TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Dat gedoe met die buis kan ik eigenlijk niet op prijs stellen.Een in beginsel behoorlijke versterker van vervorming voorzien en dan nog met een buis.Zoiets van dan krijg je een buizengeluid, alsof per definitie iets met buizen flink vervormt :P .
Aan de andere kan best leuk dat er gebouwd wordt en zelfs iets anders dan gewoon :D
Dus met gemengde gevoelens een steentje bijdragen :sure:
Btgn.jpg
Op deze manier komt de stroom niet zo hoog (ong.60mA) en is de vervorming minder dan de vorige versie :lol:
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Waarom niet over R5 t/m 8 wat capaciteiten zetten. Hou je alleen een stroombron over.. :mrgreen:

groet,
Aat
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Dat gedoe met die buis kan ik eigenlijk niet op prijs stellen.Een in beginsel behoorlijke versterker van vervorming voorzien en dan nog met een buis.Zoiets van dan krijg je een buizengeluid, alsof per definitie iets met buizen flink vervormt :P .
Aan de andere kan best leuk dat er gebouwd wordt en zelfs iets anders dan gewoon :D
Dus met gemengde gevoelens een steentje bijdragen :sure:
Btgn.jpg
Op deze manier komt de stroom niet zo hoog (ong.60mA) en is de vervorming minder dan de vorige versie :lol:
Anne
Leuk deze waardes ga ik overnemen.
Die zien er minder erg uit dan de 600mA van eerder.

Aat ik zal tzt wel eens testen met de C over de R5 tm 8.
Die weerstanden staan namelijk dubbel om iets parallel te kunen zetten.
Dat hoeft naturlijk geen weerstand te zijn.
Ik denk dat ik op de print nog wat extra ruimte reserveer voor dergelijke experimenten.
Kan nooit kwaad lijkt mij zo.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels wat verder gegaan met de soft start.
Ook hier van is nu een ontwerp gereed om printen van te laten bakken.
Voor de softstart heb ik het schema gebruikt van DIYfan.
http://diyfan.blogspot.nl/2013/03/two-v ... start.html
Ik ben voor het schema met de 4027 gegaan wat zo prima lijkt te werken.
Het is een klik-aan-klik-uit schakelaar met softstart ge integreert.
Kan ik mooi met een enkele push button werken met de bekende blauwe ring.
http://www.tme.eu/nl/details/v16-11r-12 ... ars/onpow/

Hier onder het schema dat ik wil gebruiken.
Knipsel.PNG
En hier een simulatie van de print.
Soft Start.jpg
Ik kon niet alle componenten in 3D vinden maar het idee lijkt me duidelijk.

Hier nog even de print zelf.
Front
Knipsel.JPG
Back
Knipsel-2.JPG

Volgende ding gaat toch weer de voeding worden.
Ik had een smoorspoel in gedachte voor de 80V van de buis.
Echter gaat dat en prijzig worden maar ook niet nodig. deze wil ik eigenlijk elektronische regelen hier onder een paar mogelijk heden.
http://www.loetstelle.net/projekte/gyrator/gyrator.php of deze http://www.epanorama.net/documents/telecom/gyrator.html

Eens kijken wat dat gaat worden.
Mogelijk zijn daar misschien nog wel betere circuits voor.
Ik ben nog aan het zoeken.

Groetjes George
AatV

Bericht door AatV »

Mooie preview (of simulatie)!
Is dat de nieuwste versie van kicad?

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Enkele bedenkingen :-s
C-mos ingangen nooit open laten.
Zou C6 anders zetten.
Ipv die drie dikke 150 Ω weerstanden misschien een (of twee in serie) NTC's , minder plaats nodig.
En dan de stijg- daal-tijd :-$
Anne
Bijlagen
Kipsel.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
Mooie preview (of simulatie)!
Is dat de nieuwste versie van kicad?

groet,
Aat
Bedankt, is inderdaad de laatste versie van KiCad.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Enkele bedenkingen :-s
C-mos ingangen nooit open laten.
Zou C6 anders zetten.
Ipv die drie dikke 150 Ω weerstanden misschien een (of twee in serie) NTC's , minder plaats nodig.
En dan de stijg- daal-tijd :-$
Anne
Mja ik heb nu gewoon het schema aangehouden van DIY fan aangehouden.
Maar ik probeer even mee te komen.
De C-mos ingang, ik neem aan dat je poot 2 en 14 bedoelt? Dat is toch een uitgang? Waarom zou die niet open mogen blijven?
C6, Hoe anders?
De NTC's zijn zeker interessant. Zal vanavond eens kijken hoe dit ie implementeren.
De Daal-tijd?
Is de snelheid waar in deze schakelt te snel om de trafo rustig onder spanning te laten komen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
De C-mos ingang, ik neem aan dat je poot 2 en 14 bedoelt? Dat is toch een uitgang? Waarom zou die niet open mogen blijven?
Pootjes 10,11 EN 13 !
C6, Hoe anders?
Kun je toch zien, zit anders dan eerst.Zoals het zat moet C6 opladen bij inschakelen en ontlanden tijdens de wachttijd.Nu is 't ie eerst al ontladen totdat de wachtijd gaat verstrijken met opladen.
De Daal-tijd?
Is de snelheid waar in deze schakelt te snel om de trafo rustig onder spanning te laten komen.
De ingang aan poot 3 moet niet te langzaam veranderen om de ff goed te laten werken.Wordt hier vertraagd door C4.Zou mis kunnen gaan, misschien moet die C kleiner.
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

:oops: ik moet dus nog even goed naar het origineel kijken dus. Bedankt.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Het is even stil geweest hier maar heb vandaag alle materialen besteld om de versterker te kunnen bouwen.
Moet nog wel een paar aanpassingen maken aan de printen en dan kunnen ook die in de bestelling.
Het plan is om totaal 3 printen te maken.
1 voor de versterker module.
1 voor de gloeispanning en de hoogspanning van de buis.
En 1 voor de softstart.
De voeding voor de versterker modules maak ik hardwired.
Gewoon de diode brug op de bodem van de versterker en dan naar de elco's toe.
AatV

Bericht door AatV »

Merk bij mezelf dat alvorens ik een print ontwerp, ik eerst kijk hoe de printen en andere onderdelen t.o.v. elkaar geplaatst worden. Dan kan de plaatsing van in- en uitgangen of andere verbindingen op een print als ontwerpvoorwaarde meegenomen worden.
Scheelt in de snoer-spaghetti! :mrgreen:

groet,
Aat
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Goeie tip :goedzo:
Dat is wel iets dat vaak wel achter in mijn hoofd mee speelt als ik aan het ontwerpen ben.
Net als de route van het signaal op de print zelf en daar dan de beste mix in zien te vinden.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

En inmiddels is het ontwerp voor de versterker print wel aardig gereed zo.
Het gaat we wat meer bedrading worden zo maar elke versterker chip krijgt zijn eigen stroom aansluiting.
Ik moest te veel omwegen maken om ook de +40V en de -40V over de print naar de pootjes te krijgen.

Vind het zelf wel aardig geslaagd.
TDA7293 Parallel New SET amp 3D.JPG
TDA7293 Parallel New SET amp Front.JPG
TDA7293 Parallel New SET amp Back.JPG
TDA7293 Parallel New SET amp Component.JPG
En nog even het bijbehorende schema.
TDA7293 Parallel New SET amp.pdf
(96.68 KiB) 72 keer gedownload
Ga morgen de bestelling plaatsen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ziet er goed uit George! Enkele punten ter overweging:

Printje vraagt om 4 laags :D Kun je mooi P3, P4 en P5 aan de rand plaatsen. 1 laag volledig gnd en 1 laag powerplanes, de -40 en +40V. Wordt je print wel fors duurder van, bij iTead ga je dan van US$14,90 naar $88,- , schiet niet op.
Kun je trouwens niet 1 connector voor de - en +40V gebruiken? Als je dan het spoor op top wat onder de condensatoren loopt omhoog haalt kun je op top (als je de connector aan de rand hebt gezet) met een dik spoor / plane naar de connector toe. Heb je de connector toch aan de rand en blijft het 2 laags. Ook als je 3 connectoren wil blijven gebruiken (vanwege de stroom bv) kun je wel naar de rand toe op deze manier. Het is een keuze natuurlijk, maar het voordeel van connectoren aan de rand is dat je het netter kunt afwerken straks, beter bij kunt, en je bedrading weghoudt bij warm wordende componenten op de print (hier niet aan de orde).

Je sluit de -40 en +40V mooi vet aan, maar denk aan je retourpad, de gnd. Die zou je wat dikker in het koper kunnen leggen, is nu een standaard dunne thermal. Gewoon een dikker spoor overheen trekken. Waar sluit je GND voor je spanning eigenlijk aan, op P2? Dan daar ook dikker. Had zelf gekozen voor een 3 pins connector gekozen trouwens met -40V, GND en +40V erop.

Silk, de elco's, de - zou je buiten de component outline kunnen leggen zodat als de elco's gemonteerd zijn je ook kunt zien dat ze goed om zitten. Hoe dik is je silk? iTead (neem tenminste aan dat je daar besteld) wil minimaal 0.15mm zien. Het lijkt me dunner, maar misschien is het ook wel goed hoor. Ook nog even silk tekst plaatsen bij P3, P4 en P5, + en -.

De ontkoppeling van de - en +40V, die 150nF, moet dat niet iets keramisch zijn? Wat gebruik je nu, MKT/MKP?

Wat je nog zou kunnen doen is een versienummer op je print zetten, 1.0 oid. Als je nog eens een update doet kun je dit nummer verhogen en weet je later welke versie het is.

C4 iets naar binnen trekken, heb je 'm mooi binnen je boardoutline.

R5,6,7 en 8 zou je aan de linkerkant in het plane/spoor kunnen laten vallen, hangen een beetje raar aan zo.

Misschien nog even de scherpe hoeken eruit trekken op Bottom.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nog een overweging: eruit met die print kroonstenen, die dingen zijn een gruwel! Prima voor 220V, of besturingstechniek, maar aub. niet in audio of andere electronica.
cool

Bericht door cool »

Ik mis wel een stel ontkoppeling elco's direct bij de chips. Mag ook best wat meer ruimte tussen de chips ivm monteren en warmte huishouding lijkt mij. Groetjes,
ray5150

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Nog een overweging: eruit met die print kroonstenen, die dingen zijn een gruwel! Prima voor 220V, of besturingstechniek, maar aub. niet in audio of andere electronica.
Stel dan ook gelijk een praktisch alternatief voor, Sander.
Iets afkraken kunnen we allemaal...

Persoonlijk zou ik voor de output, power, en GND lijnen een verticale male Faston gebruiken.
Oerdegelijk, goedkoop, en je kan er een vermogen doorheen jagen zonder een kik te geven.
Voor de input zou een klein wit Molexje kunnen of een goeie printkroonsteen van Wago. (die grijze, of oranje.)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Bedankt voor de adviezen allemaal.
Ik ben vanmorgen aan de gang gegaan en heb de opmerkingen van Barry bewerkt in het onderstaande.
Pas nu ik het verhaal wil plaatsen ook de andere reacties gelezen.
Als eerste de print kroonstenen.
SSassen schreef:
Het is mijn plan om de voeding en de ingang van het signaal direct op de print te solderen.
Ik teken hier gewoon de print kroonstenen om dat dit op zich natuurlijk prima zal werken maar deze hebben ook een mooi soldeer eiland wat prima gebruikt kan worden om de draad aan te bakken. :mrgreen:
De aansluiting naar het Grid en Cathode en speaker aansluiting was wel het plan om de kroonsteen te gebruiken.
ray5150 schreef:
Persoonlijk zou ik voor de output, power, en GND lijnen een verticale male Faston gebruiken.
Oerdegelijk,
De Fastons wil ik niet gebruiken ik vind dat gewoon ondingen, teveel storingen van die dingen mee gemaakt in de auto. [-X
cool schreef:
Ik mis wel een stel ontkoppeling elco's direct bij de chips. Mag ook best wat meer ruimte tussen de chips ivm monteren en warmte huishouding lijkt mij. Groetjes,
De bak met Elco's komt redelijk dicht bij de print te staan en door de directe verbindingen met de vaste bedrading had ik verwacht die niet nodig te hebben. zou dat nog iets doen denk jij?
Barry2001 schreef:
Ziet er goed uit George! Enkele punten ter overweging:

Printje vraagt om 4 laags :D Kun je mooi P3, P4 en P5 aan de rand plaatsen. 1 laag volledig gnd en 1 laag powerplanes, de -40 en +40V. Wordt je print wel fors duurder van, bij iTead ga je dan van US$14,90 naar $88,- , schiet niet op.
Kun je trouwens niet 1 connector voor de - en +40V gebruiken? Als je dan het spoor op top wat onder de condensatoren loopt omhoog haalt kun je op top (als je de connector aan de rand hebt gezet) met een dik spoor / plane naar de connector toe. Heb je de connector toch aan de rand en blijft het 2 laags. Ook als je 3 connectoren wil blijven gebruiken (vanwege de stroom bv) kun je wel naar de rand toe op deze manier. Het is een keuze natuurlijk, maar het voordeel van connectoren aan de rand is dat je het netter kunt afwerken straks, beter bij kunt, en je bedrading weghoudt bij warm wordende componenten op de print (hier niet aan de orde).

Je sluit de -40 en +40V mooi vet aan, maar denk aan je retourpad, de gnd. Die zou je wat dikker in het koper kunnen leggen, is nu een standaard dunne thermal. Gewoon een dikker spoor overheen trekken. Waar sluit je GND voor je spanning eigenlijk aan, op P2? Dan daar ook dikker. Had zelf gekozen voor een 3 pins connector gekozen trouwens met -40V, GND en +40V erop.

Silk, de elco's, de - zou je buiten de component outline kunnen leggen zodat als de elco's gemonteerd zijn je ook kunt zien dat ze goed om zitten. Hoe dik is je silk? iTead (neem tenminste aan dat je daar besteld) wil minimaal 0.15mm zien. Het lijkt me dunner, maar misschien is het ook wel goed hoor. Ook nog even silk tekst plaatsen bij P3, P4 en P5, + en -.

De ontkoppeling van de - en +40V, die 150nF, moet dat niet iets keramisch zijn? Wat gebruik je nu, MKT/MKP?

Wat je nog zou kunnen doen is een versienummer op je print zetten, 1.0 oid. Als je nog eens een update doet kun je dit nummer verhogen en weet je later welke versie het is.

C4 iets naar binnen trekken, heb je 'm mooi binnen je boardoutline.

R5,6,7 en 8 zou je aan de linkerkant in het plane/spoor kunnen laten vallen, hangen een beetje raar aan zo.

Misschien nog even de scherpe hoeken eruit trekken op Bottom.
Geweldig goede opmerkingen weer Barry :dank:
De GND was ik een beetje uit het oog verloren maar zeker een goed punt.
Heb vanmorgen de boel maar weer op de kop gezet.
Een vierlaags print zit er niet in in dus dan zoeken naar alternatieve.
De aansluitingen aan de zijkant plaatsen zou wel het mooiste zijn om de bedrading netjes te houden maar kies er nu voor om het zo kort mogelijk te houden.
De aansluitingen zijn nu dus aangepast naar GND +40V en -40V, Ik had de aarde naar een punt laten gaan om aard lussen te voorkomen.
Zou juist dat nu niet een risico kunnen worden?

De Ctjes die ik wil gebruiken zijn de Simens uit het onderstaande topic.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=21020
TDA7293 Parallel New SET amp 3D Ver2.JPG
TDA7293 Parallel New SET amp Front Ver2.JPG
TDA7293 Parallel New SET amp Back Ver2.JPG
TDA7293 Parallel New SET amp Component Ver2.JPG
Voor de rest denk ik dat ik zo ongeveer al je opmerkingen wel verwerkt te hebben.
Ben benieuwd naar de bevindingen.

Groetjes George
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Denk dat Ray bedoelt met die Fastons dat je daar je draden direkt aan soldeert, met een krimpkousje erom, dat zit muurvast. Maar direkt op de print solderen kan ook, misschien dat je de padjes dan nog iets groter kan maken, annular ring heet dat. Als je dat doet niet vergeten ook je soldeermasker opening mee groter te maken.

2 dingen nog, die weerstanden schurken nu tegen dat spoor aan, of plane, wat je gebruikt. Zou dit nog iets meer naar rechts trekken, dan liggen ze er mooi in. Silk is minimaal 0.15mm dik? Kan het zo op de foto niet zien, misschien is het al wel ok zo.

Elco's hoeven (denk ik) niet zo dicht bij de voeding te zitten, die 150nF wel, maar dat heb je wel gedaan.

Ziet er strak uit zo :goedzo: benieuwd naar het resultaat!

Edit: De gnd aansluiting bij de TDA, kun je die ook nog dikker maken?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Denk dat Ray bedoelt met die Fastons dat je daar je draden direkt aan soldeert, met een krimpkousje erom, dat zit muurvast. Maar direkt op de print solderen kan ook, misschien dat je de padjes dan nog iets groter kan maken, annular ring heet dat. Als je dat doet niet vergeten ook je soldeermasker opening mee groter te maken.

2 dingen nog, die weerstanden schurken nu tegen dat spoor aan, of plane, wat je gebruikt. Zou dit nog iets meer naar rechts trekken, dan liggen ze er mooi in. Silk is minimaal 0.15mm dik? Kan het zo op de foto niet zien, misschien is het al wel ok zo.

Elco's hoeven (denk ik) niet zo dicht bij de voeding te zitten, die 150nF wel, maar dat heb je wel gedaan.

Ziet er strak uit zo :goedzo: benieuwd naar het resultaat!

Edit: De gnd aansluiting bij de TDA, kun je die ook nog dikker maken?
Direct aan de Faston solderen kan natuurlijk ook. Maakt het los solderen wel iets makkelijker met de print nog in de behuizing.

De weerstanden zal ik wat meer in het spoor zetten, het er net tegenaan zetten Had ik overigens expres gedaan om zo min ongelijk in het spoor gaan zitten.

Het silk is 0.2mm, Zou geen probleemmoeten zijn lijkt mij.

Vanavond zal ik de soldeer eilandjes nog wat groter maken.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels weer wat verder.
De printen zijn er eindelijk en het eerste test exemplaar werkt op de lab voeding nog even zonder buis en met 1 TDA.
P1070162.JPG
Het plan is om nu eerst een voeding te maken voor de buis die ik kan gebruiken voor de hoogspanning en de gloeispanning.
ik heb hiervoor een trafo liggen met 2x12V ac en wil daar een Voltage multiplier op toegaan passen om op 80V te komen iets hoger mag ook.
733px-Full-wave_Villard_cascade.svg.png
Zo iets dus. Volgens mij kom ik met 3x op 100V uit wat met een transistor op een stabiele 80V moet uit komen.
Zou dat kunnen werken? of wordt deze te traag?
Het duurt namelijk een paar wisselingen van de spanning voor dat alle condensatoren weer zijn opgeladen als deze zijn spanning heeft afgegeven.
Nu verwacht ik zelf dat het erg mee gaat vallen om dat de gevraagde stromen niet erg hoog zullen zijn.
ben nog een beetje aan het puzzelen dus.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo kom je er niet, kijk maar
Villard_cascade.png
:(
Op deze manier kom je er haast (96V), met een iets te hoge 12V dus wel.
Bijna100.jpg
Hoe dik de elco's moeten hangt van de stroom af, zou 't met bijv. 470µ kunnen proberen.
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Erg creatief, :goeie: Ga ik eens proberen op te bouwen.
Het idee is dan nog wel dat ik de gloeidraad met de zelfde 12V wikkeling wil voeden op AC of is dat niet handig?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi printje geworden George! Blijf het jammer vinden dat de connectoren midden op de print zitten, maar dat is ene keuze en bespaart je wel veel ruimte natuurlijk.

Typische schakeling, nog niet eerder gezien, zou 'm inderdaad gewoon eens opbouwen om te zien wat het doet... die 12V voor de gloei kun je toch gewoon blijven gebruiken direkt van de trafo?
Plaats reactie