Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ok Menno,

Hierbij de Final tekeningen for construction.

Kijk er goed naar en denk er over na hoe je het e.e.a. inelkaar gaat steken en in welke volgorde.

Als je achter de afmetingen van de platen bent, gaan we een zaagplan maken, of de zager moet al met een voorstel komen.

Vooralsnog is dit relatief eenvoudig te bouwen.
Bijlagen
Tri-Nextel Model (2).pdf
(54.15 KiB) 134 keer gedownload
Tri-Nextel Model (1).pdf
(30.44 KiB) 224 keer gedownload
Tri-Nextel Model (2).jpg
Tri-Nextel Model (1).jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ack... ik ontdek zojuist een gruwelijke fout... er zitten 6 schroefgaatjes in deze tweeters, en niet vier zoals op de tekening... ik ben bang dat we opnieuw moeten beginnen... :P

ik zal deze week bij de zager langsgaan om te kijken hoe groot de panelen daar zijn, zodra ik meer informatie heb meld ik mij weer!

CODE: Selecteer alles

materiaal per kast 

buitenzijde, werkblad paneel 26 mm dik

                         aant   hoog      breed   verstek 

baffle:                  1 x    1100   x  310 mm  1 x 45.0 gr
achterpaneel:            1 x    1100   x  258 mm 
zijpaneel woofer:        2 x     704.5 x  354 mm  1 x 22.5 gr 
schuine vlak:            2 x      84.5 x  354 mm  2 x 22.5 gr (+ hoek frezen) 
zijpaneel hoogmid brd:   2 x     354   x  328 mm  1 x 22.5 gr 
zijpaneel hoogmid sml:   2 x     370   x  209 mm  2 x 45.0 gr 
top:                     1 x     154   x  328 mm 

intern, mdf 18 mm dik

bodem:                   2 x     328   x  258 mm 
bracing br prt:          1 x     370.5 x  258 mm 
tweeter comp:            2 x     102   x  154 mm 
mid comp:                2 x     344   x  154 mm  2 x 15.0 gr 
ik heb nu wel enorm de bouwkriebels... :lol:
Laatst gewijzigd door anonamemouse op zo 17 feb 2008, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

HAHA klopt! :oops:

Ik heb de gaatjes van de odin's overgenomen.
ff aanpassen (enkel voor het gezicht).
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Hierbij aangepast.
Bijlagen
Tri-Nextel Model (1).pdf
(27.43 KiB) 157 keer gedownload
Tri-Nextel Model (1).jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

gelukkig... veel beter zo :lol:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

En de ontbrekende schuine maten die je nog onbekend waren.

Tevens een update.

En nu bouwen met die handel :D .
Bijlagen
Tri-Nextel Model (1).pdf
(20.16 KiB) 182 keer gedownload
Tri-Nextel Model (1).jpg
Tri-Nextel Model (2).pdf
(48.66 KiB) 150 keer gedownload
Tri-Nextel Model (2).jpg
Tri-Nextel Model (1).pdf
(37.28 KiB) 177 keer gedownload
Tri-Nextel Model (1).jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

net bij top hout wezen snuffelen, en de keuze is gevallen op kersenhout.
niet te donker, niet te licht, lekker hard, mooie tekening, en vast niet goedkoop... :P

Afbeelding

als alles meezit krijg ik eind van de week een offerte voor het materiaal (ze gaan het speciaal maken geloof ik...)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

:shock: Ziet er inderdaad erg mooi uit.

Kijk wel uit, als het panelen zijn die uit 1 stuk zijn gezaagd, is de kans erg groot dat de panelen erg snel krom trekken.

Bij samengestelde panelen, waarbij de nerf van elk latje het tegenovergestelde is, is dit nagenoeg uitgesloten.

De prijs zal hoger zijn dan alle units bijelkaar :D (schat ik).
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
:shock: Ziet er inderdaad erg mooi uit.

Kijk wel uit, als het panelen zijn die uit 1 stuk zijn gezaagd, is de kans erg groot dat de panelen erg snel krom trekken.

Bij samengestelde panelen, waarbij de nerf van elk latje het tegenovergestelde is, is dit nagenoeg uitgesloten.

De prijs zal hoger zijn dan alle units bijelkaar :D (schat ik).
ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd wat mijn bedoeling was... dus ik hoop dat het goed gaat.

de dame daar had het ook nog over 18 mm mdf met een dikke laag eroverheen, is wellicht ook nog een interessante optie. dan moet ik alleen wel uitkijken dat alle randjes en zo ook gefineerd zijn. gelukkig zitten er nergens ronde kanten aan.

als het inderdaad zo duur gaat worden ga ik toch voor wat minder prijzig... :cry:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou voor een laag mdf gaan met daar overheen een harthouten laag.

Laten we zeggen beiden van 10mm of 12mm mdf en 10mm harthout.
Vervolgens volledig verlijmen en aflakken, dan heb je een behoorlijk zware stevige kast.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Let op met kersen, want het is een houtsoort die scheurt waar je bijstaat (min of meer). Het werkt gewoon vrij fors. Bovendien is de prijs hoog omdat het een kleine boom is.

Wat redelijk op kersen lijkt maar wel heel sterk en redelijk werkvrij is zijn de houtsoorten Afzelia en Afrormosia. Ik kom er nog op terug. :!:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Interficior schreef:
Let op met kersen, want het is een houtsoort die scheurt waar je bijstaat (min of meer). Het werkt gewoon vrij fors. Bovendien is de prijs hoog omdat het een kleine boom is.
hmm... da's 2x niet zo tof... ook een beetje vreemd dat ze me daar vertelden dat kersen een lekker stevige soort is die niet veel werkt.
en als ik het volgens de sandwich methode doe? dus 8 mm kersen op 18 mm mdf? zit ik alleen wel weer met het afwerken van de hoekjes en randjes... :|
Interficior schreef:
Wat redelijk op kersen lijkt maar wel heel sterk en redelijk werkvrij is zijn de houtsoorten Afzelia en Afrormosia. Ik kom er nog op terug. :!:
graag!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

12mm en kleiner kan je prima verstek maken met een bovenfrees :) en zo dus naadloos op elkaar laten aansluiten.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

anonamemouse schreef:
hmm... da's 2x niet zo tof... ook een beetje vreemd dat ze me daar vertelden dat kersen een lekker stevige soort is die niet veel werkt.
Het werkt middelmatig. Dus niet veel. Maar je wilt liefst een houtsoort met een geringe werking. Wat vooral met kersen zo is dat het een sterke neiging heeft tot vervorming bij het drogen.
en als ik het volgens de sandwich methode doe? dus 8 mm kersen op 18 mm mdf? zit ik alleen wel weer met het afwerken van de hoekjes en randjes... :|
Sowieso zorgen dat je MDF dikker is dan de toplaag die aan werken onderhevig is. Liefst dan ook nog vastzetten (niet met ijzer of messing, dan wordt je kersen grijs).
graag!
Ik heb even wat fotootjes genomen van wat houtsoorten om je een idee te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik de planken van Afrormosia en Afzelia 'met water behandeld' dus die krijgen een wat diepere kleur. Het ligt er namelijk ook aan wat voor kersen jij bedoelt, immers elke boom is verschillend.

De andere planken zitten in de olie met waxolie (met uitzondering van de bubinga, die zit alleen in de waxolie (had ik niet moeten doen).

Bart: hoe doe je dat dan? En tropisch hardhout is geen MDF, je moet rekening houden met eventueel inspringsel; voorzichtigheid is geboden.

Zelf zie je dat ik gebruik maak van parket. Dit heeft een aantal voordelen:
1: Je betaalt niet per vierkante meter, maar gewoon voor wat je hebt. Dus als je een klein kastje wilt maken dan ben je 10 euro kwijt bijvoorbeeld.
2: Het is dun, dus het werkt weinig.
3: Het is smal, dus het werkt weinig.
4: Het ligt al minimaal 3 jaar gedroogd, dus het werkt weinig.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

uiteraard is het minder makkelijk te frezen dan mdf, maar 10 of zelf 8mm is niet zo heel dik.

flink goede geleider bouwen en kogel geleider goed afstellen, dan moet het prima te doen zijn.

Ook niet te snel willen frezen.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Dan moet je dus nog een plank onder je bestaande plank maken? Want anders heb je geen volledige vijfenveertiggradenfrezing. (3x woordwaarde)

Ik zou sowieso niet onder verstek willen werken. Je werkt met echt hout, dan mag je die kopse kanten best zien mijns inziens.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

snap je niet helemaal, maargoed.

Er zijn gewoon 45 graden frezen te koop (zit zelfs al standaard in een set)

Je kan dan een aantal dingen doen om handig te frezen, maar het belangrijkst is om een mooie rechte geleider (bv een balk) te nemen en daar langs te frezen. (de leg je uiteraard op het stuk hout wat gefreest moet worden en zet je vast met lijmklemmen oid)

Je kan ook het materiaal nemen als geleider (en dan de metalen geleider van je frees gebruiken), maar dat werkt veel minder goed.

Als je eenmaal de diepte hebt ingesteld en goed hebt bekeken of de 45graden hoek daadwerkelijk klopt, kan je gaan :)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik heb voorlopig alleen een offerte gevraagd voor gezaagd materiaal, dus ik zit nog nergens aan vast.

ik vind zo op de foto de Afrormosia heel mooi! de redenen dat ik voor kersen koos zijn de kleur, niet te donker, niet te licht, een duidelijke nerf, mooie tekening, en de zwarte nextel units steken er mooi tegen af. de Afrormosia lijkt me een mooi alternatief!

ik vermoed dat bart het fineer idee bedoelt, eerst een kast van dunner mdf bouwen en dan bekleden met dikke plakken echt hout.
ik wil er geen randen aan die zo scherp zjn dat je je vingers en aan opensnijdt, een beetje kops materiaal is dus ook wat mij betreft geen bezwaar.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Achso. Dan lijkt het mij een stuk meer foolproof om een stuk hout onder het hardhout te lijmen/spijkeren/schroeven/klemmen en dan gewoon te frezen met een 45'-frees met een geleidewieltje eronder. (Ik dacht dat je dat bedoelde met kogelgeleider).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

BOVEN het harthouten stuk :)
(je freesmachine zit toch aan de bovenkant van je werk ??? )

sja het enige nadeel zit in jezelf, rustig aan frezen, niet te snel willen en goed opletten.
En uiteraard aan je geleider, die moet wel goed recht zijn, maar als je de rest van je hout van de zagerij krijgt, dan heb je dat sowieso al.


Kan voor de rest niet veel fout aan gaan hoor.

Uiteraard werkt een tafelzaag die haaks kan zagen beter.
Mits (ook) goed strak langs de geleider geduwd.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

anonamemouse schreef:
ik heb voorlopig alleen een offerte gevraagd voor gezaagd materiaal, dus ik zit nog nergens aan vast.

ik vind zo op de foto de Afrormosia heel mooi! de redenen dat ik voor kersen koos zijn de kleur, niet te donker, niet te licht, een duidelijke nerf, mooie tekening, en de zwarte nextel units steken er mooi tegen af. de Afrormosia lijkt me een mooi alternatief!

ik vermoed dat bart het fineer idee bedoelt, eerst een kast van dunner mdf bouwen en dan bekleden met dikke plakken echt hout.
ik wil er geen randen aan die zo scherp zjn dat je je vingers en aan opensnijdt, een beetje kops materiaal is dus ook wat mij betreft geen bezwaar.
Net zoals kersen wordt het Afrormosia ook wat donkerder nog. Even de vergelijking trekken (vind je misschien wel interessant).

Dimensies van de boom:
Afrormosia: Tot 50 m hoge boom, meestal 30-45 m hoog, met een takvrije, soms onregelmatig gevormde, meestal rechte stam van 15-20 m. Diameter 0,80-1,60 m.
Kersen: Hoogte 18-25 m, takvrije stam tot 6 m lang, diameter 0,6-0,8 m.
Hierdoor is Kersen al prijziger, omdat er veel meer bomen gekapt moeten worden.

Nerf:
Afrormosia: Fijn
Kersen: Fijn
Gelukkig verschilt dat dus niet zoveel.

Werken:
Afrormosia: Gering.
Kersen: Middelmatig.
Dat is wat mij betreft een plusje voor Afrormosia.

Volumieke massa:
Aformosia: (640-)700 (-800) kg/m³ bij 12% vochtgehalte, vers 1050-1200 kg/m³.
Kersen: (550-)620 (-800) kg/m³ bij 12% vochtgehalte, vers 700-950 kg/m³. Amerikaans Kersen is nog wat lichter van gewicht.
Het zijn allebei geen gewichtsmonsters, maar Afrormosia is toch een tikkie zwaarder.

Drogen:
Afrormosia: Droogt langzaam, met weinig gevaar voor scheuren en vervorming.
Kersen: Droogt matig snel, met een sterke neiging tot vervormen.
Auw! :!:

Lijmen:
Afrormosia: Goed.
Kersen: Goed.

Duurzaamheid:
Aformosia: Schimmels 1-2. Termieten D. Marineboorders M.
Kersen: Schimmels 3.
Wederom zegeviert Afrormosia over Kersen.

Enige nadelen bij Afrormosia zijn de volgende:
Tijdens de bewerking is een goede afzuiging noodzakelijk. Zaagsel en stof, maar ook splinters kunnen ontsteking van de huid veroorzaken. Er zijn gevallen bekend dat inademing van schuursel tot maagkramp en verlammingsverschijnselen leidde. Deze soort staat op de CITES lijst II, van zeldzame of met uitsterven bedreigde planten.

Info credits gaan naar www.houtinfo.nl (= hout vademecum)

@B_force: nee, ONDER. Of zit jouw geleidewieltje bij je 45'-frees soms boven je snijvlak? :roll:
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Deze soort staat op de CITES lijst II, van zeldzame of met uitsterven bedreigde planten.
Dus; NIET gebruiken !!
[-X =; [-X
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

De kast, met zijn facetten, is zo ontworpen dat deze zich graag laat bouwen uit 26mm dik massief natuurvriendelijk FSC hout, dus geen 2 of meer lagensysteem.

Of je moet later strookjes fineer gaan plakken van exact dezelfde tekening en kleur.

Je kunt hem ook erg goed maken van mdf 18+8mm en dan geheel in een kleur af te werken.

Dus je moet een keuze maken wat je wilt.


Maar ik ben ZEER benieuwd naar de offerte :D .
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

HoMeR schreef:
Dus; NIET gebruiken !!
[-X =; [-X
Waarom precies niet? In tegenstelling tot kersen is er dan ook maar heel weinig te koop van Afrormosia. De handel is namelijk gereguleerd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

HoMeR schreef:
Deze soort staat op de CITES lijst II, van zeldzame of met uitsterven bedreigde planten.
Dus; NIET gebruiken !!
[-X =; [-X
uhm... per dag sterven er twee levensvormen uit. dat zijn dus zowel planten als dieren. als het op de cites 2 lijst staat (die bijzonder mager is, 90% van alle bedreigde soorten zal er nooit op te vinden zijn) is die aanwezigheid absoluut geen garantie dat het inderdaad niet zal verdwijnen.

en... als ik het mooi vind dan heeft de lijst toch echt pech...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”