Basisbreedte regeling

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Basisbreedte regeling

Bericht door Jacob »

Veel stereo opnames zijn zo gemixt dat een of meer instrumenten slechts uit de linker of de rechter speaker komen. Een extreme vorm hiervan is het zgn ping-pong stereo. Dit kan hinderlijk zijn omdat de betreffende speaker dan duidelijk in het geluidsbeeld verschijnt, waardoor de illusie dat de scene zich tussen (en achter) de speakers bevind wordt verstoord. Dit speelt m.n. als de speakers wat verder van de wand staan.

Vroeger hadden sommige versterkers een basisbreedte regeling (ik dacht bij Philips), een zeer eenvoudig circuitje trouwens.
Ik vraag mij af of hiermee de breedte van het stereobeeld zodanig kan worden verkleind opdat ook die ping-pong geluiden dan niet uit, maar tussen de speakers terechtkomen en dan mogelijk minder verstorend werken.

Wie heeft ervaring met deze toepassing van basisbreedte regeling ?

PS: ik heb maar gegokt dat het onderwerp in dit subforum thuis hoort.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ds23man »

Misschien was het wel de bedoeling van de artiest in de productie....
Je speakeropstelling staat daar verder los van.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door Kappa7 »

Dat is met wat weerstanden prima op te lossen.
Je gaat dan namelijk de kanaalscheiding kleiner maken.
Ik heb daar wel al voorbeelden van gehoord en kan erg overtuigend klinken.
De waardes van de weerstanden is dan afhankelijk van de mate van koppeling je tussen beide kanalen wil hebben.
Je krijgt dan een weerstand naar aarde op beide kanalen en daartussen een 3e weerstand.
Als je die weerstand regelbaar maakt kan je de mate van koppeling regelen.
Dit is allemaal wel op lijn niveau.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door OWC »

ds23man schreef: do 11 aug 2022, 17:07
Misschien was het wel de bedoeling van de artiest in de productie....
Je speakeropstelling staat daar verder los van.
Misschien, maar dat betekent nog niet dat de luisteraar het hoeft te waarderen? ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ray5150 »

Er staat me bij dat Elektuur / Elex daar wel eens een schakeling voor gepubliceerd heeft.
Zal wel eens zoeken in mijn archiefje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ray5150 »

Hoppa, uit de Elex van Februari 1987 :
Stereo basis breedte regeling.pdf
(4.65 MiB) 88 keer gedownload
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door Jacob »

Bedankt voor het uitgebreide verhaal.
Helaas wordt niet aangegeven of, en in welke mate, basisbreedte reductie de problemen die optreden bij ping-pong gemixte muziek kan verminderen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ray5150 »

Geef eens een voorbeeld van ping-pong gemixte muziek ?
Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door pappaleo »

Welcome to the machine - Pink Floyd ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door OWC »

ray5150 schreef: vr 12 aug 2022, 16:35
Geef eens een voorbeeld van ping-pong gemixte muziek ?
Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen...
Bijna alles in de jaren 60 en being jaren 70 zo ongeveer? :lol:
Men was zo ongeveer enkel in staat om enkel te hard-pannen naar links of naar rechts.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ds23man »

Pak de eerste stereo opnames van de Beatles er maar bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ray5150 »

Ja klopt, maar dat is hard naar links of rechts gepanned.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ds23man »

Of pak het hele oeuvre van Yellow er maar eens bij.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door beijert »

Ik weet niet welke maar er was een Jimmy Hendrix nummer die mij mateloos irriteerde om die reden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Basisbreedte regeling

Bericht door ds23man »

Wie? Jimmy Hendrix? Wie luistert daar nog naar? Valt bij mij onder dezelfde categorie als Zappa.... :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”