Omdat de beelden over toekomstige behuizingen voor mijn midden/laagweergever en middentoner na een paar jaar redelijk concrete vormen beginnen aan te nemen, heb ik me weer eens over mijn kevlar laagweergever gebogen.
In het verleden heeft Roland de SPH-250KE al eens onder de loep genomen, en daar kwam een monsterachtige pijp uit rollen waarmee ik bleef zitten met een grote dip bij 75Hz. Nu kan ik ook de relatief 'kleine', maar stevig gedempte, behuizing van een AOS Studio100 of Rogers als voorbeeld nemen, maar in navolging van de middentoner en mid/laagweergever gebruik ik ook hier het liefst zo min mogelijk dempingsmateriaal.
In een zoektocht naar het "onmogelijke" bedacht ik dat de combinatie tussen een TL en BR wel eens tot onverwachte resultaten zou kunnen leiden, en tot mijn verbazing leverde dat in TLBOXMOD (dostlbm.exe) een bijzonder fraaie grafiek op:
Merk op dat de resonaniepieken voor een TL zonder demping bijzonder klein zijn, en bij een kantelpunt tussen de 90 en 140 Hz bevindt de eerste piek pas bovenin, of zelfs buiten het beoogde toepassingsgebied.
Is dit resultaat inderdaad zo fraai als ik denk, of vergis ik me? En zou iemand dit eens ergens anders in willen simuleren, want ik heb enkel bovenstaand programma en de sheets van MKing heb ik nog nooit aan de praat gekregen.
Roept u maar!
--
Edit: afbeeldingen attached