Aan de andere kan best leuk dat er gebouwd wordt en zelfs iets anders dan gewoon
Dus met gemengde gevoelens een steentje bijdragen
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Leuk deze waardes ga ik overnemen.Ah!buis schreef:Dat gedoe met die buis kan ik eigenlijk niet op prijs stellen.Een in beginsel behoorlijke versterker van vervorming voorzien en dan nog met een buis.Zoiets van dan krijg je een buizengeluid, alsof per definitie iets met buizen flink vervormt.
Aan de andere kan best leuk dat er gebouwd wordt en zelfs iets anders dan gewoon![]()
Dus met gemengde gevoelens een steentje bijdragenOp deze manier komt de stroom niet zo hoog (ong.60mA) en is de vervorming minder dan de vorige versie
![]()
Anne
Bedankt, is inderdaad de laatste versie van KiCad.AatV schreef:Mooie preview (of simulatie)!
Is dat de nieuwste versie van kicad?
groet,
Aat
Mja ik heb nu gewoon het schema aangehouden van DIY fan aangehouden.Ah!buis schreef:Enkele bedenkingen![]()
C-mos ingangen nooit open laten.
Zou C6 anders zetten.
Ipv die drie dikke 150 Ω weerstanden misschien een (of twee in serie) NTC's , minder plaats nodig.
En dan de stijg- daal-tijd![]()
Anne
Pootjes 10,11 EN 13 !Kappa7 schreef:De C-mos ingang, ik neem aan dat je poot 2 en 14 bedoelt? Dat is toch een uitgang? Waarom zou die niet open mogen blijven?
Kun je toch zien, zit anders dan eerst.Zoals het zat moet C6 opladen bij inschakelen en ontlanden tijdens de wachttijd.Nu is 't ie eerst al ontladen totdat de wachtijd gaat verstrijken met opladen.C6, Hoe anders?
De ingang aan poot 3 moet niet te langzaam veranderen om de ff goed te laten werken.Wordt hier vertraagd door C4.Zou mis kunnen gaan, misschien moet die C kleiner.De Daal-tijd?
Is de snelheid waar in deze schakelt te snel om de trafo rustig onder spanning te laten komen.
Stel dan ook gelijk een praktisch alternatief voor, Sander.SSassen schreef:Nog een overweging: eruit met die print kroonstenen, die dingen zijn een gruwel! Prima voor 220V, of besturingstechniek, maar aub. niet in audio of andere electronica.
Het is mijn plan om de voeding en de ingang van het signaal direct op de print te solderen.SSassen schreef:Nog een overweging: eruit met die print kroonstenen, die dingen zijn een gruwel! Prima voor 220V, of besturingstechniek, maar aub. niet in audio of andere electronica.
De Fastons wil ik niet gebruiken ik vind dat gewoon ondingen, teveel storingen van die dingen mee gemaakt in de auto.ray5150 schreef:Persoonlijk zou ik voor de output, power, en GND lijnen een verticale male Faston gebruiken.
Oerdegelijk,
De bak met Elco's komt redelijk dicht bij de print te staan en door de directe verbindingen met de vaste bedrading had ik verwacht die niet nodig te hebben. zou dat nog iets doen denk jij?cool schreef:Ik mis wel een stel ontkoppeling elco's direct bij de chips. Mag ook best wat meer ruimte tussen de chips ivm monteren en warmte huishouding lijkt mij. Groetjes,
Geweldig goede opmerkingen weer BarryBarry2001 schreef:Ziet er goed uit George! Enkele punten ter overweging:
Printje vraagt om 4 laagsKun je mooi P3, P4 en P5 aan de rand plaatsen. 1 laag volledig gnd en 1 laag powerplanes, de -40 en +40V. Wordt je print wel fors duurder van, bij iTead ga je dan van US$14,90 naar $88,- , schiet niet op.
Kun je trouwens niet 1 connector voor de - en +40V gebruiken? Als je dan het spoor op top wat onder de condensatoren loopt omhoog haalt kun je op top (als je de connector aan de rand hebt gezet) met een dik spoor / plane naar de connector toe. Heb je de connector toch aan de rand en blijft het 2 laags. Ook als je 3 connectoren wil blijven gebruiken (vanwege de stroom bv) kun je wel naar de rand toe op deze manier. Het is een keuze natuurlijk, maar het voordeel van connectoren aan de rand is dat je het netter kunt afwerken straks, beter bij kunt, en je bedrading weghoudt bij warm wordende componenten op de print (hier niet aan de orde).
Je sluit de -40 en +40V mooi vet aan, maar denk aan je retourpad, de gnd. Die zou je wat dikker in het koper kunnen leggen, is nu een standaard dunne thermal. Gewoon een dikker spoor overheen trekken. Waar sluit je GND voor je spanning eigenlijk aan, op P2? Dan daar ook dikker. Had zelf gekozen voor een 3 pins connector gekozen trouwens met -40V, GND en +40V erop.
Silk, de elco's, de - zou je buiten de component outline kunnen leggen zodat als de elco's gemonteerd zijn je ook kunt zien dat ze goed om zitten. Hoe dik is je silk? iTead (neem tenminste aan dat je daar besteld) wil minimaal 0.15mm zien. Het lijkt me dunner, maar misschien is het ook wel goed hoor. Ook nog even silk tekst plaatsen bij P3, P4 en P5, + en -.
De ontkoppeling van de - en +40V, die 150nF, moet dat niet iets keramisch zijn? Wat gebruik je nu, MKT/MKP?
Wat je nog zou kunnen doen is een versienummer op je print zetten, 1.0 oid. Als je nog eens een update doet kun je dit nummer verhogen en weet je later welke versie het is.
C4 iets naar binnen trekken, heb je 'm mooi binnen je boardoutline.
R5,6,7 en 8 zou je aan de linkerkant in het plane/spoor kunnen laten vallen, hangen een beetje raar aan zo.
Misschien nog even de scherpe hoeken eruit trekken op Bottom.
Direct aan de Faston solderen kan natuurlijk ook. Maakt het los solderen wel iets makkelijker met de print nog in de behuizing.Barry2001 schreef:Denk dat Ray bedoelt met die Fastons dat je daar je draden direkt aan soldeert, met een krimpkousje erom, dat zit muurvast. Maar direkt op de print solderen kan ook, misschien dat je de padjes dan nog iets groter kan maken, annular ring heet dat. Als je dat doet niet vergeten ook je soldeermasker opening mee groter te maken.
2 dingen nog, die weerstanden schurken nu tegen dat spoor aan, of plane, wat je gebruikt. Zou dit nog iets meer naar rechts trekken, dan liggen ze er mooi in. Silk is minimaal 0.15mm dik? Kan het zo op de foto niet zien, misschien is het al wel ok zo.
Elco's hoeven (denk ik) niet zo dicht bij de voeding te zitten, die 150nF wel, maar dat heb je wel gedaan.
Ziet er strak uit zobenieuwd naar het resultaat!
Edit: De gnd aansluiting bij de TDA, kun je die ook nog dikker maken?