Transmission-line met Kef B139
Moderator: Beheerdersteam
Zoals je op http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html kunt zien, zijn er een aantal soorten, te herkennen aan hun SP.... typenummer. Nu staat er op die schets een SP1075, blijkbaar nog weer een ander type b200...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
mm ander idee nog.
Voor een 2,5 weg systeem gaan. (dus B200 EN B139 voor laag)
Of nog door sparen voor een leuk midje.
tis dat ik te gehecht ben aan mijn b110's, maar wie weet is er ergens iets anders wat moois te koop.
Inprincipe hoeft de mid niet giga duur te zijn, een beetje hetzelfde qua looks zal wel leuk zijn
Voor een 2,5 weg systeem gaan. (dus B200 EN B139 voor laag)
Of nog door sparen voor een leuk midje.
tis dat ik te gehecht ben aan mijn b110's, maar wie weet is er ergens iets anders wat moois te koop.
Inprincipe hoeft de mid niet giga duur te zijn, een beetje hetzelfde qua looks zal wel leuk zijn
En ze zijn af 
Althans, de afwerking komt wel.. als ze bevallen
De bass is iets minder druk aanwezig, maar er zit veel meer detail in, vooral bij een contrabas hoor ik dat goed. Ook het midden is er een stuk beter op geworden, de TL versterkte soms het middengebied ook, ookal zat er al aardig wat demping in.
De kasten zijn nog niet dicht, omdat ik er nog te weinig demping in heb zitten. Vandaar de lijmklemmen
Althans, de afwerking komt wel.. als ze bevallen
De bass is iets minder druk aanwezig, maar er zit veel meer detail in, vooral bij een contrabas hoor ik dat goed. Ook het midden is er een stuk beter op geworden, de TL versterkte soms het middengebied ook, ookal zat er al aardig wat demping in.
De kasten zijn nog niet dicht, omdat ik er nog te weinig demping in heb zitten. Vandaar de lijmklemmen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Als je toch nog van plan bent om een 3 weg te maken.
Op marktplaats staat weleens een 2e hands B110
bv http://link.marktplaats.nl/152322306
Kan je ook nog wat leuks doen met de tweeter
(overigens kan je met de B200 en tweeter makkelijk de Cadenzo of Calinda na maken, enkel heb je geen PR maar BR)
Op marktplaats staat weleens een 2e hands B110
bv http://link.marktplaats.nl/152322306
Kan je ook nog wat leuks doen met de tweeter
(overigens kan je met de B200 en tweeter makkelijk de Cadenzo of Calinda na maken, enkel heb je geen PR maar BR)
Kan ook maar is wel véél meer werk en zeker een TL om die goed te krijgen.b_force schreef:Dan bouw je een BR OF TL met die B139's voor films
(heb je wel een 200L kist nodig)
(TL subje lijkt me leuker met die B139's)
Een CB is gewoon veel makkelijker en zit zo in elkaar. En echt, dat klinkt heel fraai, heb zelf lang er 2 in een 100L kast gehad. De B139 is niet echt een speaker om heel hard en heel heel laag mee te spelen. Kwa verwerkbaar vermogen komt ie daarvoor echt te kort.
Tja ik heb zelf ook daarvoor vermogen 'te kort' (2x 70watt). Maar een beetje extra ondersteuning in het laag kan niet kwaad bij films.
Zelf heb ik de b139 al in BR en TL mogen beluisteren (respectievelijk Concerto en IMF Professional Monitor MkIII) en dat gaat toch al aardig laag. Vooral de TL's maken toch nog beste druk.
Zelf heb ik de b139 al in BR en TL mogen beluisteren (respectievelijk Concerto en IMF Professional Monitor MkIII) en dat gaat toch al aardig laag. Vooral de TL's maken toch nog beste druk.
Zo, na de winterslaap maar even een kickje.
De B139's liggen nog steeds op een leuk kastje te wachten, dus ik TLBOXMOD maar weer eens aangeslingerd.
Nu krijg ik een heel mooi grafiekje, echter wat mij verbaast is dat S0 slechts 200 cm2 is, terwijl de unit's Sd 349 cm2 is.
Gaat dit wel goed in 'real life'?
De B139's liggen nog steeds op een leuk kastje te wachten, dus ik TLBOXMOD maar weer eens aangeslingerd.
Nu krijg ik een heel mooi grafiekje, echter wat mij verbaast is dat S0 slechts 200 cm2 is, terwijl de unit's Sd 349 cm2 is.
Gaat dit wel goed in 'real life'?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
vergelijk het eens met dit excel sheet, ik heb dat soort uitkomsten wel vaker gezien hoor. maar een check met de mathcad sheets of met ajhorn zou ik toch wel doen als je zeker wil zijn (heb ook wel eens iets gezien waar de TL niets deed)Implo schreef:....., echter wat mij verbaast is dat S0 slechts 200 cm2 is, terwijl de unit's Sd 349 cm2 is.
In de excelsheet kan ik geen volume opgeven, en kom ik op hele andere waardes uit. Een simulatie met TLBOXMOD zonder volume komt wel op ongeveer hetzelfde uit, een pijp van 280cm. Maar het vreemde is dat met een inhoud van 80 liter voor de lijn, de lijn zelf ineens een stuk korter kan zijn.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de IMF TLS80 of Professional Monitor, zit er ook duidelijk een ruimte voor de lijn. En die lijn kan niet bijna 3 meter zijn, daar is de kast te klein voor.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de IMF TLS80 of Professional Monitor, zit er ook duidelijk een ruimte voor de lijn. En die lijn kan niet bijna 3 meter zijn, daar is de kast te klein voor.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
volume = doorsnede * lengte
de staande golf waar een TL op gebaseerd is komt van de lengte, alle berekeningen waar een alleen volume in zit kan je dus niet zo veel mee als niet duidelijk is hoe dat volume er uit ziet. de lengte van de lijn is de totale lengte in de kast gerekent van het dichte eind tot aan de opening.
de staande golf waar een TL op gebaseerd is komt van de lengte, alle berekeningen waar een alleen volume in zit kan je dus niet zo veel mee als niet duidelijk is hoe dat volume er uit ziet. de lengte van de lijn is de totale lengte in de kast gerekent van het dichte eind tot aan de opening.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
de hele ruimte telt mee als lijn voor de quarter wave, ook al is de naamgeving wat anders geweest bij velen.. er zit dan wrschnlk een aanname in de software over de verhoudingen lbh van de voorkamer
dat excel sheet geeft maar een startpunt voor echte simulaties...
ik ken dat TLBOXMOD niet, dus kan niets zeggen over hoe de resultaten zich verhouden tot andere programma's. zit daar iets van uitleg bij op bais van wat die curves berekent worden?
dat excel sheet geeft maar een startpunt voor echte simulaties...
ik ken dat TLBOXMOD niet, dus kan niets zeggen over hoe de resultaten zich verhouden tot andere programma's. zit daar iets van uitleg bij op bais van wat die curves berekent worden?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Als je de tapsheid vergroot (grotere verhouding in "Flare") moet het mogelijk zijn om ongeveer gelijke resultaten te verkrijgen met een grotere begindiameter (S0). Daarnaast kunnen een tapsere pijp en/of grotere voorkamer worden gebruikt om de tunnel aanzienlijk korter te maken. In hoeverre e.e.a. wenselijk is, is me nooit duidelijk geworden, maar het is aannemelijk dat op een gegeven moment het systeem zich ergens tussen TL en bassreflex zal bevinden.Implo schreef:Nu krijg ik een heel mooi grafiekje, echter wat mij verbaast is dat S0 slechts 200 cm2 is, terwijl de unit's Sd 349 cm2 is.
Gaat dit wel goed in 'real life'?
TLBOXMOD is het programma waarvan we de eindresultaten hebben vergeleken in mijn topic met de SPH-250KE in een MLTL met korte tunnel en grote voorkamer. Zolang niet met isolatiemateriaal wordt gerekend, schijnen de berekeningen van TLBOXMOD vrij betrouwbaar te zijn. Ik wist niet of dat ook gold voor de extreem grote voorkamer waarmee ik toen rekende, maar jouw resultaten met de sheets van MJKing leken aan te tonen dat het resultaat goed bruikbaar was.Henkjan schreef:ik ken dat TLBOXMOD niet, dus kan niets zeggen over hoe de resultaten zich verhouden tot andere programma's. zit daar iets van uitleg bij op bais van wat die curves berekent worden?

