Tri-Nextel
Moderator: Beheerdersteam
Ok Menno,
Hierbij de Final tekeningen for construction.
Kijk er goed naar en denk er over na hoe je het e.e.a. inelkaar gaat steken en in welke volgorde.
Als je achter de afmetingen van de platen bent, gaan we een zaagplan maken, of de zager moet al met een voorstel komen.
Vooralsnog is dit relatief eenvoudig te bouwen.
Hierbij de Final tekeningen for construction.
Kijk er goed naar en denk er over na hoe je het e.e.a. inelkaar gaat steken en in welke volgorde.
Als je achter de afmetingen van de platen bent, gaan we een zaagplan maken, of de zager moet al met een voorstel komen.
Vooralsnog is dit relatief eenvoudig te bouwen.
- Bijlagen
-
- Tri-Nextel Model (2).pdf
- (54.15 KiB) 134 keer gedownload
-
- Tri-Nextel Model (1).pdf
- (30.44 KiB) 224 keer gedownload
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ack... ik ontdek zojuist een gruwelijke fout... er zitten 6 schroefgaatjes in deze tweeters, en niet vier zoals op de tekening... ik ben bang dat we opnieuw moeten beginnen...
ik zal deze week bij de zager langsgaan om te kijken hoe groot de panelen daar zijn, zodra ik meer informatie heb meld ik mij weer!
ik heb nu wel enorm de bouwkriebels... 
ik zal deze week bij de zager langsgaan om te kijken hoe groot de panelen daar zijn, zodra ik meer informatie heb meld ik mij weer!
CODE: Selecteer alles
materiaal per kast
buitenzijde, werkblad paneel 26 mm dik
aant hoog breed verstek
baffle: 1 x 1100 x 310 mm 1 x 45.0 gr
achterpaneel: 1 x 1100 x 258 mm
zijpaneel woofer: 2 x 704.5 x 354 mm 1 x 22.5 gr
schuine vlak: 2 x 84.5 x 354 mm 2 x 22.5 gr (+ hoek frezen)
zijpaneel hoogmid brd: 2 x 354 x 328 mm 1 x 22.5 gr
zijpaneel hoogmid sml: 2 x 370 x 209 mm 2 x 45.0 gr
top: 1 x 154 x 328 mm
intern, mdf 18 mm dik
bodem: 2 x 328 x 258 mm
bracing br prt: 1 x 370.5 x 258 mm
tweeter comp: 2 x 102 x 154 mm
mid comp: 2 x 344 x 154 mm 2 x 15.0 gr
Laatst gewijzigd door anonamemouse op zo 17 feb 2008, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
En de ontbrekende schuine maten die je nog onbekend waren.
Tevens een update.
En nu bouwen met die handel
.
Tevens een update.
En nu bouwen met die handel
- Bijlagen
-
- Tri-Nextel Model (1).pdf
- (20.16 KiB) 182 keer gedownload
-
- Tri-Nextel Model (2).pdf
- (48.66 KiB) 150 keer gedownload
-
- Tri-Nextel Model (1).pdf
- (37.28 KiB) 177 keer gedownload
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Kijk wel uit, als het panelen zijn die uit 1 stuk zijn gezaagd, is de kans erg groot dat de panelen erg snel krom trekken.
Bij samengestelde panelen, waarbij de nerf van elk latje het tegenovergestelde is, is dit nagenoeg uitgesloten.
De prijs zal hoger zijn dan alle units bijelkaar
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd wat mijn bedoeling was... dus ik hoop dat het goed gaat.Hondasnl schreef:Ziet er inderdaad erg mooi uit.
Kijk wel uit, als het panelen zijn die uit 1 stuk zijn gezaagd, is de kans erg groot dat de panelen erg snel krom trekken.
Bij samengestelde panelen, waarbij de nerf van elk latje het tegenovergestelde is, is dit nagenoeg uitgesloten.
De prijs zal hoger zijn dan alle units bijelkaar(schat ik).
de dame daar had het ook nog over 18 mm mdf met een dikke laag eroverheen, is wellicht ook nog een interessante optie. dan moet ik alleen wel uitkijken dat alle randjes en zo ook gefineerd zijn. gelukkig zitten er nergens ronde kanten aan.
als het inderdaad zo duur gaat worden ga ik toch voor wat minder prijzig...
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Let op met kersen, want het is een houtsoort die scheurt waar je bijstaat (min of meer). Het werkt gewoon vrij fors. Bovendien is de prijs hoog omdat het een kleine boom is.
Wat redelijk op kersen lijkt maar wel heel sterk en redelijk werkvrij is zijn de houtsoorten Afzelia en Afrormosia. Ik kom er nog op terug.
Wat redelijk op kersen lijkt maar wel heel sterk en redelijk werkvrij is zijn de houtsoorten Afzelia en Afrormosia. Ik kom er nog op terug.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
hmm... da's 2x niet zo tof... ook een beetje vreemd dat ze me daar vertelden dat kersen een lekker stevige soort is die niet veel werkt.Interficior schreef:Let op met kersen, want het is een houtsoort die scheurt waar je bijstaat (min of meer). Het werkt gewoon vrij fors. Bovendien is de prijs hoog omdat het een kleine boom is.
en als ik het volgens de sandwich methode doe? dus 8 mm kersen op 18 mm mdf? zit ik alleen wel weer met het afwerken van de hoekjes en randjes...
graag!Interficior schreef:Wat redelijk op kersen lijkt maar wel heel sterk en redelijk werkvrij is zijn de houtsoorten Afzelia en Afrormosia. Ik kom er nog op terug.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Het werkt middelmatig. Dus niet veel. Maar je wilt liefst een houtsoort met een geringe werking. Wat vooral met kersen zo is dat het een sterke neiging heeft tot vervorming bij het drogen.anonamemouse schreef:hmm... da's 2x niet zo tof... ook een beetje vreemd dat ze me daar vertelden dat kersen een lekker stevige soort is die niet veel werkt.
Sowieso zorgen dat je MDF dikker is dan de toplaag die aan werken onderhevig is. Liefst dan ook nog vastzetten (niet met ijzer of messing, dan wordt je kersen grijs).en als ik het volgens de sandwich methode doe? dus 8 mm kersen op 18 mm mdf? zit ik alleen wel weer met het afwerken van de hoekjes en randjes...
Ik heb even wat fotootjes genomen van wat houtsoorten om je een idee te geven.graag!



Nu heb ik de planken van Afrormosia en Afzelia 'met water behandeld' dus die krijgen een wat diepere kleur. Het ligt er namelijk ook aan wat voor kersen jij bedoelt, immers elke boom is verschillend.
De andere planken zitten in de olie met waxolie (met uitzondering van de bubinga, die zit alleen in de waxolie (had ik niet moeten doen).
Bart: hoe doe je dat dan? En tropisch hardhout is geen MDF, je moet rekening houden met eventueel inspringsel; voorzichtigheid is geboden.
Zelf zie je dat ik gebruik maak van parket. Dit heeft een aantal voordelen:
1: Je betaalt niet per vierkante meter, maar gewoon voor wat je hebt. Dus als je een klein kastje wilt maken dan ben je 10 euro kwijt bijvoorbeeld.
2: Het is dun, dus het werkt weinig.
3: Het is smal, dus het werkt weinig.
4: Het ligt al minimaal 3 jaar gedroogd, dus het werkt weinig.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
snap je niet helemaal, maargoed.
Er zijn gewoon 45 graden frezen te koop (zit zelfs al standaard in een set)
Je kan dan een aantal dingen doen om handig te frezen, maar het belangrijkst is om een mooie rechte geleider (bv een balk) te nemen en daar langs te frezen. (de leg je uiteraard op het stuk hout wat gefreest moet worden en zet je vast met lijmklemmen oid)
Je kan ook het materiaal nemen als geleider (en dan de metalen geleider van je frees gebruiken), maar dat werkt veel minder goed.
Als je eenmaal de diepte hebt ingesteld en goed hebt bekeken of de 45graden hoek daadwerkelijk klopt, kan je gaan
Er zijn gewoon 45 graden frezen te koop (zit zelfs al standaard in een set)
Je kan dan een aantal dingen doen om handig te frezen, maar het belangrijkst is om een mooie rechte geleider (bv een balk) te nemen en daar langs te frezen. (de leg je uiteraard op het stuk hout wat gefreest moet worden en zet je vast met lijmklemmen oid)
Je kan ook het materiaal nemen als geleider (en dan de metalen geleider van je frees gebruiken), maar dat werkt veel minder goed.
Als je eenmaal de diepte hebt ingesteld en goed hebt bekeken of de 45graden hoek daadwerkelijk klopt, kan je gaan
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ik heb voorlopig alleen een offerte gevraagd voor gezaagd materiaal, dus ik zit nog nergens aan vast.
ik vind zo op de foto de Afrormosia heel mooi! de redenen dat ik voor kersen koos zijn de kleur, niet te donker, niet te licht, een duidelijke nerf, mooie tekening, en de zwarte nextel units steken er mooi tegen af. de Afrormosia lijkt me een mooi alternatief!
ik vermoed dat bart het fineer idee bedoelt, eerst een kast van dunner mdf bouwen en dan bekleden met dikke plakken echt hout.
ik wil er geen randen aan die zo scherp zjn dat je je vingers en aan opensnijdt, een beetje kops materiaal is dus ook wat mij betreft geen bezwaar.
ik vind zo op de foto de Afrormosia heel mooi! de redenen dat ik voor kersen koos zijn de kleur, niet te donker, niet te licht, een duidelijke nerf, mooie tekening, en de zwarte nextel units steken er mooi tegen af. de Afrormosia lijkt me een mooi alternatief!
ik vermoed dat bart het fineer idee bedoelt, eerst een kast van dunner mdf bouwen en dan bekleden met dikke plakken echt hout.
ik wil er geen randen aan die zo scherp zjn dat je je vingers en aan opensnijdt, een beetje kops materiaal is dus ook wat mij betreft geen bezwaar.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
BOVEN het harthouten stuk 
(je freesmachine zit toch aan de bovenkant van je werk ??? )
sja het enige nadeel zit in jezelf, rustig aan frezen, niet te snel willen en goed opletten.
En uiteraard aan je geleider, die moet wel goed recht zijn, maar als je de rest van je hout van de zagerij krijgt, dan heb je dat sowieso al.
Kan voor de rest niet veel fout aan gaan hoor.
Uiteraard werkt een tafelzaag die haaks kan zagen beter.
Mits (ook) goed strak langs de geleider geduwd.
(je freesmachine zit toch aan de bovenkant van je werk ??? )
sja het enige nadeel zit in jezelf, rustig aan frezen, niet te snel willen en goed opletten.
En uiteraard aan je geleider, die moet wel goed recht zijn, maar als je de rest van je hout van de zagerij krijgt, dan heb je dat sowieso al.
Kan voor de rest niet veel fout aan gaan hoor.
Uiteraard werkt een tafelzaag die haaks kan zagen beter.
Mits (ook) goed strak langs de geleider geduwd.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Net zoals kersen wordt het Afrormosia ook wat donkerder nog. Even de vergelijking trekken (vind je misschien wel interessant).anonamemouse schreef:ik heb voorlopig alleen een offerte gevraagd voor gezaagd materiaal, dus ik zit nog nergens aan vast.
ik vind zo op de foto de Afrormosia heel mooi! de redenen dat ik voor kersen koos zijn de kleur, niet te donker, niet te licht, een duidelijke nerf, mooie tekening, en de zwarte nextel units steken er mooi tegen af. de Afrormosia lijkt me een mooi alternatief!
ik vermoed dat bart het fineer idee bedoelt, eerst een kast van dunner mdf bouwen en dan bekleden met dikke plakken echt hout.
ik wil er geen randen aan die zo scherp zjn dat je je vingers en aan opensnijdt, een beetje kops materiaal is dus ook wat mij betreft geen bezwaar.
Dimensies van de boom:
Afrormosia: Tot 50 m hoge boom, meestal 30-45 m hoog, met een takvrije, soms onregelmatig gevormde, meestal rechte stam van 15-20 m. Diameter 0,80-1,60 m.
Kersen: Hoogte 18-25 m, takvrije stam tot 6 m lang, diameter 0,6-0,8 m.
Hierdoor is Kersen al prijziger, omdat er veel meer bomen gekapt moeten worden.
Nerf:
Afrormosia: Fijn
Kersen: Fijn
Gelukkig verschilt dat dus niet zoveel.
Werken:
Afrormosia: Gering.
Kersen: Middelmatig.
Dat is wat mij betreft een plusje voor Afrormosia.
Volumieke massa:
Aformosia: (640-)700 (-800) kg/m³ bij 12% vochtgehalte, vers 1050-1200 kg/m³.
Kersen: (550-)620 (-800) kg/m³ bij 12% vochtgehalte, vers 700-950 kg/m³. Amerikaans Kersen is nog wat lichter van gewicht.
Het zijn allebei geen gewichtsmonsters, maar Afrormosia is toch een tikkie zwaarder.
Drogen:
Afrormosia: Droogt langzaam, met weinig gevaar voor scheuren en vervorming.
Kersen: Droogt matig snel, met een sterke neiging tot vervormen.
Auw!
Lijmen:
Afrormosia: Goed.
Kersen: Goed.
Duurzaamheid:
Aformosia: Schimmels 1-2. Termieten D. Marineboorders M.
Kersen: Schimmels 3.
Wederom zegeviert Afrormosia over Kersen.
Enige nadelen bij Afrormosia zijn de volgende:
Tijdens de bewerking is een goede afzuiging noodzakelijk. Zaagsel en stof, maar ook splinters kunnen ontsteking van de huid veroorzaken. Er zijn gevallen bekend dat inademing van schuursel tot maagkramp en verlammingsverschijnselen leidde. Deze soort staat op de CITES lijst II, van zeldzame of met uitsterven bedreigde planten.
Info credits gaan naar www.houtinfo.nl (= hout vademecum)
@B_force: nee, ONDER. Of zit jouw geleidewieltje bij je 45'-frees soms boven je snijvlak?
De kast, met zijn facetten, is zo ontworpen dat deze zich graag laat bouwen uit 26mm dik massief natuurvriendelijk FSC hout, dus geen 2 of meer lagensysteem.
Of je moet later strookjes fineer gaan plakken van exact dezelfde tekening en kleur.
Je kunt hem ook erg goed maken van mdf 18+8mm en dan geheel in een kleur af te werken.
Dus je moet een keuze maken wat je wilt.
Maar ik ben ZEER benieuwd naar de offerte
.
Of je moet later strookjes fineer gaan plakken van exact dezelfde tekening en kleur.
Je kunt hem ook erg goed maken van mdf 18+8mm en dan geheel in een kleur af te werken.
Dus je moet een keuze maken wat je wilt.
Maar ik ben ZEER benieuwd naar de offerte
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
uhm... per dag sterven er twee levensvormen uit. dat zijn dus zowel planten als dieren. als het op de cites 2 lijst staat (die bijzonder mager is, 90% van alle bedreigde soorten zal er nooit op te vinden zijn) is die aanwezigheid absoluut geen garantie dat het inderdaad niet zal verdwijnen.HoMeR schreef:Dus; NIET gebruiken !!Deze soort staat op de CITES lijst II, van zeldzame of met uitsterven bedreigde planten.
![]()
![]()
en... als ik het mooi vind dan heeft de lijst toch echt pech...


