Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Moderator: Beheerdersteam
Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Heb nog 2 Technics TH400 bandtweeters liggen, zijn als enige overgebleven van mijn Quadral Titan-replica, van ruim 30 jaar geleden. Helaas zijn de bandjes dooorgebrand (zie bijlage).
Voorts zit er voor en achter het bandje een soort vilt-achtig materiaal, wat vergaan lijkt te zijn. Zou vervangen moeten worden. Of juist niet, want hier
http://www.top-audio.de/speaker/chassis ... /th400.htm is dat vilt juist verwijderd.
Heb nog geen concreet project met deze dingen, maar omdat ik er zeer goede herinneringen aan had, kunnen ze maar vast klaarliggen.....
Iemand enig idee of en ervaring hiermee, met het renoveren van bandtweeters?
Voorts zit er voor en achter het bandje een soort vilt-achtig materiaal, wat vergaan lijkt te zijn. Zou vervangen moeten worden. Of juist niet, want hier
http://www.top-audio.de/speaker/chassis ... /th400.htm is dat vilt juist verwijderd.
Heb nog geen concreet project met deze dingen, maar omdat ik er zeer goede herinneringen aan had, kunnen ze maar vast klaarliggen.....
Iemand enig idee of en ervaring hiermee, met het renoveren van bandtweeters?
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Je zou eens contact kunnen opnemen met Joppe: memberlist.php?mode=viewprofile&u=7602 misschien dat hij iets voor je kan betekenen.
Het "herstellen" kan alleen als je een nieuwbandje opgespannen folie met geleidende sporen plaatst.
[edit]benaming aangepast[/edit]
Het "herstellen" kan alleen als je een nieuw
[edit]benaming aangepast[/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op za 05 mar 2022, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Will do. Tnx.SARK schreef: ↑za 05 mar 2022, 12:16Je zou eens contact kunnen opnemen met Joppe: memberlist.php?mode=viewprofile&u=7602 misschien dat hij iets voor je kan betekenen.
Ja, dat had ik ook begrepen. Had mss de vraag erin moeten zetten wie weet waar een zo'n bandje nog te koop is.Het "herstellen" kan alleen als je een nieuw bandje plaatst.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Dat zal erg lastig worden i.d.d. Daar moet eigenlijk het originele bandje in. Het zijn beslist toptweeters. Ik had ze ook in mijn Rogers zitten destijds. Er is hier op het forum iemand met succes bezig geweest met alu ribbons en in GB zit iemand die Decca ribbons repareert en/of ribbons daarvoor levert: http://hd-audio.orpheusweb.co.uk/home.html Alleen is die wepsait al heel lang niet meer ge-updated. Dus of ie nog leeft...?
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Heb er ook een zeer goede herinnering aan, aan die TH400's. Al was dat een aantal decennia geleden, dus weet niet precies wat het geheugen in de tussentijd heeft gedaan...
Er staat een mailadres bij, dus ga het eens proberen. Niet geschoten is altijd mis....en in GB zit iemand die Decca ribbons repareert en/of ribbons daarvoor levert: http://hd-audio.orpheusweb.co.uk/home.html Alleen is die wepsait al heel lang niet meer ge-updated. Dus of ie nog leeft...?
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Ja, TH400 (en latere TH800) waren echt gewoon goed. Zondemeer! Ongehoord getailleerd tophoog zoals alleen een ribbon dat kan. Ik meen dat het mylar ribbons waren en geen alu folie. Kan ik mij niet helemaal meer zo herinneren. In dat geval denk ik dat Joppe wel eens je meest nabije strohalm kan zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Komen we weer op de bekende ( heb hier meerdere malen op gewezen) verwarring over een bandje of een magnetostaat.
Een bandje is een los stukje alu folie met wafeltjes op gehangen in een magneetveld ( Decca). Een magnetostaat is een opgespannen folie met geleidende sporen die in een magneetveld hangt. De eerste is makkelijk te repareren ( rol alu folie en een tube uitknijper), de laatste niet. Philips had in het verleden de isophase tweeter, een magnetostaat. Kapot? Enkele reis kliko.
Een bandje is een los stukje alu folie met wafeltjes op gehangen in een magneetveld ( Decca). Een magnetostaat is een opgespannen folie met geleidende sporen die in een magneetveld hangt. De eerste is makkelijk te repareren ( rol alu folie en een tube uitknijper), de laatste niet. Philips had in het verleden de isophase tweeter, een magnetostaat. Kapot? Enkele reis kliko.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Heb net een mailtje weggedaan naar die man in het VK. En ja, in het Engels is het uiteraard 'ribbon'.
En of je het nu een bandje of ribbon noemt.... in allebei de gevallen (elektrostaat/magnetostaat) betreft het een folie, in de vorm van een bandje. Gevalletje potato potatoe.
En of je het nu een bandje of ribbon noemt.... in allebei de gevallen (elektrostaat/magnetostaat) betreft het een folie, in de vorm van een bandje. Gevalletje potato potatoe.
Laatst gewijzigd door AudioMan op ma 07 mar 2022, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Nog geen reactie van die ribbon-repair-man. Maar kwam deze tegen, een Dayton PT2C-8-bandtweeter
https://shop.speakerenco.nl/pt2c-8-1
Is 'maar' 66 euri. Weet dus niet of het moeite waard is om die TH400's te renoveren.
https://shop.speakerenco.nl/pt2c-8-1
Is 'maar' 66 euri. Weet dus niet of het moeite waard is om die TH400's te renoveren.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Lijkt mij een prima alternatief. Ik moet zeggen dat de AMT van Dayton ook niet verkeerd is voor een vergelijkbare prijs. Die komen qua resolutie wel aardig overeen.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Nee, herstellen wordt hem niet.
De truc met die (ok, vooruit dan
) magnetostaten is een zorgvuldige demping van de folie. Technics en even later Philips hadden destijds prima mogelijkheden om mooie magneet-assemblies te ontwerpen en mylarfolie te bedrukken met aluminium geleiders. Het was de kunst om ongewenste resonanties mechanisch te dempen met die viltjes.
Je schreef zelf al dat het vilt achter en voor de folie is vergaan. Dat moet je dus vernieuwen. Zou je het trucje willen herhalen, dan moet je in elk geval meetapparatuur hebben waarmee je je vorderingen op het vlak van die demping steeds kunt toetsen.
Overigens leverde Technics destijds vervangingsbandjes (kan ik uit eigen ervaring -helaas- zeggen). Die van jou zijn wel heel stevig aangepakt, zoals dat brandgat laat zien.
De truc met die (ok, vooruit dan
Je schreef zelf al dat het vilt achter en voor de folie is vergaan. Dat moet je dus vernieuwen. Zou je het trucje willen herhalen, dan moet je in elk geval meetapparatuur hebben waarmee je je vorderingen op het vlak van die demping steeds kunt toetsen.
Overigens leverde Technics destijds vervangingsbandjes (kan ik uit eigen ervaring -helaas- zeggen). Die van jou zijn wel heel stevig aangepakt, zoals dat brandgat laat zien.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Er is er maar 1 op voorraad! Elders is ie duurder zie ik. Zou wel even goed opletten met die prijs.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Inmiddels is me een hoop duidelijk geworden:
* de TH400's zijn excellente tweeters
* bandjes daarvoor zijn niet meer verkrijgbaar
* bandjes zijn niet of nauwelijks (zelf) te maken
* het vergane dempingsmateriaal zal ook vervangen moeten worden (kan niet zomaar)
* nieuwerwetse vervangers zijn beschikbaar en redelijk prijsgunstig
Dus de renovatie: jammer maar helaas. Maar ben toch blij dat ik met die iconen uit de tijd heb mogen werken en meemaken.....
-
* de TH400's zijn excellente tweeters
* bandjes daarvoor zijn niet meer verkrijgbaar
* bandjes zijn niet of nauwelijks (zelf) te maken
* het vergane dempingsmateriaal zal ook vervangen moeten worden (kan niet zomaar)
* nieuwerwetse vervangers zijn beschikbaar en redelijk prijsgunstig
Dus de renovatie: jammer maar helaas. Maar ben toch blij dat ik met die iconen uit de tijd heb mogen werken en meemaken.....
-
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Zou toch eens contact op nemen met Joppe. Hij heeft weliswaar geen ervaring met de TH400 denk ik, maar wel veel met het zelf maken van dit soort membranen voor speakers. Al moet ik zeggen dat die Dayton er wel uitziet als waardige vervanger. En ook nog voor een alleszins redelijke prijs.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Had 1 dag geleden gezegd dat ik nog geen project had voor de (gerenoveerde) bandtweeters, maar zit nu toch na te denken om een paar supertweeters op basis van een bandje te maken; dat zou dan zomaar met die Daytons kunnen zijn. Het bouwen houdt nooit op hahahahaha
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Ohw dat was mij even ontgaan, tja was destijds ook erg gecharmeerd van de Technics. Maar losse supertweeters? Ze lijken mij alleen goed tot hun recht te komen goed afgestemd met een fraaie mid. Maar voor een supertweeter is deze misschien ook wat: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... ini-6.html
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Dacht aan zoiets
https://6moons.com/audioreviews/tonian2/tweeter.html
Maar bij nader inzien schijnt de optimale supertweeter rondom-stralend te moeten zijn
https://6moons.com/audioreviews/tonian2/tweeter.html
Maar bij nader inzien schijnt de optimale supertweeter rondom-stralend te moeten zijn
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Lijkt mij een Fountek ribbon in een duur kastje: https://www.audiophonics.fr/en/tweeter/ ... -2864.html Maar er zijn er vele...AudioMan schreef: ↑di 08 mar 2022, 13:11Dacht aan zoiets
https://6moons.com/audioreviews/tonian2/tweeter.html
Maar bij nader inzien schijnt de optimale supertweeter rondom-stralend te moeten zijn
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Die TL-R2 supertweeter kost $1250,- per paar (extra kleurtje +$100,-), die Fountek-bandjes maar 125,- p/s. Zelfbouw schept mogelijkheden......
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Och, er is ook een Hollander al jaren mee bezig: http://www.puresound.be/nieuws/article/ ... armonizer/ Kost maar 2 Keuries voor een paartje.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
"Wat Cock wel verteld is dat de bandtweeter in zijn geheel uit elkaar gaat en aangepast wordt naar de maatstaven van Sonore Audio." Je moet toch wat om die 2K euri te verantwoorden. Mooi marketingverhaal....
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Hij verkondigt ook het verhaal dat ze daarmee het vergeten gebied bij 200kHz kunnen weergeven. En dat dat het grote geheim is... Ehm ja...
Op de audioclub hebben we een paar jaar geleden een demo gehad met echte piezo supertweeters als ad-on. Een heel verhaal dat ze tot over de 40kHz gingen en hoe belangrijk dat is. Er waren toen heel wat mensen die dat duidelijk hoorden. Alleen: Er werd gedemonstreerd met een gewone CD-speler! En daarmee is het bij 20kHz toch echt resoluut afgelopen met het geluid.
Als mooie tweeter met een hoge resolutie zijn ribbons onovertroffen op de exotische Ionfane na misschien, beslist. Maar meer magie zit er m.i. toch niet in.
Als mooie tweeter met een hoge resolutie zijn ribbons onovertroffen op de exotische Ionfane na misschien, beslist. Maar meer magie zit er m.i. toch niet in.
Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter
Klopt maar wordt dan ook niet meer als supper tweeter verkocht.
