Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: wo 09 mar 2022, 19:34
AudioMan schreef: di 08 mar 2022, 22:20
"Wat Cock wel verteld is dat de bandtweeter in zijn geheel uit elkaar gaat en aangepast wordt naar de maatstaven van Sonore Audio." Je moet toch wat om die 2K euri te verantwoorden. Mooi marketingverhaal....
Klopt maar wordt dan ook niet meer als supper tweeter verkocht.

Hij verandert daarmee in een Harmonizer: https://www.sonore.audio/#pagina=produc ... sleutel=61 Mijn eigen ervaring met dergelijke tweeters in zulke smalle kastjes is een enorme oplingering van de baffle resonantie langs het oppervlak in de breedte van de kast. Die ligt dan zo rond de 2 a 3 kHz.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Shadow »

Beetje peper en zout zeg maar O:)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Douwe84 »

Ik weet niet hoe het met jullie oren is maar de mijne houden op bij 16,5 kHz
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door hannesie »

Cock praat je er wel een paar 1000 kHz bij. :sure: :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Kappa7 »

Zo als ik het begrepen heb is het effect van de Harmonizers al op een veel lager frequentie gebied werkzaam.
Hoe dat exact werkt weet ik niet maar Cock geeft aan dat het zeker geen (super) tweeters meer zijn.
Wel heb ik ze in een verschillend aantal sets kunnen beluisteren en ja het is waarneembaar en ja ook mijn gehoor gaat niet verder meer dan 11K tegenwoordig.
Zo als ik het begrepen heb worden de magneten vervangen en zijn er nog een aantal aanpassingen die gedaan worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: zo 13 mar 2022, 12:03
Hoe dat exact werkt weet ik niet maar Cock geeft aan dat het zeker geen (super) tweeters meer zijn.
............
Gaat aardig categorie "3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77" dan...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Kappa7 »

Ook als het geen tweeter meer is en eigenlijk alleen de buitenzijde nog maar her gebruikt wordt??
Volgens mij ga je er vanuit dat het een originele tweeter is wat door Cock geleverd wordt.
Dat is zeker niet het geval.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Klopt, het is een originele Fountek met een Cock verhaal. Hij heeft het mij zelf omstandig uitgelegd dat hij er dagen mee bezig is (die 2 Keuries is dus eigenlijk nog een koopje gezien de arbeidsuren) om zo'n ding te verbouwen en het klopt dat het geen tweeter meer is maar dat het een "Harmonizer" geworden is bij 200 kHz. Hoe dat in elkaar steekt is uiteraard geheim! Ik hou het dan ook maar op de "Cock-resonantie".
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 13 mar 2022, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Henkjan »

viewtopic.php?t=30566

kan je hier mss wat mee?
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Henkjan schreef: zo 13 mar 2022, 13:12
viewtopic.php?t=30566

kan je hier mss wat mee?
Zoals hierboven aangegeven, was ik niet direct van plan iets met die (defecte) Technics-bandjes te doen. Later dacht ik, laat ik er eens een stel super-tweeters ervan maken. Maar nu ze niet gerepareerd kunnen worden, zal ik daarvoor toch iets anders moeten aanschaffen. Mijn idee daarvoor was een omnidirectienele tweeter. Maar dan met een bandje, die dan wel vierkant (liefst rond) moet zijn. De Dayton lijkt me wel geschikt daarvoor
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-amt2-4.html

(antwoord is dus nee)
Bijlagen
dayton-audio-amt2-4-air-motion-transformer-tweeter.jpg
supertweeter-800x446-1-800x445.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door hannesie »

Het afstralingsgedrag verticaal en horizontaal verschillen nogal, en of dat dan goed uit de verf komt is dan nog wel de vraag.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Zeker, dat is de kanttekening die ik zelf ook maak. Wellicht dat je dat dat in de praktijk kunt oplossen door die tweeter te 'richten'. Klinkt en is wat paradoxaal omdat je juist een omnidirectioneel effect wilt hebben. Maar lijkt me een leuk experiment.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Wordt sowieso nogal onvoorspelbaar, zeker in verticale richting. Maar die kleine Dayton dingetjes zijn niet duur (gehoord in Leo's paasproject) en klinken voortreffelijk. Ben wel beniewd wat dat gaat opleveren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Henkjan »

iirc had Leo de Omnes Audio AMT gebruikt, die Dayton was wat mee (alleen erg hoog in te zetten meen ik)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door pappaleo »

Die Dayton, die hieboven afhebeeld is, is volgens mij dezelfde als de audiopur AMT9m die ik in de Inimini gebruikt heb.

In de Bébé gebruik ik de (rechthoekige) Omnes audio AMT 50
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 15 mar 2022, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef: di 15 mar 2022, 13:16
iirc had Leo de Omnes Audio AMT gebruikt, die Dayton was wat mee (alleen erg hoog in te zetten meen ik)
Dat was de Dayton AMT Mini-8. Inzetbaar vanaf 5,5kHz.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Henkjan schreef: di 15 mar 2022, 13:16
(alleen erg hoog in te zetten meen ik)
Is ook precies het bereik waar die super-tweeter hoort te werken.....
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Dit lijkt me wel een aardig bandje voor de omnidirectionele supertweeter die ik van plan ben te maken. Deze suggereert door het ronde hoorntje dat de afstraling niet specifiek gericht is.
https://nl.aliexpress.com/item/32733575 ... _edm_other

Kost ook geen drol (50 voor het paar) dus weer een leuk experiment
Bijlagen
HTB1wmrVKFXXXXchXpXXq6xXFXXXP.jpg
Plaats reactie