Artemis, klein tweeweg boekenplank model met Vifa bezetting.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Die kan ik je nu al geven. Zal na afloop niet zoveel schelen.

De woofer 60 euro, tweeter 30 euro, filter rond de 50 euro.
Dan natuurlijk hout, lijm, demping, terminals, fineer etc etc er nog bij, maar in grote lijnen ben je dus 140 euro per kast kwijt.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Bedankt!
Erg schappelijk. Ga je topic iets van dichterbij volgen! Ben natuurlijk benieuwd naar de luister resultaten...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En aangezien de bestelde onderdelen qua demping etc nog niet bennen zijn, maar begonnen aan het fineren van de kastjes.
Mooi hout....maar lastiger in het gebruik. Nerven heb je niet dus heeeel voorzichtig te werk. Scheurt zo alle kanten op.
Bijlagen
fineer3.jpg
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Leuk!

Het bekende strijkijzer erbij zie ik...
Ben zeer benieuwd naar het resultaat als er ook iets van lak of olie op zit. Ik vraag me dan af welke kleur ze uiteindelijk krijgen.

Helemaal top! Maar dat weet je. ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jawel het strijkijzer. Ditmaal niet om de wittehoutlijmmethode (leuke voor galgje) maar om de kreukels uit het fineer te strijken. Het is wortelhout....dus bobbelt nogal. Maar het is goedgekomen. Ze gaan in de lak, en ben ook best benieuwd wat voor tekening het gaat opleveren.
Bijlagen
fineer4.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

..en kon het niet laten om de drivers er even in te leggen om te kijken hoe het staat....

:)
Bijlagen
fineer5.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hoe is het fineren met contactlijm bevallen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Prima. Kast en fineer met lijm ingesmeerd, even wachten, en dan in 1 keer goed erop leggen. Met de strijkbout wat aandrukken en gelijk met kurken schuurblokje er achteraan om alles goed aan te drukken. Zit prima...zonder bobbels of iets.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik vind `t ook super werken,altijd randjes evenmet een blokje na wrijven en je kunt gelijk frezen 8)
alleen is de damp wat minder goed voor je gezondheid.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ach, het is (redelijk) mooi weer, dus lekker buiten in tuin staan... :)
En binnen een paar uur is de kast klaar. Met houtlijm duurt dat wat langer..
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Welke contactlijm heb je eigenlijk gebruikt?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Welke contactlijm heb je eigenlijk gebruikt?
Bisontix...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Weet wel dat de contactlijmmethode staat of valt met de druk die wordt aangebracht. Veel meer dan bij de witte-houtlijmmethode. Als er niet genoeg druk word uitgeoefend kunnen de randen na verloop van tijd (maanden jaren) los gaan komen. De druk die moet worden uitgeoefend is echt héél erg hoog. Je hebt er eigenlijk een geschilte fineerroller voor nodig.

Overigens, als je hem goed aflakt gaan denk ik de randjes niet meer los :lol:

Nu over in bewondermodus: heel erg mooi zeg! 8) . Ik vind wortelhout redelijk mooi als het maar druk genoeg is. En dat is deze! Vaak kleurt het me te donker als het wordt gelakt, maar da's persoonlijk.

Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Overigens, als je hem goed aflakt gaan denk ik de randjes niet meer los :lol:
Klopt, dat is o.a. een rede om nu na het fineren hem even te laten staan, te schuren en een stuk of 4..5 maal in de parketlak te zetten. Ik heb hier boven op zolder nagsteeds mijn eerste kleine monitortjes staan van jaaaarn geleden en de naden zien er nog steeds goed uit. Maar houtlijm is sterker inderdaad. Wat betreft fineer....dit is inderdaad in mijn ogen een leuk wortelmotiefje (om het zo maar te zeggen). En je ziet het niet zo vaak...deze soort.. :) . Ook wel weer leuk.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Leukleuk :)

(kvind alleen de tweeter niet erg mooi)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat doe je weer goed Edo !
En snel ook zeg, damn.

Ik zit zelf nog steeds in dubio wat ik ga doen, maar krijg erg veel zin om te gaan fineren :)
Ziet er gewoon een stuk professioneler uit.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Fineren is inderdaad erg leuk en ziet er (meestal) erg goed uit. Is wel wat lastig, maar goedkoper dan laten spuiten. (en ik vindt het persoonlijk mooier).

Kasten zitten in de fineer nu en kast in in de lak (laag2).

Wat lastig bleek bij dit fineer (doe dit ook voor het eerst met wortelhout) was het schuren en lakken. Je kan niet met de nerf mee doen, dus zie je makkelijk strepen onstaan. Ik heb nu vanavond alles goed opgeschuurd (korrel 400) en met een lakrollertje gedaan. Ging een stuk beter....
Bijlagen
lak.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

=D>

Ziet er erg mooi uit Edo !
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Helemaal top!

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, lak droog, demping en drivers erin, kabeltjes eruit....tijd om eens wat te gaan meten bouwen en testen.
Bijlagen
kastaf2.jpg
kastaf1.jpg
Gebruikersavatar
SimonS
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 10:33
Locatie: Delft

Bericht door SimonS »

wauw erg mooi geworden! zo'n gebogen zij-vlak lijkt me toch wel erg leuk om ook te doen :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik blijf het steeds mooi fineer vinden. Ik zou het zelf niet zo snel gebruiken denk ik, maar omdat het een klein speakertje is komt het harstikke mooi tot zijn recht.. 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, de plaatje zijn ook zo klein dat ik het ook niet op een grote kast wil gaan gebruiken. Wordt druk en te lastig...

Maar naar aanleiding van een artikel in 1 van de duitse hobby bladen ben ik nog even wat aan het freubelen geweest dit weekend. Ik had uit een grijs verleden nog een hoop luidsprekeraansluitingen liggen. Van die goedkope klem-dingen. Deed ik niets meer mee, dus op een plankje gezet, wat doorverbindingen gemaakt en een testplank voor seriefilters gemaakt. Alles makkelijk op te bergen/verplaatsen en aan te passen. Denk dat ik er ook nog 1 ga maken voor parallel. Best handig. Kan met deze plank best een hoop kanten op. (was die touwtjes en rommelige boel beetje zat n.l.)

(ja, rood/zwart zit hier en daar misschien wat anders, maar heeft een rede....componenten liggen aan de rechterkant, en dan zaten de "drukknoppen"precies in de weg. Vandaar dat het zo zit)
Bijlagen
fitertestboard.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:lol:

Das erg makkelijk werken zo !

Super idee.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker als wat vaker speakers maakt is dit wel makkelijk. Had ik eerder aan moeten denken realiseer ik me nu...haha
Gesloten