Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rho

Bericht door rho »

Indrukwekkend!!! Gewoon prachtig! =D> =D>
sietse

Bericht door sietse »

Mooi en bepaald wel aanwezig in de kamer he.
Even over het filter dat je in de voet wilt zetten. Is een goed idee en als je de boxen op die voeten gaat lijmen, kun je wellicht de uitsparing daarvoor ook in de bovenste plaat van de voet meenemen. Vanwege die grote spoel?
En aan de onderkant misschien een extra dunne bodemplaat die geschroefd zit?
Nadeel van het filter in de voet is dat het lastig is met experimenteren. Kan misschien eerst buiten de box.
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Sietse,

Is inderdaad wel een punt wat je daar hebt.. ik ben er vandaag mee bezig geweest, en ik heb besloten om de bodemplaat niet in de voet te verzinken, maar er onder tegenaan te schroeven. Op die manier spaar ik me 8 mm uit en kom ik op 66 mm totaal. Mocht dat nog niet genoeg zijn kan ik de bandschuurder even zijn werk laten doen aan de binnenzijde van het deksel en van binnenuit tegen de bovenkant dus nog wel 10 mm weghalen. Dan heb ik een maximale hoogte van 76 mm.

Moet genoeg zijn toch?

Daarnaast kan ik altijd nog overwegen of ik de zaak ga harwiren of dat ik een mooie PCD laat etsen. Eigenlijk verdiend de speaker van mij het laatste, maar het moet dan wel redelijkerwijs kunnen..
Wijx

Bericht door Wijx »

hardwire is beter als PCB dus waarom verdient het dan een PCB?

CFC spoelen van een hogere waarden zijn erg groot trouwens. Misschien handig om de maat op te zoeken
sietse

Bericht door sietse »

of dat ik een mooie PCD laat etsen
Het is niet zo moeilijk om zelf een printplaat voor een filter te ontwerpen en te etsen. Alles wat je nodig hebt is printplaat, een watervaste filtstift, een plastic bakje met etsvloeistof, waar de print in past en een zachte kwast.
Met die kwast waaier je tijdens het etsen zachtjes over de print, zodat er steeds "schoon" etsmiddel langs de print stroomt. Dan kan het er uitzien zoals op de foto. Die is 20 x 16 cm en komt uit mijn oude boxen.

Afbeelding

Het koper dat moet blijven dek je af met die watervaste filtstift.
Rudy

Bericht door Rudy »

Of nog simpeler voor filters, neem gewoon een stukje printplaat en leef je uit met een dremel. Met wat schikken en spelen van de posities kom je er vaak zeer simpel vanaf.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Rudy schreef:
Of nog simpeler voor filters, neem gewoon een stukje printplaat en leef je uit met een dremel. Met wat schikken en spelen van de posities kom je er vaak zeer simpel vanaf.
Komt me bekend voor:

Afbeelding
Jasper Joppe Geers

Tja, daar zit wat in natuurlijk...

Ware het niet dat ik weer moeilijk wil doen en er allerlei logootjes op kwijt wil.. Just for fun...
Jasper Joppe Geers

Beste iedereen,

Ik zal een tijdje niet meer posten in dit Topic. Dat komt gewoon omdat i nu aan de 2e kast be begonnen en het ff duurt voor ik die net zover heb als de andere kast. Het was helaas niet mogelijk om beide kasten tegelijk te doen, dat was namelijk zeer onpraktisch in mijn schuurtje...

Ik ga er niet van uit dat jullie het erg zullen vinden want er zijn best een paar anderen die (vind ik tenminste) mooiere dingen doen dan ik!

Tot over een paar weken!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Jasper Joppe Geers schreef:
Beste iedereen,

Ik zal een tijdje niet meer posten in dit Topic. Dat komt gewoon omdat i nu aan de 2e kast be begonnen en het ff duurt voor ik die net zover heb als de andere kast. Het was helaas niet mogelijk om beide kasten tegelijk te doen, dat was namelijk zeer onpraktisch in mijn schuurtje...

Ik ga er niet van uit dat jullie het erg zullen vinden want er zijn best een paar anderen die (vind ik tenminste) mooiere dingen doen dan ik!

Tot over een paar weken!
ah onzin! Dit staat toch wel in de huidige 'actieve projecten' top 5 denk ik! :D
bartsegers

Bericht door bartsegers »

onder de favouriten zelfs!

succes met nummer 2!
van fouten kun je leren, en gaat misschien allemaal wat rapper nu.
BernHardN

Bericht door BernHardN »

't is een tijdje stil hier,
ze zullen wel klaar zijn denk ik?
Jasper Joppe Geers

Haha.. nog lnge niet..

Met deze temperaturen ben ik eerlijk gezegd niet van plan om onder een asbest dakje die dingen af te gaan werken...

Zodra de temperaturen wat minder worden kan ik weer wel wat doen. Tot die tijd heb ik aangegeven hier even niets meer te posten omdat dat ook niet interessant is.. Want om nou alles 2 keer te laten zien en uit te leggen... :)

Tot binnenkort!
Jasper Joppe Geers

Nou vooruit dan, ff iets tussendoor, met dank aan audiomanics!

Ik kreeg een paar dagen geleden via dit forum een PB'tje van hem met de vraag of het geen leuk idee is om dat logootje hier links bij mijn naam uit te frezen.

Nou had ik daar zelf ook al ideeën over, en al snel waren we het erover eens. Dus ik een digitaal bestandje opgestuurd, en toen ik vandaag terug kwam van een afspraak lag er deze envelop op mijn werktafel:

[zie onder]

En eenmaal opengemaakt zat er dit in!!
DSCN1816.JPG
Vier stuks, voor elke speaker 2.. Een op de kast zelf, en een op het front doek. de bedoeling is dat ik de logootjes eerst ga lakken met de airbrush. Dan kunnen ze gelakt een tijdje de koelkast in, dan drogen ze daar vanzelf mooi op. Wanneer dat klaar is schuur ik alleen het bovenste vlakje met fijn schuurpapier weer strak, en komt er een laagje lijm op. Vervolgens maak ik wat aluminium slijpsel aan door een stuk aluminium flink af te vijlen (of schuren, net wat) en dat strooi ik in een aantal keer over de logootjes. Wat dan overblijft is een metaal glinsterend vlakje op een zwarte achtergrond. Precies wat ik hebben moet!!
Bijlagen
enveloppe jasper.jpg
enveloppe jasper.jpg (13.16 KiB) 4716 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Mooi stukje vakwerk Jasper.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

=D>
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jasper Joppe Geers schreef:
Tja, daar zit wat in natuurlijk...

Ware het niet dat ik weer moeilijk wil doen en er allerlei logootjes op kwijt wil.. Just for fun...
Dus toch fotografisch? anders heb je nu een adresje (zie ik op die enveloppe... die gast is ook wel aardig bedreven in electronica, wordt beweerd..)

Kees
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

waarom niet meteen het bovenoppervlak ook airbrushen met testors metaal-finisher http://www.testors.com/catalog_item.asp?itemNbr=721
heb dat destijds veel gebruikt voor mn modelbouwvliegtuigen e.d., schitterend resultaat en een gladde finish

al kan jouw methode met het alu-schuursel (zou geen vijlsel pakken wegens te grof) ook wel een perfect resultaat geven, sta alleen wat sceptisch over de te gebruiken lijm :?

keep up the good work ... al ben ik geen B&W fan, ik vind het een prachtig staaltje werkmanskunst =D>

bart
Jasper Joppe Geers

audiomanics schreef:
Dus toch fotografisch? anders heb je nu een adresje (zie ik op die enveloppe... die gast is ook wel aardig bedreven in electronica, wordt beweerd..)

Kees
Haha.. Ken je hem toevallig?? ;)
Jasper Joppe Geers

Overigens zit ik erover te denken om dit nog een keer te laten doen, maar dan uit Aluminium. Het is even een kwestie of dat technisch gezien wel zou kunnen, maar ik heb er een goed gevoel over!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

een printplaat maken had ik het over... aluminium zal slecht gaan: bijna niet te solderen namelijk...

Kees
Jasper Joppe Geers

Nee, ik had het nog steeds over die logootjes, of we die een keer dus uit aluminium zouden kunnen frezen.. Ik begreep van je dat we dan niet dieper kunnen dan 1 mm, maar over het gehele vlak zou dat misschien best genoeg kunnen zijn. Dus de totale dikte weer 6 mm, maar 1 mm verdiept gefreesd dus.

Zou dat kunnen denk je?
Macsel

Bericht door Macsel »

@Jasper: Als ik jou was zou ik m'n adres niet zo op de website zetten met die foto met de envelop. Op HT-forum zijn aardig wat mensen wat spullen kwijt geraakt via de 'showcase' en het laten rondslingeren van adressen op internet... (Voorkomen is beter dan...)

Verder volg ik jouw project met veel enthousiasme! Het worden plaatjes!
Jasper Joppe Geers

Hoi Macsel..

Dank voor je oplettendheid..

maar iets anders even: In welke woonplaats moet ik je zoeken?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heb de post alvast ff aangepast
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”