Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Heb nog 2 Technics TH400 bandtweeters liggen, zijn als enige overgebleven van mijn Quadral Titan-replica, van ruim 30 jaar geleden. Helaas zijn de bandjes dooorgebrand (zie bijlage).

Voorts zit er voor en achter het bandje een soort vilt-achtig materiaal, wat vergaan lijkt te zijn. Zou vervangen moeten worden. Of juist niet, want hier
http://www.top-audio.de/speaker/chassis ... /th400.htm is dat vilt juist verwijderd.

Heb nog geen concreet project met deze dingen, maar omdat ik er zeer goede herinneringen aan had, kunnen ze maar vast klaarliggen.....

Iemand enig idee of en ervaring hiermee, met het renoveren van bandtweeters?
Bijlagen
Vilt achter het bandje (op de magneet)
Vilt achter het bandje (op de magneet)
Vilt vóór het bandje (achter het frontje)
Vilt vóór het bandje (achter het frontje)
Doorgebrand bandje
Doorgebrand bandje
th400.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door SARK »

Je zou eens contact kunnen opnemen met Joppe: memberlist.php?mode=viewprofile&u=7602 misschien dat hij iets voor je kan betekenen.
Het "herstellen" kan alleen als je een nieuw bandje opgespannen folie met geleidende sporen plaatst.

[edit]benaming aangepast[/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op za 05 mar 2022, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

SARK schreef: za 05 mar 2022, 12:16
Je zou eens contact kunnen opnemen met Joppe: memberlist.php?mode=viewprofile&u=7602 misschien dat hij iets voor je kan betekenen.
Will do. Tnx.
Het "herstellen" kan alleen als je een nieuw bandje plaatst.
Ja, dat had ik ook begrepen. Had mss de vraag erin moeten zetten wie weet waar een zo'n bandje nog te koop is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Dat zal erg lastig worden i.d.d. Daar moet eigenlijk het originele bandje in. Het zijn beslist toptweeters. Ik had ze ook in mijn Rogers zitten destijds. Er is hier op het forum iemand met succes bezig geweest met alu ribbons en in GB zit iemand die Decca ribbons repareert en/of ribbons daarvoor levert: http://hd-audio.orpheusweb.co.uk/home.html Alleen is die wepsait al heel lang niet meer ge-updated. Dus of ie nog leeft...?
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Pjotr schreef: za 05 mar 2022, 13:01
Dat zal erg lastig worden i.d.d. Daar moet eigenlijk het originele bandje in. Het zijn beslist toptweeters. Ik had ze ook in mijn Rogers zitten destijds.
Heb er ook een zeer goede herinnering aan, aan die TH400's. Al was dat een aantal decennia geleden, dus weet niet precies wat het geheugen in de tussentijd heeft gedaan...
en in GB zit iemand die Decca ribbons repareert en/of ribbons daarvoor levert: http://hd-audio.orpheusweb.co.uk/home.html Alleen is die wepsait al heel lang niet meer ge-updated. Dus of ie nog leeft...?
Er staat een mailadres bij, dus ga het eens proberen. Niet geschoten is altijd mis.... ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Ja, TH400 (en latere TH800) waren echt gewoon goed. Zondemeer! Ongehoord getailleerd tophoog zoals alleen een ribbon dat kan. Ik meen dat het mylar ribbons waren en geen alu folie. Kan ik mij niet helemaal meer zo herinneren. In dat geval denk ik dat Joppe wel eens je meest nabije strohalm kan zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door ds23man »

Komen we weer op de bekende ( heb hier meerdere malen op gewezen) verwarring over een bandje of een magnetostaat.

Een bandje is een los stukje alu folie met wafeltjes op gehangen in een magneetveld ( Decca). Een magnetostaat is een opgespannen folie met geleidende sporen die in een magneetveld hangt. De eerste is makkelijk te repareren ( rol alu folie en een tube uitknijper), de laatste niet. Philips had in het verleden de isophase tweeter, een magnetostaat. Kapot? Enkele reis kliko.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: za 05 mar 2022, 16:49
Komen we ik weer op de bekende ( heb hier meerdere malen op gewezen) verwarring over een bandje of een magnetostaat.
Noemen het toch een "ribbon".
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door SARK »

Aangepast
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Heb net een mailtje weggedaan naar die man in het VK. En ja, in het Engels is het uiteraard 'ribbon'.
En of je het nu een bandje of ribbon noemt.... in allebei de gevallen (elektrostaat/magnetostaat) betreft het een folie, in de vorm van een bandje. Gevalletje potato potatoe.
Laatst gewijzigd door AudioMan op ma 07 mar 2022, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Nog geen reactie van die ribbon-repair-man. Maar kwam deze tegen, een Dayton PT2C-8-bandtweeter
https://shop.speakerenco.nl/pt2c-8-1
Is 'maar' 66 euri. Weet dus niet of het moeite waard is om die TH400's te renoveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij een prima alternatief. Ik moet zeggen dat de AMT van Dayton ook niet verkeerd is voor een vergelijkbare prijs. Die komen qua resolutie wel aardig overeen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door markbakk »

Nee, herstellen wordt hem niet.
De truc met die (ok, vooruit dan :lol: ) magnetostaten is een zorgvuldige demping van de folie. Technics en even later Philips hadden destijds prima mogelijkheden om mooie magneet-assemblies te ontwerpen en mylarfolie te bedrukken met aluminium geleiders. Het was de kunst om ongewenste resonanties mechanisch te dempen met die viltjes.

Je schreef zelf al dat het vilt achter en voor de folie is vergaan. Dat moet je dus vernieuwen. Zou je het trucje willen herhalen, dan moet je in elk geval meetapparatuur hebben waarmee je je vorderingen op het vlak van die demping steeds kunt toetsen.

Overigens leverde Technics destijds vervangingsbandjes (kan ik uit eigen ervaring -helaas- zeggen). Die van jou zijn wel heel stevig aangepakt, zoals dat brandgat laat zien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Er is er maar 1 op voorraad! Elders is ie duurder zie ik. Zou wel even goed opletten met die prijs.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Inmiddels is me een hoop duidelijk geworden:

* de TH400's zijn excellente tweeters
* bandjes daarvoor zijn niet meer verkrijgbaar
* bandjes zijn niet of nauwelijks (zelf) te maken
* het vergane dempingsmateriaal zal ook vervangen moeten worden (kan niet zomaar)
* nieuwerwetse vervangers zijn beschikbaar en redelijk prijsgunstig

Dus de renovatie: jammer maar helaas. Maar ben toch blij dat ik met die iconen uit de tijd heb mogen werken en meemaken.....
-
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Zou toch eens contact op nemen met Joppe. Hij heeft weliswaar geen ervaring met de TH400 denk ik, maar wel veel met het zelf maken van dit soort membranen voor speakers. Al moet ik zeggen dat die Dayton er wel uitziet als waardige vervanger. En ook nog voor een alleszins redelijke prijs.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Pjotr schreef: ma 07 mar 2022, 20:27
Al moet ik zeggen dat die Dayton er wel uitziet als waardige vervanger. En ook nog voor een alleszins redelijke prijs.
Had 1 dag geleden gezegd dat ik nog geen project had voor de (gerenoveerde) bandtweeters, maar zit nu toch na te denken om een paar supertweeters op basis van een bandje te maken; dat zou dan zomaar met die Daytons kunnen zijn. Het bouwen houdt nooit op hahahahaha
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Ohw dat was mij even ontgaan, tja was destijds ook erg gecharmeerd van de Technics. Maar losse supertweeters? Ze lijken mij alleen goed tot hun recht te komen goed afgestemd met een fraaie mid. Maar voor een supertweeter is deze misschien ook wat: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... ini-6.html
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Dacht aan zoiets
https://6moons.com/audioreviews/tonian2/tweeter.html

Maar bij nader inzien schijnt de optimale supertweeter rondom-stralend te moeten zijn
Bijlagen
supertweeter-hero.jpg
Elac-4Pi-Plus2-1-768x768.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

AudioMan schreef: di 08 mar 2022, 13:11
Dacht aan zoiets
https://6moons.com/audioreviews/tonian2/tweeter.html

Maar bij nader inzien schijnt de optimale supertweeter rondom-stralend te moeten zijn
Lijkt mij een Fountek ribbon in een duur kastje: https://www.audiophonics.fr/en/tweeter/ ... -2864.html Maar er zijn er vele...
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

Die TL-R2 supertweeter kost $1250,- per paar (extra kleurtje +$100,-), die Fountek-bandjes maar 125,- p/s. Zelfbouw schept mogelijkheden......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Och, er is ook een Hollander al jaren mee bezig: http://www.puresound.be/nieuws/article/ ... armonizer/ Kost maar 2 Keuries voor een paartje.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door AudioMan »

"Wat Cock wel verteld is dat de bandtweeter in zijn geheel uit elkaar gaat en aangepast wordt naar de maatstaven van Sonore Audio." Je moet toch wat om die 2K euri te verantwoorden. Mooi marketingverhaal....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Hij verkondigt ook het verhaal dat ze daarmee het vergeten gebied bij 200kHz kunnen weergeven. En dat dat het grote geheim is... Ehm ja... :think: Op de audioclub hebben we een paar jaar geleden een demo gehad met echte piezo supertweeters als ad-on. Een heel verhaal dat ze tot over de 40kHz gingen en hoe belangrijk dat is. Er waren toen heel wat mensen die dat duidelijk hoorden. Alleen: Er werd gedemonstreerd met een gewone CD-speler! En daarmee is het bij 20kHz toch echt resoluut afgelopen met het geluid.

Als mooie tweeter met een hoge resolutie zijn ribbons onovertroffen op de exotische Ionfane na misschien, beslist. Maar meer magie zit er m.i. toch niet in.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Renovatie Technics TH400 bandtweeter

Bericht door Kappa7 »

AudioMan schreef: di 08 mar 2022, 22:20
"Wat Cock wel verteld is dat de bandtweeter in zijn geheel uit elkaar gaat en aangepast wordt naar de maatstaven van Sonore Audio." Je moet toch wat om die 2K euri te verantwoorden. Mooi marketingverhaal....
Klopt maar wordt dan ook niet meer als supper tweeter verkocht.
Plaats reactie