Hij verandert daarmee in een Harmonizer: https://www.sonore.audio/#pagina=produc ... sleutel=61 Mijn eigen ervaring met dergelijke tweeters in zulke smalle kastjes is een enorme oplingering van de baffle resonantie langs het oppervlak in de breedte van de kast. Die ligt dan zo rond de 2 a 3 kHz.
Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Hij verandert daarmee in een Harmonizer: https://www.sonore.audio/#pagina=produc ... sleutel=61 Mijn eigen ervaring met dergelijke tweeters in zulke smalle kastjes is een enorme oplingering van de baffle resonantie langs het oppervlak in de breedte van de kast. Die ligt dan zo rond de 2 a 3 kHz.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Ik weet niet hoe het met jullie oren is maar de mijne houden op bij 16,5 kHz
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Zo als ik het begrepen heb is het effect van de Harmonizers al op een veel lager frequentie gebied werkzaam.
Hoe dat exact werkt weet ik niet maar Cock geeft aan dat het zeker geen (super) tweeters meer zijn.
Wel heb ik ze in een verschillend aantal sets kunnen beluisteren en ja het is waarneembaar en ja ook mijn gehoor gaat niet verder meer dan 11K tegenwoordig.
Zo als ik het begrepen heb worden de magneten vervangen en zijn er nog een aantal aanpassingen die gedaan worden.
Hoe dat exact werkt weet ik niet maar Cock geeft aan dat het zeker geen (super) tweeters meer zijn.
Wel heb ik ze in een verschillend aantal sets kunnen beluisteren en ja het is waarneembaar en ja ook mijn gehoor gaat niet verder meer dan 11K tegenwoordig.
Zo als ik het begrepen heb worden de magneten vervangen en zijn er nog een aantal aanpassingen die gedaan worden.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Ook als het geen tweeter meer is en eigenlijk alleen de buitenzijde nog maar her gebruikt wordt??
Volgens mij ga je er vanuit dat het een originele tweeter is wat door Cock geleverd wordt.
Dat is zeker niet het geval.
Volgens mij ga je er vanuit dat het een originele tweeter is wat door Cock geleverd wordt.
Dat is zeker niet het geval.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Klopt, het is een originele Fountek met een Cock verhaal. Hij heeft het mij zelf omstandig uitgelegd dat hij er dagen mee bezig is (die 2 Keuries is dus eigenlijk nog een koopje gezien de arbeidsuren) om zo'n ding te verbouwen en het klopt dat het geen tweeter meer is maar dat het een "Harmonizer" geworden is bij 200 kHz. Hoe dat in elkaar steekt is uiteraard geheim! Ik hou het dan ook maar op de "Cock-resonantie".
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 13 mar 2022, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Zoals hierboven aangegeven, was ik niet direct van plan iets met die (defecte) Technics-bandjes te doen. Later dacht ik, laat ik er eens een stel super-tweeters ervan maken. Maar nu ze niet gerepareerd kunnen worden, zal ik daarvoor toch iets anders moeten aanschaffen. Mijn idee daarvoor was een omnidirectienele tweeter. Maar dan met een bandje, die dan wel vierkant (liefst rond) moet zijn. De Dayton lijkt me wel geschikt daarvoor
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-amt2-4.html
(antwoord is dus nee)
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Het afstralingsgedrag verticaal en horizontaal verschillen nogal, en of dat dan goed uit de verf komt is dan nog wel de vraag.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Zeker, dat is de kanttekening die ik zelf ook maak. Wellicht dat je dat dat in de praktijk kunt oplossen door die tweeter te 'richten'. Klinkt en is wat paradoxaal omdat je juist een omnidirectioneel effect wilt hebben. Maar lijkt me een leuk experiment.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Wordt sowieso nogal onvoorspelbaar, zeker in verticale richting. Maar die kleine Dayton dingetjes zijn niet duur (gehoord in Leo's paasproject) en klinken voortreffelijk. Ben wel beniewd wat dat gaat opleveren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
iirc had Leo de Omnes Audio AMT gebruikt, die Dayton was wat mee (alleen erg hoog in te zetten meen ik)
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Die Dayton, die hieboven afhebeeld is, is volgens mij dezelfde als de audiopur AMT9m die ik in de Inimini gebruikt heb.
In de Bébé gebruik ik de (rechthoekige) Omnes audio AMT 50
In de Bébé gebruik ik de (rechthoekige) Omnes audio AMT 50
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 15 mar 2022, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Dit lijkt me wel een aardig bandje voor de omnidirectionele supertweeter die ik van plan ben te maken. Deze suggereert door het ronde hoorntje dat de afstraling niet specifiek gericht is.
https://nl.aliexpress.com/item/32733575 ... _edm_other
Kost ook geen drol (50 voor het paar) dus weer een leuk experiment
https://nl.aliexpress.com/item/32733575 ... _edm_other
Kost ook geen drol (50 voor het paar) dus weer een leuk experiment
