David, een kleine vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: David, een kleine vloerstaander
Ik heb de verhoudingen iets aangepast, iets breder en iets minder diep. Ik wil hem niet hoger hebben, het doel was juist een kleine staander. Na de zomer toch maar beginnen met bouwen.
2 plankjes 61x122 18mm hardhout multiplex en 1x61x122 3mm hardhout triplex van de lokale gamma.
De baffle met laagje triplex tijdelijk vastgezet om de chassisvorm af te kunnen tekenen. De achterzijde van de opening met de rasp bewerkt om meer ademruimte te creëren.
In de onderzijde de slagmoeren geborgd met twee kleine schroefjes. In het proto model bleek dat hier flinke krachten op komen.
De demping bestaat uit een mat sonofil per box. Een strook van 15cm in de voorste ruimte, de rest in de achterste.
De voorkant is pas gemaakt, de achterzijde en het triplex is op overmaat, deze wordt pas gefreesd.
Na frezen, schuren en vernissen heb je dan een luidspreker in spe. Nu moet ik gaan kijken of het oude filter nog past, dus dat wordt weer meten en simuleren.
Re: David, een kleine vloerstaander
Hoppatee! Lekker aan het bouwen.
De demping kan je misschien nog wat meer naar de gesloten kant van de TL verplaatsen. De kwartgolflengteresonantie is nodig om diepgang te halen en die onderdruk je als er dempingsmateriaal in de laatste helft van de lijn zit. Al speelt dit verschijnsel minder bij een MLTL, die meer naar basreflex neigt.
De demping kan je misschien nog wat meer naar de gesloten kant van de TL verplaatsen. De kwartgolflengteresonantie is nodig om diepgang te halen en die onderdruk je als er dempingsmateriaal in de laatste helft van de lijn zit. Al speelt dit verschijnsel minder bij een MLTL, die meer naar basreflex neigt.
Re: David, een kleine vloerstaander
Ik voel mij een beetje als de ezel van Buridan. Wat is beter, rond of vierkant.
Re: David, een kleine vloerstaander
De ezel is daar toch vrij duidelijk over: "de keus moet vallen op het alternatief met de beste gevolgen"
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: David, een kleine vloerstaander
Rond noch vierkant kan ook, je kunt er alle kanten mee op: Langwerpig en een kant schuin laten aflopen b.v. En wat van de kant afhouden maakt het ook wat minder plomp.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: David, een kleine vloerstaander
Rond vind ik beter staan dan vierkant. Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Rechthoekig bijvoorbeeld met een van de onderste hoeken afgerond, zodat die zijkant een J vormt. Een beetje speels.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: David, een kleine vloerstaander
download/file.php?id=175675&mode=view
Ik moest aan dit ontwerpschetsje denken....
Van een inpulsaankoop TB coax die er een zooitje van maakt met de tweeter op een steeltje: viewtopic.php?p=2011325#p2011325
Ik moest aan dit ontwerpschetsje denken....
Van een inpulsaankoop TB coax die er een zooitje van maakt met de tweeter op een steeltje: viewtopic.php?p=2011325#p2011325
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: David, een kleine vloerstaander
Persoonlijk vind ik vierkant beter staan.
thanks 
Leerzaam dagje....altijd leuk zo'n forumJohn P schreef: ↑di 14 okt 2025, 12:51Ik voel mij een beetje als de ezel van Buridan. Wat is beter, rond of vierkant.
DSC_0316.JPG
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: David, een kleine vloerstaander
Samen met de rest naar de categorie "ooit als ik tijd heb"
Afgelopen twee jaren ook weer amper tot niets aan zelfbouw uit mijn handen kunnen krijgen, hopelijk in 2026.
Laatst de DAE een paar uurtjes kunnen bezoeken, dan gaat het wel weer kriebelen... Maar goed, er zijn wat prio's die hinderlijk in de weg zitten
Re: David, een kleine vloerstaander
Hoewel een oud bouwvakers gezegde gaat: "rond is stront", ga ik toch maar voor rond. Ik twijfel nog wel of dat standaard zwarte doek goed is. Ondertussen loopt er een strijd tussen tweede orde filter en derde ode. Derde orde ligt op het moment nog licht voor maar de strijd is nog niet beslist. Er is nog een outsider en die heet hybride van 2 en 3, maar die is nog niet op het veld verschenen.
Het voordeel van die oude receivers is dat zij een monoschakelaar en een balans knop hebben. Kom daar maar eens om bij een moderne minimalistische audofile versterker.
Re: David, een kleine vloerstaander
Het is mij nu even ontgaan waar de tweet gebleven is? Of heb je toch Sica coaxen?
Re: David, een kleine vloerstaander
Ah, coax dus. Daarvan liggen de akoestische centra van tweet en mid ongeveer gelijk. Dan is het wel slim voor tweet en mid gelijke orde filters aan te houden om gelijke vertraging te bewerkstelligen. Dat komt dan het beste uit. Dat suggereert Celestion zelf ook met het 2e orde voorbeeld. Al is niet direct te zien wat de Q factor is: Bessel, LR of Butterworth. 2e orde LR moet kunnen. Een combi van 2e orde en 3e orde doe je soms als de tweet gelijk met het front ligt. De extra orde van de tweet compenseert dan voor het delay van de mid.
Re: David, een kleine vloerstaander
Ik dacht het verschil is zo klein tussen versie 1 en 2 dat ik het filter kon pakken en op het gehoor een beetje tweaken. Het was ook best aardig, maar een controlemeting bleek niet al te best. Het was wel opgevallen dat de stereo versie direct een donkerder karakter nodig had dan de monoversie. Altijd afstemmen in stereo dus. Dus nu weer nieuwe metingen en opnieuw beginnen. Een probleem was dat er te veel demping zat in de pijp, er waren geen twee impedantiepieken, maar slechts een. Dat ga je dan weer compenseren door een grotere spoel om virtueel meer bas te krijgen, waardoor het overgangspunt toch te laag wordt en je te weinig midhoog hebt. Ondertussen is er wel een bultje rond 1k tgv bafflestep. Ik zal waarschijnlijk een aparte kring moeten maken voor de bafflestep, maar dat zal allemaal nog blijken.
Re: David, een kleine vloerstaander
Na een tijdje rustig verder optimaliseren heb ik nu toch wel een acceptabel eindproduct. Ik heb geleerd dat vooral in de laatste fase geduld nodig is, het oor past zich zo snel aan dat je kleine verschillen gauw gewend bent.
Het eindresultaat is wel geworden zoals ik in mijn hoofd had, een kleine vloerstaander die tussen andere meubels kan staan en niet te massief werkt in een kleine ruimte. Het filter is een eenvoudig tweede orde filter geworden, waarbij de het gebied tussen 1 en 2 KHz het moeilijkst te temmen was.
Het geluid is goed, maar heeft wel een eigen karakter. De mid en hoog frequenties zijn tot 60 graden in ieder geval zeer breedstralend en gelijkwaardig. De mids zijn zeer dynamisch, het is duidelijk een PA chassis. De bas is daarentegen wel aanwezig, maar zoals gewoonlijk bij een TL niet echt vet. Dit verschil in karakter is wel typisch en smaakgevoelig. De bas begint bij 55 Hz, de TL uitgangsmetingen zijn niet verwerkt in de grafieken.
Kortom, het was een leuk experiment met een leuk resultaat. Het blijkt echter weer dat voor goede bas een flinke woofer niet te verslaan is. Wat overblijft is een box met zeer goed 3D beeld en resolutie. Hij is meer geschikt voor klassiek en rustige muziek ipv technodanshiphop van die jonge lui tegenwoordig.
Re: David, een kleine vloerstaander
Ik heb op het moment geen auto, maar als ik een manier vindt om ze te vervoeren dan kunnen ze wel op de agenda.
