Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Zie niks vreemds in layout, misschien relais 180 graden draaien? Ben je die kruising kwijt. Geen noodzaak. Hoe ver zit je daar onderaan van de board outline af? 0.5mm minimaal is wenselijk, zal het vermoedelijk ook wel zijn.
Diode over de spoel van het relais? Of zit er 1 in het relais zelf.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Ja, ik ga eens proberen om capacitieve sensoren (diy stile) te maken: sandwich van helder of lichtgrijs PMMA, masker met de belijning van de velden en de sensoren (maar dan ook nog de verlichting daarachter etc etc).
Dat relais pas ik nog aan. Draai 'm niet om maar gebruik het andere contactpaartje.
Ja, blijven ongeveer 1mm van de rand.
Diode bij relais: de connector gaat naar een controller bordje met een uC die alles schakelt en daar zet ik dan een ULN2803 neer die ook voor andere dingen te schakelen gebruikt wordt (LED's voor verlichting front, 2 relais (inschakelen en uitgang) op het bordje met de TPA6120. In de ULN2803 zitten al de vrijloopdioden.
Dat relais pas ik nog aan. Draai 'm niet om maar gebruik het andere contactpaartje.
Ja, blijven ongeveer 1mm van de rand.
Diode bij relais: de connector gaat naar een controller bordje met een uC die alles schakelt en daar zet ik dan een ULN2803 neer die ook voor andere dingen te schakelen gebruikt wordt (LED's voor verlichting front, 2 relais (inschakelen en uitgang) op het bordje met de TPA6120. In de ULN2803 zitten al de vrijloopdioden.
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 20 dec 2021, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Welk schema hoort hier nu bij?
Is de kruipafstand tussen de 230 V en het massavlak wel voldoende? (Minstens 3 mm met of 6 mm zonder randaarde.)
Een printfabrikant zal het prettig vinden als je op de plaatsen waar dat veilig kan ook kopervlakken op de voorkant aanbrengt, onder andere om kromtrekken te voorkomen.
Is de kruipafstand tussen de 230 V en het massavlak wel voldoende? (Minstens 3 mm met of 6 mm zonder randaarde.)
Een printfabrikant zal het prettig vinden als je op de plaatsen waar dat veilig kan ook kopervlakken op de voorkant aanbrengt, onder andere om kromtrekken te voorkomen.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Relais aangepast, 5V voeding van de RPI naar de top player.
Nog een paar veranderingen rondom de connector gedaan. Iets meer pennen zodat ik een paar extra GPIO vanuit de RPI al op de connector heb zitten voor mogelijk nog wat aanpassingen in de toekomst (I2C en SPI zitten er ook al op).
Nog een paar veranderingen rondom de connector gedaan. Iets meer pennen zodat ik een paar extra GPIO vanuit de RPI al op de connector heb zitten voor mogelijk nog wat aanpassingen in de toekomst (I2C en SPI zitten er ook al op).
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Ja, ruimte bij 230V is voldoende (10mm)MarcelvdG schreef: ↑ma 20 dec 2021, 21:58Welk schema hoort hier nu bij?
Is de kruipafstand tussen de 230 V en het massavlak wel voldoende? (Minstens 3 mm met of 6 mm zonder randaarde.)
Een printfabrikant zal het prettig vinden als je op de plaatsen waar dat veilig kan ook kopervlakken op de voorkant aanbrengt, onder andere om kromtrekken te voorkomen.
Kopervlakken: okido, dank voor de tip.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Heel gaaf, die capacitieve switches/sensoren. Ook al eens over gedacht, nooit echt wat mee gedaan helaas.
Ja die ULN's ken ik, ik gebruik in mijn ZBA CA het kleine broertje, ULN2004 om de ingangsselectie relais mee aan te sturen, daar zitten inderdaad diodes in. Misschien dat het wel handiger zou zijn dan de ULN wat dichter bij het relais te hebben staan. De inductiespanning die kan ontstaan bij het uitschakelen van het relais kan echt fors zijn, die wappert dan eerst je bord over voor 'ie bij de ULN is. Of toch een diode vlakbij het relais plaatsen.
Ja die ULN's ken ik, ik gebruik in mijn ZBA CA het kleine broertje, ULN2004 om de ingangsselectie relais mee aan te sturen, daar zitten inderdaad diodes in. Misschien dat het wel handiger zou zijn dan de ULN wat dichter bij het relais te hebben staan. De inductiespanning die kan ontstaan bij het uitschakelen van het relais kan echt fors zijn, die wappert dan eerst je bord over voor 'ie bij de ULN is. Of toch een diode vlakbij het relais plaatsen.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Ja zat ook al te denken of dat zonder lokale vrijloop diode slim is. Ik dacht, ik zeg eens niks....kijken of iemand het opvalt. Diode kost geen ruimte en plak ik er nog wel bij.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Hoe dichter die diode bij de relay hoe beter.
Anders moet die hele hoge transient door je kabels en connectors heen.
Ik weet niet op welke spanning de relay werkt, maar die transient kan evt max toelaatbare spanning van headers overschrijden.
Hoewel ik denk dat het wel mee zo vallen (uit m'n hoofd is die ergens rond de 1-1,5kV en iets van 200-250V continu)
Niks raars aan de print, behalve dat paar banen heen en weer terug gaan wat niet perse hoeft.
Had dan eerder een nul ohm oid gebruikt om zo grounvlak heel te houden.
Maar dat is echt ook allemaal spijkers op laagwater.
Zolang het werkt is het allemaal wel best lol
Daarnaast had ik de print binnen 100x100mm gehouden, dat scheelt een hoop qua kosten.
Als je het zelf gaat maken, maakt dat natuurlijk niet uit.
Anders moet die hele hoge transient door je kabels en connectors heen.
Ik weet niet op welke spanning de relay werkt, maar die transient kan evt max toelaatbare spanning van headers overschrijden.
Hoewel ik denk dat het wel mee zo vallen (uit m'n hoofd is die ergens rond de 1-1,5kV en iets van 200-250V continu)
Niks raars aan de print, behalve dat paar banen heen en weer terug gaan wat niet perse hoeft.
Had dan eerder een nul ohm oid gebruikt om zo grounvlak heel te houden.
Maar dat is echt ook allemaal spijkers op laagwater.
Zolang het werkt is het allemaal wel best lol
Daarnaast had ik de print binnen 100x100mm gehouden, dat scheelt een hoop qua kosten.
Als je het zelf gaat maken, maakt dat natuurlijk niet uit.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Cap sensor, zijn wel aardige ic's voor te vinden bij o.a. Microchip. Alleen de vraag wat leverbaar is, want dat is bedroevend. Zoiets als een AT42QT1010 (of andere uit deze serie) lijkt veelal uitverkocht.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Verontschuldigingen voor de trage reactie en misschien is het hele schema niet meer van toepassing, maar ik betwijfel of de isolatie van het relais eigenlijk wel voldoende is om de netspanning te schakelen. Als ik bladzijde 3 van de datasheet goed begrijp, https://nl.mouser.com/datasheet/2/212/1 ... 104574.pdf , dan is het relais niet geschikt voor het schakelen van netspanning als de netspanning meer dan 125 V is. Bij de versie met een dubbele spoel zitten de aansluitingen van de tweede spoel op een hartafstand van 2,54 mm van de contacten, dus ga je nooit 3 mm kruipafstand halen. Daarnaast heb je natuurlijk heel goede isolatie tussen de twee stellen contacten nodig omdat je met een stel de netspanning en met het andere de 5 V wilt schakelen.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Ja, enkele sporen moet ik nog eens nalopen, kan beter, is zeg maar revisie 0OWC schreef: ↑ma 20 dec 2021, 22:10Niks raars aan de print, behalve dat paar banen heen en weer terug gaan wat niet perse hoeft.
Had dan eerder een nul ohm oid gebruikt om zo grounvlak heel te houden.
Maar dat is echt ook allemaal spijkers op laagwater.
Zolang het werkt is het allemaal wel best lol
Daarnaast had ik de print binnen 100x100mm gehouden, dat scheelt een hoop qua kosten.
Als je het zelf gaat maken, maakt dat natuurlijk niet uit.
Kosten: niet gemerkt als ik bij de heren van JLCPCB kijk, print van 7x17cm: 5 stuks, 8 euro.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Een collega van mij heeft heel veel werk gedaan met cap sensoren.
Je kunt het altijd anders nog direct via een Arduino/Rasp Pi doen, dan werkt meestal best wel aardig.
Vroeger weleens mee gewerkt voor wat escape rooms.
Anders zelf een oscillator maken, kan ook altijd nog.
Die samplen of eerst door RC filter gooien ofzo
Je kunt het altijd anders nog direct via een Arduino/Rasp Pi doen, dan werkt meestal best wel aardig.
Vroeger weleens mee gewerkt voor wat escape rooms.
Anders zelf een oscillator maken, kan ook altijd nog.
Die samplen of eerst door RC filter gooien ofzo
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Gewoon op Ebay kijken en in China bestellen: B.v. https://www.google.nl/search?source=uni ... 08&dpr=0.9
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Nee, schema is aangepast, relais schakelt in de laagspanning, de voeding op deze print blijft aan en verzorgt een, verder nog niet besproken, controller van sap.MarcelvdG schreef: ↑ma 20 dec 2021, 22:19Verontschuldigingen voor de trage reactie en misschien is het hele schema niet meer van toepassing, maar ik betwijfel of de isolatie van het relais eigenlijk wel voldoende is om de netspanning te schakelen. Als ik bladzijde 3 van de datasheet goed begrijp, https://nl.mouser.com/datasheet/2/212/1 ... 104574.pdf , dan is het relais niet geschikt voor het schakelen van netspanning als de netspanning meer dan 125 V is. Bij de versie met een dubbele spoel zitten de aansluitingen van de tweede spoel op een hartafstand van 2,54 mm van de contacten, dus ga je nooit 3 mm kruipafstand halen. Daarnaast heb je natuurlijk heel goede isolatie tussen de twee stellen contacten nodig omdat je met een stel de netspanning en met het andere de 5 V wilt schakelen.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
op de controller komt een ATMEGA, denkelijk de 386 of de 32U-nog-iets, ben nog aan het denken, of ik start de AVR IDE weer op of ik flash de Arduino bootloader in de 32U en doe het verder a la Arduino/USB die kijkt dan naar de sensoren, schakelt relais, led's en geeft wat signalen terug naar de RPI (waar PiCorePlayer draait met wat extensions om LMS via GPIO te besturen).OWC schreef: ↑ma 20 dec 2021, 22:20Een collega van mij heeft heel veel werk gedaan met cap sensoren.
Je kunt het altijd anders nog direct via een Arduino/Rasp Pi doen, dan werkt meestal best wel aardig.
Vroeger weleens mee gewerkt voor wat escape rooms.
Anders zelf een oscillator maken, kan ook altijd nog.
Die samplen of eerst door RC filter gooien ofzo
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 20 dec 2021, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Bij netspanningen gaan het niet enkel om de continu spanning, maar meer over de transients.MarcelvdG schreef: ↑ma 20 dec 2021, 22:19Verontschuldigingen voor de trage reactie en misschien is het hele schema niet meer van toepassing, maar ik betwijfel of de isolatie van het relais eigenlijk wel voldoende is om de netspanning te schakelen. Als ik bladzijde 3 van de datasheet goed begrijp, https://nl.mouser.com/datasheet/2/212/1 ... 104574.pdf , dan is het relais niet geschikt voor het schakelen van netspanning als de netspanning meer dan 125 V is. Bij de versie met een dubbele spoel zitten de aansluitingen van de tweede spoel op een hartafstand van 2,54 mm van de contacten, dus ga je nooit 3 mm kruipafstand halen. Daarnaast heb je natuurlijk heel goede isolatie tussen de twee stellen contacten nodig omdat je met een stel de netspanning en met het andere de 5 V wilt schakelen.
Bij twijfel kun je gewoon een sleuf maken, dan haal je het meestal toch wel.
(maar ook niet altijd!)
In de datasheet staat; Maximum Switching Voltage - 220 VDC, 250 VAC - 2A
Dus je zou denken dat het moet kunnen.
Die andere spanningen lijken hoog genoeg voor CAT II omgeving.
Heb niet gekeken naar de afstanden trouwens.
Laatst gewijzigd door OWC op ma 20 dec 2021, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Ook nog?hsmeets schreef: ↑ma 20 dec 2021, 22:25op de controller komt een ATMEGA, denkelijk de 386 of de 32U-nog-iets, ben nog aan het denken, of ik start de AVR IDE weer op of ik flash de Arduino bootloader in de 32U en doe het verder a la Arduino/USB die kijkt dan naar de sensoren, schakelt relais, led's en geeft wat signalen terug naar de RPI (waar PiCorePlayer draait met wat extensions om LMS via GPIO te besturen).OWC schreef: ↑ma 20 dec 2021, 22:20Een collega van mij heeft heel veel werk gedaan met cap sensoren.
Je kunt het altijd anders nog direct via een Arduino/Rasp Pi doen, dan werkt meestal best wel aardig.
Vroeger weleens mee gewerkt voor wat escape rooms.
Anders zelf een oscillator maken, kan ook altijd nog.
Die samplen of eerst door RC filter gooien ofzo
Ik zie ook al een rasp pi?
Daar kun je sowieso cap sensoren mee uitlezen.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Op bladzijde 3 staat bij TUV: "Creepage and clearance of coil to contact is more than 2 mm", en dat geldt dan uitsluitend voor de versies met maar 1 spoel.
Erboven staat dat ze aan UL508 en CSA 22.2 #14 voldoen bij 125 V wisselspanning, er staat niets over 230 V wisselspanning. Ik heb overigens geen idee wat die UL- en CSA-normen precies inhouden.
Volgens bladzijde 8 kan de variant met twee spoelen een minuut lang 1 kV wisselspanning tussen spoel en contacten hebben. Voor zover ik weet moet je bij 230 V netspanning 1,5 kV wisselspanning kunnen hebben.
Maar goed, het maakt allemaal niet uit, want het relais schakelt nu 5 V of 12 V gelijkspanning.
Erboven staat dat ze aan UL508 en CSA 22.2 #14 voldoen bij 125 V wisselspanning, er staat niets over 230 V wisselspanning. Ik heb overigens geen idee wat die UL- en CSA-normen precies inhouden.
Volgens bladzijde 8 kan de variant met twee spoelen een minuut lang 1 kV wisselspanning tussen spoel en contacten hebben. Voor zover ik weet moet je bij 230 V netspanning 1,5 kV wisselspanning kunnen hebben.
Maar goed, het maakt allemaal niet uit, want het relais schakelt nu 5 V of 12 V gelijkspanning.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
voor iemand zich afvraagt waarom die connector zo'n stuk naar voren staat, dat is dus vanwege de tulp aansluitingen op het DAC bord.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Naar aanleiding van je eerdere lay-out.
Wat me ook nog even opviel is dat je tekst bij je aansluit terminal half op je bord staat.
Ik kan zo niet zien of deze op je silk layer zit maar zo valt de helft van je tekst er af.
Wat me ook nog even opviel is dat je tekst bij je aansluit terminal half op je bord staat.
Ik kan zo niet zien of deze op je silk layer zit maar zo valt de helft van je tekst er af.
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
klopt, maar ging mij vooral even om de layout van het koper, zal denkelijk nog wel wat kleine aanpassingen doen en zoiets als de silkscreen moet natuurlijk ook nog netjes gemaakt worden. De bestelling gaat vanavond nog niet de deur uit 
