Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Erg mooie oplossing!!!

Misschien ga ik dat ook nog wel doen! Ik ben gewoon een beetje huiverig voor de (te kleine?) kracht van de magneetje, ook als de tijd wat langer duurt. Van de andere kant, je kunt altijd nog nippies zetten. :D

Waar heb je ze gehaald?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Waar heb je ze gehaald?
www.conrad.nl

Afbeelding

VERMOGENSMAGNEET 8 X 4
Bestnr.: 504254 - 8A
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nog even terug naar kindervingertjes. Na een gelijksoortige (onherstelbare) ervaring belde mijn bijzonder charmante echtgenote uit frustratie onze verzekeringsmaatschappij. Het bleek dat, tot een bepaalde leeftijd, dit soort ongelukjes vergoed worden. Het is maar even dat jullie het weten. Ik heb op die manier mijn Focal tweeters kunnen vervangen voor Dynaudio's...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Leeuwarden schreef:
Nog even terug naar kindervingertjes. Na een gelijksoortige (onherstelbare) ervaring belde mijn bijzonder charmante echtgenote uit frustratie onze verzekeringsmaatschappij. Het bleek dat, tot een bepaalde leeftijd, dit soort ongelukjes vergoed worden. Het is maar even dat jullie het weten. Ik heb op die manier mijn Focal tweeters kunnen vervangen voor Dynaudio's...
Zowiezo alvast een nieuwe unit kopen en de nieuwe bon (natuurlijk niet dezelfde dag :D ) overhandigen :idea:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Nog even terug naar kindervingertjes....
eerst uitleggen dat electrische stroom erg gevaarlijk is en dan wat later dat luisprekers ook op electrische stroom werken (waar is dat snoer anders voor!)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
Leeuwarden schreef:
Nog even terug naar kindervingertjes....
eerst uitleggen dat electrische stroom erg gevaarlijk is en dan wat later dat luisprekers ook op electrische stroom werken (waar is dat snoer anders voor!)
Je kan natuurlijk ook uitleggen dat papa erg gevaarlijk wordt als kindjelief met zijn/haar graftengels aan papa's spulletjes komt :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, mijn methode raakt het eigenbelang van het kind. Het zijn net mensen, werkt het beste :lol:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Moest even het leeswerk hier inhalen, maar ik vind het er mooi uitzien Edo.
Als ze ook zo klinken is het een geslaagd project. Stropdas of niet. Staat best goed. Is weer es wat anders dan rechthoekig.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nog even kleine uitleg over de bouw van het frame.
Op onderstaande foto zie je de mal die ik gemaakt heb. Erg handig voor later (zal blijken). Het schilderstape (afplaktape) wat je op de hoeken ziet zorgt ervoor dat de te lijmen delen niet ook vast komen te zitten aan de mal.

Afbeelding

Met behulp van een gradenboog meet ik de te zagen hoek op. (op de mal dus). Deze hoek deel je door 2 en je weet hoe je de latjes moet zagen om ze onder de juiste hoek te krijgen. Het verstek zagen doe ik overgens uit de hand, dus geen verstekbak o.i.d.

Als twee delen klaar zijn gaat er een dotje montagekit tussen (op de kopse kanten van het hout) en zet ik met kleine spijkertjes de te lijmen delen vast op de mal.

Afbeelding

Ik heb wat breektesten gedaan met verschillende lijmen en montagekit bleek het stevigst te zijn. De twee testlatjes braken, maar niet op de lijmovergang.... :)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Voor alle anderen die bang zijn voor kinderhandjes:

Maak gewoon een front van 100% MDF. Deze haal je er dan af zodra je gaat luisteren.

Ik denk dat ik dit ook ga doen. Niet zo zeer omdat ik bang ben voor schade, maar ook voor het stof, zonlicht en rook.

Edo, het ziet er echt prachtig uit, die ''stropdas''! Jammer dat ik die ''Avalon-look'' niet kan toepassen in mijn project, de tweeter zit namelijk onder de woofer :( .
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Barry schreef:
Voor alle anderen die bang zijn voor kinderhandjes:

Maak gewoon een front van 100% MDF. Deze haal je er dan af zodra je gaat luisteren.
En als de kinderen dan naar K3 willen luisteren?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

daniel schreef:
Barry schreef:
Voor alle anderen die bang zijn voor kinderhandjes:

Maak gewoon een front van 100% MDF. Deze haal je er dan af zodra je gaat luisteren.
En als de kinderen dan naar K3 willen luisteren?
Ik hou het daarom maar bij de "stropdas"... :)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

daniel schreef:
Barry schreef:
Voor alle anderen die bang zijn voor kinderhandjes:

Maak gewoon een front van 100% MDF. Deze haal je er dan af zodra je gaat luisteren.
En als de kinderen dan naar K3 willen luisteren?
Dan zet je óf een stel oude boxen neer, óf je laat de kappen erop :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vanavond frame 2 in elkaar gezet.

Bij dit frame heb ik de magneetjes precies andersom geplaatst. Niet N-Z maar Z-N...
Zodoende past frame links niet op rechter speaker en andersom. Dit heb ik gedaan omdat de centrering van de magneetjes niet 100% gelijk geplaatst zijn bij beide speakers (minimaal verschil, maar toch...).
Zit ietsje verschil in.
Ze zijn kwa afmeting natuurlijk gelijk (vanwege de mal) maar om die kleine verschillen in plaatsing kon ik OF een stikkertje op de achterkant plaatsen OF de magneetjes omdraaien dat alles maar op 1 manier past....dit tweede leek me wel een goede oplossing.... :wink:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Edo schreef:
Vanavond frame 2 in elkaar gezet.

Bij dit frame heb ik de magneetjes precies andersom geplaatst. Niet N-Z maar Z-N...
Zodoende past frame links niet op rechter speaker en andersom.
Good thinking :!:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Ik kijk er al naar uit dat je het geheel uitlegt!
Bij deze gedaan. Vandaag aan het fineren van filter twee toegekomen en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het via foto duidelijk te laten zien hoe dat fineren vandaag nu in z'n werk ging.
Hoop dat het duidelijk is, en staat te lezen in het "Houtwormen forum", oftwel op viewtopic.php?p=14211#14211

Zo, nu een borrel....(zweet, zweet)
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Ha Edo,

Met zo'n duidelijke uitleg durf ik het ook wel aan met mijn volgende project!

Groet Joost
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Edo, you are God !

_/\o_
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vandaag dagje vrij dus op naar Fijnhout(.nl) in Amsterdam. Eens kijken wat die allemaal heeft...WOW..da's leuk zeg, zo'n fineerzoldertje giga vol met de meest vreemde en mooie fineer soorten.... Dit opend perspectieven voor de toekomst. Maar goed, ik had gewoon eiken nodig ds paar bladen meegenomen. Helaas is het fineer bijna nooit breder dan 30 cm dus moest ik ook hier weer (net als bij het filter) twee stroken aan elkaar maken. De randen van fineer zijn ook nooit mooi recht, dus 2 platen fineer tussen een paar dikke balken geklemt en heel voorzichtig met mes/schuurpapier recht gemaakt. (foto volgt). Nu de platen aan het verlijmen. Links/recht zitten erop, bovenkant staat (terwijl ik dit type) in de lijm en moet nog een uurtje drogen. Kan ik ondertussen even eten..

Afbeelding

(aanvulling: totaal was het 48 euro aan fineer (en ik heb nog over))
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

naais naais again, kan niet wachten tot ie klaar is!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
....kan niet wachten tot ie klaar is!
Ik ook niet... :D Kost veel tijd, en da's nou eigelijk waar het me aan ontbreekt... :?
(en dan nog dat de volgende projecten staan al te wachten... 8) )
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik las ergens anders nog een andere tip:
Leg de platen fineer een klein stukje over elkaar en doe er een band tape overheen.
Snij dan met een lineaal door beide platen heen. Het resultaat past altijd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Heb ik een aantal malen getest en bleek verdomde moeilijk. Die houtnerven lopen niet echt recht en brak er weer een flintertje af of mesje ging toch stiekem z'n eigen weg....Maar het is wel een paar keer gelukt. Ondertussen nog druk aan het fineren. Avond eten is op, plaatjes erop, nu nog een klein stukje bovenop en dan het front. Zal wel laat worden vanavond.......
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

is idd erg moeilijk met de nerf, dat probleem had ik ook bij het testen.

Een goede manier is de fineerstukken tussen twee platen te klemmen en deze dan af te schaven of schuren, evt snijden.
Wel er voor zorgen dat je een rechte zijde van de platen gebruikt natuurlijk :wink:
Gesloten