Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

Het soortelijk gewicht is het dubbele van MDF, de bracing is vrijwel optimaal en de rondingen en toleranties zijn vormvast. Het lijkt me geen verkeerd materiaal, maar zonder de uiteindelijke afwerking ziet het er wellicht minder uit dan noeste houtbewerking :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

En het probleem dat PLA geen duurzaam materiaal is en wat wel duurzaam is, problematisch is om mee te werken.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Het protype was in PLA. Dit is in ABS geprint, dus veel duurzamer. Daarvoor heb de hele kast die geluid dempt en met afzuiging moeten maken. Kostte wat moeite, maar geeft me nu wel veel met mogelijkheden!
bert stoltenborg schreef: za 14 feb 2026, 20:23
Maar is het niet makkelijker/sneller/robuuster om die waveguide en wat pasvormen te printen en de rest gewoon met 18 mm MDF of multiplex te doen? Nu heb je een meeps plastic Actionkastje. Heel knap gemaakt, maar is dit nu ook echt verstandig? Omdat het kan, moet het toch niet per sé? :D
Omdat het geheel dan weer groter wordt. Het is helemaal afgestemd om het materiaal. Met alle bracing en afrondingen en afwijkende baten is door in hout echt minder mooi en erg bewerkelijk. En ik vind het zo fijn dat ik dus niet meer stof sta te happen of met dit koude weer in de tuin met mdf of zo aan het werken ben.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

rodi schreef: vr 06 feb 2026, 20:28
De eerste grote print in ABS is klaar! :D
(...)Mogelijk nog beter drogen van het filament, want ik hoop dat ik kan printen zonder blobjes. Ook nog maar eens met dit filament een kalibratie doen.
Op zich was het wel duidelijk, kwestie van lezen.
Toen je begon met dit project kon je nog niet 3d printen, noch 3d ontwerpen met software. Je hebt dit allemaal opgepakt, met PLA je prototypes verbeterd en inmiddels zit het echt wel op een hoog niveau.

Zelf zou ik altijd proberen OM de artefacten van het 3d printen met filament heen te werken, bijv. door fuzzy skin en materialen te combineren.
Het is natuurlijk iets om te testen onder hoge geluidsdruk; de stabiliteit van ABS in geprinte toepassing versus gegoten ABS.

Ringen met TPU lijken me erg fraai, maar dat vraagt behoorlijk wat geduld met 3-d printen :mrgreen:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Weer wat kunnen doen:
Loodbitumen op maat gesneden en al zoveel mogelijk geplakt.
legpuzzel loodbitumen 18022026.jpeg
studiomonitor 6 18022026.jpeg
Daarna ook flamex in de kast gedaan. Alles goed opgeschreven om ervoor te zorgen dat ik speaker 2 later hetzelfde kan uitvoeren.

Ik heb in de afgelopen dagen wat lijmtestje gedaan: Secondelijm, Bison plasticlijm, bisontix en lijm op basis van aceton en wat filament(afval)
Alleen bisontix werkt echt niet. UIteindelijk de kastdelen met de lijm op aceton basis gelijmd. Werkte echt top!
studiomonitor 5 18022026.jpeg
studiomonitor 4 18022026.jpeg
studiomonitor 3 18022026.jpeg
studiomonitor 1802022026.jpeg
studiomonitor 2 18022026.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door hannesie »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door MichaelB »

Potverdorie zeg, dat is MOOI geworden man!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Vandaag de hele montage kunnen doen. Ik ga jullie spammen met foto's van tijdens de bouw en hoe het er nu bij staat.
Uit de impedantiemetingen van woofers en mid komen nu precies de waarden die horen bij Qb=0,71 dus ik ben daar erg blij mee.
De komende dagen wat minder tijd, maar ik ga het filter van het prototype in de FA253 laden en lekker luisteren!
19022026 monitor V2 19.jpeg
19022026 monitor V2 18.jpeg
19022026 monitor V2 17.jpeg
19022026 monitor V2 16.jpeg
19022026 monitor V2 15.jpeg
19022026 monitor V2 11.jpeg
19022026 monitor V2 10.jpeg
Midwoofer past precies achter een inkeping in de waveguide!
19022026 monitor V2 12.jpeg
Er zitten nu uitsparingen in de bodem voor de dempingsvoetjes. Achterin een sleuf, zodat ik meerdere opties heb als ze een beetje overhangen naast het bureablad.
19022026 monitor V2 9.jpeg
@MichaelB: OOk nog wat credits voor jou, de piefjes houden de zwarte afdekplaten echt heel netjes op hun plek!

En dan nu de persfoto's!
19022026 monitor V2 8.jpeg
19022026 monitor V2 7.jpeg
19022026 monitor V2 6.jpeg
19022026 monitor V2 5.jpeg
19022026 monitor V2 4.jpeg
19022026 monitor V2 3.jpeg
19022026 monitor V2 2.jpeg
19022026 monitor V2.jpeg
Ben ik blij?Zeker!! Als een klein kind! :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Shadow »

Mooi!
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Ouwebok »

Mooi!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Dankjulliewel. Ik vind het zelf ook echt goed gelukt!
Nog even de constructie hoe de afdekplaten voor de woofer s en frontplaat bevestigd zitten:
Piefjes met een afstandbusjes eromheen. De busjes zitten nu nog los, maar ga ik vast lijmen zodra het echt volledig goed is.
20260220_201420.jpg
Hoe strak zit dat nu?


Net ook het eerste meerkleurenprintje gedaan.
20260220_202635.jpg
20260220_202729.jpg
Maakt het echt af vind ik!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Barry2001 »

Ja als je ziet waar je vandaan komt 2 jaar geleden zonder ervaring met tekenen en printen, erg fraai. Complimenten! Kun al wat zeggen over hoe het klinkt?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door John P »

Hij moet nog wel een mooie naam krijgen. Ik heb er wel een Marvel superhelden vibe bij.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door MichaelB »

Ze zien er zo al gaaf uit, zonder verdere afwerking!
Laat goed zien hoe ze gemaakt zijn.

Wat is de grootste print die je gemaakt hebt? Heb je een schermafdruk van de buildplate met een onderdeel er op?
Ik vraag dit omdat ik dus problemen heb met het liften van de print op de hoeken bij een grote print.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door timpert »

Petje af hoor, dit ziet er nu al fantastisch uit!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

Wat is dit onwijs mooi zeg!
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door bert stoltenborg »

:rock:
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door ruben1981 »

Prachtig gemaakt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Barry2001 schreef: vr 20 feb 2026, 21:02
Ja als je ziet waar je vandaan komt 2 jaar geleden zonder ervaring met tekenen en printen, erg fraai. Complimenten! Kun al wat zeggen over hoe het klinkt?
Ik heb nog geen matchend paar gehoord, dus over stereobeeld etc kan ik nog niet zoveel zeggen. Wel kan ik zeggen dat dit echt impact heeft. Het heeft echt veel reserve en klinkt voor mijn gevoel hierdoor echt dynamisch. En dat was precies wat ik o.a. zocht.
John P schreef: vr 20 feb 2026, 22:39
Hij moet nog wel een mooie naam krijgen. Ik heb er wel een Marvel superhelden vibe bij.
Daar moet ik nog even over bomen. Ik vind ze ook zeer strak, dus ik begrijp je associatie!
MichaelB schreef: za 21 feb 2026, 9:11
Ze zien er zo al gaaf uit, zonder verdere afwerking!
Laat goed zien hoe ze gemaakt zijn.

Wat is de grootste print die je gemaakt hebt? Heb je een schermafdruk van de buildplate met een onderdeel er op?
Ik vraag dit omdat ik dus problemen heb met het liften van de print op de hoeken bij een grote print.
Geen last van liften gehad.Dit zijn de grootste prints.
Schermafbeelding 2026-02-21 225443.jpg
Schermafbeelding 2026-02-21 225359.jpg
Ik heb overigens wel een volledig vlakke bouwplaat. Ik moet de boel echt tot 40graden aflaten koelen eerdat ik het goed eraf krijg!

allen bedankt voor de complimenten.
Vanavond al de metingen kunnen doen. Ook getest of de randen van de frontplaat nu invloed hebben. En het maakt nu dus niet meer uit of ik afplak of niet! Dus voorlopig lijkt de inspanning zijn vruchten af te werpen. Daarom ook een filter geprobeerd te maken voor mid en hoog. Ik heb een Lr24 filter gemaakt om te kijken of ik het nu echt beter kan krijgen als het zwarte prototype:
21-02-26 vergelijk LR24 filter Prototype en V2.jpg
Ik denk dat ik door ga zetten en morgen ga starten met het printen van speaker 2 in groen ABS. Of zie ik dingen over het hoofd.

Nog een uitprobeersel:
2e orde filtering.
21-02-26 2e ordefilter monitor ABS V2.jpg
Dit lukte bij de testkast of zelfs het zwarte prototype niet om netjes te krijgen.
Afstraling is nog mooier, fase loopt van mid loopt iets steiler af. Bij de LR24 filters lopen de fases van mid(groen) en tweeter(blauw) vanaf 2k-5khz spatgelijk. Overname frequentie is 1800hz.
Bij 2e orde filtering is de overname frequentie 2600 hz en krijgt de tweeter toch veel meer mid voor zijn rekening. De fase de mid loopt steiler vanaf 2Khz. Dit ziet er in mijn ogen nog mooier uit. Of zijn jullie dit oneens?
Wat is beter? Ik weet niet of luisteren naar de verschillen met een enkele speaker zin heeft.

Het laag naar mid heb ik nog niet gefilterd. Dat luistert minder nauw, maar tegelijkertijd moet ik voor een goede overname van laag naar mid farfield en nearfield gaan mergen. En dan ben ik voor een gedeelte mijn afstralingsplaatje kwijt in VTX. Of kan dit wel?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

rodi schreef: za 21 feb 2026, 23:16
Afstraling is nog mooier, fase loopt van mid loopt iets steiler af. Bij de LR24 filters lopen de fases van mid(groen) en tweeter(blauw) vanaf 2k-5khz spatgelijk. Overname frequentie is 1800hz.
In 'real life' kun je hier nog optimaliseren. Als je de tweeter qua polariteit omdraait kun je zien hoe diep de dip wordt. Het is dan verleidelijk om die zo diep mogelijk te trekken, met een DSP is dat eenvoudig. Maar je wil het liefst een zo breed mogelijke, glooiende dip van pak m beet -20dB.

Ik zie nu al uit naar Breda om deze te kunnen beluisteren!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door MichaelB »

rodi schreef: za 21 feb 2026, 23:16
Geen last van liften gehad.Dit zijn de grootste prints. Ik heb overigens wel een volledig vlakke bouwplaat. Ik moet de boel echt tot 40graden aflaten koelen eerdat ik het goed eraf krijg!
Thanks, ik zie dat je ook de standaard plate gebruikt, doe ik nu ook en het zit goed vast!
rodi schreef: za 21 feb 2026, 23:16
Ik weet niet of luisteren naar de verschillen met een enkele speaker zin heeft.
In al mijn testen is het luisteren naar 1 speaker met een mono-signaal totaal anders dan 2 speakers in stereo.
Prima om metingen mee te doen, maar niet om een echt beeld te kunnen vormen over het eindresultaat.
Ik zie het ook alleen als een: "kijken of het technisch gaat werken en het niet compleet kak klinkt".
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Henkjan »

klankkleur, tonale balans zijn prima in mono te beoordelen hoor
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Ja, eigenlijk beter nog! Stereo kan e.e.a. nog aardig verdoezelen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef: zo 22 feb 2026, 11:18
klankkleur, tonale balans zijn prima in mono te beoordelen hoor
Dan ligt dat waarschijnlijk aan mij, maar als ik de bron op mono zet, dan is de klank totaal anders dan in stereo.
Het is ook prima om te bepalen, zoals ik het wat gechargeerd breng: niet totaal kak klinkt", maar voor mij komt het echte bepalen pas als ik er 2 heb staan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Dat is best wel raar omdat ingeblikte muziek toch ook op plaatsen goed moet klinken waar geen stereo set-up aanwezig is. Anders zou het sowieso niet meer verkopen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”