Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Een compleet separate kast voor de transformator is misschien wel handig. De smoorspoel kan dan op de plek van de trafo. Als je het geld er voor over hebt kun je een hammond spoel kopen die er net zo uit ziet als de uitgangstrafo's. Voor stekkers kun je zoeken naar een geschikte neutrik stekker.
Je hebt drie keer gloeispanning, hoogspanning en de voeding voor de negatieve roosterspanning. Bij elkaar 10 contacten. Misschien bestaat er iets leuks van Harting.
Dus wat betreft de hoogspanning: gelijkrichting + CLRC in de versterkerkast en niet bij de trafo?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ík zie niet zo gauw een smoorpoel van 500 mA. Wel eentje van 20 kg! :rofl:
Tentlabs maakt gebruik van een elektronische smoorspoel. Zoiets als de cap multiplier?
Bijlagen
E-choke design NL.pdf
(1.14 MiB) 114 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Een bypass operatie uitgevoerd. Wel met een complicatie: een ECF80 sneuvelde :oops:
Linkerkanaal is geheel stil, rechterkanaal een hele lichte brom. Mogelijk de biasinstelling.

Moet ik echt een 500 mA smoorspoel nemen? Knap prijzig.
Bijlagen
IMG_20130301_212000-1253501460.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Als je één kant stil krijgt zonder smoorspoel dan blijkt 't toch te kunnen :o
Een smoorspoel voor deze versterker is met 200mA (10 H bijv.) genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Als je één kant stil krijgt zonder smoorspoel dan blijkt 't toch te kunnen :o
Een smoorspoel voor deze versterker is met 200mA (10 H bijv.) genoeg.
Anne
Dan is hij 44 ipv 74 euro. Nog steeds veel geld voor iets waarvan het effect niet zeker is. Hoe bereken je dan zo een spoel. Waarom is 200 mA voldoende? De trafo kan 500 mA leveren.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door AatV »

Fredvandam schreef:
Hoe bereken je dan zo een spoel. Waarom is 200 mA voldoende? De trafo kan 500 mA leveren.
Het gaat er niet om wat de trafo kan leveren, maar wat de schahekling aan stroom "trekt"!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

AatV schreef:
Fredvandam schreef:
Hoe bereken je dan zo een spoel. Waarom is 200 mA voldoende? De trafo kan 500 mA leveren.
Het gaat er niet om wat de trafo kan leveren, maar wat de schahekling aan stroom "trekt"!

groet,
Aat
Laten we zeggen dat de versterker 2 x 40 Watt is, dan kom ik bij 370 Volt wissel op zo'n 215 mA. Inclusief de ruststroom van 135 mA zou dat zo'n 350 mA moeten zijn. Dat is wel continuevermogen en geen muziek.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door AatV »

De ruststroom is al begrepen in je 215 mA hoor. (zonder verder oordeel te hebben over die 40 Watt/215 mA. Heb dit topic niet in die mate gevolgd :mrgreen: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

AatV schreef:
De ruststroom is al begrepen in je 215 mA hoor. (zonder verder oordeel te hebben over die 40 Watt/215 mA. Heb dit topic niet in die mate gevolgd :mrgreen: )

groet,
Aat
Dus dan is mijn trafo van 500 mA aan de ruime kant?

Overigens heb ik de bias bijgesteld en beide kanalen zijn stil :goeie:
Ik heb geprobeerd om de trafo dicht bij de versterker te houden, maar dat gaat lastig. Zwaar en met een berg draden eraan.

Maar ik kan deze week een koperen band om de trafo fabriceren voordat ik hem terugzet :P
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Bij 2x40W trekt de versterker idd meer,zo'n 300mA.Maar wanneer komt er zoveel uit.Een sinusgenerator erop en "vollenbak" zoals ze hier zeggen.Muziek kan uit pieken bestaan in de richting van 40W ,gemiddeld haal je enkele Watt's.
Een (te)zware trafo wordt tenminste niet vlug heet,een belasting met diodes is verre van vriendelijk voor 'm.
Een smoorspoel hoeft niet zooo duur te zijn kijk's naar nr. D10-200. bij Ask Jan First bijv.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Je kunt het ook hier proberen: http://sklep.lampyelektronowe.pl/
Met Google translate is de site goed te lezen.

TheoK heeft weleens succesvol een smoorspoel uit een TL armatuur toegepast....

Er zijn dus toch nog vorderingen wanneer je de trafo apart zet.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
TheoK heeft weleens succesvol een smoorspoel uit een TL armatuur toegepast....
Klopt. Werkt perfect. Maar ik moest toen in het laag wel wat inleveren.
En dat vond ik minder leuk. Maar de brom was helemaal weg.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Je kunt het ook hier proberen: http://sklep.lampyelektronowe.pl/
Met Google translate is de site goed te lezen.

TheoK heeft weleens succesvol een smoorspoel uit een TL armatuur toegepast....

Er zijn dus toch nog vorderingen wanneer je de trafo apart zet.
Ja, maar dat betekent of een andere kastontwerp (trafo bv rechts, versterkers links) of de trafo proberen af te schermen. De trafo in een separate kast kan ook.
Ik wil het laatste proberen met alu tape voordat ik de trafo inbouw in de kast.

Een smoorspoel van een voorschakelpparaat gebruiken is ook het proberen waard om de laatste restjes brom eruit te filteren. Als dit werkt is het kopen van en echte het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Even een tweetal proefmonsters aangevraagd bij Holland Shielding.
mu-tape en soldeerbare kopertape.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Kappa7 »

Volgens mij moet een afscherming voor magnetiese afscherming van metaal zijn.
Dit zal wijnig doen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Kappa7 schreef:
Volgens mij moet een afscherming voor magnetiese afscherming van metaal zijn.
Dit zal wijnig doen.
Het gaat op een winding rond de EI kern van de trafo.

Ik kan in ieder geval geen proefmonster krijgen van Holland Shielding. Mu-tape van 50 mm breed kost €100 per meter en een rol kopertape is daar ook duur. Ik krijg wel een proefmonster set: eens kijken wat daar in zit :lol:

Verder heeft Conrad kopertape van €15 per rol van 10 meter en 50 mm breed. Ik heb echter maar 50 cm nodig. :(

Citaat: http://www.diyaudio.com/forums/parts/48 ... ormer.html
"Just a small correction, the copper strap present on many EI core transformers does reduce the effective magnetic flux leakage from the transformer.

The copper strap presents a shorted turn to the leakage flux, and an opposing magnetic field is generated by the current induced in the copper strap. This opposing field reduces the effective magnetic flux seen away from the transformer.

Note that the copper strap is entirely outside the EI core, so that it only cancels the leakage flux, which is small compared to the magnetizing flux within the core and winding structure (at least in a properly designed transformer). If the copper strap were within the core where the windings are, it would short the transformer.

Electrostatic shields are usually placed between transformer windings. They are constructed such that they do not form a shorted turn."
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

maikbike schreef:
Dank je! Echter mijn collega had nog wat in de schuur liggen: Mu-Metall, vorgeglüht, 5 Dez. 1958. Kan ik ook proberen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
maikbike schreef:
Dank je! Echter mijn collega had nog wat in de schuur liggen: Mu-Metall, vorgeglüht, 5 Dez. 1958. Kan ik ook proberen.
Een (antiek) stukje van 10 x 15 cm binnen. Ik lees alleen dat je het niet mag buigen... Dan gaan de diëlectrische eigenschappen verloren :(
Knippen en dan aan elkaar solderen: zou dat kunnen?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

geen flauw idee, met knippen verbreek je sowieso een verbinding, dus de vraag is wat lood/tin voor werking heeft ?
anders toch in een radius rollen, het moeder materiaal is ook ooit van een rol afgekomen.
Plaats reactie