Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
@Anne, misschien nog een suggestie voor een leuke buizen pré.
Leuk,da's wel heeel vaag :? ,moet ie soms grappig zijn of zo :lol:
Is de gevoeligheid van de versterker dan niet genoeg ?
Hoeveel dan,een of meerder ingangen (al dan niet afzonderlijk instelbaar),RIAA nodig (zoja voor wat),volumeregeling,toonregelingen,balans,om maar 's wat te noemen :o .
Dan bouwdoosje,zelf doen,inbouw,los ding ...
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van de buizen, maar het leek mij wel leuk om de LM4780 te combineren met een buizen volumeregeling.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De print is bedoeld voor een stereoversterker met geïntegreerde voeding. Indien meerdere prints op één trafo worden gebruikt (bv. voor multichannelversterking of meerdere gebrugde of parallelle versterkers) ontstaat een aardlus met brom als gevolg.
Door alle printen op het centrale massapunt na de voedingelco's (geel omcirkeld) met elkaar te verbinden ontstaat min of meer een centrale massabus met als gevolg dat brom nagenoeg wordt geëlimineerd.
Bijlagen
LM4780-3.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Lijkt me idd een goed idee,de massa's van de ingangen aan elkaar.
In moeilijke gevallen is er misschien nog wel wat te doen.
Door de verbinding middentrafo/printje loopt namelijk zelden stroom.Alleen bij zware bassen als de voorraad in de elco's op de print niet volstaat en als er gelijkstroom door de LS gaat.Tussen elke print en middentrafo een weerstand van bijv.1 ohm 5W ,verbreekt de lus en kan dienen voor de beveiliging.Zodra de spanning over die weerstand een te grote LSstroom als oorzaak heeft (LF eruit filteren) de voeding afschakelen.Zonder belasting schakeld ie dan nooit uit,makkelijk om te meten wat er mis is.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Heeft een softstart voor een LM4780 versterker voordelen, of is dit niet nodig?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

hangt een beetje af van hoe groot je trafo is
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =softstart
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Henkjan schreef:
hangt een beetje af van hoe groot je trafo is
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =softstart
160VA
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Dat valt nog wel mee.
Ik meen vanaf 250 VA aan te raden, en vanaf 500 VA noodzakelijk.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

De 500VA van mijn stereo UcD180 wordt in een klap ingeschakeld. Nog nooit problemen gehad :wink:

Het zou waarschijnlijk wel beter zijn om er een softstart in te zetten :sure:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Aan welke zijde schakel je doorgaans de trafo, primaire of secundaire zijde?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Altijd primair. Als je een spanning nodig hebt als hulpspanning, is het meestal handiger om een extra kleine trafo erbij te plaatsen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
De 500VA van mijn stereo UcD180 wordt in een klap ingeschakeld. Nog nooit problemen gehad :wink:

Het zou waarschijnlijk wel beter zijn om er een softstart in te zetten :sure:
Als ik het goed heb heeft de capaciteit van de elko's ook invloed. En het scheelt nogal of er 10.000 uF of 100.000 uF achterhangt.
Tenslotte scheelt het ook of je smeltzekeringen of automaten in de groepenkast hebt zitten. (verschillende karakteristieken.)

Zelfs met de uitgebreide softstart in mijn Pass Labs zie ik toch het licht heel even dimmen als ik hem inschakel.
(1 KVA en 242.000 uF.... :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 08 dec 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door salautom »

heb nog wel een probleempje met de versterkers:
als ze aan staan, en iemand doet het licht aan of uit, is er een redelijk luide plop over de luidsprekers hoorbaar.
is dit oplosbaar? en zo ja hoe?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

salautom schreef:
heb nog wel een probleempje met de versterkers:
als ze aan staan, en iemand doet het licht aan of uit, is er een redelijk luide plop over de luidsprekers hoorbaar.
is dit oplosbaar? en zo ja hoe?
Welkom in de club. :oops:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Ik had dit met het inschakelen van de versterker. Een condensator over de schakelaar loste dit probleem op. Ik denk dat je het moet zoeken in de hoek van de ontstoorfilters.

Groeten,
Mischa
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Zo, na vele omzwervingen dit project weer op tafel, in afgeslankte vorm. Gewoon de standaard amp met een mechanische 4 standen input en een alp volumepot. Niks meer, niks minder. In een klein alu kastje met een redelijk koellichaam achterop. Resten nog twee vragen voordat ik ga samenstellen;
- wat voor bedrading gebruik ik tussen de cinch ingangen, switch en pot? Iets geïsoleerds?
- de transformator heeft 4 uitgaande draden. Rood en zwart geven 18V, oranje en grijs ook. Mooi. Die boel moet dus parallel. Maar bundel ik nu Rood met oranje, of rood met grijs? En waarom / hoe weet ik dat? Of maakt het niet uit?

Als hij klaar is zal ik een fotootje plaatsen.
Alvast bedankt,

Hugo
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Amplimo trafo ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

De AC draden die bijelkaar horen twisten.
Voor de signaaldraden in de versterker het beste afgeschermde bedrading gebruiken en de routing zo veel mogeleijk vrij van de spaningsvoerende draden houden.
Niet clakeloos alls bundelen maar keurig gescheiden paden maken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

HugoW schreef:
- de transformator heeft 4 uitgaande draden. Rood en zwart geven 18V, oranje en grijs ook. Mooi. Die boel moet dus parallel. Maar bundel ik nu Rood met oranje, of rood met grijs? En waarom / hoe weet ik dat? Of maakt het niet uit?
Door te meten is 't makkelijk te vinden :sure: .Een draad van de ene 18V zet je aan een draad van de andere.Als dan de twee vrije draden geen spanning tov elkaar hebben zit je goed.Anders meet je daar 2x18V en moet je de andere draad verbinden.
Geen meter,beetje lomp kan het ook :shock: .Zelfde als hiervoor maar niet meten,gewoon? de twee vrije draden tegen elkaar tikken,gebeurt er niks heb je de juiste draden aaneen.Anders omkeren de boel.Pas op dat je de draden niet aan elkaar puntlast 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

In de bouwhandleiding kun je vinden hoe de trafo moet worden aangesloten op de print. Het spanningsverschil tussen ~1 en GND moet 18V zijn, dit geldt ook voor ~2 en GND. Het spanningsverschil tussen ~1 en ~2 moet 36V bedragen.

Je kunt de weerstand meten tussen steeds 2 secundaire draden. Bij elk secundair paar meet je een paar ohm. Als je draden van twee aparte secundaire meet dan is de weerstand oneindig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

HugoW schreef:
- de transformator heeft 4 uitgaande draden. Rood en zwart geven 18V, oranje en grijs ook. Mooi. Die boel moet dus parallel. Maar bundel ik nu Rood met oranje, of rood met grijs? En waarom / hoe weet ik dat? Of maakt het niet uit?
Hang ik een heel verhaal op hoe de boel parallel te zetten,blijkt 't in serie te moeten :cry: .
Anne
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Ohja, de handleiding. Die had ik nog ergens! Ik snap het, en kan het meten. Dank. Domme vraag... Zet ik die GND aan de randaarde / behuizing?

Dank,

Hugo
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De middenaftakking van de trafo (dus 2 draden in elkaar gevlochten) gaat naar de GND faston-stekker op de versterkerprint, NIET naar de behuizing.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

OK, wordt de schakeling überhaupt ergens geaard? Ik aard uiteraard de kast.

Hugo
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Nee, idd. alleen de kast aarden.
Plaats reactie