ik ben bezig (lees: het hout ligt op een stapel, en de drivers zijn van de plank af) met een sjieke 2weg monitor
bij deze t topic
Voor mij begon t project toen ik van een gerespecteerd forumlid wat drivers overnam die al een tijd bij hem op de plank lagen: een setje Seas Excel W18ex001 en een setje Accuton C²44. Nog geen idee wat ik er mee zou gaan doen toen, maar het hielp hem wat ruimte op de plank te maken, en gaf mij de kans om eens met deze erg sjieke drivers wat te gaan doen. wat doen? eerst weer op de plank leggen natuurlijk
Op de Seas site stonden al een paar afstemmingen, waarvan deze me wel aardig leek:
Dat was voor een 12 liter kastje.
Nu had ik zelf ook nog wat op de plank liggen, namelijk net 25mm berken multiplex, dus het basis ontwerp (gulden snede voor de baffle) was al vrij vlot helder:
Ik heb wel eens gehad dat bij een vierkante binnendoorsnede er een flinke middentoon resonantie door de BR-buis heen kwam die correspondeerde met de breedte en diepte dimensie. Ik denk dat het slim is om binnenin een schuin stuk hout te plaatsen bij deze afmetingen. Deze drivers verdienen wel een waardig kastje.
Gulden snede is toch ook een visueel dingetje?
Ook voor de verdeling van de toonladder, dan moet je de diepte van de kast dan ook mee nemen in die beschouwing.
de oplettende lezer zal gemerkt hebben dat die C²44 geen tweeter is, maar bedoeld is als mid. Hij loopt echter door tot de 20kHz, wat de inzetbaarheid als midhoog mogelijk maakt, met de crossover naar de W18 ergens in de buurt van de 800Hz. Dus ook qua concept het zelfde idee als die FaB4 monitor.
Ondertussen ook nog wat achter de PC gezeten (wachtend op goed weer om te frezen)
Omdat het met een PVC buis op die positie in de kast lastiger is om de lengte in een keer op basis van de berekening goed te krijgen, zal dat na bouw gemeten moeten worden, en dan evt gecorrigeerd. ik heb in de sim de range van te verwachten afstemmingen naast elkaar gezet, en de voorlopige conclusie is dat mocht die wat lager uitpakken dan die 48Hz dat zeker geen ramp is:
Heerlijk, doet me denken aan de Chorda. Die heb ik meerdere keren gehoord, gebouwd, verbouwd en zelfs eens mee gehad naar Beetsterzwaag (toen Roland daar nog kwam). Een heel fijne midhoog voor bij die midwoofer. 800hz is wellicht laag, maar voor die unit geen probleem.
Toevallig het ontwerp SP44 van Troels al eens bekeken?
Chorda ken ik, kan me m helaas niet meer herinneren in Beetsterzwaag (ik was er bij de meeste toch wel bij) en die HH heb ik nou ook weer net niet liggen
SP44 had ik al gevonden, en deze meting gaf toch wel een fijn gevoel over de keuze
mogelijk wel, wat Peter zegt kan vermoeiend worden.
Focal tweeters hadden ook zo'n randje boven de 20 kHz. Destijds vond ik die niet lekker klinken, ik dacht om die reden.
Hoorde ik toen ook ook nog de vleermuizen die 's avonds om het huis vlogen.
Wat betreft de presentatie van de Chorda destijds kan ik me niet herinneren of ik ze schel vond. Volgens het draadje van de luisterdag werd er wel positief op gereageerd. Alleen was hij wat directioneel.
De Chorda is absoluut geen schel klinkende luidspreker, het is rustig met details en lijkt geen tweeter te hebben. Dat is dan positief bedoeld. Heel erg homogeen, en wellicht mede vanwege het lage X-overpunt en het materiaal wat voor laag en midhoog gelijk is - keramiek - lijkt er ook geen overgang in te zitten: gewoon muziek met een heel hoge resolutie en een rijk klankkleuren'pallet'.
Doe ik met een tweeter ook niet, maar in Arta kun je de rose ruis toch vanaf een bepaalde frequentie laten beginnen?
Je kunt het beginpunt van afvallen instellen. Dat is wat anders en beschermd sowieso je tweeters niet. En zeker niet tegen DC. Gewoon een flinke C in serie. Mids kunnen wel meer hebben en ben je bang voor scherven, niet te hard meten
Als je er een condensator voor zet... Beïnvloed dit je fase meting dan niet in het gebied waarin je gaat filteren? Of is alleen de fase, volgend op de amplitude, zo ver voor het werkingsgebied veranderd dat dit filter technisch geen invloed heeft - op deze manier meten?
Ik koppel de 2 luidsprekers qua akoestische centra namelijk altijd aan elkaar door de gecombineerde parallel meting na te bootsen met filter software en daarbij de juiste offset te vinden.