Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

johan283 schreef:
Hoeveel microfarad zijn die beker elco's zie er namelijk een hele hoop van :shock: :shock: :shock:
Klopt dat zijn er ongeveer 1.600.000 8)

Kostte een hoop tijd om die te verzamelen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door SSassen »

BertXXL schreef:
johan283 schreef:
Hoeveel microfarad zijn die beker elco's zie er namelijk een hele hoop van :shock: :shock: :shock:
Klopt dat zijn er ongeveer 1.600.000 8)

Kostte een hoop tijd om die te verzamelen
Tsja, met een PSRR van 0dB heb je wel wat extra elco's nodig inderdaad ...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
Ik had al eens een beginnetje gemaakt voor een layout van ''LeMonstre''
Ik ook:
print.jpg
print.jpg (22.95 KiB) 17039 keer bekeken
Waarbij de fets thermisch gekoppeld worden..

Kees
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Ach ja, ding is al zo oud.Een Duitser had er dit van gebrouwen,
Monstre.jpg
en zo kun je nog uren doorgaan :lol:
Anne
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

Ah!buis schreef:
en zo kun je nog uren doorgaan
Er zijn meer printontwerpen te vinden dan er onderdelen in die versterker zitten..
Maar sommige zien er echt niet uit..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Waarbij de fets thermisch gekoppeld worden..

Kees
Wat nergens toe dient bij deze versterker,
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door maikbike »

Even buiten de beunhazerij om, de pmma behuizing is helemaal mijn smaak :proost:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Walt »

Ik vind het ook mooi dat je zo het binnenwerk van de versterker goed kan zien, misschien dan toch maar ergens een stel mooier uitziende printen laten maken?

Welk vermogen kan deze versterker ongeveer leveren trouwens?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
audiomanics schreef:
Waarbij de fets thermisch gekoppeld worden..

Kees
Wat nergens toe dient bij deze versterker,
Ik meen dat ik dat toch echt gelezen had in een van de stukken van Jean Hiraga zelf... Maar als jij het zegt, geloof ik je..
Kees
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Barry2001 »

Liggen er nou koelblokken gewoon op het kunststof?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Pjotr schreef:
audiomanics schreef:
Waarbij de fets thermisch gekoppeld worden..

Kees
Wat nergens toe dient bij deze versterker,
Ik meen dat ik dat toch echt gelezen had in een van de stukken van Jean Hiraga zelf... Maar als jij het zegt, geloof ik je..
Kees
Ik moet nog ergens kopieën hebben daarvan uit l'Audiophile maar kan ik even niet terug vinden. Daar stonden diverse topologieën in als ik mij goed herinner. Het heeft alleen nut bij een verschilversterker met identieke transistoren. En dan nog is het voor een audioversterker als dit gemier in de marge. Iig zaten ze op het oorspronkelijke printje van Hiraga ook niet tegen elkaar.
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door carolus »

Pjotr schreef:
...ergens kopieën hebben daarvan uit l'Audiophile maar kan ik even niet terug vinden. Daar stonden diverse topologieën in als ik mij goed herinner. Het heeft alleen nut bij een verschilversterker met identieke transistoren. En dan nog is het voor een audioversterker als dit gemier in de marge. Iig zaten ze op het oorspronkelijke printje van Hiraga ook niet tegen elkaar.
FYI:
Ik struinde in de mijn AF27 & AF29& AF31.
Nergens schreef Hiraga over een thermische koppeling van de (cascode-) ingangstransistoren.
Enkel de eindtorren worden gekoeld (tweemaal warm advies door Jean).
c.f.r.: AF20, blz. 13 en ook AF31, blz.82
In de AF27 fig 10 ... zijn de ingang Fets verkeerdelijk geplaatst (dixit Jean)

Tevreden bouwer/eigenaar van 2X4 monsters (met originele transistoren).
Eerst op batterijen .... nadien op een klassieke voeding ....
Voor de optische schoonheid en symmetrie in/op de monster printjes koppelde ik de ingangstrappen "thermisch" ....

Karel .... let's play music.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

Ik heb ook niet meer het idee waar ik het vandaan had...
Maar wel leuk om te vinden dat mijn printontwerp ook daadwerkelijk gebruikt is door een bouwer:
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 290909.jpg
Potmetertje mist nog op de foto maar in een latere post schrijt hij dat het goed werkt..
Ook de thermal-drift is stabiler dan voorheen...
Anyway, niet voor niets die print ontworpen en gepost destijds..

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Welk vermogen kan deze versterker ongeveer leveren trouwens?
Om en nabij de 8 hele Watts...
SSassen schreef:
BertXXL schreef:
johan283 schreef:
Hoeveel microfarad zijn die beker elco's zie er namelijk een hele hoop van :shock: :shock: :shock:
Klopt dat zijn er ongeveer 1.600.000 8)

Kostte een hoop tijd om die te verzamelen
Tsja, met een PSRR van 0dB heb je wel wat extra elco's nodig inderdaad ...
Ik begrijp dus hieruit dat hoe lager de PSSR van een versterker is, des te groter de afvlak-capaciteit moet zijn ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Die PSRR van 0dB is wat overdreven, maar idd hoe meer last een schakeling van brom uit de voeding heeft hoe beter je moet afvlakken.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Walt schreef:
Welk vermogen kan deze versterker ongeveer leveren trouwens?
Om en nabij de 8 hele Watts...
SSassen schreef:
BertXXL schreef:
Klopt dat zijn er ongeveer 1.600.000 8)

Kostte een hoop tijd om die te verzamelen
Tsja, met een PSRR van 0dB heb je wel wat extra elco's nodig inderdaad ...
Ik begrijp dus hieruit dat hoe lager de PSSR van een versterker is, des te groter de afvlak-capaciteit moet zijn ?
tis meer hoe lager de PSSR hoe gevoeliger is deze voor een rimpel op de voeding.
Elco's kan dan maar in dit geval kan je ook prima accu's gebruiken en hoeft het niet met Elco's.
Hier een linkje http://en.m.wikipedia.org/wiki/Power_su ... tion_ratio
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Zow, even naar de patiënt gekeken. Het soldeerwerk is beslist niet slecht, dus daar lag het niet. Er zitten op de plaats van de 1K weerstanden ook 2 potmeterjes om de ruststroom in te stellen. Nu zijn die het probleem niet maar afregelen met 3 potmeters is geen doen. Wat wel gaar is en slecht contact maakt is het 100 ohm potmetertje voor de DC instelling. Na wat mechanisch bewegen maakt 1 kant daarvan nu helemaal geen contact meer inwendig. Je moet er eigenlijk ook niet zoveel stroom door willen laten lopen. Is dus niet zo gek na 20 jaar dat die brak is. Nu had ik geen 100 ohm liggen dus vanavond maar even nieuwe bestellen. Voor de rest lijkt alles nog heel.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door dre »

Oké,dan lijkt het mee te vallen!

Prima service Peter! =D>
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door maikbike »

Hmm dat de audio dokter waar de versterker eerst stond daar zoveel moeite mee had :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Tsja, dat verbaasd mij dus ook, letten we het erop houden dat hij na een eerste blik besloot er geen trek in te hebben en daarom maar een BS verhaal verzon.

Toen ik foto's van gisteren was bleek de constructie mij heel erg mee te vallen, onderop de voeding, bovenop de versterkers en koeling. best wel praktisch.

Kweet niet of die "versterker dokter" wel eens een moderne HT receiver heeft opengehad, die zitten pas volgepropt. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Hij had er wel een verslagje van gemaakt wat ie gemeten had. Maar kennelijk wist ie er niet echt raad mee :D Heb i.i.g. de 1K potmeters vervangen door 750 ohm vaste weerstanden. Er loopt dan ca. 0.7A bias.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Walt »

Gaaf dat je de moeite hebt genomen om deze versterker onder de loep te nemen! Kun je ons nog iets meer vertellen over de opbouw en hoe het geheel in die plexiglas behuizing zit ingebouwd?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

Welk schema is het nou?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Hij had er wel een verslagje van gemaakt wat ie gemeten had. Maar kennelijk wist ie er niet echt raad mee :D Heb i.i.g. de 1K potmeters vervangen door 750 ohm vaste weerstanden. Er loopt dan ca. 0.7A bias.
Viel dus reuze mee, ook dank zij de grote schoonmaak.'t Is per slot lente :D
In het origineel zitten er 1Ω weerstanden in de eindtrap, op de foto's zie ik 5 stuks van 10Ω parallel, 2Ω dus.
Als je die heb laten zitten krijg je ong.3mA door de fet's aan de ingang met die 750Ω.
Dat is wat meer (1,5mA) als met 1k en 1Ω met een ruststroom van 1A, wat normaal de bedoeling was meen ik.
Vol uitgestuurd gaat er nu wel meer stroom door het trimpotje maar 10mA haalt ie niet, zou wel moeten kunnen voor z'n laagohmig ding.
Anne
Cijfers bijgewerkt, hoofdrekenen lukt vandaag blijkbaar niet zo :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Als je goed kijkt zijn het wel 10 weerstanden Anne, 5 op de begane grond en 5 op de 1e etage :D Is dus wel 1 ohm. Echt warm worden die niet.
Plaats reactie