Nixie IN-12 klokje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Is altijd verstandig. Die trafo's zijn niet kortsluitvast.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Is altijd verstandig. Die trafo's zijn niet kortsluitvast.
Zit soms wel een smeltzekering in voor als de trafo te heet wordt.Ook dan is een zekering van buiten aan te raden, als die vanbinnen door is kun je de trafo weggooien.Hoewel, ik heb er wel 's een opengeprutst en de zekering overbrugd, niet erg netjes :hide:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

En over hoeveel milliAmpere voor die zekering spreken we dan ?
(benieuwd of Anne en Peter daar vanavond nog consensus over gaan bereiken... :lol: )
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
En over hoeveel milliAmpere voor die zekering spreken we dan ?
(benieuwd of Anne en Peter daar vanavond nog consensus over gaan bereiken... :lol: )
M'n openingsbod 100mA traag :rock:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

100mA x 230V = 23 watt :shock: :lol:

Kijk gewoon wat er op die trafo staat Ray. Op het 2x18V/8VA trafo'tje wat ik hier heb staan twee sec zekeringen aangegeven van 250mA/T elk. Denk dat pri alles tussen de 50mA en 100mA traag wel ok is. Ding zal niet meer dan 10mA-20mA trekken.

[Edit]

Op een 10VA trafo'tje vond ik nog 63mA/T staan voor de primaire zekering.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 25 mei 2016, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Is altijd verstandig. Die trafo's zijn niet kortsluitvast.
Zit soms wel een smeltzekering in voor als de trafo te heet wordt.
Ook dan is een zekering van buiten aan te raden, als die vanbinnen door is kun je de trafo weggooien.
Hoewel, ik heb er wel 's een opengeprutst en de zekering overbrugd, niet erg netjes :hide:
Mijn ervaring is dat trafo's waar een zekering is meegewikkeld eigenlijk alleen gebruikt word in fabrieks-apparatuur.
Meestal staat het er ook duidelijk bij vermeld met een symbool en soms een doorslag temperatuur
Bij los verkochte transformatoren ben ik ze bij mijn weten tenminste nog nooit tegengekomen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Bij TALEMA vond ik dit,
TALEMAtrafo.jpg
Voor een 2x24V trafo is 't hetzelfde 8) :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:

Mijn ervaring is dat trafo's waar een zekering is meegewikkeld eigenlijk alleen gebruikt word in fabrieks-apparatuur.
Meestal staat het er ook duidelijk bij vermeld met een symbool en soms een doorslag temperatuur
Bij los verkochte transformatoren ben ik ze bij mijn weten tenminste nog nooit tegengekomen.
Heb ik gewoon gebruikt in de Ncore standby voeding.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
100mA x 230V = 23 watt :shock: :lol:
Er valt hier niks te lachen met ouwetjes :x
In mijn tijd was er 50mA, 100mA, ... Als je iets ertussen wou kon je ver zoeken.
50 wat weinig dus 100 :D .Maar jullie zijn tegenwoordig zo verwend, tig soorten margarine, tandpasta, ... zekeringen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Er valt hier niks te lachen met ouwetjes :x
In mijn tijd was er 50mA, 100mA, ... Als je iets ertussen wou kon je ver zoeken.
Je hebt helemaal gelijk, in een antieke klok hoort een antieke zekering.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Sow, dit keuvelt aardig door hier. Gaan jullie straks ook de Senseo thuis galvanisch scheiden ? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Ehm nee. Maar daarbij hangen ook niet van dit soort drukkertjes direct aan het lichtnet:

Afbeelding

Zit alles veilig dubbel geïsoleerd en het element aan de veiligheid randaarde. Zelf direct aan het lichtnet gaan prutsen is niet erg verantwoord en ik geef Ray dan ook groot gelijk.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Die schakelaars zijn rated 250V ac. Maar als je wilt scheiden, waarom dan niet gewoon een scheidingstrafo ipv deze schakeling?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Die schakelaars zijn rated 250V ac. Maar als je wilt scheiden, waarom dan niet gewoon een scheidingstrafo ipv deze schakeling?
Dat is wat ze schakelen mogen, zegt niets over veiligheid. Dat moet 4KV rated zijn en met een kruipafstand van > 8mm.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Op verzoek van Bert een BOM gegenereerd, toegevoegd aan de openingspost.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Gisteren van Barry een printje overgenomen.
Blijken een stuk kleiner dan gedacht. :shock: geeft niet, is alleen maar gunstig. :D
Heb inmiddels al een projectmapje aangemaakt op de computer met alle foto's, schema's en dergelijke.
De daadwerkelijke opbouw zal nog wel even moeten wachten, eerst maar eens alle materialen verzamelen
(en een trafo printje ontwerpen.)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

En ...... :?:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb :?:

Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.
20160620_213645.jpg
In het bakje bevind zich intussen behalve de PCB, een zakje MPSA42 en wat IC voetjes met ronde bussen.
Volgende maand eens achter buisjes aan.

Leuk projectje voor in de kerstvakantie. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Kappa7 »

Aha Ray neemt de tijd.
Alleen heeft hij nu nog niets om bij te houden hoeveel.
Gaat gelukkig na de kerst goedkomen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Lijkt wel wat op de opslag bij mij thuis, alles in bami bakjes :mrgreen: perfekt voor dat doel, esd technisch waarschijnlijk niet verantwoord, maarja.

Maar er zijn er wat met printen die ze al veel langer hebben dan jij, hoe is het daarmee?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

:lol:
ray5150 schreef:
U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb

Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.
Iets van het oog groter dan de maag ? :o :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
:lol:
ray5150 schreef:
U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb

Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.
Iets van het oog groter dan de maag ? :o :lol:
Anne
zolang de schuur maar groot genoeg is :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
U denkt dat ik verder helemaal niets te doen heb

Wel heb ik al een projectbakje voorbereid.
Iets van het oog groter dan de maag ? :o :lol:
Anne
zolang de schuur maar groot genoeg is :hide:
Kan dat dan :? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
zolang de schuur maar groot genoeg is :hide:
Da's bijna een contradictio in terminis. een schuur kan namelijk onmogelijk "te groot "zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Kappa7 »

Vraag maar eens aan je vrouw of je de bestaande schuur 2x zo groot mag maken.
Ik gok dat ze die dan wel te groot gaat vinden. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”