project: van de plank!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

richard schreef: do 06 feb 2025, 18:03
Henkjan schreef: wo 05 feb 2025, 17:26
JanRSmit schreef: wo 05 feb 2025, 17:21
Zie een accuton tweeter, welk model is dat?
de C²44 dat is eigenlijk bedoeld als een middentoner, maar loopt moeiteloos en zonder opbreken door tot de 20kHz
Toch nieuwsgierig....
2 nachtjes slapen dan kan je t horen
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: project: van de plank!

Bericht door EnjoyProg »

Ik heb helaas niet naar Hengelo kunnen komen, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar je ontwikkelingen.
Hoe klonk het in Hengelo? Hoe vonden anderen het?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: project: van de plank!

Bericht door tigradekat »

Klonk echt erg goed. Heeel mooi gedetailleerd. Er werd vrij zacht gespeeld, maar het klonk toch "compleet", met body. Kon zo eigenlijk geen fouten ontdekken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project: van de plank!

Bericht door Shadow »

De enige fout die er was zat in de kamerakoestiek...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: project: van de plank!

Bericht door FR_Aad »

en soms de muziekkeuze :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project: van de plank!

Bericht door Shadow »

Maar daar zouden we het niet meer over hebben :-$
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: project: van de plank!

Bericht door FR_Aad »

Even zonder dollen. Een relaxed setje met veel details
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: project: van de plank!

Bericht door rikpost »

Ik heb ze uitsluitend met klassieke muziek gehoord en dat klonk heel prettig .’
Wellicht nog iets meer preciezer in het laag , ik dacht af en toe daar wat kleuring te horen maar gezien het filter boven op de kast lag zal dat wel goed komen .
Verder een heerlijk muzikale speaker waar je graag een tijdje naar luistert
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Onze Duitse bezoekers waren ook onder de indruk:
CaptureOdP.JPG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: van de plank!

Bericht door markbakk »

Mwâh ik zie geen kroonsteentjes…
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: project: van de plank!

Bericht door EnjoyProg »

Leuk om te horen. In het top hoog niet te weinig hoog door het bundelen?
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: project: van de plank!

Bericht door EnjoyProg »

Ik heb zelf ook met de Seas gespeeld, maar vond ze pas lekker klinken als ik heel laag ging crossen. Dat was icm de sb acoustics beryllium.

Een vriend van me speelt met een accuton tweeter en crosst op 2,2khz ofzo. Klinkt super goed. Combi Seas magnesium met accuton is waarschijnlijk een goede combi.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

EnjoyProg schreef: do 13 feb 2025, 20:55
Leuk om te horen. In het top hoog niet te weinig hoog door het bundelen?
bundelt niet echt erg hoor

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

EnjoyProg schreef: do 13 feb 2025, 21:09
maar vond ze pas lekker klinken als ik heel laag ging crossen
zit hier wel goed dus
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: project: van de plank!

Bericht door EnjoyProg »

Bij mij staat op de planning om de Seas te combineren met de scan-speak 10f. Dat is de enige "tweeter" die ik heb liggen die onder de 1khz gaat. Daar wil ik verschillende x-overs uit proberen. Of de 2 units klank matig goed matchen weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Dat is een full range. Is toch totaal iets anders dan wat HJ gebruikt? Heb je alsnog een tweeter voor het top-hoog nodig. Wordt het een 3-weg!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project: van de plank!

Bericht door wouter »

De C44 is een briljant goede 2" die als voordeel heeft om een lagere overgangsfrequentie te realiseren zonder dat je direct de nadelen van een breedbander hebt. Sterker nog, met de C44 zijn de voordelen groter dan de nadelen en ik ben dan ook erg te spreken over de Chorda met 8" + 2" accuton, zie: viewtopic.php?p=1601524#p1601524

Ook als 3-weg blijft het sterk, zie hier: viewtopic.php?p=1675959#p1675959

Dit ontwerp van Henkjan heeft echt heel mooie onderdelen en is blijkbaar goed geïmplementeerd, en dan is het toch wel een uitzonderlijke compact speaker. Audio Physic heb ik ook wel eens gehoord met 1,75" tweeter, vond ik ook heel fraai. Misschien is dat maatje wel een heel mooi iets voor een 2-weg met net even andere kwaliteiten dan standaard.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

wouter schreef: vr 14 feb 2025, 17:53
Audio Physic heb ik ook wel eens gehoord met 1,75" tweeter, vond ik ook heel fraai.
Was/is dat toch al een merk dat mooi klinkende luidsprekers bouwt.

Henkjan's luidsprekers heb ik niet uitgebreid beluisterd, maar van de mogelijke nadelen van een grote 'harde' tweeter heb ik niets gemerkt. Een mooi evenwichtig geluidsbeeld ervaren.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: project: van de plank!

Bericht door EnjoyProg »

Pjotr schreef: vr 14 feb 2025, 13:38
Dat is een full range. Is toch totaal iets anders dan wat HJ gebruikt? Heb je alsnog een tweeter voor het top-hoog nodig. Wordt het een 3-weg!
Klopt, maar ik bedoelde het ook niet als vergelijk met de C44. Was meer m'n gedachten spinsels aan het delen .

Ik kan me wel voorstellen dat de c44 goed klinkt met de Seas. Hopelijk kan ik bij de volgende forum meeting hem horen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

EnjoyProg schreef: za 15 feb 2025, 14:50
Hopelijk kan ik bij de volgende forum meeting hem horen!
met een beetje mazzel: viewtopic.php?t=32693
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

het is me gelukt om nog wat meer onderdelen in t filter te krijgen :mrgreen:

in de grafiek van de respons van het filter was te zien dat er rond de 100Hz wat opslingering was, veroorzaakt door de interactie van de seriespoel van t woof filter met de bovenste impedantiepiek. die piek dus platgemept met een RCL. t effect is subtiel maar wel duidelijke verbetering van t laag, (bas)drum bv sterft sneller uit, nog wat betere detaillering. ik denk dat ik ze zo maar eens meeneem naar Breda dan kunnen jullie t zelf beoordelen of dat effect klopt of dat ik t gemanifesteerd heb
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

in Breda
IMG_20250531_120152.131Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

zal hier eens mee verder gaan om een filter te krijgen dat ook in de kast past.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: zo 30 nov 2025, 1:03
een filter te krijgen dat ook in de kast past
in elk geval (op t scherm) gelukt om 7 componenten uit t filter weg te krijgen, zo maar eens t filter opnieuw opbouwen en gaan luisteren
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

klinkt nog steeds prima, ik ga maar wat bestellen bij Rumoh en dan inbouwen die hap
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”