Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Touch Render.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Kan dit door de beugel?
Schermafbeelding 2021-12-20 om 17.57.28.png
opklik voor groot.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Barry2001 »

hsmeets schreef: vr 17 dec 2021, 18:58
Touch Render.jpg
Nice! Capacitieve switches oid?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Barry2001 »

hsmeets schreef: ma 20 dec 2021, 18:06
Kan dit door de beugel?

Schermafbeelding 2021-12-20 om 17.57.28.png
opklik voor groot.
Zie niks vreemds in layout, misschien relais 180 graden draaien? Ben je die kruising kwijt. Geen noodzaak. Hoe ver zit je daar onderaan van de board outline af? 0.5mm minimaal is wenselijk, zal het vermoedelijk ook wel zijn.

Diode over de spoel van het relais? Of zit er 1 in het relais zelf.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Ja, ik ga eens proberen om capacitieve sensoren (diy stile) te maken: sandwich van helder of lichtgrijs PMMA, masker met de belijning van de velden en de sensoren (maar dan ook nog de verlichting daarachter etc etc).

Dat relais pas ik nog aan. Draai 'm niet om maar gebruik het andere contactpaartje.

Ja, blijven ongeveer 1mm van de rand.

Diode bij relais: de connector gaat naar een controller bordje met een uC die alles schakelt en daar zet ik dan een ULN2803 neer die ook voor andere dingen te schakelen gebruikt wordt (LED's voor verlichting front, 2 relais (inschakelen en uitgang) op het bordje met de TPA6120. In de ULN2803 zitten al de vrijloopdioden.
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 20 dec 2021, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door MarcelvdG »

Welk schema hoort hier nu bij?

Is de kruipafstand tussen de 230 V en het massavlak wel voldoende? (Minstens 3 mm met of 6 mm zonder randaarde.)

Een printfabrikant zal het prettig vinden als je op de plaatsen waar dat veilig kan ook kopervlakken op de voorkant aanbrengt, onder andere om kromtrekken te voorkomen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Relais aangepast, 5V voeding van de RPI naar de top player.

Nog een paar veranderingen rondom de connector gedaan. Iets meer pennen zodat ik een paar extra GPIO vanuit de RPI al op de connector heb zitten voor mogelijk nog wat aanpassingen in de toekomst (I2C en SPI zitten er ook al op).
Schermafbeelding 2021-12-20 om 21.54.31.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

MarcelvdG schreef: ma 20 dec 2021, 21:58
Welk schema hoort hier nu bij?

Is de kruipafstand tussen de 230 V en het massavlak wel voldoende? (Minstens 3 mm met of 6 mm zonder randaarde.)

Een printfabrikant zal het prettig vinden als je op de plaatsen waar dat veilig kan ook kopervlakken op de voorkant aanbrengt, onder andere om kromtrekken te voorkomen.
Ja, ruimte bij 230V is voldoende (10mm)

Kopervlakken: okido, dank voor de tip.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf, die capacitieve switches/sensoren. Ook al eens over gedacht, nooit echt wat mee gedaan helaas.
Ja die ULN's ken ik, ik gebruik in mijn ZBA CA het kleine broertje, ULN2004 om de ingangsselectie relais mee aan te sturen, daar zitten inderdaad diodes in. Misschien dat het wel handiger zou zijn dan de ULN wat dichter bij het relais te hebben staan. De inductiespanning die kan ontstaan bij het uitschakelen van het relais kan echt fors zijn, die wappert dan eerst je bord over voor 'ie bij de ULN is. Of toch een diode vlakbij het relais plaatsen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Ja zat ook al te denken of dat zonder lokale vrijloop diode slim is. Ik dacht, ik zeg eens niks....kijken of iemand het opvalt. Diode kost geen ruimte en plak ik er nog wel bij.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door OWC »

Hoe dichter die diode bij de relay hoe beter.
Anders moet die hele hoge transient door je kabels en connectors heen.
Ik weet niet op welke spanning de relay werkt, maar die transient kan evt max toelaatbare spanning van headers overschrijden.
Hoewel ik denk dat het wel mee zo vallen (uit m'n hoofd is die ergens rond de 1-1,5kV en iets van 200-250V continu)

Niks raars aan de print, behalve dat paar banen heen en weer terug gaan wat niet perse hoeft.
Had dan eerder een nul ohm oid gebruikt om zo grounvlak heel te houden.
Maar dat is echt ook allemaal spijkers op laagwater.
Zolang het werkt is het allemaal wel best lol

Daarnaast had ik de print binnen 100x100mm gehouden, dat scheelt een hoop qua kosten.
Als je het zelf gaat maken, maakt dat natuurlijk niet uit.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Cap sensor, zijn wel aardige ic's voor te vinden bij o.a. Microchip. Alleen de vraag wat leverbaar is, want dat is bedroevend. Zoiets als een AT42QT1010 (of andere uit deze serie) lijkt veelal uitverkocht.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door MarcelvdG »

hsmeets schreef: za 11 dec 2021, 0:15
Schermafbeelding 2021-12-10 om 23.09.07.png
Verontschuldigingen voor de trage reactie en misschien is het hele schema niet meer van toepassing, maar ik betwijfel of de isolatie van het relais eigenlijk wel voldoende is om de netspanning te schakelen. Als ik bladzijde 3 van de datasheet goed begrijp, https://nl.mouser.com/datasheet/2/212/1 ... 104574.pdf , dan is het relais niet geschikt voor het schakelen van netspanning als de netspanning meer dan 125 V is. Bij de versie met een dubbele spoel zitten de aansluitingen van de tweede spoel op een hartafstand van 2,54 mm van de contacten, dus ga je nooit 3 mm kruipafstand halen. Daarnaast heb je natuurlijk heel goede isolatie tussen de twee stellen contacten nodig omdat je met een stel de netspanning en met het andere de 5 V wilt schakelen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

OWC schreef: ma 20 dec 2021, 22:10
Niks raars aan de print, behalve dat paar banen heen en weer terug gaan wat niet perse hoeft.
Had dan eerder een nul ohm oid gebruikt om zo grounvlak heel te houden.
Maar dat is echt ook allemaal spijkers op laagwater.
Zolang het werkt is het allemaal wel best lol

Daarnaast had ik de print binnen 100x100mm gehouden, dat scheelt een hoop qua kosten.
Als je het zelf gaat maken, maakt dat natuurlijk niet uit.
Ja, enkele sporen moet ik nog eens nalopen, kan beter, is zeg maar revisie 0 :-)

Kosten: niet gemerkt als ik bij de heren van JLCPCB kijk, print van 7x17cm: 5 stuks, 8 euro.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door OWC »

Een collega van mij heeft heel veel werk gedaan met cap sensoren.

Je kunt het altijd anders nog direct via een Arduino/Rasp Pi doen, dan werkt meestal best wel aardig.
Vroeger weleens mee gewerkt voor wat escape rooms.

Anders zelf een oscillator maken, kan ook altijd nog.
Die samplen of eerst door RC filter gooien ofzo
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Gewoon op Ebay kijken en in China bestellen: B.v. https://www.google.nl/search?source=uni ... 08&dpr=0.9
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

MarcelvdG schreef: ma 20 dec 2021, 22:19
hsmeets schreef: za 11 dec 2021, 0:15
Schermafbeelding 2021-12-10 om 23.09.07.png
Verontschuldigingen voor de trage reactie en misschien is het hele schema niet meer van toepassing, maar ik betwijfel of de isolatie van het relais eigenlijk wel voldoende is om de netspanning te schakelen. Als ik bladzijde 3 van de datasheet goed begrijp, https://nl.mouser.com/datasheet/2/212/1 ... 104574.pdf , dan is het relais niet geschikt voor het schakelen van netspanning als de netspanning meer dan 125 V is. Bij de versie met een dubbele spoel zitten de aansluitingen van de tweede spoel op een hartafstand van 2,54 mm van de contacten, dus ga je nooit 3 mm kruipafstand halen. Daarnaast heb je natuurlijk heel goede isolatie tussen de twee stellen contacten nodig omdat je met een stel de netspanning en met het andere de 5 V wilt schakelen.
Nee, schema is aangepast, relais schakelt in de laagspanning, de voeding op deze print blijft aan en verzorgt een, verder nog niet besproken, controller van sap.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

OWC schreef: ma 20 dec 2021, 22:20
Een collega van mij heeft heel veel werk gedaan met cap sensoren.

Je kunt het altijd anders nog direct via een Arduino/Rasp Pi doen, dan werkt meestal best wel aardig.
Vroeger weleens mee gewerkt voor wat escape rooms.

Anders zelf een oscillator maken, kan ook altijd nog.
Die samplen of eerst door RC filter gooien ofzo
op de controller komt een ATMEGA, denkelijk de 386 of de 32U-nog-iets, ben nog aan het denken, of ik start de AVR IDE weer op of ik flash de Arduino bootloader in de 32U en doe het verder a la Arduino/USB die kijkt dan naar de sensoren, schakelt relais, led's en geeft wat signalen terug naar de RPI (waar PiCorePlayer draait met wat extensions om LMS via GPIO te besturen).
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 20 dec 2021, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door OWC »

MarcelvdG schreef: ma 20 dec 2021, 22:19
hsmeets schreef: za 11 dec 2021, 0:15
Schermafbeelding 2021-12-10 om 23.09.07.png
Verontschuldigingen voor de trage reactie en misschien is het hele schema niet meer van toepassing, maar ik betwijfel of de isolatie van het relais eigenlijk wel voldoende is om de netspanning te schakelen. Als ik bladzijde 3 van de datasheet goed begrijp, https://nl.mouser.com/datasheet/2/212/1 ... 104574.pdf , dan is het relais niet geschikt voor het schakelen van netspanning als de netspanning meer dan 125 V is. Bij de versie met een dubbele spoel zitten de aansluitingen van de tweede spoel op een hartafstand van 2,54 mm van de contacten, dus ga je nooit 3 mm kruipafstand halen. Daarnaast heb je natuurlijk heel goede isolatie tussen de twee stellen contacten nodig omdat je met een stel de netspanning en met het andere de 5 V wilt schakelen.
Bij netspanningen gaan het niet enkel om de continu spanning, maar meer over de transients.

Bij twijfel kun je gewoon een sleuf maken, dan haal je het meestal toch wel.
(maar ook niet altijd!)

In de datasheet staat; Maximum Switching Voltage - 220 VDC, 250 VAC - 2A
Dus je zou denken dat het moet kunnen.
Die andere spanningen lijken hoog genoeg voor CAT II omgeving.
Heb niet gekeken naar de afstanden trouwens.
Laatst gewijzigd door OWC op ma 20 dec 2021, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door OWC »

hsmeets schreef: ma 20 dec 2021, 22:25
OWC schreef: ma 20 dec 2021, 22:20
Een collega van mij heeft heel veel werk gedaan met cap sensoren.

Je kunt het altijd anders nog direct via een Arduino/Rasp Pi doen, dan werkt meestal best wel aardig.
Vroeger weleens mee gewerkt voor wat escape rooms.

Anders zelf een oscillator maken, kan ook altijd nog.
Die samplen of eerst door RC filter gooien ofzo
op de controller komt een ATMEGA, denkelijk de 386 of de 32U-nog-iets, ben nog aan het denken, of ik start de AVR IDE weer op of ik flash de Arduino bootloader in de 32U en doe het verder a la Arduino/USB die kijkt dan naar de sensoren, schakelt relais, led's en geeft wat signalen terug naar de RPI (waar PiCorePlayer draait met wat extensions om LMS via GPIO te besturen).
Ook nog?
Ik zie ook al een rasp pi?
Daar kun je sowieso cap sensoren mee uitlezen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

OWC schreef: ma 20 dec 2021, 22:31
Ook nog?
Ik zie ook al een rasp pi?
Daar kun je sowieso cap sensoren mee uitlezen.
Weet ik. Maarrrrr....de RPI en versterker zet ik uit in stand-by en dan blijft alleen de uC in een van de sleepmodes op een interrupt wachten om weer wakker te worden.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door MarcelvdG »

Op bladzijde 3 staat bij TUV: "Creepage and clearance of coil to contact is more than 2 mm", en dat geldt dan uitsluitend voor de versies met maar 1 spoel.

Erboven staat dat ze aan UL508 en CSA 22.2 #14 voldoen bij 125 V wisselspanning, er staat niets over 230 V wisselspanning. Ik heb overigens geen idee wat die UL- en CSA-normen precies inhouden.

Volgens bladzijde 8 kan de variant met twee spoelen een minuut lang 1 kV wisselspanning tussen spoel en contacten hebben. Voor zover ik weet moet je bij 230 V netspanning 1,5 kV wisselspanning kunnen hebben.

Maar goed, het maakt allemaal niet uit, want het relais schakelt nu 5 V of 12 V gelijkspanning.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Schermafbeelding 2021-12-20 om 17.59.17.png
voor iemand zich afvraagt waarom die connector zo'n stuk naar voren staat, dat is dus vanwege de tulp aansluitingen op het DAC bord.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Kappa7 »

Naar aanleiding van je eerdere lay-out.

Wat me ook nog even opviel is dat je tekst bij je aansluit terminal half op je bord staat.
Ik kan zo niet zien of deze op je silk layer zit maar zo valt de helft van je tekst er af.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

klopt, maar ging mij vooral even om de layout van het koper, zal denkelijk nog wel wat kleine aanpassingen doen en zoiets als de silkscreen moet natuurlijk ook nog netjes gemaakt worden. De bestelling gaat vanavond nog niet de deur uit :-)
Plaats reactie