Transmission-line met Kef B139

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

is met de passive radiator (dat is de bd139)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Zoals je op http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html kunt zien, zijn er een aantal soorten, te herkennen aan hun SP.... typenummer. Nu staat er op die schets een SP1075, blijkbaar nog weer een ander type b200...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ander idee nog.

Voor een 2,5 weg systeem gaan. (dus B200 EN B139 voor laag)

Of nog door sparen voor een leuk midje.

tis dat ik te gehecht ben aan mijn b110's, maar wie weet is er ergens iets anders wat moois te koop.

Inprincipe hoeft de mid niet giga duur te zijn, een beetje hetzelfde qua looks zal wel leuk zijn :)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Dat idee had ik ook al :D

Ben nu bezig met een mooi slank zuiltje met de b200, in gesloten kast gaat die door tot 35hz @ -3dB. En mocht ik toch nog iets missen, de b139's in BR of TL 'subwoofertje'. Maar moet ik die dan rond 40hz gaan affilteren? Of mag die dan gerust doorlopen tot 120?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

De grens met een B139 is 300 Hz. Maar onder de 150 Hz blijven is beter en zeker als een losse sub. Zelf heb ik 2 x B139 in 1 kast gehad (CB) als sub en die had ik op 120 Hz gefilterd.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Vandaag weer verder bezig met de nieuwe kasten :D

Bracing gezaagd, en alles aan het lijmen nu.. Baffles zometeen even frezen.
Bijlagen
Foto990.jpg
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

En ze zijn af :D

Althans, de afwerking komt wel.. als ze bevallen :D

De bass is iets minder druk aanwezig, maar er zit veel meer detail in, vooral bij een contrabas hoor ik dat goed. Ook het midden is er een stuk beter op geworden, de TL versterkte soms het middengebied ook, ookal zat er al aardig wat demping in.

De kasten zijn nog niet dicht, omdat ik er nog te weinig demping in heb zitten. Vandaar de lijmklemmen ;)
Bijlagen
Foto997.jpg
Foto996.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je toch nog van plan bent om een 3 weg te maken.

Op marktplaats staat weleens een 2e hands B110
bv http://link.marktplaats.nl/152322306

Kan je ook nog wat leuks doen met de tweeter :P

(overigens kan je met de B200 en tweeter makkelijk de Cadenzo of Calinda na maken, enkel heb je geen PR maar BR)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Die op marktplaats is de B200.. Zo'n setje heb ik dus gekocht, alleen waren dat de Chorale's.

Verder ben ik erg tevreden over het resultaat, en misschien nog wat leuks doen met die B139's... Iemand nog ideeën?
GijsJUH
Berichten: 129
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 0:35
Locatie: Duiven

Bericht door GijsJUH »

[vreselijk offtopic]
Aan mij geven :lol:
[/vreselijk offtopic]
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb je dan ook B200's met zo'n metalen rand ?
volgens mij zijn die allemaal zwart ?

Maargoed.

Met die B139's kan je een hoop leuks.
Mooie 3 weg Br bouwen
Mooie 3 weg TL bouwen
FAST systeempje bouwe
Subje bouwen

enz enz
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Als je goed kijkt, zie je dat mijne een metalen rand hebben ;)

En ik heb hier de oude TL kasten van de b200's nog staan, welke voor hun geen succes was. Maar het gat iets groter frezen en 4 extra gaatjes is het werk niet, en eens kijken hoe dat klinkt.

TL uitgerekend op 1/8 golflengte van 25hz
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die B139 in een 50L CB zetten. Gaat dan niet sub-laag maar wel heel mooi laag.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Mooi laag gaan mijn zuiltjes al, volgens WinISD -3db op 40hz meende ik.

Maar vooral met films mis ik de punch... Opzich wil me bank wel trillen, maar het heeft net niet genoeg druk. Voor muziek hoeft er geen sub bij.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan bouw je een BR OF TL met die B139's voor films :)

(heb je wel een 200L kist nodig)

(TL subje lijkt me leuker met die B139's :P )
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ja zeker, had toen ook al druk zat met de b200's... alleen dat was geen mooie bass, en er kwam teveel mid door de lijn. Maar die b139's worden dan gefilterd op 120hz, 2e orde. Dus ook weinig demping nodig.

Mooi 2 kastjes naast me tv, mits ze goed klinken natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Dan bouw je een BR OF TL met die B139's voor films :)

(heb je wel een 200L kist nodig)

(TL subje lijkt me leuker met die B139's :P )
Kan ook maar is wel véél meer werk en zeker een TL om die goed te krijgen.

Een CB is gewoon veel makkelijker en zit zo in elkaar. En echt, dat klinkt heel fraai, heb zelf lang er 2 in een 100L kast gehad. De B139 is niet echt een speaker om heel hard en heel heel laag mee te spelen. Kwa verwerkbaar vermogen komt ie daarvoor echt te kort.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Tja ik heb zelf ook daarvoor vermogen 'te kort' (2x 70watt). Maar een beetje extra ondersteuning in het laag kan niet kwaad bij films.

Zelf heb ik de b139 al in BR en TL mogen beluisteren (respectievelijk Concerto en IMF Professional Monitor MkIII) en dat gaat toch al aardig laag. Vooral de TL's maken toch nog beste druk.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Zo, na de winterslaap maar even een kickje.

De B139's liggen nog steeds op een leuk kastje te wachten, dus ik TLBOXMOD maar weer eens aangeslingerd.

Nu krijg ik een heel mooi grafiekje, echter wat mij verbaast is dat S0 slechts 200 cm2 is, terwijl de unit's Sd 349 cm2 is.

Gaat dit wel goed in 'real life'?
Bijlagen
Grafiekje
Grafiekje
De gegevens
De gegevens
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Implo schreef:
....., echter wat mij verbaast is dat S0 slechts 200 cm2 is, terwijl de unit's Sd 349 cm2 is.
vergelijk het eens met dit excel sheet, ik heb dat soort uitkomsten wel vaker gezien hoor. maar een check met de mathcad sheets of met ajhorn zou ik toch wel doen als je zeker wil zijn (heb ook wel eens iets gezien waar de TL niets deed)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

In de excelsheet kan ik geen volume opgeven, en kom ik op hele andere waardes uit. Een simulatie met TLBOXMOD zonder volume komt wel op ongeveer hetzelfde uit, een pijp van 280cm. Maar het vreemde is dat met een inhoud van 80 liter voor de lijn, de lijn zelf ineens een stuk korter kan zijn.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de IMF TLS80 of Professional Monitor, zit er ook duidelijk een ruimte voor de lijn. En die lijn kan niet bijna 3 meter zijn, daar is de kast te klein voor.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

volume = doorsnede * lengte

de staande golf waar een TL op gebaseerd is komt van de lengte, alle berekeningen waar een alleen volume in zit kan je dus niet zo veel mee als niet duidelijk is hoe dat volume er uit ziet. de lengte van de lijn is de totale lengte in de kast gerekent van het dichte eind tot aan de opening.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Zo heb ik mijn vroegere TL's ook mee berekend, totdat ik het programmatje TLBOXMOD tegenkwam. Of moet ik dat gewoon vergeten en doorgaan met de sheet?

Afbeelding

Neem bijvoorbeeld deze IMF, volgens mij zit er een ruimte achter de unit, en daaruit begint de lijn, halverwege de achterwand.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de hele ruimte telt mee als lijn voor de quarter wave, ook al is de naamgeving wat anders geweest bij velen.. er zit dan wrschnlk een aanname in de software over de verhoudingen lbh van de voorkamer

dat excel sheet geeft maar een startpunt voor echte simulaties...

ik ken dat TLBOXMOD niet, dus kan niets zeggen over hoe de resultaten zich verhouden tot andere programma's. zit daar iets van uitleg bij op bais van wat die curves berekent worden?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Implo schreef:
Nu krijg ik een heel mooi grafiekje, echter wat mij verbaast is dat S0 slechts 200 cm2 is, terwijl de unit's Sd 349 cm2 is.

Gaat dit wel goed in 'real life'?
Als je de tapsheid vergroot (grotere verhouding in "Flare") moet het mogelijk zijn om ongeveer gelijke resultaten te verkrijgen met een grotere begindiameter (S0). Daarnaast kunnen een tapsere pijp en/of grotere voorkamer worden gebruikt om de tunnel aanzienlijk korter te maken. In hoeverre e.e.a. wenselijk is, is me nooit duidelijk geworden, maar het is aannemelijk dat op een gegeven moment het systeem zich ergens tussen TL en bassreflex zal bevinden.
Henkjan schreef:
ik ken dat TLBOXMOD niet, dus kan niets zeggen over hoe de resultaten zich verhouden tot andere programma's. zit daar iets van uitleg bij op bais van wat die curves berekent worden?
TLBOXMOD is het programma waarvan we de eindresultaten hebben vergeleken in mijn topic met de SPH-250KE in een MLTL met korte tunnel en grote voorkamer. Zolang niet met isolatiemateriaal wordt gerekend, schijnen de berekeningen van TLBOXMOD vrij betrouwbaar te zijn. Ik wist niet of dat ook gold voor de extreem grote voorkamer waarmee ik toen rekende, maar jouw resultaten met de sheets van MJKing leken aan te tonen dat het resultaat goed bruikbaar was.
Plaats reactie