Het goede? nieuws is dat de negatieve spanning exact het zelfde doetHenkjan schreef:https://youtu.be/nCAzTiC3rOkAh!buis schreef:Een tijdje naar het schema zitten staren maar ik zie niet waar de stijging boven de ingestelde spanning vandaan komtHenkjan schreef:aanzetten: is vrij snel op werkspanning, wel eerst een paar tienden boven de 24V om na een paar minuten te stabiliseren op 24.0V
uitzetten: in de eerste 5 sec nadat de 230V van de trafo af gaat, zie ik de spanning oplopen tot 24.5V,![]()
De schakeling zou zich moeten verzetten tegen het oplopen van de spanning, net zoals een zenerdiode.
Anne
pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Re: pass pearl 2 - nu de kast nog in
De versterking in de regellus is niet heel hoog, krijg je dat.Henkjan schreef:Wat ik ook zie, is een kleine daling (van 24.0V naar 23.9V) als ik de belasting verhoog van 10mA naar 20mA
Voordeel is dat er ook minder kans is op instabiliteit.
Filmpje, een stap achteruit om dan de diepte in te duiken
Anne
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Je hele schakeling houdt op te werken, maar de lading van C24 moet ergens naar toe en via R27 is de gemakkelijkste weg. Het is maar een gedachte, misschien zit ik er helemaal naast.Henkjan schreef:statisch is dit wat het is, even een beschrijving van wat de meter laat zien bij het aan- en uitzetten (belasting is 2k35 op beide uitgangen, dus ~10mA, gemeten heb ik alleen de +24V uitgang):Henkjan schreef:
aanzetten: is vrij snel op werkspanning, wel eerst een paar tienden boven de 24V om na een paar minuten te stabiliseren op 24.0V
uitzetten: in de eerste 5 sec nadat de 230V van de trafo af gaat, zie ik de spanning oplopen tot 24.5V, om dan langzaam omlaag te gaan (elko's lopen leeg), halfwaardetijd ~30s
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
het raadsel blijft t raadsel..
ik had (al heeeel lang) een scope liggen, ik dacht laat ik eens wat gaan meten met dat ding: en dat lijkt best aardig op wat PSUD2 simuleerde
alles na de 3e C geeft op deze scope gewoon een vlakke lijn, met wat ruis die overal vandaan wordt opgepikt, maar wel leuk om te zien
@Kees: ik heb t halve weekeind zitten spelen met de scope, dus tekeningen zijn nog niet af
ik had (al heeeel lang) een scope liggen, ik dacht laat ik eens wat gaan meten met dat ding: en dat lijkt best aardig op wat PSUD2 simuleerde
alles na de 3e C geeft op deze scope gewoon een vlakke lijn, met wat ruis die overal vandaan wordt opgepikt, maar wel leuk om te zien
@Kees: ik heb t halve weekeind zitten spelen met de scope, dus tekeningen zijn nog niet af
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Behalve de reaktie van Jeroen met C24 als mogelijke oorzaak (zie dat niet zitten) komt er geen mogelijke uitleg waarom de spanning bij uitschakelen wat oploopt.
Blijf 't raar vinden.
Als je zin en tijd hebt wat meten ?
Variac eraan en netspanning terugdraaien totdat die 24,5V eruit komt en dan de spanning op de transistors meten.3 transistors, 3 pootjes = 9 spanningen (tov de negatieve uitgang).
Niet helemaal 9, zit een gemeenschappelijk pootje tussen, een massa-poot(nulV) en een uitgang(+24,5V).
Kan ook zijn dat het helemaal niet lukt en dat de spanning tijdelijk oploopt en daar niet blijft.
Anne
Blijf 't raar vinden.
Als je zin en tijd hebt wat meten ?
Variac eraan en netspanning terugdraaien totdat die 24,5V eruit komt en dan de spanning op de transistors meten.3 transistors, 3 pootjes = 9 spanningen (tov de negatieve uitgang).
Niet helemaal 9, zit een gemeenschappelijk pootje tussen, een massa-poot(nulV) en een uitgang(+24,5V).
Kan ook zijn dat het helemaal niet lukt en dat de spanning tijdelijk oploopt en daar niet blijft.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Zin en tijd gaat lukken, maar een variac heb ik niet...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Wat doe ik nou, prachtkans om weer wat gear te ko0enHenkjan schreef:Zin en tijd gaat lukken, maar een variac heb ik niet...
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Henkjan schreef:Wat doe ik nou, prachtkans om weer wat gaar te koken
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
zo, na wat vertraging kan t ding eindelijk de kasten in.
ik heb dus 2 kastjes, in 1 komt de voeding, in de nadere zitten de 2 pearl bordjes en dat verdeelbordje.
nu dus de aarding nog goed krijgen
schematisch: wat vragen:
- de mantel van de 24V kabel, die aan beide kanten of maar aan 1 kant aan de kast?
- waar de massa draad vanaf de draaitafel aansluiten? op t pearl bordje? op t 24V verdeelbordje? of voor de zekerheid aan beide en dan omschakelbaar? (schakelaar zit er al, om m los te kunnen hebben)
ik heb dus 2 kastjes, in 1 komt de voeding, in de nadere zitten de 2 pearl bordjes en dat verdeelbordje.
nu dus de aarding nog goed krijgen
schematisch: wat vragen:
- de mantel van de 24V kabel, die aan beide kanten of maar aan 1 kant aan de kast?
- waar de massa draad vanaf de draaitafel aansluiten? op t pearl bordje? op t 24V verdeelbordje? of voor de zekerheid aan beide en dan omschakelbaar? (schakelaar zit er al, om m los te kunnen hebben)
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
In dit schema zie je hoe alle units aan elkaar hangen.
Je gebruikt dan niet exact deze opzet maar de methode blijft gelijk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
dus gewoon die centrale massapunten aan elkaar en naar de aansluiting achterop voor de dt. ik kan t wel schakelbaar maken (3 standen schakelaar) of die aan de kast zit.Kappa7 schreef:In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
de beide kasten kan ik dan met de mantel van de 24V kabel met elkaar verbinden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
was dit voor t aanpassen van de gain en de ingangs imp tbv verschillende elementen?
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
KloptHenkjan schreef:Screenshot_20201215-230526.png
was dit voor t aanpassen van de gain en de ingangs imp tbv verschillende elementen?
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Ja maar wel geïsoleerd van de kast.Henkjan schreef:dus gewoon die centrale massapunten aan elkaar en naar de aansluiting achterop voor de dt.Kappa7 schreef:In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
Wat wil je schakelen dan de aarde?Henkjan schreef:ik kan t wel schakelbaar maken (3 standen schakelaar) of die aan de kast zit.
zou ik niet doen als je geen aarding naar je DT nodig hebt kan je gewoon je aarde draad los halen.
De printen zelf kan je het beste via de diode brug aan de kast hangen.
Ja dat is een primamanier, mooi alles afgeschermd met het zelfde potentiaal.Henkjan schreef:de beide kasten kan ik dan met de mantel van de 24V kabel met elkaar verbinden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
checkKappa7 schreef:Ja maar wel geïsoleerd van de kast.Henkjan schreef:dus gewoon die centrale massapunten aan elkaar en naar de aansluiting achterop voor de dt.Kappa7 schreef:In het center van de print zit een aardpunt dat punt is ook je aardpunt van he draaitafel.
Dat punt kan je dan ook via een diode brug aan je kast hangen.
En de aarde van de beide kasten direct aan elkaar hangen.
heb wel eens gehad dat een brom wegging met even de draad los en toen weer vast. dan vind ik een schakelaar toch makkelijker dan prutsen met zo'n dun draadjeKappa7 schreef:Wat wil je schakelen dan de aarde?Henkjan schreef:ik kan t wel schakelbaar maken (3 standen schakelaar) of die aan de kast zit.
zou ik niet doen als je geen aarding naar je DT nodig hebt kan je gewoon je aarde draad los halen.
de 0 van de 24V zit met een R/C aan de kast bij binnenkomst zeg maar. is het dan zinvol om de print ook nog eens aan de kast te leggen? en waarom een diodebrug?Kappa7 schreef:De printen zelf kan je het beste via de diode brug aan de kast hangen.
mooi, de connector (zie bijlage) heeft ook een nette aansluiting voor de mantel die dan vanzelf aan de kast komtKappa7 schreef:Ja dat is een prima manier, mooi alles afgeschermd met het zelfde potentiaal.Henkjan schreef:de beide kasten kan ik dan met de mantel van de 24V kabel met elkaar verbinden
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Mooie connector.
Bij aarding moet je voorkomen dat je geen lus gaat maken.
Dus maar op een punt het audio aarde aan je kast hangen met al of niet een extra drempel.
Dat kan een 100 ohm weerstand zijn of de diode brug.
Normaal gesproken bij een versterker gebruik je vaak de ingang om als aardpunt te gebruiken.
In dit geval is dat niet verstandig om dat hier op de print zelf ook al een aardpunt is gemaakt.
De voeding hangt bij mij dan ook volledig zwevend en wordt pas op de print aan aarde gehangen.
Bij aarding moet je voorkomen dat je geen lus gaat maken.
Dus maar op een punt het audio aarde aan je kast hangen met al of niet een extra drempel.
Dat kan een 100 ohm weerstand zijn of de diode brug.
Normaal gesproken bij een versterker gebruik je vaak de ingang om als aardpunt te gebruiken.
In dit geval is dat niet verstandig om dat hier op de print zelf ook al een aardpunt is gemaakt.
De voeding hangt bij mij dan ook volledig zwevend en wordt pas op de print aan aarde gehangen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
dat dacht ik idd ook, geen.lussen. vandaar dat ik het vroeg
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
na het proefdraaien ligt de Pearl2 weer in de schuur, en ben ik nog wat opties aan het overwegen. komt er op neer: maak ik t ding nu geschikt alleen voor t element in de draaitafel op zolder, of bouw ik nu vast flexibiliteit in.... t snelste is 1 instelling uiteraard.
en dan ook nog een extra vraag: wat is de max gain die zinvol te behalen is? concreter: kan ik zonder mc prepre?
en dan ook nog een extra vraag: wat is de max gain die zinvol te behalen is? concreter: kan ik zonder mc prepre?
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Als het een high output mc is wel, anders stepup trafo's nodig dacht ik?
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Dan nog moet je meestal enige ruis op de koop toe nemen. Pre-pre kan alleen met SS, niet met buizen. Of een 1:10 step-up. Je kunt je ook afvragen wil ik wel een MC? Klankmatig beslist anders dan MM. Vereist ook een bijpassende DT, arm, enz.
Lekker die Perl afmaken, kun je altijd later bezien...
Lekker die Perl afmaken, kun je altijd later bezien...
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Hij kan direct met een mc gebruikt worden maar er zijn mc's met een extreem lage output.
Daar kan je wel net te kort komen qua versterking.
Als je dat nodig hebt kan je er altijd nog wel een extra trap voor bouwen.
Als je meet tafels hebt is het zeker zinvol om vast rekening te houden met verschillende elementen
Daar kan je wel net te kort komen qua versterking.
Als je dat nodig hebt kan je er altijd nog wel een extra trap voor bouwen.
Als je meet tafels hebt is het zeker zinvol om vast rekening te houden met verschillende elementen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
de DT in mn luisterruimte heeft een goed MC element, dus dat moet t in elk geval doen.
als t niet fijn met de gain op te lossen is, zat ik te denken aan deze
https://www.mennovanderveen.nl/index.ph ... c10-detail
als ik de gain aanpasbaar wil hebben, dan wil ik t wel kunnen doen zonder de print uit de kast te hoeven halen
als t niet fijn met de gain op te lossen is, zat ik te denken aan deze
https://www.mennovanderveen.nl/index.ph ... c10-detail
als ik de gain aanpasbaar wil hebben, dan wil ik t wel kunnen doen zonder de print uit de kast te hoeven halen
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
TD gebruikt die Cine-Mag stepup trafo's dacht ik? Wel erg prijzig ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
die van Menno kwamen in een test bij de oosterburen (ben de link ff kwijt) er beter uit dan menig 10x zo dure prepre
