Nixie IN-12 klokje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Nixie IN-12 klokje
Zit soms wel een smeltzekering in voor als de trafo te heet wordt.Ook dan is een zekering van buiten aan te raden, als die vanbinnen door is kun je de trafo weggooien.Hoewel, ik heb er wel 's een opengeprutst en de zekering overbrugd, niet erg netjesPjotr schreef:Is altijd verstandig. Die trafo's zijn niet kortsluitvast.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
En over hoeveel milliAmpere voor die zekering spreken we dan ?
(benieuwd of Anne en Peter daar vanavond nog consensus over gaan bereiken...
)
(benieuwd of Anne en Peter daar vanavond nog consensus over gaan bereiken...
Re: Nixie IN-12 klokje
M'n openingsbod 100mA traagray5150 schreef:En over hoeveel milliAmpere voor die zekering spreken we dan ?
(benieuwd of Anne en Peter daar vanavond nog consensus over gaan bereiken...)
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
100mA x 230V = 23 watt
Kijk gewoon wat er op die trafo staat Ray. Op het 2x18V/8VA trafo'tje wat ik hier heb staan twee sec zekeringen aangegeven van 250mA/T elk. Denk dat pri alles tussen de 50mA en 100mA traag wel ok is. Ding zal niet meer dan 10mA-20mA trekken.
[Edit]
Op een 10VA trafo'tje vond ik nog 63mA/T staan voor de primaire zekering.
Kijk gewoon wat er op die trafo staat Ray. Op het 2x18V/8VA trafo'tje wat ik hier heb staan twee sec zekeringen aangegeven van 250mA/T elk. Denk dat pri alles tussen de 50mA en 100mA traag wel ok is. Ding zal niet meer dan 10mA-20mA trekken.
[Edit]
Op een 10VA trafo'tje vond ik nog 63mA/T staan voor de primaire zekering.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 25 mei 2016, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nixie IN-12 klokje
Mijn ervaring is dat trafo's waar een zekering is meegewikkeld eigenlijk alleen gebruikt word in fabrieks-apparatuur.Ah!buis schreef:Zit soms wel een smeltzekering in voor als de trafo te heet wordt.Pjotr schreef:Is altijd verstandig. Die trafo's zijn niet kortsluitvast.
Ook dan is een zekering van buiten aan te raden, als die vanbinnen door is kun je de trafo weggooien.
Hoewel, ik heb er wel 's een opengeprutst en de zekering overbrugd, niet erg netjes![]()
Meestal staat het er ook duidelijk bij vermeld met een symbool en soms een doorslag temperatuur
Bij los verkochte transformatoren ben ik ze bij mijn weten tenminste nog nooit tegengekomen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nixie IN-12 klokje
Heb ik gewoon gebruikt in de Ncore standby voeding.ray5150 schreef:
Mijn ervaring is dat trafo's waar een zekering is meegewikkeld eigenlijk alleen gebruikt word in fabrieks-apparatuur.
Meestal staat het er ook duidelijk bij vermeld met een symbool en soms een doorslag temperatuur
Bij los verkochte transformatoren ben ik ze bij mijn weten tenminste nog nooit tegengekomen.
Re: Nixie IN-12 klokje
Er valt hier niks te lachen met ouwetjesPjotr schreef:100mA x 230V = 23 watt![]()
![]()
In mijn tijd was er 50mA, 100mA, ... Als je iets ertussen wou kon je ver zoeken.
50 wat weinig dus 100
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Je hebt helemaal gelijk, in een antieke klok hoort een antieke zekering.Ah!buis schreef:Er valt hier niks te lachen met ouwetjes![]()
In mijn tijd was er 50mA, 100mA, ... Als je iets ertussen wou kon je ver zoeken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Sow, dit keuvelt aardig door hier. Gaan jullie straks ook de Senseo thuis galvanisch scheiden ? 
Re: Nixie IN-12 klokje
Ehm nee. Maar daarbij hangen ook niet van dit soort drukkertjes direct aan het lichtnet:

Zit alles veilig dubbel geïsoleerd en het element aan de veiligheid randaarde. Zelf direct aan het lichtnet gaan prutsen is niet erg verantwoord en ik geef Ray dan ook groot gelijk.
Zit alles veilig dubbel geïsoleerd en het element aan de veiligheid randaarde. Zelf direct aan het lichtnet gaan prutsen is niet erg verantwoord en ik geef Ray dan ook groot gelijk.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Die schakelaars zijn rated 250V ac. Maar als je wilt scheiden, waarom dan niet gewoon een scheidingstrafo ipv deze schakeling?
Re: Nixie IN-12 klokje
Dat is wat ze schakelen mogen, zegt niets over veiligheid. Dat moet 4KV rated zijn en met een kruipafstand van > 8mm.Barry2001 schreef:Die schakelaars zijn rated 250V ac. Maar als je wilt scheiden, waarom dan niet gewoon een scheidingstrafo ipv deze schakeling?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Op verzoek van Bert een BOM gegenereerd, toegevoegd aan de openingspost.
Re: Nixie IN-12 klokje
Gisteren van Barry een printje overgenomen.
Blijken een stuk kleiner dan gedacht.
geeft niet, is alleen maar gunstig.
Heb inmiddels al een projectmapje aangemaakt op de computer met alle foto's, schema's en dergelijke.
De daadwerkelijke opbouw zal nog wel even moeten wachten, eerst maar eens alle materialen verzamelen
(en een trafo printje ontwerpen.)
Blijken een stuk kleiner dan gedacht.
Heb inmiddels al een projectmapje aangemaakt op de computer met alle foto's, schema's en dergelijke.
De daadwerkelijke opbouw zal nog wel even moeten wachten, eerst maar eens alle materialen verzamelen
(en een trafo printje ontwerpen.)
Re: Nixie IN-12 klokje
U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb
Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.
In het bakje bevind zich intussen behalve de PCB, een zakje MPSA42 en wat IC voetjes met ronde bussen.
Volgende maand eens achter buisjes aan.
Leuk projectje voor in de kerstvakantie.
Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.
In het bakje bevind zich intussen behalve de PCB, een zakje MPSA42 en wat IC voetjes met ronde bussen.
Volgende maand eens achter buisjes aan.
Leuk projectje voor in de kerstvakantie.
Re: Nixie IN-12 klokje
Aha Ray neemt de tijd.
Alleen heeft hij nu nog niets om bij te houden hoeveel.
Gaat gelukkig na de kerst goedkomen.
Alleen heeft hij nu nog niets om bij te houden hoeveel.
Gaat gelukkig na de kerst goedkomen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Lijkt wel wat op de opslag bij mij thuis, alles in bami bakjes
perfekt voor dat doel, esd technisch waarschijnlijk niet verantwoord, maarja.
Maar er zijn er wat met printen die ze al veel langer hebben dan jij, hoe is het daarmee?
Maar er zijn er wat met printen die ze al veel langer hebben dan jij, hoe is het daarmee?
Re: Nixie IN-12 klokje
Iets van het oog groter dan de maag ?ray5150 schreef:U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb
Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
zolang de schuur maar groot genoeg isAh!buis schreef:
Iets van het oog groter dan de maag ?ray5150 schreef:U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb
Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.![]()
![]()
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Kan dat danHenkjan schreef:zolang de schuur maar groot genoeg isAh!buis schreef:Iets van het oog groter dan de maag ?ray5150 schreef:U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb
Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.![]()
![]()
Anne
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Da's bijna een contradictio in terminis. een schuur kan namelijk onmogelijk "te groot "zijn.Henkjan schreef:zolang de schuur maar groot genoeg is
Re: Nixie IN-12 klokje
Vraag maar eens aan je vrouw of je de bestaande schuur 2x zo groot mag maken.
Ik gok dat ze die dan wel te groot gaat vinden.
Ik gok dat ze die dan wel te groot gaat vinden.
