Dynaco ST70 kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dynaco ST70 kloon
Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit gekomen van een Chinese Dynaco ST70 kloon. Dit is een afsplitsing van een ander topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100
(die ik even in de ijskast gezet heb).
Op de print staat VAA-70 MKII jaartal 1993. Ik vond het e.e.a. hierover bij polonai.se http://polonai.se/vaa/index.html. Ook wat gevonden op het elektor forum: http://www.elektor.fr/forum/forum/publi ... 4976.lynkx Daar hebben ze het over een Goldox PP EL34.
Hier en daar zijn onderdelen vervangen door duurdere. Ik heb er geen buizen bij.
Het lijkt mij leuk om deze verder af te bouwen. Ik dacht om daarbij zoveel mogelijk het schema van de ST70 aan te houden, maar ik las dat de oorpronkelijke 7199 buis moeilijk te krijgen is. Vervangers, zoals de ECF82, voldoen minder http://www.quadesl.com/refurb/refurb_dynaST70.html.
Ik ben een modificatie tegen gekomen met drie buizen (waaronder 2 x EF86). Zou dat wat zijn? Ook zie ik upgrade printen. Zijn die in Nederland verkrijgbaar?
Ik ben in het bezit gekomen van een Chinese Dynaco ST70 kloon. Dit is een afsplitsing van een ander topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100
(die ik even in de ijskast gezet heb).
Op de print staat VAA-70 MKII jaartal 1993. Ik vond het e.e.a. hierover bij polonai.se http://polonai.se/vaa/index.html. Ook wat gevonden op het elektor forum: http://www.elektor.fr/forum/forum/publi ... 4976.lynkx Daar hebben ze het over een Goldox PP EL34.
Hier en daar zijn onderdelen vervangen door duurdere. Ik heb er geen buizen bij.
Het lijkt mij leuk om deze verder af te bouwen. Ik dacht om daarbij zoveel mogelijk het schema van de ST70 aan te houden, maar ik las dat de oorpronkelijke 7199 buis moeilijk te krijgen is. Vervangers, zoals de ECF82, voldoen minder http://www.quadesl.com/refurb/refurb_dynaST70.html.
Ik ben een modificatie tegen gekomen met drie buizen (waaronder 2 x EF86). Zou dat wat zijn? Ook zie ik upgrade printen. Zijn die in Nederland verkrijgbaar?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Dynaco ST70 kloon
Hoi Fred,
Ik lees hier http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... 199-a.html goede ervaringen met een ECF80 als vervanger voor de 7199. Bij Ask Jan First is íe te koop vanaf 12 euris, misschien een alternatief?
Ik lees hier http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... 199-a.html goede ervaringen met een ECF80 als vervanger voor de 7199. Bij Ask Jan First is íe te koop vanaf 12 euris, misschien een alternatief?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Interessant! Bij Stephan's radioverzameling Philips voor 8 euries http://www.radioverzameling.nl/shop/ind ... cts_id=254Barry2001 schreef:Hoi Fred,
Ik lees hier http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... 199-a.html goede ervaringen met een ECF80 als vervanger voor de 7199. Bij Ask Jan First is íe te koop vanaf 12 euris, misschien een alternatief?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
De kogel is door de kerk: ik heb geinvesteerd in een "originele" PCB. http://www.ebay.nl/itm/Dynaco-Dyna-ST70 ... 43b4b4dfd8Fredvandam schreef:Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit gekomen van een Chinese Dynaco ST70 kloon. Dit is een afsplitsing van een ander topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100
(die ik even in de ijskast gezet heb).
Op de print staat VAA-70 MKII jaartal 1993. Ik vond het e.e.a. hierover bij polonai.se http://polonai.se/vaa/index.html. Ook wat gevonden op het elektor forum: http://www.elektor.fr/forum/forum/publi ... 4976.lynkx Daar hebben ze het over een Goldox PP EL34.
Hier en daar zijn onderdelen vervangen door duurdere. Ik heb er geen buizen bij.
Het lijkt mij leuk om deze verder af te bouwen. Ik dacht om daarbij zoveel mogelijk het schema van de ST70 aan te houden, maar ik las dat de oorpronkelijke 7199 buis moeilijk te krijgen is. Vervangers, zoals de ECF82, voldoen minder http://www.quadesl.com/refurb/refurb_dynaST70.html.
Ik ben een modificatie tegen gekomen met drie buizen (waaronder 2 x EF86). Zou dat wat zijn? Ook zie ik upgrade printen. Zijn die in Nederland verkrijgbaar?
Re: Dynaco ST70 kloon
Even waarschuwen.De ECF80 komt aardig overeen met de 7199 maar het penthodedeel zit anders aan de pinnen
.
Dan de KT77,die kan wel in de plaats van een EL34 maar zal wel anders klinken.Er zit nml. een flinke knik in de Ia-Va krommen,typisch voor tetrodes.Bij de EL34 moeten pin 1 en 8 aan elkaar,die zitten samen aan pin 8 in de KT77.Voor de veiligheid dan pin 1 vrijmaken,er heet niks aan te zitten hoewel je weet maar nooit.
Anne
Dan de KT77,die kan wel in de plaats van een EL34 maar zal wel anders klinken.Er zit nml. een flinke knik in de Ia-Va krommen,typisch voor tetrodes.Bij de EL34 moeten pin 1 en 8 aan elkaar,die zitten samen aan pin 8 in de KT77.Voor de veiligheid dan pin 1 vrijmaken,er heet niks aan te zitten hoewel je weet maar nooit.
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Hoi Anne, bedankt.Ah!buis schreef:Even waarschuwen.De ECF80 komt aardig overeen met de 7199 maar het penthodedeel zit anders aan de pinnen.
Dan de KT77,die kan wel in de plaats van een EL34 maar zal wel anders klinken.Er zit nml. een flinke knik in de Ia-Va krommen,typisch voor tetrodes.Bij de EL34 moeten pin 1 en 8 aan elkaar,die zitten samen aan pin 8 in de KT77.Voor de veiligheid dan pin 1 vrijmaken,er heet niks aan te zitten hoewel je weet maar nooit.
Anne
Ik kan de aansluitingen rondom de buisvoeten wegslijpen en omleggen. Daarom heb ik voor nog geen 10 euro een printje gekocht. Buisvoetjes en ander spul zet ik over. Handig, zo,n Dynaco forum.
Ik moet wel de voeding opnieuw maken (hardwired?).
Is volgens jou de EL34 een betere keus?
Re: Dynaco ST70 kloon
Heeft weinig zin om voor zo'n voeding nog een print te (laten)maken.Fredvandam schreef:Ik moet wel de voeding opnieuw maken (hardwired?).
Is volgens jou de EL34 een betere keus?
Tja, de EL34 beter
Kwestie van smaak.Technisch gezien is de EL34 beter en heeft ook minder sturing nodig.Maar wie heeft 'r een technisch oor
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik zal eens zoeken, volgens mij heb ik ook nog zo'n print. Kun je zo ophalen. Ik moet even kijken of die niet is weggegooid.
Re: Dynaco ST70 kloon
Hu..weggegooidRobertD schreef:Ik zal eens zoeken, volgens mij heb ik ook nog zo'n print. Kun je zo ophalen. Ik moet even kijken of die niet is weggegooid.
Laat Ray het maar niet merken
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Nou, als de ecf80 pin compatibel is, dan kan ik net zo goed mijn oude print gebruiken. Moet ik hem wel schoonmaken en herstellen. Ik wil de laklaag van de print afhalen om dan de banen opnieuw te vertinnen. Kan dat met thinner? Ik had vroegah een flesje met een soort soldeervloeisel ( hars). Robert, heb jij zoiets?Ah!buis schreef:Hu..weggegooidRobertD schreef:Ik zal eens zoeken, volgens mij heb ik ook nog zo'n print. Kun je zo ophalen. Ik moet even kijken of die niet is weggegooid.![]()
Laat Ray het maar niet merken![]()
Anne
Re: Dynaco ST70 kloon
Fredvandam schreef:Nou, als de ecf80 pin compatibel is, dan kan ik net zo goed mijn oude print gebruiken.
Ah!buis schreef:Even waarschuwen.De ECF80 komt aardig overeen met de 7199 maar het penthodedeel zit anders aan de pinnen.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
De print die ik nu heb, is voor een ecf82. Moet ik wel opknappen, maar ik heb hem losgehaald en het valt mee.
Nog iets over die el34: welke raden jullie mij aan. Ik zie verschillende uitvoeringen
Bij Jukebox revival hebben ze 4 stuks matched voor een tientje of 6. De ecf80 is daar iets van 7 euro.
Nog iets over die el34: welke raden jullie mij aan. Ik zie verschillende uitvoeringen
Bij Jukebox revival hebben ze 4 stuks matched voor een tientje of 6. De ecf80 is daar iets van 7 euro.
Re: Dynaco ST70 kloon
De ECF80 en ECF82 hebben gelukkig wel dezelfde aansluitingen.
Wel een beetje raar,de originele print en het ontwerp was met een 7199 en dan toch ECF
.
Anne
Wel een beetje raar,de originele print en het ontwerp was met een 7199 en dan toch ECF
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Dit type VAA-70 MKII is een Dynaco kloon met een ECF82 i.pv. een 7199. Ik las echter dat de ECF82 niet zo goed is als de 7199. Dus ik wilde weer naar het oorspronkelijk ontwerp (zo origineel mogelijk) maar met een 7199 vervanger: 6GH8 (evt. met adaptervoet: http://jukebox-revival.eu/buis-7199-ver ... re=default)
Heb ik dat nét besloten lees ik goede verhalen over de ECF80.
Hier de foto's van de stuurprint. Hier en daar een baantje doorgekrast (maar het leek erger dan het is). De koppel C's zijn 0,15 uF 630V Audio Note. Ik wil eigenlijk deze print aan de achterkant schoonmaken, vertinnen en er een beschermlaag over doen. Suggesties?
Heb ik dat nét besloten lees ik goede verhalen over de ECF80.
Hier de foto's van de stuurprint. Hier en daar een baantje doorgekrast (maar het leek erger dan het is). De koppel C's zijn 0,15 uF 630V Audio Note. Ik wil eigenlijk deze print aan de achterkant schoonmaken, vertinnen en er een beschermlaag over doen. Suggesties?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Anne, moeten de componenten aangepast worden voor de ECF80?Ah!buis schreef:De ECF80 en ECF82 hebben gelukkig wel dezelfde aansluitingen.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik zie dat Audio Note ook een leuke EL34 PP versterker (als bouwpakket) heeft: met een ECF80 in de stuurtrap! Ik heb de handleiding alvast binnengehaald. Hier het schema van de stuurprint. R7/8 zijn 33k. Verder nog wat kritische waarden?Fredvandam schreef:Anne, moeten de componenten aangepast worden voor de ECF80?Ah!buis schreef:De ECF80 en ECF82 hebben gelukkig wel dezelfde aansluitingen.
Re: Dynaco ST70 kloon
Was ook al wat aan 't rekenen geslagen.Dan kom ik ook op zoiets uit.Een kleine moeilijkheid is wel dat er nogal wat verwarring is over de voedingsspanningen.Dan maar iets in het midden gegokt,komt gelukkig niet zooo precies.
Een tekeningetje gemaakt en de te verwachten spanningen er bij vermeld.
Anne
Een tekeningetje gemaakt en de te verwachten spanningen er bij vermeld.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Dynaco ST70 kloon
psst, niet tegen Ray zeggen, maar ik heb de print niet meer. Waarschijnlijk in de prullenbak verdwenen....Ah!buis schreef:Hu..weggegooidRobertD schreef:Ik zal eens zoeken, volgens mij heb ik ook nog zo'n print. Kun je zo ophalen. Ik moet even kijken of die niet is weggegooid.![]()
Laat Ray het maar niet merken![]()
Anne
Schoonmaken van de print kun je met wasbenzine proberen. Ga in elk geval niet met soldeervloeistof op een printplaat aan de slag, want dat spul tast het koper aan.
Gewoon lekker alles erop solderen, printbanen vertinnen is niet nodig.
Eventueel kun je de print achteraf met haarlak aflakken, maar ik doe dat echt nooit.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Wie is Ray?RobertD schreef:Ah!buis schreef:Hu..weggegooidRobertD schreef:Ik zal eens zoeken, volgens mij heb ik ook nog zo'n print. Kun je zo ophalen. Ik moet even kijken of die niet is weggegooid.![]()
Laat Ray het maar niet merken![]()
Annepsst, niet tegen Ray zeggen, maar ik heb de print niet meer. Waarschijnlijk in de prullenbak verdwenen....
Nee, geen S39. Ik bedoel een soort vloeibare soldeerhars.Schoonmaken van de print kun je met wasbenzine proberen. Ga in elk geval niet met soldeervloeistof op een printplaat aan de slag, want dat spul tast het koper aan.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik probeer alle drie de schema's te vergelijken. Best wel lastig omdat de voedingslijn onder en dan weer boven zit. Wat bedoel je met verwarring over de voedingslijnen?Ah!buis schreef:Was ook al wat aan 't rekenen geslagen.Dan kom ik ook op zoiets uit.Een kleine moeilijkheid is wel dat er nogal wat verwarring is over de voedingsspanningen.Dan maar iets in het midden gegokt,komt gelukkig niet zooo precies.
Een tekeningetje gemaakt en de te verwachten spanningen er bij vermeld.
Anne
Waar maak jij de tekeningen mee?
Re: Dynaco ST70 kloon
'tIs niet zozeer de lijnen,daar is wel uit te komen,maar welke spanning is er te verwachten zijn.Er is nogal wat verschil tussen de schema's.
Tekenen gaat met Express.sch en Express.pcb,is voor niks.Alle onderdelen die ik gebruik zitten er niet bij (buizen enz) maar makkelijk aan te maken.
Anne
Tekenen gaat met Express.sch en Express.pcb,is voor niks.Alle onderdelen die ik gebruik zitten er niet bij (buizen enz) maar makkelijk aan te maken.
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik heb de schema's van de VAA-70 en de Audio Note onder elkaar gezet. Wat mij opvalt is dat de Audio Note een bijzondere vorm van terugkoppeling heeft: niet alleen van de speakers, maar ook van de anode van een EL34. Anne kan jij mij dit uitleggen?Ah!buis schreef:Was ook al wat aan 't rekenen geslagen.Dan kom ik ook op zoiets uit.Een kleine moeilijkheid is wel dat er nogal wat verwarring is over de voedingsspanningen.Dan maar iets in het midden gegokt,komt gelukkig niet zooo precies.
Een tekeningetje gemaakt en de te verwachten spanningen er bij vermeld.
Anne
Re: Dynaco ST70 kloon
In het onderste schema is de kathodeweerstand (grotendeels) overbrugd door een elco.Gevolg is een grotere versterking en daar bovenop nog meer tegenkoppeling vanuit de LS-uit,vragen om moeilijkheden.Die extra tegenkoppeling van de EL34 doet pas iets op frequenties ver boven de audio.Vermoedelijk waren erg oscillaties op heel hoge frequentie en moest dat daarmee worden verholpen.Denk dat je beter die elco kunt weglaten zoals in het bovenste schema.
Anne
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Tsjonge, en dan betaal je meer dan 2200 euro voor zo`n kitAh!buis schreef:In het onderste schema is de kathodeweerstand (grotendeels) overbrugd door een elco.Gevolg is een grotere versterking en daar bovenop nog meer tegenkoppeling vanuit de LS-uit,vragen om moeilijkheden.Die extra tegenkoppeling van de EL34 doet pas iets op frequenties ver boven de audio.Vermoedelijk waren erg oscillaties op heel hoge frequentie en moest dat daarmee worden verholpen.Denk dat je beter die elco kunt weglaten zoals in het bovenste schema.
Anne
De negatieve roosterspanning of bias zit ook niet in het schema. Is het zinvol om toch dit te doen? In het originele ST70 schema is er bias per twee buizen. In de VAA70 is het per buis. Wat is beter?
Re: Dynaco ST70 kloon
Zou toch liefst een regeling per buis hebben.Met een paar dezelfde buizen hoeft het niet maar niemand weet of ze beide ook gelijk verouderen.
Anne
Anne
