Dus wat betreft de hoogspanning: gelijkrichting + CLRC in de versterkerkast en niet bij de trafo?RobertD schreef:Een compleet separate kast voor de transformator is misschien wel handig. De smoorspoel kan dan op de plek van de trafo. Als je het geld er voor over hebt kun je een hammond spoel kopen die er net zo uit ziet als de uitgangstrafo's. Voor stekkers kun je zoeken naar een geschikte neutrik stekker.
Je hebt drie keer gloeispanning, hoogspanning en de voeding voor de negatieve roosterspanning. Bij elkaar 10 contacten. Misschien bestaat er iets leuks van Harting.
Dynaco ST70 kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ík zie niet zo gauw een smoorpoel van 500 mA. Wel eentje van 20 kg!
Tentlabs maakt gebruik van een elektronische smoorspoel. Zoiets als de cap multiplier?
Tentlabs maakt gebruik van een elektronische smoorspoel. Zoiets als de cap multiplier?
- Bijlagen
-
- E-choke design NL.pdf
- (1.14 MiB) 114 keer gedownload
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Een bypass operatie uitgevoerd. Wel met een complicatie: een ECF80 sneuvelde
Linkerkanaal is geheel stil, rechterkanaal een hele lichte brom. Mogelijk de biasinstelling.
Moet ik echt een 500 mA smoorspoel nemen? Knap prijzig.
Linkerkanaal is geheel stil, rechterkanaal een hele lichte brom. Mogelijk de biasinstelling.
Moet ik echt een 500 mA smoorspoel nemen? Knap prijzig.
Re: Dynaco ST70 kloon
Als je één kant stil krijgt zonder smoorspoel dan blijkt 't toch te kunnen
Een smoorspoel voor deze versterker is met 200mA (10 H bijv.) genoeg.
Anne
Een smoorspoel voor deze versterker is met 200mA (10 H bijv.) genoeg.
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Dan is hij 44 ipv 74 euro. Nog steeds veel geld voor iets waarvan het effect niet zeker is. Hoe bereken je dan zo een spoel. Waarom is 200 mA voldoende? De trafo kan 500 mA leveren.Ah!buis schreef:Als je één kant stil krijgt zonder smoorspoel dan blijkt 't toch te kunnen![]()
Een smoorspoel voor deze versterker is met 200mA (10 H bijv.) genoeg.
Anne
Re: Dynaco ST70 kloon
Het gaat er niet om wat de trafo kan leveren, maar wat de schahekling aan stroom "trekt"!Fredvandam schreef:Hoe bereken je dan zo een spoel. Waarom is 200 mA voldoende? De trafo kan 500 mA leveren.
groet,
Aat
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Laten we zeggen dat de versterker 2 x 40 Watt is, dan kom ik bij 370 Volt wissel op zo'n 215 mA. Inclusief de ruststroom van 135 mA zou dat zo'n 350 mA moeten zijn. Dat is wel continuevermogen en geen muziek.AatV schreef:Het gaat er niet om wat de trafo kan leveren, maar wat de schahekling aan stroom "trekt"!Fredvandam schreef:Hoe bereken je dan zo een spoel. Waarom is 200 mA voldoende? De trafo kan 500 mA leveren.
groet,
Aat
Re: Dynaco ST70 kloon
De ruststroom is al begrepen in je 215 mA hoor. (zonder verder oordeel te hebben over die 40 Watt/215 mA. Heb dit topic niet in die mate gevolgd
)
groet,
Aat
groet,
Aat
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Dus dan is mijn trafo van 500 mA aan de ruime kant?AatV schreef:De ruststroom is al begrepen in je 215 mA hoor. (zonder verder oordeel te hebben over die 40 Watt/215 mA. Heb dit topic niet in die mate gevolgd)
groet,
Aat
Overigens heb ik de bias bijgesteld en beide kanalen zijn stil
Ik heb geprobeerd om de trafo dicht bij de versterker te houden, maar dat gaat lastig. Zwaar en met een berg draden eraan.
Maar ik kan deze week een koperen band om de trafo fabriceren voordat ik hem terugzet
Re: Dynaco ST70 kloon
Bij 2x40W trekt de versterker idd meer,zo'n 300mA.Maar wanneer komt er zoveel uit.Een sinusgenerator erop en "vollenbak" zoals ze hier zeggen.Muziek kan uit pieken bestaan in de richting van 40W ,gemiddeld haal je enkele Watt's.
Een (te)zware trafo wordt tenminste niet vlug heet,een belasting met diodes is verre van vriendelijk voor 'm.
Een smoorspoel hoeft niet zooo duur te zijn kijk's naar nr. D10-200. bij Ask Jan First bijv.
Anne
Een (te)zware trafo wordt tenminste niet vlug heet,een belasting met diodes is verre van vriendelijk voor 'm.
Een smoorspoel hoeft niet zooo duur te zijn kijk's naar nr. D10-200. bij Ask Jan First bijv.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Dynaco ST70 kloon
Je kunt het ook hier proberen: http://sklep.lampyelektronowe.pl/
Met Google translate is de site goed te lezen.
TheoK heeft weleens succesvol een smoorspoel uit een TL armatuur toegepast....
Er zijn dus toch nog vorderingen wanneer je de trafo apart zet.
Met Google translate is de site goed te lezen.
TheoK heeft weleens succesvol een smoorspoel uit een TL armatuur toegepast....
Er zijn dus toch nog vorderingen wanneer je de trafo apart zet.
Re: Dynaco ST70 kloon
Klopt. Werkt perfect. Maar ik moest toen in het laag wel wat inleveren.RobertD schreef:TheoK heeft weleens succesvol een smoorspoel uit een TL armatuur toegepast....
En dat vond ik minder leuk. Maar de brom was helemaal weg.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ja, maar dat betekent of een andere kastontwerp (trafo bv rechts, versterkers links) of de trafo proberen af te schermen. De trafo in een separate kast kan ook.RobertD schreef:Je kunt het ook hier proberen: http://sklep.lampyelektronowe.pl/
Met Google translate is de site goed te lezen.
TheoK heeft weleens succesvol een smoorspoel uit een TL armatuur toegepast....
Er zijn dus toch nog vorderingen wanneer je de trafo apart zet.
Ik wil het laatste proberen met alu tape voordat ik de trafo inbouw in de kast.
Een smoorspoel van een voorschakelpparaat gebruiken is ook het proberen waard om de laatste restjes brom eruit te filteren. Als dit werkt is het kopen van en echte het overwegen waard.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Even een tweetal proefmonsters aangevraagd bij Holland Shielding.
mu-tape en soldeerbare kopertape.
mu-tape en soldeerbare kopertape.
Re: Dynaco ST70 kloon
Volgens mij moet een afscherming voor magnetiese afscherming van metaal zijn.
Dit zal wijnig doen.
Dit zal wijnig doen.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Het gaat op een winding rond de EI kern van de trafo.Kappa7 schreef:Volgens mij moet een afscherming voor magnetiese afscherming van metaal zijn.
Dit zal wijnig doen.
Ik kan in ieder geval geen proefmonster krijgen van Holland Shielding. Mu-tape van 50 mm breed kost €100 per meter en een rol kopertape is daar ook duur. Ik krijg wel een proefmonster set: eens kijken wat daar in zit
Verder heeft Conrad kopertape van €15 per rol van 10 meter en 50 mm breed. Ik heb echter maar 50 cm nodig.
Citaat: http://www.diyaudio.com/forums/parts/48 ... ormer.html
"Just a small correction, the copper strap present on many EI core transformers does reduce the effective magnetic flux leakage from the transformer.
The copper strap presents a shorted turn to the leakage flux, and an opposing magnetic field is generated by the current induced in the copper strap. This opposing field reduces the effective magnetic flux seen away from the transformer.
Note that the copper strap is entirely outside the EI core, so that it only cancels the leakage flux, which is small compared to the magnetizing flux within the core and winding structure (at least in a properly designed transformer). If the copper strap were within the core where the windings are, it would short the transformer.
Electrostatic shields are usually placed between transformer windings. They are constructed such that they do not form a shorted turn."
Re: Dynaco ST70 kloon
wellicht heb je hier wat aan :
http://www.ebay.com/itm/Ultraperm-80-Me ... 25654e9aa2
http://www.ebay.com/itm/Ultraperm-80-Me ... 25654e9aa2
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Dank je! Echter mijn collega had nog wat in de schuur liggen: Mu-Metall, vorgeglüht, 5 Dez. 1958. Kan ik ook proberen.maikbike schreef:wellicht heb je hier wat aan :
http://www.ebay.com/itm/Ultraperm-80-Me ... 25654e9aa2
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Een (antiek) stukje van 10 x 15 cm binnen. Ik lees alleen dat je het niet mag buigen... Dan gaan de diëlectrische eigenschappen verlorenFredvandam schreef:Dank je! Echter mijn collega had nog wat in de schuur liggen: Mu-Metall, vorgeglüht, 5 Dez. 1958. Kan ik ook proberen.maikbike schreef:wellicht heb je hier wat aan :
http://www.ebay.com/itm/Ultraperm-80-Me ... 25654e9aa2
Knippen en dan aan elkaar solderen: zou dat kunnen?
Re: Dynaco ST70 kloon
geen flauw idee, met knippen verbreek je sowieso een verbinding, dus de vraag is wat lood/tin voor werking heeft ?
anders toch in een radius rollen, het moeder materiaal is ook ooit van een rol afgekomen.
anders toch in een radius rollen, het moeder materiaal is ook ooit van een rol afgekomen.
