Ultimate Desktop Monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ultimate Desktop Monitor
Het soortelijk gewicht is het dubbele van MDF, de bracing is vrijwel optimaal en de rondingen en toleranties zijn vormvast. Het lijkt me geen verkeerd materiaal, maar zonder de uiteindelijke afwerking ziet het er wellicht minder uit dan noeste houtbewerking 
Re: Ultimate Desktop Monitor
En het probleem dat PLA geen duurzaam materiaal is en wat wel duurzaam is, problematisch is om mee te werken.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Het protype was in PLA. Dit is in ABS geprint, dus veel duurzamer. Daarvoor heb de hele kast die geluid dempt en met afzuiging moeten maken. Kostte wat moeite, maar geeft me nu wel veel met mogelijkheden!
Omdat het geheel dan weer groter wordt. Het is helemaal afgestemd om het materiaal. Met alle bracing en afrondingen en afwijkende baten is door in hout echt minder mooi en erg bewerkelijk. En ik vind het zo fijn dat ik dus niet meer stof sta te happen of met dit koude weer in de tuin met mdf of zo aan het werken ben.bert stoltenborg schreef: ↑za 14 feb 2026, 20:23Maar is het niet makkelijker/sneller/robuuster om die waveguide en wat pasvormen te printen en de rest gewoon met 18 mm MDF of multiplex te doen? Nu heb je een meeps plastic Actionkastje. Heel knap gemaakt, maar is dit nu ook echt verstandig? Omdat het kan, moet het toch niet per sé?![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ultimate Desktop Monitor
Op zich was het wel duidelijk, kwestie van lezen.
Toen je begon met dit project kon je nog niet 3d printen, noch 3d ontwerpen met software. Je hebt dit allemaal opgepakt, met PLA je prototypes verbeterd en inmiddels zit het echt wel op een hoog niveau.
Zelf zou ik altijd proberen OM de artefacten van het 3d printen met filament heen te werken, bijv. door fuzzy skin en materialen te combineren.
Het is natuurlijk iets om te testen onder hoge geluidsdruk; de stabiliteit van ABS in geprinte toepassing versus gegoten ABS.
Ringen met TPU lijken me erg fraai, maar dat vraagt behoorlijk wat geduld met 3-d printen
Re: Ultimate Desktop Monitor
Weer wat kunnen doen:
Loodbitumen op maat gesneden en al zoveel mogelijk geplakt. Daarna ook flamex in de kast gedaan. Alles goed opgeschreven om ervoor te zorgen dat ik speaker 2 later hetzelfde kan uitvoeren.
Ik heb in de afgelopen dagen wat lijmtestje gedaan: Secondelijm, Bison plasticlijm, bisontix en lijm op basis van aceton en wat filament(afval)
Alleen bisontix werkt echt niet. UIteindelijk de kastdelen met de lijm op aceton basis gelijmd. Werkte echt top!
Loodbitumen op maat gesneden en al zoveel mogelijk geplakt. Daarna ook flamex in de kast gedaan. Alles goed opgeschreven om ervoor te zorgen dat ik speaker 2 later hetzelfde kan uitvoeren.
Ik heb in de afgelopen dagen wat lijmtestje gedaan: Secondelijm, Bison plasticlijm, bisontix en lijm op basis van aceton en wat filament(afval)
Alleen bisontix werkt echt niet. UIteindelijk de kastdelen met de lijm op aceton basis gelijmd. Werkte echt top!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Vandaag de hele montage kunnen doen. Ik ga jullie spammen met foto's van tijdens de bouw en hoe het er nu bij staat.
Uit de impedantiemetingen van woofers en mid komen nu precies de waarden die horen bij Qb=0,71 dus ik ben daar erg blij mee.
De komende dagen wat minder tijd, maar ik ga het filter van het prototype in de FA253 laden en lekker luisteren! Midwoofer past precies achter een inkeping in de waveguide! Er zitten nu uitsparingen in de bodem voor de dempingsvoetjes. Achterin een sleuf, zodat ik meerdere opties heb als ze een beetje overhangen naast het bureablad. @MichaelB: OOk nog wat credits voor jou, de piefjes houden de zwarte afdekplaten echt heel netjes op hun plek!
En dan nu de persfoto's! Ben ik blij?Zeker!! Als een klein kind!
Uit de impedantiemetingen van woofers en mid komen nu precies de waarden die horen bij Qb=0,71 dus ik ben daar erg blij mee.
De komende dagen wat minder tijd, maar ik ga het filter van het prototype in de FA253 laden en lekker luisteren! Midwoofer past precies achter een inkeping in de waveguide! Er zitten nu uitsparingen in de bodem voor de dempingsvoetjes. Achterin een sleuf, zodat ik meerdere opties heb als ze een beetje overhangen naast het bureablad. @MichaelB: OOk nog wat credits voor jou, de piefjes houden de zwarte afdekplaten echt heel netjes op hun plek!
En dan nu de persfoto's! Ben ik blij?Zeker!! Als een klein kind!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Dankjulliewel. Ik vind het zelf ook echt goed gelukt!
Nog even de constructie hoe de afdekplaten voor de woofer s en frontplaat bevestigd zitten:
Piefjes met een afstandbusjes eromheen. De busjes zitten nu nog los, maar ga ik vast lijmen zodra het echt volledig goed is. Hoe strak zit dat nu?
Net ook het eerste meerkleurenprintje gedaan. Maakt het echt af vind ik!
Nog even de constructie hoe de afdekplaten voor de woofer s en frontplaat bevestigd zitten:
Piefjes met een afstandbusjes eromheen. De busjes zitten nu nog los, maar ga ik vast lijmen zodra het echt volledig goed is. Hoe strak zit dat nu?
Net ook het eerste meerkleurenprintje gedaan. Maakt het echt af vind ik!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ja als je ziet waar je vandaan komt 2 jaar geleden zonder ervaring met tekenen en printen, erg fraai. Complimenten! Kun al wat zeggen over hoe het klinkt?
Re: Ultimate Desktop Monitor
Hij moet nog wel een mooie naam krijgen. Ik heb er wel een Marvel superhelden vibe bij.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ze zien er zo al gaaf uit, zonder verdere afwerking!
Laat goed zien hoe ze gemaakt zijn.
Wat is de grootste print die je gemaakt hebt? Heb je een schermafdruk van de buildplate met een onderdeel er op?
Ik vraag dit omdat ik dus problemen heb met het liften van de print op de hoeken bij een grote print.
Laat goed zien hoe ze gemaakt zijn.
Wat is de grootste print die je gemaakt hebt? Heb je een schermafdruk van de buildplate met een onderdeel er op?
Ik vraag dit omdat ik dus problemen heb met het liften van de print op de hoeken bij een grote print.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik heb nog geen matchend paar gehoord, dus over stereobeeld etc kan ik nog niet zoveel zeggen. Wel kan ik zeggen dat dit echt impact heeft. Het heeft echt veel reserve en klinkt voor mijn gevoel hierdoor echt dynamisch. En dat was precies wat ik o.a. zocht.
Daar moet ik nog even over bomen. Ik vind ze ook zeer strak, dus ik begrijp je associatie!
Geen last van liften gehad.Dit zijn de grootste prints. Ik heb overigens wel een volledig vlakke bouwplaat. Ik moet de boel echt tot 40graden aflaten koelen eerdat ik het goed eraf krijg!MichaelB schreef: ↑za 21 feb 2026, 9:11Ze zien er zo al gaaf uit, zonder verdere afwerking!
Laat goed zien hoe ze gemaakt zijn.
Wat is de grootste print die je gemaakt hebt? Heb je een schermafdruk van de buildplate met een onderdeel er op?
Ik vraag dit omdat ik dus problemen heb met het liften van de print op de hoeken bij een grote print.
allen bedankt voor de complimenten.
Vanavond al de metingen kunnen doen. Ook getest of de randen van de frontplaat nu invloed hebben. En het maakt nu dus niet meer uit of ik afplak of niet! Dus voorlopig lijkt de inspanning zijn vruchten af te werpen. Daarom ook een filter geprobeerd te maken voor mid en hoog. Ik heb een Lr24 filter gemaakt om te kijken of ik het nu echt beter kan krijgen als het zwarte prototype: Ik denk dat ik door ga zetten en morgen ga starten met het printen van speaker 2 in groen ABS. Of zie ik dingen over het hoofd.
Nog een uitprobeersel:
2e orde filtering. Dit lukte bij de testkast of zelfs het zwarte prototype niet om netjes te krijgen.
Afstraling is nog mooier, fase loopt van mid loopt iets steiler af. Bij de LR24 filters lopen de fases van mid(groen) en tweeter(blauw) vanaf 2k-5khz spatgelijk. Overname frequentie is 1800hz.
Bij 2e orde filtering is de overname frequentie 2600 hz en krijgt de tweeter toch veel meer mid voor zijn rekening. De fase de mid loopt steiler vanaf 2Khz. Dit ziet er in mijn ogen nog mooier uit. Of zijn jullie dit oneens?
Wat is beter? Ik weet niet of luisteren naar de verschillen met een enkele speaker zin heeft.
Het laag naar mid heb ik nog niet gefilterd. Dat luistert minder nauw, maar tegelijkertijd moet ik voor een goede overname van laag naar mid farfield en nearfield gaan mergen. En dan ben ik voor een gedeelte mijn afstralingsplaatje kwijt in VTX. Of kan dit wel?
Re: Ultimate Desktop Monitor
In 'real life' kun je hier nog optimaliseren. Als je de tweeter qua polariteit omdraait kun je zien hoe diep de dip wordt. Het is dan verleidelijk om die zo diep mogelijk te trekken, met een DSP is dat eenvoudig. Maar je wil het liefst een zo breed mogelijke, glooiende dip van pak m beet -20dB.
Ik zie nu al uit naar Breda om deze te kunnen beluisteren!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Thanks, ik zie dat je ook de standaard plate gebruikt, doe ik nu ook en het zit goed vast!
In al mijn testen is het luisteren naar 1 speaker met een mono-signaal totaal anders dan 2 speakers in stereo.
Prima om metingen mee te doen, maar niet om een echt beeld te kunnen vormen over het eindresultaat.
Ik zie het ook alleen als een: "kijken of het technisch gaat werken en het niet compleet kak klinkt".
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ja, eigenlijk beter nog! Stereo kan e.e.a. nog aardig verdoezelen.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Dan ligt dat waarschijnlijk aan mij, maar als ik de bron op mono zet, dan is de klank totaal anders dan in stereo.
Het is ook prima om te bepalen, zoals ik het wat gechargeerd breng: niet totaal kak klinkt", maar voor mij komt het echte bepalen pas als ik er 2 heb staan.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Dat is best wel raar omdat ingeblikte muziek toch ook op plaatsen goed moet klinken waar geen stereo set-up aanwezig is. Anders zou het sowieso niet meer verkopen.
