](*,)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Bericht door Henkjan »

die van Menno kwamen in een test bij de oosterburen (ben de link ff kwijt) er beter uit dan menig 10x zo dure prepre
Plaats reactie