Fineren, MDF met een afwerklaagje

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Fineren, MDF met een afwerklaagje

Bericht door Edo »

Vandaag nog 1 dag vrij en heerlijk weer buiten. Iets aan de warme kant, maar ach...toch maar aan de slag met het fineren van het Isis-filter.

Hierbij een fotoverslag hoe dat fineer erop te krijgen is.
Kleine kanttekening: zoveel klussers, zoveel manieren. Dit is 1 manier om het te doen en niet iedereen zal deze manier makkelijk of goed vinden. Maar bij dit filter-beplak-project werkte dit erg lekker.

Ik gebruik hierbij sneldrogende (logisch met deze hitte..) lijm en de strijkbout.

Eerst het fineer wat op maat snijden. Voor de bovenkant had ik twee strookjes nodig, want m'n fineer was net niet breedt genoeg.

Afbeelding

M.b.v. een metalen lat, in dit geval de schrijfhaak, en een scherp mes wordt het fineer op maat gesneden. Kleine snede is genoeg, want je "breekt" het benodigde stuk zo af.

Afbeelding

De twee delen worden met schilderstape aan elkaar gemaakt.

Afbeelding Afbeelding

Daarna worden beide delen van witte houtlijm voorzien.

Afbeelding

Tijd om de lijm lekker te laten drogen...... :wink:

Afbeelding

Na een tijdje te hebben kunnen drogen...

Afbeelding

...is het tijd om de strijkbout en een aandrukklosje ter hand te nemen.
De lijm is droog dus er kan makkelijk verschoven worden.
Door nu alles goed op z'n plaatst te hebben en het hete strijkijzer erop
te zetten gaat door de hitte de lijm weer plakken en door de druk die je uitoefend plakt het fineer goed aan het werkstuk. Ook aandrukken met het klosje hout zorg je ervoor dat alles goed plakt. Na dit proces zal door de warmte van het strijkijzer ook de lijm snel verder uitharden en blijft het fineer goed zitten. Zelfs de randjes.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De overstekende randjes snij ik weg met het scherpe mes.
Om ervoor te zorgen dat ik nog iets te schuren overhou, zet ik de schrijfhaak tussen de kast en het mes zodat ik ongeveer 1 mm fineer overlaat om weg te kunnen schuren.

Afbeelding Afbeelding

Bij de kopse kanten van het fineer doe ik ongeveer hetzelfde, maar snij met het mes niet helemaal door. Ik maak een groef met het mes en breek dan voorzichtig op die snijlijn het fineer af.

Afbeelding Afbeelding

Dan die twee platen aan elkaar opknappen (die ik met tape aan elkaar gemaakt had). Er is hier een klein gleufje ontstaan en om dit op te lossen laat ik wat blanke lak in het gleufje lopen.

Afbeelding

Ziet er ernsiger uit dan dat het is, want door dit iets te laten drogen en dan met schuurpapier wat fineerstof erin te schuren zie je er vrij weinig meer van.

Afbeelding Afbeelding

Dan flink schuren. Schuurklosje (van kurk) erbij, schuurpapier korren 150 en schuren maar...

Afbeelding

En dit dus voor alle kanten zo. Weer in de lijm alles, weer wachten, weer strijkbout, weer snijden, weer schuren....

Om het kromtrekken iets tegen te gaan heb ik dat schuurklosje trouwens tijdens het drogen van de lijm op het fineer gebruikt als ehm klosje dus zodat het fineer niet tever gaat opkrullen.
Andere kant wat bevochtigen met water had ook gegaan trouwens.

Afbeelding

Na een tijdje lijmen en schuren zit het fineer erop...

Afbeelding Afbeelding

Nu het aflakken. Weer veel schuren en natuurlijk weer even uitpuffen om de lijm een tijdje te gunnen om uit te ademen. Nu is sneldrogende witte houtlijm zeer snel droog, dus na een verfrissend moment....

Afbeelding

...aan de slag met de kwast. Blanke parketlak. Ook dit is zeer snel drogende lak, dus na een uurtje kon laag 2 erop, en laag 3...en 4....(tussendoor even opschuren met korrel 400)

Afbeelding

Ohja, als je contactlijm gebruikt, wat prima kan trouwens, moet je niet zo snel gaan aflakken, maar toch wel even nachtje (of 2) laten staan voordat je hem aflakt...heeft iets meer tijd nodig om hard te worden.

Tot zover.
Nu nog de moed verzamelen voor de speakers zelf....
Laatst gewijzigd door Edo op wo 22 jun 2005, 1:14, 5 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Super fotoverlsag Edo!

En... rust nog maar lekker uit, want het is veel te heet voor dit soort werk :)
Wijx

Bericht door Wijx »

zo das hard werken :P

ziet er mooi uit!
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Heel mooi verslag. Ziet er bijna simpel uit. :lol:

Welke witte houtlijm heb je precies gebruikt en zit daar ook nog verschil in?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Krunk schreef:
Welke witte houtlijm heb je precies gebruikt en zit daar ook nog verschil in?
Deze:

Afbeelding

Pattex Express.

Ik gebruik beetje Pattex en Bison door elkaar. Nog geen verschil kunnen ontdekken tussen diverse lijmsoorten.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Misschien heb ik het gemist. Maar waar heb jij je fineer vandaan? A.F. ??
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Nee hoor, je hebt niets gemist.

Dit strookje fineer heb ik bij een plaatselijke houthandel vandaan.
Voor het ëchte"fineer voor Isis ga ik of naar AF of naar fijnhout in Amsterdam. Die laatste is voor mij wat dichterbij en heeft ook erg veel fineer.
Wijx

Bericht door Wijx »

waarom wordt af altijd zo vaak genoemd? Puur omdat ze een site hebben: ?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Dit is puur fineer als ik het zo zie.
Heb je ook ervaring met het fineer op papier?

Die plaatjes met dat bier moet me trouwens wel lukken, nu de rest nog.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wijx schreef:
waarom wordt af altijd zo vaak genoemd? Puur omdat ze een site hebben: ?
De twee zaken die grote vellen fineer hebben bij mij bekend zijn AF en Fijnhout. De rest die ik ken heeft weinig en alleen maar smalle stroken.
Maar misschien weet iemand nog andere zaken voor platen fineer die aan particulieren leveren?
Wijx

Bericht door Wijx »

wat is smal? Ik haal het zooitje meestal in Oegstgeest
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Naais naais!

Wat een arbeid op zo'n hete dag. Dat met die isis zal wel goed gaan komen!!

Ik heb een adres in tilburg gekregen van een bevriende meubelmaker, welke volgens hem ook aan particulieren leverd. Als het allemaal zo is dan zal ik het adres hier eens pluggen!!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wijx schreef:
wat is smal? Ik haal het zooitje meestal in Oegstgeest
10..15 cm

Was trouwens nog 1 adres vergeten....Wester houthandel in Rotterdam (staat ook een leuke beschrijving op over fineren, lijmen en afwerking)

Maar Oegstgeest heeft ook 35..40 cm brede stroken (of breder)?
Heb je een adres (of tel.nr)...Alphen-Oegstgeest is een klein stukje.
hovingtim

vineer

Bericht door hovingtim »

Ziet dr strak uit. Denk dat ik donkere finier op mijn zuilen ga plakken
Edo
Mede-oprichter ZBA

Re: vineer

Bericht door Edo »

hovingtim schreef:
Ziet dr strak uit. Denk dat ik donkere finier op mijn zuilen ga plakken
Ik heb ook wat donker fineer gebruikt (hardhout) en was wat lastiger te verwerken. Bobbelt meer en breekt wat sneller op de randje. (maar wordt wel heel mooi na het aflakken)
hovingtim

finier

Bericht door hovingtim »

zou je wat fotos kunnen mailen daarvan ik wil graag zien hoe dat eruit ziet nadat het afgelakt is. Want zit nog sterk te twijvelen tussen hardhout en grenen finier
Edo
Mede-oprichter ZBA

Re: finier

Bericht door Edo »

hovingtim schreef:
zou je wat fotos kunnen mailen daarvan ik wil graag zien hoe dat eruit ziet nadat het afgelakt is. Want zit nog sterk te twijvelen tussen hardhout en grenen finier
Eiken afgelakt van het Isis filter:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Hardhout versie:

Afbeelding

Afbeelding

En nog een hardhout versie ongelakt:

Afbeelding

En dezelfde afgelakt:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op vr 24 jun 2005, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Jij bent echt een vakman zeg! :lol:
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Toch een vraagje :s

Het fineer aandrukken met het klosje:

- Waarom met een klosje? Kan dit niet met de losse hand?

- Druk je enkel met het klosje op een bepaalde plaatsen ZONDER bewegen?

Dus: deeltje van het oppervlak opwarmen en aandrukken, dit herhalen tot het gehele oppervlak gedaan is.

of

- Druk je op het klosje en maak je dan een 'wrijvende' beweging om zo het net opgewarmde gedeelte aan de onderste laag te hechten? Is hier dan geen risico op verschuiven?

Dus: een groter gebied opwarmen en door middel van druk en beweging dit groter gebied hechten? Dit herhalen tot het volledige oppervalk gedaan is
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Het fineer aandrukken met het klosje:

- Waarom met een klosje? Kan dit niet met de losse hand?
Ehm, ik heb redelijk vuurvaste vingers, maar dit is me te heet... :)
En even zonder dollen: blokje is recht en vlak, waardoor je een egale druk krijgt op het fineer, met je handen/vingers etc gaat dit minder goed.
Druk uitoefenen al met de strijkbout gaat ook al erg goed.
- Druk je enkel met het klosje op een bepaalde plaatsen ZONDER bewegen?
Soms, aan het begin, bij het eerste stukje totdat het vast zit. De rest daarna met de houtnerf mee bewegen.
Dus: deeltje van het oppervlak opwarmen en aandrukken, dit herhalen tot het gehele oppervlak gedaan is.
Juist.
Druk je op het klosje en maak je dan een 'wrijvende' beweging om zo het net opgewarmde gedeelte aan de onderste laag te hechten? Is hier dan geen risico op verschuiven?
Met de houtnerf mee dus en omdat het eerste sukje al droog is verschuift er niets. Ik begon trouwens in het midden, en dan naar de buitenkanten toewerken om eventueel luchtblaasjes "weg te wrijven".

Nog even een klein dingetje:
Als je nog nooit gefineerd hebt is het aan te raden om eerst een proefstuk te maken. Maak een klein goedkoop kastje van MDF (of een kant en klaar houten kastje/doosje bij de Blokker/Xenos) en haal wat goedkoop fineer (stuk afval o.i.d. of een oud stukje van collega bouwer)en ga hiermee aan de slag. Gaat het nu niet goed is er nog niets aan de hand. Begin je gelijk aan je mooi ontworpen speakerkast en het gaat dan niet zoals je wil dan baal je stevig....
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Ok, het is dus een combinatie van druk en wrijf technieken.
Ehm, ik heb redelijk vuurvaste vingers, maar dit is me te heet...
Ah! Het boeltje is echt heet. Ok, ik dacht gewoon 'warm'
Als je nog nooit gefineerd hebt is het aan te raden om eerst een proefstuk te maken
Dat ben ik zeker van plan
hovingtim

finier

Bericht door hovingtim »

Mooie speakers. Edo heb je voor mij trouwens eventueel die tekeningen van die monitoren. Zien er erg strak uit en wil nog mooie boekenplank speakers en dat ziet er heel strak uit.

Alvast bedankt

PS Mijn keuze is gemaakt. Hardhout kleur ziet erg zeer strak uit voornamelijk met die aflakking. Kan je doormiddel van de lak de donkerheid nog een beetje bepalen?

WIJZIGING. Heb je andere post over finieren gezien en je hebt mn antwoord hierdoor grotendeels al gegeven
Edo
Mede-oprichter ZBA

Re: finier

Bericht door Edo »

hovingtim schreef:
Edo heb je voor mij trouwens eventueel die tekeningen van die monitoren. Zien er erg strak uit en wil nog mooie boekenplank speakers en dat ziet er heel strak uit.
Helaas....zijn al een tijd geleden in elkaar gezet, en heb daar enkel nog wat foto's van. Maar is heel simpel te berekenen. Stuur anders even mail met wat je wil, kunnen we wel even kijken hoe of wat.
hovingtim schreef:
PS Mijn keuze is gemaakt. Hardhout kleur ziet erg zeer strak uit voornamelijk met die aflakking. Kan je doormiddel van de lak de donkerheid nog een beetje bepalen?
Met aflakken ziet het geheel er zeker mooi uit. Je kan eens kijen bij de bekende intnetsites (AF en Fijnhout bijvoorbeeld) wat voor zoorten hardhout je kan krijgen. Is best nogal wat. Door eventueel een kleurlak te gebruiken wordt naargelag je meer lagen opbrenngt de kleur ook steeds donkerder. Dus vind je het te licht, nog een keer opschuren en nog een laag erover en hij is weer een tint donkerder.
Laatst gewijzigd door Edo op vr 24 jun 2005, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Petje af, Edo :D Mooi verslag! Het resultaat ziet er erg fraai uit.

Een opmerking bij:
Edo schreef:
Om het kromtrekken iets tegen te gaan heb ik dat schuurklosje trouwens tijdens het drogen van de lijm op het fineer gebruikt als ehm klosje dus zodat het fineer niet tever gaat opkrullen.
Andere kant wat bevochtigen met water had ook gegaan trouwens.
Het bevochtigen kan de kans op schuurtjes bij de randen (door krimpen van fineer na gedeeltelijke droging van de lijm, of door plaatselijk versnelde droging met de strijkbout) vergroten.
hovingtim schreef:
Er zijn zo ontzettend veel mooie fineersoorten, zowel van zacht- als hardhout. Het uiterlijk kan bovendien drastisch veranderen na het aanbrengen van (gekleurde) lak omdat dan de tekening van het hout in vole grlorie tot uitdrukking komt. Schijnbaar saaie fineersoorten kunnen dan een prachtige afwerking krijgen. Als je bij de 'fineerzaak' rondloopt kun je het fineer op een klein plekje even vochtig maken om een goede indruk te krijgen van het uiterlijk na het aflakken. AF is een dikke aanrader vanwege het assortiment en de vaklieden die er rondlopen. Ik vind het heerlijk om daar rond te neuzen :) maar woon helaas niet in de buurt.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

DIY_Freak schreef:
Het bevochtigen kan de kans op schuurtjes bij de randen (door krimpen van fineer na gedeeltelijke droging van de lijm, of door plaatselijk versnelde droging met de strijkbout) vergroten.
Thanks voor de tip Hans.
Plaats reactie