Ik gebruik dan wel heel dun soldeertin.
Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik plaats altijd de stift van de bout tegen de pootjes van de/het component en steek daar dan bijna gelijk mijn draadje tin tegenaan, tussen bout en pootje, dat vloeit dan onmiddellijk in het gaatje en op het oppervlak, gaat dan heel snel. 
Ik gebruik dan wel heel dun soldeertin.
Ik gebruik dan wel heel dun soldeertin.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Voor dergelijke klussen gebruik ik liever een bijtel punt van 1.6x0.5 deze hou ik dan eerst tegen de print zo dat die goed kan opwarmen en schuif dan als de koper baan goed is door gewarmd dan tegen het component aan (deze hoeft vaak veel korter verwarmd te worden) en voeg dan de tin toe.
Zins kort weer gewoon lood houdend is veel prettiger werken.
Groetjes George
Zins kort weer gewoon lood houdend is veel prettiger werken.
Groetjes George
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Dat doe ik ook, persoonlijk vind ik de nieuwe loodvrije soldeer trouwens veel makkelijker werken dan die met lood. Wel moest ik even wennen eraan, maar op dit moment werk ik voor mijn gevoel sneller en makkelijker met loodvrij, daarnaast heb ik het gevoel dat het allemaal wat sterker is.Ik plaats altijd de stift van de bout tegen de pootjes van de/het component en steek daar dan bijna gelijk mijn draadje tin tegenaan, tussen bout en pootje, dat vloeit dan onmiddellijk in het gaatje en op het oppervlak, gaat dan heel snel
Als flux echt nodig is kun je gewoon iets als bijv. Edsyn bij Conrad bestellen, werkt prima. Is ook een no-clean flux trouwens. Je werk begint er heel redelijk uit te zien, ik heb slechter werk gezien dat trouwens ook nog werkte.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Dank je Leon, dat had ik even nodig
Ik heb namelijk de rest van de avond doorgewerkt om mijn eerdere soldeerwwerk te verbeteren.
Zie hier de Placid familie
Ik heb namelijk de rest van de avond doorgewerkt om mijn eerdere soldeerwwerk te verbeteren.
Zie hier de Placid familie
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
En ach kom, ik zal het resultaat van de onderkant laten zien 
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hij heeft wel door hoe je een koelblokje juist monteert...
Ziet er keurig uit, jongen...
(veeg je tussen het solderen door wel steeds je puntje even af aan een licht vochtig sponsje ?)
Ziet er keurig uit, jongen...
(veeg je tussen het solderen door wel steeds je puntje even af aan een licht vochtig sponsje ?)
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
(veeg je tussen het solderen door wel steeds je puntje even af aan een licht vochtig sponsje ?)
hahaha! janatuurlijk.
Nou eigenlijk heb ik zo'n koperwollen sponsje.
Fijn dat ik het na 3 dagen toch een beetje door begin te krijgen. Soms hoeft iemand het maar heel even voor te doen en dan weet je genoeg
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik hoop dat iedereen een goede kerst heeft gehad?
Ikke wel maar het is helaas wel een onderbreking van het project geweest
Toch heb ik op 2e kerstdag nog even de tijd gevonden om de Ventus headphone Amplifier in elkaar te zetten.
Ikke wel maar het is helaas wel een onderbreking van het project geweest
Toch heb ik op 2e kerstdag nog even de tijd gevonden om de Ventus headphone Amplifier in elkaar te zetten.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Vandaag heb ik de Sidecar in elkaar gezet.
Voor de kwaliteitscontrole blijf ik de onderkanten er bij fotograferen
Voor de kwaliteitscontrole blijf ik de onderkanten er bij fotograferen
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Op de printplaten zitten veel van dit soort klemschroeven voor het aansluiten van de power.
Ik vroeg mij af of er misschien nog terminals zijn voor de draadeinde die hier in komen te zitten om het geheel mooi af te monteren?
Het lijkt mij een beetje een Hobby Bob idee om gewoon maar de adertjes in de draden om te winden en ze als in een kroonsteen vast te zetten. Op den duur gaat de boel natuurlijk oxyderen...
Weet iemand hier iets voor?
Ik vroeg mij af of er misschien nog terminals zijn voor de draadeinde die hier in komen te zitten om het geheel mooi af te monteren?
Het lijkt mij een beetje een Hobby Bob idee om gewoon maar de adertjes in de draden om te winden en ze als in een kroonsteen vast te zetten. Op den duur gaat de boel natuurlijk oxyderen...
Weet iemand hier iets voor?
- Bijlagen
-
- Klemschroef.jpg (12.29 KiB) 270 keer bekeken
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
ja dat kan, je hebt er wel aderhulsjes voor.
Je kan ze ook gewoon twisten en vertinnen, doe ik meestal
Je kan ze ook gewoon twisten en vertinnen, doe ik meestal
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ook kan je er een adereindhulsje omheen knijpen. Indien dat met een goede tang gebeurt, is eveneens het contactoppervlak groter. Anderzijds heb je hiermee zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van het hulsje een koude verbinding, wat dat weer enigzins teniet doet. Daarnaast heb wel eens het idee dat een omhulsd uiteinde eerder los komt te zitten dan blank of vertind koperdraad.
Oh, blijkbaar had ik Bert zijn post over het hoofd gezien. Voortaan maar eerst de pagina refreshen voordat ik reageer.
Update: vertinnen van vast te klemmen koperdraad is uit de tijd, en mag zelfs niet meer. Met dank aan ds23man voor de waarschuwing.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hey thx!
Ik ben bang dat je met vertinnen zo'n klein contactvlakje krijgt. Het vertinde gedeelte is best had toch?
Heb je voor die aderhulsjen nog een aparte tang nodig of wordt dat gesoldeerd?
Tegendeel is ook wel weer dat je weer extra contact overgangen creeerd...
Grt,
Jordo
Ik ben bang dat je met vertinnen zo'n klein contactvlakje krijgt. Het vertinde gedeelte is best had toch?
Heb je voor die aderhulsjen nog een aparte tang nodig of wordt dat gesoldeerd?
Tegendeel is ook wel weer dat je weer extra contact overgangen creeerd...
Grt,
Jordo
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
O, had ik ook last van haha!
Eerst maar even refreshen voortaan
Eerst maar even refreshen voortaan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Nooit draden vertinnen die in klemverbinding worden gebruikt!! Doordat na verloop van tijd de tin "wegvloeit" door de druk krijg je slechte contacten. Dit is een zeer slecht gebruik wat vaak geleerd werd op de technische scholen. Als ik een nieuwe MTS stagiere binnenkreeg was dat het eerste wat ik er weer uit "ramde". Dus bloot of met adereindhuls!
Dit is een betaalbare tang voor hulzen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=427280
Groet Gerhard
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Van Circuits online:
"In deze moet ik je tegenspreken, Hans. Op school heb ik ook geleerd van de draadjes eerst te vertinnen alvorens ze aan te schroeven in een kroonsteen of bananenklem. Omdat die allemaal los kwamen (ik merkte vooral op bij ohmmetingen op lage weerstanden dat er ergens een slecht kontact was, even schudden met de draad en het was weer ok...)
'k heb toen een experiment opgezet met 20 vertinde en 20 niet vertinde geschroefde verbindingen. Conclusie: de gesoldeerde verbindingen hebben reeds vanaf het begin een hogere weerstand dan de niet gesoldeerde. Na enkele dagen, weken lossen de gesoldeerde allemaal."
"In deze moet ik je tegenspreken, Hans. Op school heb ik ook geleerd van de draadjes eerst te vertinnen alvorens ze aan te schroeven in een kroonsteen of bananenklem. Omdat die allemaal los kwamen (ik merkte vooral op bij ohmmetingen op lage weerstanden dat er ergens een slecht kontact was, even schudden met de draad en het was weer ok...)
'k heb toen een experiment opgezet met 20 vertinde en 20 niet vertinde geschroefde verbindingen. Conclusie: de gesoldeerde verbindingen hebben reeds vanaf het begin een hogere weerstand dan de niet gesoldeerde. Na enkele dagen, weken lossen de gesoldeerde allemaal."
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Klopt.ds23man schreef:![]()
![]()
![]()
Nooit draden vertinnen die in klemverbinding worden gebruikt!! Doordat na verloop van tijd de tin "wegvloeit" door de druk krijg je slechte contacten. Dit is een zeer slecht gebruik wat vaak geleerd werd op de technische scholen. Als ik een nieuwe MTS stagiere binnenkreeg was dat het eerste wat ik er weer uit "ramde". Dus bloot of met adereindhuls!
Dit is een betaalbare tang voor hulzen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=427280
Groet Gerhard
Komt de kabel direct onder de schroef te zitten dan een adereindhuls gebruiken.
Zit er een drukplaatje tussen de schroef en de draad dan geef ik de voorkeur aan direct klemmen scheelt weer een contact overgang.
voor de adereindhulsen geef ik dan de voorkeur aan onderstaand type.

dit vind ik rot dingen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Deze zijn beter:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451242
Hebben een net kraagje om de draad.
Groet Gerhard
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451242
Hebben een net kraagje om de draad.
Groet Gerhard
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Bedankt voor de tips!
Dus ik zat wel goed met mijn gevoel dat het vertinnen maar kleine contactvlakken oplevert.
De schroefjes komen niet direct op de draadaderen maar er zit een veertje voor.
Ik denk dat ik dan toch maar gewoon de draden er blood in ga steken. Dat scheelt weer een verbinding, en een tang kopen
Dus ik zat wel goed met mijn gevoel dat het vertinnen maar kleine contactvlakken oplevert.
De schroefjes komen niet direct op de draadaderen maar er zit een veertje voor.
Ik denk dat ik dan toch maar gewoon de draden er blood in ga steken. Dat scheelt weer een verbinding, en een tang kopen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Zelfs met een veertje loopt de tin weg!jordo81 schreef:De schroefjes komen niet direct op de draadaderen maar er zit een veertje voor.
Ik denk dat ik dan toch maar gewoon de draden er blood in ga steken. Dat scheelt weer een verbinding, en een tang kopen
GRG
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Twisted Pear maakt hele leuke ontwerpen, alleen staan mij al die kroonstenen tegen! Wat is er mis met IDC + flatcable of Molex KK???? Ziet er een stuk fraaier uit! Lijkt wel of ze een container vol van die dingen hebben liggen
GRG
GRG
