Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

satefan schreef: zo 22 feb 2026, 9:07
rodi schreef: za 21 feb 2026, 23:16
Afstraling is nog mooier, fase loopt van mid loopt iets steiler af. Bij de LR24 filters lopen de fases van mid(groen) en tweeter(blauw) vanaf 2k-5khz spatgelijk. Overname frequentie is 1800hz.
In 'real life' kun je hier nog optimaliseren. Als je de tweeter qua polariteit omdraait kun je zien hoe diep de dip wordt. Het is dan verleidelijk om die zo diep mogelijk te trekken, met een DSP is dat eenvoudig. Maar je wil het liefst een zo breed mogelijke, glooiende dip van pak m beet -20dB.

Ik zie nu al uit naar Breda om deze te kunnen beluisteren!
22-02-26 2e ordefilter monitor ABS tweeter inverted .jpg
Is nu een dip van dik 30db.Dus eigenlijk moet ik proberen die -20db en dan glooiend voor elkaar te krijgen. Zal nog even finetunen worden!

Qua klank gaat nu het finetunen beginnen. Ik vond het prototype echt al goed. Daar heb ik dan ook al een poos naar geluisterd. Als ik het filter van het prototype in de groene kast zet, dan klonk deze wat "fris". Ik heb het laatste filter er vanmiddag ingezet en dat was al beter, maar nog steeds voor mijn gevoel iets teveel hoog en mistte ik ook iets van de lekker aanwezige bas van het prototype. Daarom heb ik nu de woofer 0,5db meer en de tweeter 0,5db minder gegeven. Luisteren kan later pas gebeuren.

Ik heb vandaag dus ook geprobeerd alle close metingen met de farfieldmetingen te mergen. Ik meet vanaf ongeveer 180hz representatief(speaker staat in het midden van het plafond van 2,64m en ook in het midden van de breedte van de kamer van 3,40m). Daarom heb ik close met farfield gemerged op 200hz.
Vorige keer had ik de woofers alleen op 0 graden gemeten, omdat ik nog niet onder meerdere hoeken de metingen kon mergen. Ook had ik het idee dat onder hoeken op 200hz de speaker omnidirectioneel zou zijn.

Als ik op dezelfde manier de gegevens in VTX zet, krijg ik nu deze gegevens:
22-02-26 2e ordefilter monitor ABS woofer onder minder hoeken .jpg

Dit ziet er al best goed uit naar mijn idee.

Het is me nu wel gelukt om onder alle hoeken (0-180 graden gemeten in stappen van 15 graden) de metingen te mergen. Dan krijg ik dus dit resultaat:
22-02-26 2e ordefilter monitor ABS .jpg
Dit ziet er in de afstraling raar uit in het laag. Dit heeft natuurlijk te maken met de woofers aan de zijkant. Kunnen jullie mij op weg helpen hoe ik representatief meet/simuleer?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

rodi schreef: zo 22 feb 2026, 20:20
Is nu een dip van dik 30db.Dus eigenlijk moet ik proberen die -20db en dan glooiend voor elkaar te krijgen. Zal nog even finetunen worden!
Yes. Ik ging zelf dwangmatig die dip zo diep mogelijk zien te krijgen. Dit betekent dat op een small punt (de x-over) de fase-uitlijning exact gelijk is. Maar je wil dat het liefst over een breder gebied, dan is de fase over een bredere band goed voor elkaar, en dat verschil is gehoormatig flink.

Een brede dip van 15 a 20 dB klinkt veel prettiger dan een joekel van een (smalle) dip van 30+ dB.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Hè hè, eindelijk weer terug bij de satésaus :lol: Die dip boeit i.d.d. eigenlijk helemaal niet. Is alleen handig bij het uitlijnen van tweet en mid. Belangrijker is dat de fasen plus en min 1 oktaaf rond de x-over zoveel mogelijk gelijk lopen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Thanks mannen! Ik ga er nog naar kijken.

Blijft nog wel deze vraag onbeantwoord, waar ik hoop wat hulp bij te krijgen: O:)
Zie onderste plaatje van mijn vorige post.
Dit ziet er in de afstraling raar uit in het laag. Dit heeft natuurlijk te maken met de woofers aan de zijkant. Kunnen jullie mij op weg helpen hoe ik representatief meet/simuleer?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik ben er achter hoe het niveau verschil in het laag is ontstaan op mijn meting. Voor het meten onder hoeken heb ik een draaischijf gemaakt. Daarbij is het draaipunt precies tov de baflle. Op het moment dat ik de speaker dus ga draaien, dan komen één van de woofers aan de zijkant steeds dichterbij de microfoon. Logisch dat het volume dan hoger wordt. De tweeter en middentoner blijven wel netjes op dezelfde afstand. Voor nu kan ik de metingen die ik heb dus prima gebruiken. Ik merg farfield en nearfield bij 200hz en laadt van we woofers alleen de meting onder 0 graden. Onder de 200hz kan ik nu de afstraling toch niet simuleren en rond dat punt ligt ook de overname naar de middentoner ongeveer.

Misschien ga ik op een later moment nog eens proberen de farfield meting vanaf een lagere frequentie te doen in een grote ruimte. Maar dan moet ik ook zorgen dat de speaker flink de hoogte in kan, terwijl ik nog steeds deze kan draaien. Als ik dan onder een flinke afstand meet, heb ik het volumeverschil wat ik nu heb dan niet meer. Want het lijkt met niet de bedoeling dat ik ga meten met als draaipunt het midden van de onderkant van de luidspreker.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

Ik denk dat je deze metingen in een grotere ruimte moet doen, zodat je de microfoon verder van de speaker kunt plaatsen, zodat de relatieve afstand van de speakers aan de zijkant tot de microfoon kleiner wordt als je de speaker draait. Je moet de speaker dan ook hoog van de vloer kunnen positioneren. Purifi doet dat bijvoorbeeld buiten, met de speaker (en microfoon) een paar meter van de grond. Een grote gymzaal is ook een optie.

Of dat praktisch uitvoerbaar is binnen de mogelijkheden die tot je beschikking staan, is dan een andere vraag.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Wieger61 »

Een ander alternatief voor de hoge plaatsing buiten of in een hal is de grondvlakmeting: leg de luidspreker en de microfoon tegenover elkaar op enige afstand op de grond en meet. Door reflectie tegen de grond krijg je een verdubbeld niveau (spiegelbron) maar door de korte afstand tot de vloer pas bij de hogere middenfrequenties last van die reflecties in de meting.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Daar heb je net zo goed een ruimte voor nodig groter/hoger dan 2x de golflengte van de laagste te meten frequentie voor een free field impuls meting. Wordt dan toch de lokale gymzaal. Meest realistisch blijft het toch om apart het laag vlak bij de woofer conus te meten. Wordt natuurlijk lastig met een x-over op 300Hz. Maar in de praktijk doe je dat toch eigenlijk op het gehoor opdat het zo goed mogelijk naar je zin klinkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Henkjan »

grondvlak geeft een 2x lagere bruikbare frequentie. en ja, voor een wat lager gefilterde 3weg is t dan nog steeds iets als een sporthal aan te raden. maar grootste voordeel is dat je niet een of andere stellage of heftruck nodig hebt om de speaker halverwege vloer en plafond te krijgen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Op een paal/vorkheftruck hijsen of ophangen geeft sowieso geen fundament aan de kast. Die zal dan vrolijk gaan mee schudden in het laag. Al zal dat de meting niet heel veel gaan beïnvloeden. Ik heb in het verleden de kast wel eens naar buiten toe in het raamkozijn gezet op de 2e verdieping en de microfoon aan een hengel 1m er voor.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

lijkt me knap, een schuddende kast met een impulsgecompenseerd laag :-)

Metingen in een grote ruimte zijn prettig omdat je minder grote meetfouten maakt, je kunt de afstand groot genoeg houden.

Maar als je actief werkt kun je close range wel zien wat je doet en hoef je minder na te denken of een LR12 ook goed functioneert (zoals bij passief).
De optelling kun je beter meten tussen de units in, dan in een grote ruimte denk ik. Lobbing is dan vast ook nog wel een ding, hoe dan ook gebruik je hem ook niet in de open ruimte de afstemming moet misschien alsnog gebeuren in een kleinere ruimte/met een kleinere meetafstand (dan is grote ruimte ook niet noodzakelijk).
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

@Henkjan: Ik ga daar zeker naar kijken. Flink de hoogte in blijft toch spannend. Ik wil dit niet ter aarde zien storten.

Ondertussen is de printer druk bezig met het laatste grote deel van monitor 2:
WhatsApp Image 2026-03-01 at 11.38.57.jpeg
Ik wil de bouwhoutsub ook nog netjes gaan maken. Daarom al lekker zitten tekenen in Fusion. Is nog niet helemaal af, maar al wel in een ver gevorderd stadium.
concept helft 1-3-26 #2.jpg
concept helft 1-3-26.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Net de 2 delen aan elkaar gelijmd. Stapje bij beetje, tussen de andere dingen des levens, krijgt #2 vorm
20260305_202414.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

#2 zit inmiddels in elkaar. Ik wil eerst kijken hoe ik het afgewerkt krijg. Dus ik neem op een reststukje en toen een klein onderdeel van schuren:
Before
Before
Before
After
After
After
Dit lukte netjes. Daarom ben ik vandaag met de speaker in de weer gegaan en heb zelfs een stukje ook gepolijst:
20260311_151624.jpg
20260311_151641.jpg
20260311_163825.jpg
20260311_163835.jpg
Ik kan dit mooi glad krijgen, maar er blijven printlijntjes en kleurverschillen zichtbaar.

Kortom het wordt toch spuiten als ik het écht netjes wil hebben. Dus het project gaat door en ik kan gaan mijmeren over de kleur :D
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

De constructie voor het spuiten is klaar:
22032026 conmstructie voor spuiten.jpeg

En dit is de speaker nu na 2 lagen spuitplamuur. Er blijven toch wat kleine putjes zichtbaar, dus ik ga met normale plamuur aan de gang.
22032026 2 lagen spuitplamuur op speaker #1.jpeg
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door TimVG »

Knap werk! Leuk om dit project te zien met m'n oude Hypexen :-)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Thanks!

Vandaag is op de eerste speaker de kunstofprimer erop gegaan.
Binnenkort moet ik echt speaker 2 ook gaan demonteren zodat ik uiteindelijk straks de basiskleur en eindlak tegelijk kan spuiten.
20260406_143732.jpg
20260406_143728.jpg
20260406_143719.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

In de afgelopen dagen heb ik speaker #2 kunnen klaar maken voor het spuitwerk:
- demonteren->spuitplamuur->2K plamuur voor grotere afwijkingen->schuren tot p240.
Vanmorgen het schuren en de laatste kleine plekjes gerepareerd met plamuur. Ik heb toen rond 13.00u deze speaker de kunstofprimer kunnen aanbrengen. overschilderbaar.


Rond 15.00u stonden de speakers er zo bij in de DIY spuitcabine:
120426 #2.jpeg
120426.jpeg
Omdat de droogtijd rond de 30min stond aangegeven ben ik toen verder gegaan met het spuiten van de kleurlaag, daar had ik er veel zin in!
120426 speakers .jpeg


het resultaat is uiteindelijk niet helemaal zoals ik hoopte.
Speaker 1:
120426 speaker 1 foto1 .jpeg
Ik was van plan om na 1-2uur direct over deze laag de blanke laag aan te brengen. Dit heb ik niet gedaan. Ik ben redelijk tevreden over dit resultaat. Geen stofjes, maar wel wat kleine imperfecties. Deze ga ik toch eerst gladschuren, ook al heb ik her en der gelezen dat je dat bij metallic lak niet moet doen. Echter weet ik van een eerder project dat elke imperfectie in hoogglans zeer goed zichtbaar wordt.
Speaker 2:
120426 speaker 2 .jpeg
120426 speaker 2 foto2 .jpeg
120426 speaker 2 foto3 .jpeg
Deze is echt een stuk minder netjes. Er onstonden tijdens het spuiten wat swirls. Als de verf nat was, dan was het glad, maar het droogde dus met wat kleine krassen in cirkels op.Ik denk toch dat de ontvetter(speciale van CROP, waar ook de verf etc vandaag komt) gereageerd heeft met de kunstofprimer die dus mogelijk toch niet helemaal keihard was.

Dit moet ik dus gaan corrigeren. Ik weet nog niet of ik alleen met schuren dit ga redden. Ik twijfel dus of ik uberhaupt niet beter nu kleine deukjes eerst plamuur voordat ik ga schuren. Ik ben van plan om dit nat te gaan schuren en ik start denk ik met p600, ik wil zo min mogelijk weghalen.

Ik heb het met de kleur net niet overal 100% dekkend gekregen. Dus als ik ga plamuren, dan heb ik dat misschien weer.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Kappa7 »

wat ik op de onderste foto zie dan moet daar nog wel iets aan gebeuren.
Schuren en planmuren en daarna de gehele speaker opnieuw spuiten.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door MichaelB »

Oef wat een werk man!
Knap dat je al zo ver gekomen bent.

Als het aan mij zou liggen, dan zou ik ze lekker met een structuurverf spuiten. :lol:
Dit in hoogglans afwerken? Dikke respect van mij! :goeie:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door bert stoltenborg »

Als je een gitaar hoogglans spuit, dan doe je dat in vele lagen zodat je echt een dikke korst lak hebt die je tussendoor kunt gladschuren en de eindlaag is zo dik dat je hem kunt corrigeren met steeds fijner schuurpapier, tot korrel 2500 en als je dan polijst krijg je zo'n perfect glimding. Misschien werkt dat hier ook wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Gewoon even naar de autospuiter! Qua kosten maakt dat nu ook niks meer uit :D
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Bedankt voor alle reacties!

@Kappa7: Dat is dus de speaker die ik op één dag in kunstofprimer gezet had en na 3x de aanbevolen droogtijd in de kleur ben gaan spuiten. De kunstofprimer vind ik maar erg dun, dat ga ik niet meer gebruiken.
De ander speaker zat een week tussen de primer en de kleurlak. Deze was echt beter, maar ook niet perfect. Daarom wil ik een meer vullende primer gaan gebruike
@MichaelB: thanks en ik ben nu al zover, dus we gaan nog ff door! structuurlak...bleggg
Matte lak vind ik ook erg mooi, maar dat kan je dus niet schuren. Hoewel de provisorische spuitcabine echt best goed stof buiten houdt, is het niet 100% gegarandeerd dat ik geen stofje heb. Daarom hoogglans(zijdeglans zou ook kunnen) want dat kan je afwerken.
@bert stoltenborg:
Dat is precies het plan. Ik heb eerder kleinere speakers ook in hoogglans gemaakt. (wit) Die zijn echt heel goed gelukt.
@Pjotr: als het echt niet lukt kan dat altijd nog. Maar eerder is een speaker in hoogglans wit me ook netjes gelukt. De uitdaging is nu de mettalic.

plan de campagne:
1. schuren tot er hooguit wat kleine gaatjes/deukjes zijn.
2. plamuren met 2k polyester plamuur
3. schuren tot volledig vlak p180-240-400
4. spuiten met vullende dekkende primer(spuitplamuur).
https://www.nonpaints.com/nl/crop-prime ... ofessional
5. schuren met p600/800
6. spuiten met kleurlak
https://www.nonpaints.com/nl/bmw-san-ma ... 7824417674
7. schuren met p800(ik hoop dat het dan volledig vlak is, het schuren is voornamelijk voor goede hechting en mogelijk aanwezige stofjes weg te halen)
8. spuiten met 2k blanke lak. Hier hoop ik extra van zodat deze laag nog dikker kan.(in vele dunne lagen)https://www.nonpaints.com/nl/spraymax-2 ... tbus-400ml
9. schuren p800 tot p3000
10. polijsten.

En tussen elke keer spuiten en schuren zal wat droogtijd zitten, dus het plan was om ze af te hebben voor de luisterdag 30mei, maar dat wordt gezien de hoeveelheid werk en wat persoonlijke omstandigheden nog spannend.

wat betreft het plan: iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

rodi schreef: di 14 apr 2026, 9:18
@Pjotr: als het echt niet lukt kan dat altijd nog. Maar eerder is een speaker in hoogglans wit me ook netjes gelukt. De uitdaging is nu de mettalic.
Metallic hoogglans lukt je alleen met een 2k vernis er over!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”