Nixie IN-12 klokje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Weer eens aan de nixies, niet audio gerelateerd, misschien wel aardig om te laten zien. Moest wat komen voor een jubilaris, natuurlijk ruim op tijd begonnen zodat er alle tijd was :^o

Heb een bestaand schema gebruikt: http://www.electricstuff.co.uk/nixcct.pdf

Ja het gaat met een microcontroller eenvoudiger, en ja drivers zoals bv een 74141 gebruiken had het ook wat compacter gemaakt, maar heb een grote zak MPSA42's liggen zodat die ook eens gebruikt worden.....

Moet iets worden waar een inscriptie op kan, aan de voorkant. Heb gekozen voor IN-12 nixies direct aan de voorkant die uit de behuizing steken, zodat íe straks rechtop kan staan.

Schema:
Nixie_schema.jpg
PCB layout:
Nixie_layout.jpg
Printjes besteld bij de afhaalchinees:
Nixie 001.jpg
Nixie 002.jpg
Componentjes erop:
Nixie 003.jpg
Nixie 004.jpg
En sap erop. Voor de veiligheid aan de variac, er wordt direct uit het lichtnet gelijkgericht wat 'm zo open bloot op de labtafel een beetje tricky maakt. In de behuizing straks zal het iig goed geisoleerd zijn.
Nixie 005.jpg
Staat nu een 24 uur aan, zal 'm de komende tijd ook aan laten zien of het op tijd blijft lopen. Een dcf ontvanger is nog optioneel in elk geval, even zien of ik dat op tijd afkrijg.

Edit 01-03-16: (beter leesbaar) schema als pdf toegevoegd .

Edit 29-05-16: BOM toegevoegd.
Bijlagen
Nixie clock IN12.pdf
(103.45 KiB) 139 keer gedownload
Nixie clock IN12 BOM.txt
(2.82 KiB) 74 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 29 mei 2016, 11:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> =D> =D>

Leuk ! zou ik ook nog eens willen bouwen, maar ja, ik kan al 10 jaar vooruit.. :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Wel mooi zo, bijna net als buizen :kwijl: :lol:
Op het lichtnet is de 50Hz gemiddeld meestal erg goed.Maar als de stroom uitvalt :( .
Meest linkse nixie is wel erg onderbesteed, alleen de 1 :? .Kon 't geen 24uurs wezen :think:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Wel mooi zo, bijna net als buizen :kwijl: :lol:
Op het lichtnet is de 50Hz gemiddeld meestal erg goed.Maar als de stroom uitvalt :( .
Meest linkse nixie is wel erg onderbesteed, alleen de 1 :? .Kon 't geen 24uurs wezen :think:
Anne
Als de stroom uitvalt en weer opkomt zie je de waarde waar íe gebleven was. Als dit geen dagen duurt :mrgreen: Heeft ook voordelen, kun je zien hoe lang íe uitgevallen is. Je zou ook een supercap oid kunnen gebruiken om dit op te vangen.
Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is :relax:
Ik heb trouwens een iets aangepast schema gebruikt, zal het nog even in de openingspost zetten voor de volledigheid (tussen U1A en U3). Had geen 4V7 zener liggen, zit 3V5 in, ken net met de 4017/4013, die willen minimaal 3V zien. Wil er nog wel een 4V7 in zetten, beetje veiligheidsmarge.
Zag ook dat de anode spanning van de nixies iets aan de lage kant is met de 47k die er nu in zit (120V), volgens de datasheet zien die het liefst 145V. Zal het nog even proberen straks, denk dat 33k het 'm wel doet.

Wat het op tijd lopen betreft, heb wel hoop: heb nog 2 andere zelfbouwklokjes, 1 met een eigen oscillator en 1 die op de 50Hz van het lichtnet draait. Die lichtnet variant hoef ik nooit bij te stellen, die andere om de paar maand wel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is :relax:
't Is meer, een nixie van 0...9 om enkel een 1 te zien :(
Had geen 4V7 zener liggen, zit 3V5 in, ken net met de 4017/4013, die willen minimaal 3V zien. Wil er nog wel een 4V7 in zetten, beetje veiligheidsmarge.
Houdt ie 't ook wat langer vol zonder stroom en de sturing van de transistors is dan ook wat beter.
Zag ook dat de anode spanning van de nixies iets aan de lage kant is met de 47k die er nu in zit (120V), volgens de datasheet zien die het liefst 145V. Zal het nog even proberen straks, denk dat 33k het 'm wel doet.
Dus niet voor de slaapkamer :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Tjsa. Is het 1 of 11 uur, dat is dan wel weer handig om te weten he. Maar inderdaad, alleen de '1' van de eerste nixie hoeft in actie te komen, de rest is met pensioen.

Maar wat weet jij van mijn slaapkamer :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:
Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is :relax:
't Is meer, een nixie van 0...9 om enkel een 1 te zien
Anne
Ja erg hè. Er zit daarvoor ook veel te veel plastic om de IC's :P :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door AatV »

Er is ook niet veel veranderd, nog steeds een klokje voor een jubilaris of een pensionering.. :-"

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:
Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is :relax:
't Is meer, een nixie van 0...9 om enkel een 1 te zien
Anne
Ja erg hè. Er zit daarvoor ook veel te veel plastic om de IC's :P :lol:
Jahaaa, er was haast. Petertje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

AatV schreef:
Er is ook niet veel veranderd, nog steeds een klokje voor een jubilaris of een pensionering.. :-"

groet,
Aat
Die waren bij een jubileum vroeger dan nog van goud. Verguld. Of zoiets. We moeten allemaal een stapje terug [-o<
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Jahaaa, er was haast. Petertje :mrgreen:
Je snapt het antwoord aan Anne geloof ik niet... :-"
AatV schreef:
Er is ook niet veel veranderd, nog steeds een klokje voor een jubilaris of een pensionering.. :-"

groet,
Aat
Toen professor Verhagen met emiraat ging in de jaren '80 in Delft kreeg hij ook zo'n klok. Maar die was tenminste eerlijk, die gaf aan: "ongeveer kwart over twaalf" of "ruim voor tweeën". Verhage was n.l. nooit op tijd als hij college moest geven :lol:
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 03 jan 2016, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ja erg hè. Er zit daarvoor ook veel te veel plastic om de IC's :P :lol:
Ja,ik weet het, je zweert bij smd wegens een turfallergie :lol: .
Zit ook nog steeds (te)veel verpakking om, begin maar 's met chips en draadjes ultrasoon lassen.Maar ja, dan moet er weer een kwak siliconen over om af te sluiten, 't is ook altijd wat :cry:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
weet het, je zweert bij smd wegens een turfallergie :lol: .

Anne
En dat heeft er nou helemaal niets mee te maken. Jij wil het niet snappen, zeurt liever over eentjes :P
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Toen professor Verhagen met emiraat ging in de jaren '80 in Delft krijg hij ook zo'n klok. Maar die was tenminste eerlijk, die gaf aan: "ongeveer kwart over twaalf" of "ruim voor tweeën". Verhage was n.l. nooit op tijd als hij college moest geven :lol:
Dat heet gewoon een academische kwartiertje.....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Een compacte smd variant komt er ook nog wel een keer als ik me verveel. En tijd heb. Maar dan kan ik ook nog wel andere nixies bedenken :idea:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Af, zal 'm bij deze nog even 'afmelden'. De behuizing is een stuk alu profiel, even netjes schuren en spuiten.
IMG_0804.jpg
De voorkant wordt erop gelijmd (geen schroeven zichtbaar he :roll: ), het printje met de nixies wordt samen met de net entree en schakelaars om de tijd te verzetten met afstandbusjes op de achterkant geschroefd. In het alu profile heb i k8 x M2 draad getapt, zodat daar de achterkant op geschroefd kan worden.
IMG_0803.JPG
Zodat vervolgens alles in elkaar geschroefd kan worden.
IMG_0805.JPG
IMG_0806.JPG
IMG_0807.JPG
IMG_0808.JPG
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door FR_Aad »

Het lukt jou ook niet om eens iets afzichtelijk lelijks te maken he?

Mooi Barry!!! :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door hannesie »

FR_Aad schreef:
Het lukt jou ook niet om eens iets afzichtelijk lelijks te maken he?

Mooi Barry!!! :rock:
Inderdaad de klok van het jaar. :sure: :sure: :sure:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door SARK »

Mwah, 't is meer de klok van 't jaar 1018 :-&
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Professor Barabas teletijdmachine :shock:

Maar, heb printen over uit dit project, iemand interesse :?:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door knuisje »

Mist nog wel de inscriptie aan de voorkant. Misschien "Winnaar luidspreker wedstrijd 2016"? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Probleem is dat die niet bekend is. En de verliezer krijgt geen prijs :rofl:

Deze is voor mezelf, een kopie van deze met inscriptie staat inmiddels bij de jubilaris.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Leeuwarden »

Mooi hoor!
FR_Aad schreef:
Het lukt jou ook niet om eens iets afzichtelijk lelijks te maken he?

Mooi Barry!!! :rock:
Proef ik hieruit een uitdaging voor Barry? O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Heel mooi klokje :kwijl: , maar hij loopt wel voor :shock:
Je bericht is van voor tienen en de klok staat erover :lol:
Nog een bezorgde vraag, wat gebeurt er als ie voorover valt op een hard oppervlak ? :-s
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Ziet er weer fraai uit Barry =D>
Ah!buis schreef:
Heel mooi klokje :kwijl: , maar hij loopt wel voor :shock:

Anne
Er is maar 1 soort klokken die exact goed staan Anne, en dat is zijn klokken die stil staan. Staat 2x per dag exact gelijk. Dus kom om 18 over tien nog eens kijken :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”