Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Doe het dan zo:
image.jpg
Nou hebben we dat ook weer gehad dus kunnen we nu weer ontopic blijven?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival

Bericht door ray5150 »

Ja meneer, sorry meneer, ik zal me verder gedragen... O:)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Vinculum schreef:
Doe het dan zo:
image.jpg
Nou hebben we dat ook weer gehad dus kunnen we nu weer ontopic blijven?

Uit de Wehkamp catalogus geknipt??? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Die hebben ook gezichtmassagestaven!

:goeie: :goeie: :goeie: :goeie:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Zucht... Mompelt iets over pubergedrag...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Vinculum schreef:
Heren van de lager, kunnen jullie rekening houden met de extra 5mm van de platter?
En daar is die al.
DT ZBA project POM lager ref 3.pdf
(367 KiB) 59 keer gedownload
Om dat je de twee schijven nu verlijmd heb ik de boutkoppen nu tussen de panelen getekend.
Nadeel is wel dat het balanceren van het plateau wat lastiger wordt.
De bout staat nu op een vaste positie en kan niet meer schuiven.
Je zal dus in de lengte van het gewicht wat moeten doen als dat nodig is om de balans goed te krijgen.
Ik zou eigenlijk adviseren om dat niet zo te doen.
Ga je echter voor mooi dan scheelt dat weer wel boutkoppen in het zicht.

Groetjes George
Massage staaf motor misschien wat voor een trilplaat???
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Of ik heb het eerder gemist of ik zie het nu pas waarvoor mijn excuses.
De bedoeling is eigenlijk om aan de bovenkant van de platter geen schroefgaten of andere dingen te zien behalve de centreerpin. Bovendien worden de platen eerst gelijmd en dan gefreesd. Geen optie dus voor montage tussen de lagen.

Ik zou dan ook liever zien dat het lager er onder gemonteerd word. Wel kan ik vanaf de onderkant wat weg laten frezen als je meer ruimte nodig hebt. Idem voor het frame.

De gewichten gaan op dezelfde wijze. Of gat door en door en met een bout vastzetten. Of een kort stukje schroefdraad in het gewicht die ik in een gat in de platter schroef. Niets in zicht en toch vast.

Als tweede vroeg ik me af of het wel zin heeft om schroefgaten te gebruiken. De centreerpin met daaraan vast een flens is toch genoeg? Ik zie nu ook pas dat je eigenlijk een pin in het midden vastmaakt aan het frame en de behuizing aan de platter. Waarom niet andersom? Dam monteer je de behuizing aan het frame (gewoon beetje schroefdraad met een bout vanaf de onderkant door het frame). Daarin zit een pin die draait op een balletje. Aan die pin zit je huidige lagerdop (nr 2 in de PDF). De platter rust dus op de lagerdop. Geen speciale montage dmv schroeven, niets in het zicht en demontabel. Het gat in de platter voor de centreerpin kan ik zo groot of klein laten frezen als ik wil. Dus klemmend om de centreerpin. Klaar! ;)
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 24 jan 2013, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

koifarm schreef:
George, ik vind jou laatste tekening van het lager er goed uitzien. Volgens mij is dit ontwerp zowel voor een ballager als voor een magnetisch lager te gebruiken. Ideaal. :rock:

Zie de bijlage voor mogelijk passende magneten. Boven en onder het zelfde magneet. En hou rekening met een onderlinge afstand als gevolg van het magnetische veld van 3 a 4 mm.
Aangepast.
DT ZBA Project Maneetlager Ref 1.pdf
(351.44 KiB) 84 keer gedownload
Ik heb 4.5mm aangehouden voor de afstand van de magneten.
Mocht dat teveel zijn dan kan je de afstand verkleinen met vul ringen.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Vinculum schreef:
Of ik heb het eerder gemist of ik zie het nu pas waarvoor mijn excuses.
De bedoeling is eigenlijk om aan de bovenkant van de platter geen schroefgaten of andere dingen te zien behalve de centreerpin. Bovendien worden de platen eerst gelijmd en dan gefreesd. Geen optie dus voor montage tussen de lagen.

Ik zou dan ook liever zien dat het lager er onder gemonteerd word. Wel kan ik vanaf de onderkant wat weg laten frezen als je meer ruimte nodig hebt. Idem voor het frame.

De gewichten gaan op dezelfde wijze. Of gat door en door en met een bout vastzetten. Of een kort stukje schroefdraad in het gewicht die ik in een gat in de platter schroef. Niets in zicht en toch vast.

Als tweede vroeg ik me af of het wel zin heeft om schroefgaten te gebruiken. De centreerpin met daaraan vast een flens is toch genoeg? Ik zie nu ook pas dat je eigenlijk een pin in het midden vastmaakt aan het frame en de behuizing aan de platter. Waarom niet andersom? Dam monteer je de behuizing aan het frame (gewoon beetje schroefdraad met een bout vanaf de onderkant door het frame). Daarin zit een pin die draait op een balletje. Aan die pin zit je huidige lagerdop (nr 2 in de PDF). De platter rust dus op de lagerdop. Geen speciale montage dmv schroeven, niets in het zicht en demontabel. Het gat in de platter voor de centreerpin kan ik zo groot of klein laten frezen als ik wil. Dus klemmend om de centreerpin. Klaar! ;)
Dat ie eigenlijk het eerste ontwerp alleen ben ik bang dat je het gat van de pen in het plateau nooit goed recht krijgt als je gaat frezen.
Zou je het plateau in een opstelling draaien dan kan dat wel.
Ook heb ik heb de bus aan de bovenzijde gehouden om de lengte van de pen zo lang mogelijk te houden.
Om dat je het het plateau dichter op de voet wilde hebben heb ik het plateau over het lagerhuis laten zakken.
Op deze manier is de lager pen zo lang mogelijk gebleven.
Deze lengte heb je namelijk nodig om meer stabiliteit te geven aan het plateau.
Je moet je namelijk voor stellen dat als je 0.05mm ruimte hebt op je lager onder en ook boven dan kan de behuizing 0.1mm bewegen om dat het plateau groter is dan het lager lang wordt deze speling dus vergroot met de verhouding van de afstand van de bussen en de halve diameter van het plateau.
De afstand tussen de bussen is 55mm.
De speling aan de buitenzijde van het plateau is dan 0.27mm.
Je wil deze speling dus zo klein mogelijk hebben.
Maak je het lager 12m korter door de flens aan de onderzijde te monteren dan zit de speling al op 0.35mm
Zeg maar wat je wil.
De dop wordt dan aan de buiten diameter net zo groot als het as huis en gaat dan van onder in de onderste helft van het plateau de pen komt dan alleen aan de bovenzijde er door.
Het gat moet dan wel met een tolerantie van 0.05mm gemaakt worden om dat dit dan een perspassing gaat worden.
Je kan het plateau wel los op de bus leggen maar dan is deze niet meer te balanceren.

Denk er nog even over na.
Andere mogelijkheid is om de dop iets verder te verzinken en daar een afdek plaatje over te doen.
Dan heb je aan 1mm genoeg.

Sterker nog.
Als je naar een plaat doorsnede kijkt dan is de plak waar het label zit en de buitenrand iets dikker als waar de groeven staan.
Om de plaat goed op het plateau te krijgen (koppelen) wordt er vaak een verlaging gemaakt waar het label zit.
Maak je de afdek plaat nu zo groot dat deze die maat heeft dan zied je die dop dus ook niet meer zitten om dat deze wat verzonken ligt ten opzichte van de bovenzijde plateau.
Tis maar een idee.

Groetjes George
pas 23:45 vroeg naar bed vandaag :?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Ik zal er even over denken hoe dit op te lossen.
Snap alleen nog niet goed hoe cnc frezen niet voldoende is? Nauwkeuriger dan dat word het bijna niet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Het gaar om de haaksheid van de freeskop ten opzichte van het materiaal.
Als daar een klein afwijking in zit zie je die dubbel terug in het plateau.
Aangezien alles wordt gemaakt met een tolerantie is er een garantie dat deze frees echt haaks staat.
Daarmee moet je dus rekening houden.
Anders zit je met een slinger in het plateau en dat wil je echt niet.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Kappa7 schreef:
Het gaar om de haaksheid van de freeskop ten opzichte van het materiaal.
Als daar een klein afwijking in zit zie je die dubbel terug in het plateau.
Aangezien alles wordt gemaakt met een tolerantie is er een garantie dat deze frees echt haaks staat.
Daarmee moet je dus rekening houden.
Anders zit je met een slinger in het plateau en dat wil je echt niet.
Ok duidelijk. Mijn boeren verstand zegt dan: De onderkant is absoluut recht (dat is de plaat nl) dus als het centreergat een ietsepietsie ruimte heeft dan kun je hem dus altijd recht krijgen doordat hij op de platte bovenkant van de lager ligt. Aangezien hij toch word vastgeschroefd is die ietsepietsie meer ruimte ook geen issue meer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Vinculum schreef:
Kappa7 schreef:
Het gaar om de haaksheid van de freeskop ten opzichte van het materiaal.
Als daar een klein afwijking in zit zie je die dubbel terug in het plateau.
Aangezien alles wordt gemaakt met een tolerantie is er een garantie dat deze frees echt haaks staat.
Daarmee moet je dus rekening houden.
Anders zit je met een slinger in het plateau en dat wil je echt niet.
Ok duidelijk. Mijn boeren verstand zegt dan: De onderkant is absoluut recht (dat is de plaat nl) dus als het centreergat een ietsepietsie ruimte heeft dan kun je hem dus altijd recht krijgen doordat hij op de platte bovenkant van de lager ligt. Aangezien hij toch word vastgeschroefd is die ietsepietsie meer ruimte ook geen issue meer.
:goedzo:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

koifarm schreef:
Perfect, wie kan hem maken? :rock:
Dat vraag ik me dus ook af. En wat zijn de (geschatte) kosten?
Als dit niet gaat werken of de kosten worden te hoog dan ik het alternatief alleen de diyhifisupply lager. Op ebay vind ik ook geen alternatieven. Alleen de lager gemaakt van een motor klep.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Vinyl Revival

Bericht door maikbike »

@kappa:
Is de radius noodzakelijk op part 2 ?
Buiten dit om zou het eventueel op een conventionele draaibank kunnen.( radiusbeitel van 3,55 slijpen is een lastig verhaal :-s .)
Dan kan een hobbyist verspaner wellicht ook wat voor jullie betekenen.

Part3 mist nog een maat voor de m4.

@Vinculum
het hangt er een beetje van af hoe dit gemaakt gaat worden, met dit soort toleranties ben ik al geneigd te zeggen dat het cnc moet worden gedaan.
En dan ben je aan werkplaats tarieven gekoppeld.
Een kleine inschatting om het conventioneel te draaien: een uurtje of 6 achter de draaibank voor de 5 parts in de tekening.( bijna alles moet 2x ingespannen worden en uitgeklokt worden met deze maatvoering.)
En dan hebben we nog geen oppervlakte ruwheid of plaats-en-vormtoleranties gezien :mrgreen:

Materiaal prijs zou je zelf kunnen inschatten middels http://www.mcb.nl
Hou er tekening mee de je ongeveer 30mm overlengte moet hebben per onderdeel, om fatsoenlijk te kunnen inspannen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Vinyl Revival

Bericht door John P »

Op ebay zijn wel gebruikte lagers te koop: lenco 75 of technics 1200
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: Vinyl Revival

Bericht door jaapschreuder »

Zal mijn hoofd er vanavond even over buigen...

Beetje conventionele verspaner tovert er wat moois van :rock: :rock: :-$
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

maikbike schreef:
@kappa:
Is de radius noodzakelijk op part 2 ?
Buiten dit om zou het eventueel op een conventionele draaibank kunnen.( radiusbeitel van 3,55 slijpen is een lastig verhaal :-s .)
Dan kan een hobbyist verspaner wellicht ook wat voor jullie betekenen.

Part3 mist nog een maat voor de m4.

@Vinculum
het hangt er een beetje van af hoe dit gemaakt gaat worden, met dit soort toleranties ben ik al geneigd te zeggen dat het cnc moet worden gedaan.
En dan ben je aan werkplaats tarieven gekoppeld.
Een kleine inschatting om het conventioneel te draaien: een uurtje of 6 achter de draaibank voor de 5 parts in de tekening.( bijna alles moet 2x ingespannen worden en uitgeklokt worden met deze maatvoering.)
En dan hebben we nog geen oppervlakte ruwheid of plaats-en-vormtoleranties gezien :mrgreen:

Materiaal prijs zou je zelf kunnen inschatten middels http://www.mcb.nl
Hou er tekening mee de je ongeveer 30mm overlengte moet hebben per onderdeel, om fatsoenlijk te kunnen inspannen.
De radius is om de plaat te beschermen bij het opleggen van een plaat.
Deze moet dus rond en glad zijn.
De R zelf is niet zo spannend, Deze kan je gewoon uit het handje maken en met een vijl en schuurpapier netjes afwerken.

Zelf zou ik voor de pin een gat boren en een losse pin gebruiken.
Maar aangezien men het hier graag uit een geheel wilde hebben heb ik het zo getekend.
De passingen zijn op een conventionele bank goed te doen.
Mocht je geen digitale aflezing hebben dan kan je een klok tegen je support aan zetten en daar op werken. vergeet dan niet de halve maat te nemen!!
De meeste passingen kunnen met een ruimer gemaakt worden en de belangrijke delen worden fabrieks-af geleverd zo dat daar niet veel aan kan mis gaan.

Tekening is aangepast maat is toegevoegd.
DT ZBA project POM lager ref 4.pdf
(409.25 KiB) 64 keer gedownload
Groetjes George
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Had dat even gezegd dan had ik mee kunnen doen.
Waar heb je wat precies besteld?
Ga je zelf de lager maken?
Werkt die magnetische lager ook voor mij?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

@koifarm
Kappa7 schreef:
Dat is dus waar ik zelf mee bezig ben al wil ik daar nu nog niet de geheimen van prijs geven.
Daar zitten ook wat dingen aan waar je rekening mee moet houden en die hou ik nog even voor mij zelf.
Plaats reactie