Artemis, klein tweeweg boekenplank model met Vifa bezetting.
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Weet wel dat de contactlijmmethode staat of valt met de druk die wordt aangebracht. Veel meer dan bij de witte-houtlijmmethode. Als er niet genoeg druk word uitgeoefend kunnen de randen na verloop van tijd (maanden jaren) los gaan komen. De druk die moet worden uitgeoefend is echt héél erg hoog. Je hebt er eigenlijk een geschilte fineerroller voor nodig.
Overigens, als je hem goed aflakt gaan denk ik de randjes niet meer los
Nu over in bewondermodus: heel erg mooi zeg!
. Ik vind wortelhout redelijk mooi als het maar druk genoeg is. En dat is deze! Vaak kleurt het me te donker als het wordt gelakt, maar da's persoonlijk.
Jan
Overigens, als je hem goed aflakt gaan denk ik de randjes niet meer los
Nu over in bewondermodus: heel erg mooi zeg!
Jan
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Klopt, dat is o.a. een rede om nu na het fineren hem even te laten staan, te schuren en een stuk of 4..5 maal in de parketlak te zetten. Ik heb hier boven op zolder nagsteeds mijn eerste kleine monitortjes staan van jaaaarn geleden en de naden zien er nog steeds goed uit. Maar houtlijm is sterker inderdaad. Wat betreft fineer....dit is inderdaad in mijn ogen een leuk wortelmotiefje (om het zo maar te zeggen). En je ziet het niet zo vaak...deze soort..Wowly schreef:Overigens, als je hem goed aflakt gaan denk ik de randjes niet meer los![]()
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Fineren is inderdaad erg leuk en ziet er (meestal) erg goed uit. Is wel wat lastig, maar goedkoper dan laten spuiten. (en ik vindt het persoonlijk mooier).
Kasten zitten in de fineer nu en kast in in de lak (laag2).
Wat lastig bleek bij dit fineer (doe dit ook voor het eerst met wortelhout) was het schuren en lakken. Je kan niet met de nerf mee doen, dus zie je makkelijk strepen onstaan. Ik heb nu vanavond alles goed opgeschuurd (korrel 400) en met een lakrollertje gedaan. Ging een stuk beter....
Kasten zitten in de fineer nu en kast in in de lak (laag2).
Wat lastig bleek bij dit fineer (doe dit ook voor het eerst met wortelhout) was het schuren en lakken. Je kan niet met de nerf mee doen, dus zie je makkelijk strepen onstaan. Ik heb nu vanavond alles goed opgeschuurd (korrel 400) en met een lakrollertje gedaan. Ging een stuk beter....
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Tsja, de plaatje zijn ook zo klein dat ik het ook niet op een grote kast wil gaan gebruiken. Wordt druk en te lastig...
Maar naar aanleiding van een artikel in 1 van de duitse hobby bladen ben ik nog even wat aan het freubelen geweest dit weekend. Ik had uit een grijs verleden nog een hoop luidsprekeraansluitingen liggen. Van die goedkope klem-dingen. Deed ik niets meer mee, dus op een plankje gezet, wat doorverbindingen gemaakt en een testplank voor seriefilters gemaakt. Alles makkelijk op te bergen/verplaatsen en aan te passen. Denk dat ik er ook nog 1 ga maken voor parallel. Best handig. Kan met deze plank best een hoop kanten op. (was die touwtjes en rommelige boel beetje zat n.l.)
(ja, rood/zwart zit hier en daar misschien wat anders, maar heeft een rede....componenten liggen aan de rechterkant, en dan zaten de "drukknoppen"precies in de weg. Vandaar dat het zo zit)
Maar naar aanleiding van een artikel in 1 van de duitse hobby bladen ben ik nog even wat aan het freubelen geweest dit weekend. Ik had uit een grijs verleden nog een hoop luidsprekeraansluitingen liggen. Van die goedkope klem-dingen. Deed ik niets meer mee, dus op een plankje gezet, wat doorverbindingen gemaakt en een testplank voor seriefilters gemaakt. Alles makkelijk op te bergen/verplaatsen en aan te passen. Denk dat ik er ook nog 1 ga maken voor parallel. Best handig. Kan met deze plank best een hoop kanten op. (was die touwtjes en rommelige boel beetje zat n.l.)
(ja, rood/zwart zit hier en daar misschien wat anders, maar heeft een rede....componenten liggen aan de rechterkant, en dan zaten de "drukknoppen"precies in de weg. Vandaar dat het zo zit)
