Basisbreedte regeling
Moderator: Beheerdersteam
Basisbreedte regeling
Veel stereo opnames zijn zo gemixt dat een of meer instrumenten slechts uit de linker of de rechter speaker komen. Een extreme vorm hiervan is het zgn ping-pong stereo. Dit kan hinderlijk zijn omdat de betreffende speaker dan duidelijk in het geluidsbeeld verschijnt, waardoor de illusie dat de scene zich tussen (en achter) de speakers bevind wordt verstoord. Dit speelt m.n. als de speakers wat verder van de wand staan.
Vroeger hadden sommige versterkers een basisbreedte regeling (ik dacht bij Philips), een zeer eenvoudig circuitje trouwens.
Ik vraag mij af of hiermee de breedte van het stereobeeld zodanig kan worden verkleind opdat ook die ping-pong geluiden dan niet uit, maar tussen de speakers terechtkomen en dan mogelijk minder verstorend werken.
Wie heeft ervaring met deze toepassing van basisbreedte regeling ?
PS: ik heb maar gegokt dat het onderwerp in dit subforum thuis hoort.
Vroeger hadden sommige versterkers een basisbreedte regeling (ik dacht bij Philips), een zeer eenvoudig circuitje trouwens.
Ik vraag mij af of hiermee de breedte van het stereobeeld zodanig kan worden verkleind opdat ook die ping-pong geluiden dan niet uit, maar tussen de speakers terechtkomen en dan mogelijk minder verstorend werken.
Wie heeft ervaring met deze toepassing van basisbreedte regeling ?
PS: ik heb maar gegokt dat het onderwerp in dit subforum thuis hoort.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Basisbreedte regeling
Misschien was het wel de bedoeling van de artiest in de productie....
Je speakeropstelling staat daar verder los van.
Je speakeropstelling staat daar verder los van.
Re: Basisbreedte regeling
Dat is met wat weerstanden prima op te lossen.
Je gaat dan namelijk de kanaalscheiding kleiner maken.
Ik heb daar wel al voorbeelden van gehoord en kan erg overtuigend klinken.
De waardes van de weerstanden is dan afhankelijk van de mate van koppeling je tussen beide kanalen wil hebben.
Je krijgt dan een weerstand naar aarde op beide kanalen en daartussen een 3e weerstand.
Als je die weerstand regelbaar maakt kan je de mate van koppeling regelen.
Dit is allemaal wel op lijn niveau.
Je gaat dan namelijk de kanaalscheiding kleiner maken.
Ik heb daar wel al voorbeelden van gehoord en kan erg overtuigend klinken.
De waardes van de weerstanden is dan afhankelijk van de mate van koppeling je tussen beide kanalen wil hebben.
Je krijgt dan een weerstand naar aarde op beide kanalen en daartussen een 3e weerstand.
Als je die weerstand regelbaar maakt kan je de mate van koppeling regelen.
Dit is allemaal wel op lijn niveau.
Re: Basisbreedte regeling
Er staat me bij dat Elektuur / Elex daar wel eens een schakeling voor gepubliceerd heeft.
Zal wel eens zoeken in mijn archiefje.
Zal wel eens zoeken in mijn archiefje.
Re: Basisbreedte regeling
Bedankt voor het uitgebreide verhaal.
Helaas wordt niet aangegeven of, en in welke mate, basisbreedte reductie de problemen die optreden bij ping-pong gemixte muziek kan verminderen.
Helaas wordt niet aangegeven of, en in welke mate, basisbreedte reductie de problemen die optreden bij ping-pong gemixte muziek kan verminderen.
Re: Basisbreedte regeling
Geef eens een voorbeeld van ping-pong gemixte muziek ?
Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen...
Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen...
Re: Basisbreedte regeling
Ik weet niet welke maar er was een Jimmy Hendrix nummer die mij mateloos irriteerde om die reden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Basisbreedte regeling
Wie? Jimmy Hendrix? Wie luistert daar nog naar? Valt bij mij onder dezelfde categorie als Zappa.... 
