Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door hannesie »

Ik plaats altijd de stift van de bout tegen de pootjes van de/het component en steek daar dan bijna gelijk mijn draadje tin tegenaan, tussen bout en pootje, dat vloeit dan onmiddellijk in het gaatje en op het oppervlak, gaat dan heel snel. :mrgreen:
Ik gebruik dan wel heel dun soldeertin.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Kappa7 »

Voor dergelijke klussen gebruik ik liever een bijtel punt van 1.6x0.5 deze hou ik dan eerst tegen de print zo dat die goed kan opwarmen en schuif dan als de koper baan goed is door gewarmd dan tegen het component aan (deze hoeft vaak veel korter verwarmd te worden) en voeg dan de tin toe.
Zins kort weer gewoon lood houdend is veel prettiger werken.

Groetjes George
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

Ik plaats altijd de stift van de bout tegen de pootjes van de/het component en steek daar dan bijna gelijk mijn draadje tin tegenaan, tussen bout en pootje, dat vloeit dan onmiddellijk in het gaatje en op het oppervlak, gaat dan heel snel
Dat doe ik ook, persoonlijk vind ik de nieuwe loodvrije soldeer trouwens veel makkelijker werken dan die met lood. Wel moest ik even wennen eraan, maar op dit moment werk ik voor mijn gevoel sneller en makkelijker met loodvrij, daarnaast heb ik het gevoel dat het allemaal wat sterker is.

Als flux echt nodig is kun je gewoon iets als bijv. Edsyn bij Conrad bestellen, werkt prima. Is ook een no-clean flux trouwens. Je werk begint er heel redelijk uit te zien, ik heb slechter werk gezien dat trouwens ook nog werkte.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Dank je Leon, dat had ik even nodig :lol:

Ik heb namelijk de rest van de avond doorgewerkt om mijn eerdere soldeerwwerk te verbeteren.

Zie hier de Placid familie
Bijlagen
Familie Placid.JPG
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

En ach kom, ik zal het resultaat van de onderkant laten zien O:)
Bijlagen
Familie Placid O.JPG
Familie Placid O-2.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ray5150 »

Hij heeft wel door hoe je een koelblokje juist monteert... :mrgreen:
Ziet er keurig uit, jongen...:goedzo:

(veeg je tussen het solderen door wel steeds je puntje even af aan een licht vochtig sponsje ?)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Oefening baart kunst :mrgreen:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Soundexcel »

Ziet er goed uit!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

(veeg je tussen het solderen door wel steeds je puntje even af aan een licht vochtig sponsje ?)
:rofl:

hahaha! janatuurlijk.
Nou eigenlijk heb ik zo'n koperwollen sponsje.

Fijn dat ik het na 3 dagen toch een beetje door begin te krijgen. Soms hoeft iemand het maar heel even voor te doen en dan weet je genoeg O:)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik hoop dat iedereen een goede kerst heeft gehad?
Ikke wel maar het is helaas wel een onderbreking van het project geweest :lol:

Toch heb ik op 2e kerstdag nog even de tijd gevonden om de Ventus headphone Amplifier in elkaar te zetten.
Bijlagen
Ventus.JPG
Ventus O.JPG
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Vandaag heb ik de Sidecar in elkaar gezet.

Voor de kwaliteitscontrole blijf ik de onderkanten er bij fotograferen O:)
Bijlagen
Sidecar.JPG
Sidecar O.JPG
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Op de printplaten zitten veel van dit soort klemschroeven voor het aansluiten van de power.
Ik vroeg mij af of er misschien nog terminals zijn voor de draadeinde die hier in komen te zitten om het geheel mooi af te monteren?
Het lijkt mij een beetje een Hobby Bob idee om gewoon maar de adertjes in de draden om te winden en ze als in een kroonsteen vast te zetten. Op den duur gaat de boel natuurlijk oxyderen...

Weet iemand hier iets voor?
Bijlagen
Klemschroef.jpg
Klemschroef.jpg (12.29 KiB) 265 keer bekeken
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door BertDB »

ja dat kan, je hebt er wel aderhulsjes voor.

Je kan ze ook gewoon twisten en vertinnen, doe ik meestal :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Marp »

Als dat je een beter gevoel geeft, kan je de draadjes vertinnen, om de ligging van de adertjes te fixeren en het contactoppervlak te vergroten. Waar het contact goed is, vindt geen oxidatie plaats.

Ook kan je er een adereindhulsje omheen knijpen. Indien dat met een goede tang gebeurt, is eveneens het contactoppervlak groter. Anderzijds heb je hiermee zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van het hulsje een koude verbinding, wat dat weer enigzins teniet doet. Daarnaast heb wel eens het idee dat een omhulsd uiteinde eerder los komt te zitten dan blank of vertind koperdraad.

Oh, blijkbaar had ik Bert zijn post over het hoofd gezien. Voortaan maar eerst de pagina refreshen voordat ik reageer.

Update: vertinnen van vast te klemmen koperdraad is uit de tijd, en mag zelfs niet meer. Met dank aan ds23man voor de waarschuwing.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hey thx!

Ik ben bang dat je met vertinnen zo'n klein contactvlakje krijgt. Het vertinde gedeelte is best had toch?
Heb je voor die aderhulsjen nog een aparte tang nodig of wordt dat gesoldeerd?
Tegendeel is ook wel weer dat je weer extra contact overgangen creeerd...

Grt,

Jordo
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

O, had ik ook last van haha!
Eerst maar even refreshen voortaan ;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

:shock: :shock: :shock:

Nooit draden vertinnen die in klemverbinding worden gebruikt!! Doordat na verloop van tijd de tin "wegvloeit" door de druk krijg je slechte contacten. Dit is een zeer slecht gebruik wat vaak geleerd werd op de technische scholen. Als ik een nieuwe MTS stagiere binnenkreeg was dat het eerste wat ik er weer uit "ramde". Dus bloot of met adereindhuls!
Dit is een betaalbare tang voor hulzen:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=427280

Groet Gerhard
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Van Circuits online:

"In deze moet ik je tegenspreken, Hans. Op school heb ik ook geleerd van de draadjes eerst te vertinnen alvorens ze aan te schroeven in een kroonsteen of bananenklem. Omdat die allemaal los kwamen (ik merkte vooral op bij ohmmetingen op lage weerstanden dat er ergens een slecht kontact was, even schudden met de draad en het was weer ok...)

'k heb toen een experiment opgezet met 20 vertinde en 20 niet vertinde geschroefde verbindingen. Conclusie: de gesoldeerde verbindingen hebben reeds vanaf het begin een hogere weerstand dan de niet gesoldeerde. Na enkele dagen, weken lossen de gesoldeerde allemaal."
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
:shock: :shock: :shock:

Nooit draden vertinnen die in klemverbinding worden gebruikt!! Doordat na verloop van tijd de tin "wegvloeit" door de druk krijg je slechte contacten. Dit is een zeer slecht gebruik wat vaak geleerd werd op de technische scholen. Als ik een nieuwe MTS stagiere binnenkreeg was dat het eerste wat ik er weer uit "ramde". Dus bloot of met adereindhuls!
Dit is een betaalbare tang voor hulzen:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=427280

Groet Gerhard
Klopt.

Komt de kabel direct onder de schroef te zitten dan een adereindhuls gebruiken.
Zit er een drukplaatje tussen de schroef en de draad dan geef ik de voorkeur aan direct klemmen scheelt weer een contact overgang.

voor de adereindhulsen geef ik dan de voorkeur aan onderstaand type.
Afbeelding

dit vind ik rot dingen.
Afbeelding
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Deze zijn beter:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451242

Hebben een net kraagje om de draad.

Groet Gerhard
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Bedankt voor de tips!

Dus ik zat wel goed met mijn gevoel dat het vertinnen maar kleine contactvlakken oplevert.

De schroefjes komen niet direct op de draadaderen maar er zit een veertje voor.
Ik denk dat ik dan toch maar gewoon de draden er blood in ga steken. Dat scheelt weer een verbinding, en een tang kopen :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door dre »

tang mag je ook van me lenen als je wil. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:
De schroefjes komen niet direct op de draadaderen maar er zit een veertje voor.
Ik denk dat ik dan toch maar gewoon de draden er blood in ga steken. Dat scheelt weer een verbinding, en een tang kopen :)
Zelfs met een veertje loopt de tin weg!

GRG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Twisted Pear maakt hele leuke ontwerpen, alleen staan mij al die kroonstenen tegen! Wat is er mis met IDC + flatcable of Molex KK???? Ziet er een stuk fraaier uit! Lijkt wel of ze een container vol van die dingen hebben liggen :lol:

GRG
Plaats reactie